Norrlands/fiskeresa på 125a

McMax

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
mitten till höger
Hoj
Gasgas Ec125
Hej! Nu är det så att jag är påväg att ta lättmc kort och kommer förmodligen ha tagit det innan sommaren, då tänkte jag ta en hojresa norrut som startas från norduppland. Jag har hittills ingen färdrutt eller planerad destination men har bestämt mig för att norra sverige passar mig bäst då jag tänkt fiska mycket under resans gång. Jag har tänkt mig att tälta dom flesta nätterna med någon enstaka natt på vandrarhem då jag kommer hålla mig på en rätt låg budget. Min motorcykel är en varadero 125 så grus och småstigar är inga problem att köra på.
Anledningen till att jag gör en tråd här är att jag behöver tips om en bra färdrutt med fint landskap och bra fiske, andra tips om att åka långt på mc och vad man ska packa tas gärna imot så all info ni kan ge är bra info. Mvh max
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hälsingland, v83 mot Bollnäs och så vidare norröver Arbrå-Iste-Nor-Kalv-Delsbo-Näsviken-Bergsjö-Hassela-Sörfors-Indal-Liden-Sollefteå-Junsele-Åsele osv


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med dig:
Tankväska med vattenflaska, våt frottetrasa i plastpåse, vägkarta, 12V-uttag kopplat till batteriet för mobilladdning, chokladkakor, extra handskar, öronproppar, solglasögon, extra buff. Lite gaffatejp.
Packrulle med tält, sovsäck, två ombyten underkläder, civila brallor, extra tröja, mössa, gasolkök, termos, 1,5l PET med vatten, käk. Liggunderlag ovanpå. Har du toppbox så kör käket där, enkelt att plocka fram vid rast.

Varje morgon fyll termos med varmvatten så har du till kaffe och REAL turmat under dagen. Kör du separat regnställ så surrar du det ovanpå allt annat så du snabbt kan dra på det vid regn.

Never pass gas, dvs se till att toppa upp vid varje möjlighet efter halv tank eller så, bättre möjligheter till utforskande av fiskesjöar osv som ligger lite vid sidan av.

Ta paus ofta, behöver inte vara länge men passa på att slå en drill, gör kaffe, åkarbrasa för blodcirkulationen, käka en bit choklad eller ta en liten lur på rygg bredvid hojen. Man blir tröttare än man tror, särskilt när man är ovan och det är inget fel i det.
Tält slår du upp på torrt ställe där du har skugga på morgonen. Var noggrann så du slipper upp på natten om det blåser upp. Slå upp tältet det första du gör så är allt klart sedan. En rejäl powerbank är bra att ha på laddning under dagen, så kan du ladda mobilen under natten...

Kör dit näsan pekar och njut av friheten på hoj!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Fanns en kille här på forumet som gjorde likande resa med 125a för några år sen. Det funkade fint, sök på norrland + 125a så kan du nog hitta mer. Är ju en fantastisk resa att göra som ny mc-förare!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fanns en kille här på forumet som gjorde likande resa med 125a för några år sen. Det funkade fint, sök på norrland + 125a så kan du nog hitta mer. Är ju en fantastisk resa att göra som ny mc-förare!


Vladde goes Äventyrstouring på en CBR 125

https://www.sporthoj.com/forum/show...g-fjällen-på-en-CBR!-mycket-bilder&highlight=


Vladde kör Ironbutt på 125a - i fjällen:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266236-Ironbuttkörning-i-fjällen-på-CBR125R&highlight=


Uppföljaren; Vladde tillbaka i Norrland och äventyrstourar på en YBR 125

https://www.sporthoj.com/forum/show...ng-i-fjällen-Reloaded-nu-med-film!&highlight=



Never pass gas...

:D:D:D
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda

Så var det ja!
En riktig hårding.
Speciellt på YBR-en :D
 

McMax

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
mitten till höger
Hoj
Gasgas Ec125
Med dig:
Tankväska med vattenflaska, våt frottetrasa i plastpåse, vägkarta, 12V-uttag kopplat till batteriet för mobilladdning, chokladkakor, extra handskar, öronproppar, solglasögon, extra buff. Lite gaffatejp.
Packrulle med tält, sovsäck, två ombyten underkläder, civila brallor, extra tröja, mössa, gasolkök, termos, 1,5l PET med vatten, käk. Liggunderlag ovanpå. Har du toppbox så kör käket där, enkelt att plocka fram vid rast.

Varje morgon fyll termos med varmvatten så har du till kaffe och REAL turmat under dagen. Kör du separat regnställ så surrar du det ovanpå allt annat så du snabbt kan dra på det vid regn.

Never pass gas, dvs se till att toppa upp vid varje möjlighet efter halv tank eller så, bättre möjligheter till utforskande av fiskesjöar osv som ligger lite vid sidan av.

Ta paus ofta, behöver inte vara länge men passa på att slå en drill, gör kaffe, åkarbrasa för blodcirkulationen, käka en bit choklad eller ta en liten lur på rygg bredvid hojen. Man blir tröttare än man tror, särskilt när man är ovan och det är inget fel i det.
Tält slår du upp på torrt ställe där du har skugga på morgonen. Var noggrann så du slipper upp på natten om det blåser upp. Slå upp tältet det första du gör så är allt klart sedan. En rejäl powerbank är bra att ha på laddning under dagen, så kan du ladda mobilen under natten...

Kör dit näsan pekar och njut av friheten på hoj!
bra tips. jag får höra med pledians om vad för vägar han tog.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Glöm inte antimyggmedel.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kunde inte sagt det bättre själv!

Med dig:
Tankväska med vattenflaska, våt frottetrasa i plastpåse, vägkarta, 12V-uttag kopplat till batteriet för mobilladdning, chokladkakor, extra handskar, öronproppar, solglasögon, extra buff. Lite gaffatejp.
Packrulle med tält, sovsäck, två ombyten underkläder, civila brallor, extra tröja, mössa, gasolkök, termos, 1,5l PET med vatten, käk. Liggunderlag ovanpå. Har du toppbox så kör käket där, enkelt att plocka fram vid rast.

Varje morgon fyll termos med varmvatten så har du till kaffe och REAL turmat under dagen. Kör du separat regnställ så surrar du det ovanpå allt annat så du snabbt kan dra på det vid regn.

Never pass gas, dvs se till att toppa upp vid varje möjlighet efter halv tank eller så, bättre möjligheter till utforskande av fiskesjöar osv som ligger lite vid sidan av.

Ta paus ofta, behöver inte vara länge men passa på att slå en drill, gör kaffe, åkarbrasa för blodcirkulationen, käka en bit choklad eller ta en liten lur på rygg bredvid hojen. Man blir tröttare än man tror, särskilt när man är ovan och det är inget fel i det.
Tält slår du upp på torrt ställe där du har skugga på morgonen. Var noggrann så du slipper upp på natten om det blåser upp. Slå upp tältet det första du gör så är allt klart sedan. En rejäl powerbank är bra att ha på laddning under dagen, så kan du ladda mobilen under natten...

Kör dit näsan pekar och njut av friheten på hoj!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En sak har vi glömt, gissa vad?:fakta




Gympadojor/sandaler. Fan så trist att knalla omkring i MC-stövlarna när man ser sig omkring.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top