Insats eller inte ?

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Ni som kör med wings & acra på era ktm 690 kör ni med eller utan insats ??
Går dom nå bättre utan ? Dom låter ju lite utan ????
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Utan insats såklart,
Är det helsystem eller bara slipon?
Har du mappat den isåfall?
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Folk tror oftast att mer ljud = mer effekt..
De gånger jag har haft hojar på bänken har de visat sig att du får bättre vrid med insats i än utan.
Är du ute efter toppeffekt brukar de vara bättre utan db-killer.. men det är en motard, det är vridet som är de roliga!

För ett par år sedan slängde jag på orginalsystemet på min 690 ( pga ljudkrav på bana) och körde den i bänk, vridet var betydligt bättre med orginal än med wingssystemet, blev duktig förvånad kan jag säga... enligt mecken hade det med motrryck att göra. Mer mottryck = Mer vrid, Mindre mottryck = Mer hp.
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Det är bara slipon. Ingen map än men kör fortfarande orginal luftfilter. Av erfarenhet av mappning på min ATV can-an renegade 1000 så bör man mappa efter luftfilterbyte. Avgas tempen sköt rejält i höjden när man böt filter och körde slipon eftersom den fick mycket mer luft. Den gick alldeles för snålt då ! Men effekt mässigt gav sliponet 6hk utan map. Mappen +2hk och filter +3hk. När vi testa olika insatser på det så ströp alla effekten 2-3hk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är bara slipon. Ingen map än men kör fortfarande orginal luftfilter. Av erfarenhet av mappning på min ATV can-an renegade 1000 så bör man mappa efter luftfilterbyte. Avgas tempen sköt rejält i höjden när man böt filter och körde slipon eftersom den fick mycket mer luft. Den gick alldeles för snålt då ! Men effekt mässigt gav sliponet 6hk utan map. Mappen +2hk och filter +3hk. När vi testa olika insatser på det så ströp alla effekten 2-3hk.

Ett slipon på en MC med kat gör ingen direkt skillnad.
Och om det gör någon skillnad på effekten kan man lika gärna få mindre som mer effekt om man inte mappar om hojen.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tycker att du ska mappa den utan insats, du har ju garanti kvar på hojen så lämna in den för mappning hos Lelles eller Karlströms i Sala.
Det viktigaste är att hojen inte ska gå för snålt.
Gå gärna ner 1 kugg fram, det blir helt enkelt en roligare maskin då.
Var själv på väg att köpa en 690SMC för ett par år sedan men då sade KTM ifrån sig garantin om man satte på slipon eller helsystem även om det gjordes av en auktoriserad verkstad.
Sedan dess har jag bojkottat KTM.
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Mitt slipon satte dom på efter första servicen så jag har iaf fortfarande garanti ??
Det första dom sa när jag beställde hojen va vilket system ska du ha för orginal åker ju ingen.

- - - Updated - - -

Mitt slipon satte dom på efter första servicen så jag har iaf fortfarande garanti ????
Det första dom sa när jag beställde hojen va vilket system ska du ha för orginal åker ju ingen.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Tycker att du ska mappa den utan insats, du har ju garanti kvar på hojen så lämna in den för mappning hos Lelles eller Karlströms i Sala.
Det viktigaste är att hojen inte ska gå för snålt.
Gå gärna ner 1 kugg fram, det blir helt enkelt en roligare maskin då.
Var själv på väg att köpa en 690SMC för ett par år sedan men då sade KTM ifrån sig garantin om man satte på slipon eller helsystem även om det gjordes av en auktoriserad verkstad.
Sedan dess har jag bojkottat KTM.

Skumt. Jag hade inne min 690 på ett garantiärende med acra helsystem och mappat utan något problem.
Klart man kör utan DB killer :yoparty
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag köpte en 690 duke 2012 nyss och har kört utan db. Har akra slipon och leo mellanrör med akra mappen orginalfilter. Satt i killern efter körningen så får se imorgon om den går bättre. Den har den relativt vanliga åkomman att dö ibland på tomgång så får se om detta gör mgn skillnad (även fast det inte händer ofta).
Hur som helst så låter den brutalt utan:)
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top