Bra ryggsäck vid ont i axlar/nacke

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Ja då fick man lycklig som bara fan mc-kortet i fredags.
Så man packar ihop ryggsäcken man har liggandes hemma för att dra iväg på en 35mils resa.
Och ont så in i h...... Fick man i nacke och axlar efter bara 5mil men vad ska man göra åkte vidare och sen tillbaka idag.
Nu har jag även ett nytt skinnställ som inte är helt inkört än men tror att den 15kg tunga "vanliga" ryggsäcken var största problemet. Så nu är frågan då.
Hamnar belastningen annorlunda med exempelvis en kriega väska istället då det kändes som denna drog mina axlar neråt hela tiden vilket efter en stund började göra väldigt ont som sagt
Så ni som vet eller haft liknande problem får gärna försöka hjälpa mig då jag gör denna pendling var och varannan vecka och behöver ha prylar med mig. Kör en r6a så packningsmöjligheterna är ju lite sådär på själva hojen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En rygga som du kan spänna ihop acelremmarna på, och som har en midjerem avlastar axlar och nacke påtagligt.
Jag har inte använt en kriega, så den vet jag inget om, men har kört många, långa resor med ryggor utan och med tidigare nämnda påhitt, och det gör väldigt stor skillnad för mig iaf.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Ja denna kan man spänna ihop axelremmarna på och i midjan men det är ju bara med en rem så det ger ju ingen riktig extra lyftkraft i midjan eller över bröstet. Utan hur man än gör så hamnar vikten på axlarna och det tog ju bort mycket av det roliga eller nästan allt.
 

Jimmy

Guest
Jag har kört Halmstad-Karlstad ToR några gånger med betydligt mer än 15 kg på ryggen. Ett bra midjebälte och en bensträckare då och då hjälper. Mer störande med turbulensen vill jag påstå. Körde då en Fireblade 954:a, obetydligt bättre körställning än R6. Packrulle på kutsen och en lättare ryggsäck kan kanske vara något?
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Jag har kört Halmstad-Karlstad ToR några gånger med betydligt mer än 15 kg på ryggen. Ett bra midjebälte och en bensträckare då och då hjälper. Mer störande med turbulensen vill jag påstå. Körde då en Fireblade 954:a, obetydligt bättre körställning än R6. Packrulle på kutsen och en lättare ryggsäck kan kanske vara något?

Jo får se över packningen lite men det är nog det med midjebälte som tar bort den värsta belastningen. Turbulensen var inget jag tänkte så mycket på när det gjorde så ont som det gjorde
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har själv en Kriega R25 och den upplever jag mycket bättre för axlar och nacke än om jag kör med en vanlig ryggsäck som belastar axlarna hårdare. Bäst av allt är dock att inte köra med ryggsäck alls - visst, det är praktiskt på så sätt att man har alla grejerna med sig automatiskt så fort man kliver av hojen, men skall man ha något som märks så lite som möjligt vid körning får man ha väskor som placeras på hojen. Kör själv med Kriegas US-väskor i olika storlekar som flexibelt kan placeras på antingen tank eller hojens bakdel.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Kriega is da shit... har en R25 och den är grym, belastningen hamnar mer över bröst än axlar..men som sagts tidigare, bäst är såklart utan men ibland måste man ha med saker och då är dyrt bra, Kriega är grymt bra.
En av våra hojresor ner till bla Italien hade jag den på ryggen, ruskigt bra...både resan och ryggan.-
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Måste du ha en ryggsäck?

Köp en tankväska annars.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Topass:
En fundering. Du har nyss fått körkortet och har ett nytt skinnställ. Visst kan ryggsäcken vara fel för dina axlar och visst kan stället vara lite kort i ryggen och behöva töja sig men... Hur van är du att köra långa sträckor på din R6:a?

Om du inte gjorde långa turer under övningskörningen så behöver din kropp träning och vana vid sittställningen på en sporthoj. Annars tar nacken och axlarna stryk, med eller utan ryggsäck.



För övrigt använder jag en Boblbee Megalopolis när jag kör med ryggsäck. Sitter som en smäck och rör sig inte. Den funkar klockrent för mig.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Måste du ha en ryggsäck?

Köp en tankväska annars.

Måste är ju fel ord kanske. Men det är ju absolut smidigast då jag måste ha med endel grejer och eftersom resan ändå inte tar alltför lång tid 3 timmars åkande kanske och två pauser. Så borde det ju finnas något man kan ha på sig utan att det skulle bli så besvärligt som det blev denna gång.
Känns ju inte som att jag har sådär jättemycket utrymme över tanken så då skulle jag få hålla på med flera väskor fram och tillbaka och hålla på och då vart det ju så jobbigt att jag lika gärna kan ta bilen istället XD
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Topass:
En fundering. Du har nyss fått körkortet och har ett nytt skinnställ. Visst kan ryggsäcken vara fel för dina axlar och visst kan stället vara lite kort i ryggen och behöva töja sig men... Hur van är du att köra långa sträckor på din R6:a?

Om du inte gjorde långa turer under övningskörningen så behöver din kropp träning och vana vid sittställningen på en sporthoj. Annars tar nacken och axlarna stryk, med eller utan ryggsäck.



För övrigt använder jag en Boblbee Megalopolis när jag kör med ryggsäck. Sitter som en smäck och rör sig inte. Den funkar klockrent för mig.

Ne det har du helt rätt i får nog köra in mig själv lite också. Men nu kändes det verkligen som att ryggan var största problemet sen skulle skinstället behöva växa lite men det käns ändå helt okej så fort jag tog av ryggan. eftersom att det var där det gjorde ont.
Sen var man ju lite mör i övrigt med men var den här nedtyngande känslan över axlarna som var det absolut värsta resten kan jag leva med.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ne det har du helt rätt i får nog köra in mig själv lite också. Men nu kändes det verkligen som att ryggan var största problemet sen skulle skinstället behöva växa lite men det käns ändå helt okej så fort jag tog av ryggan. eftersom att det var där det gjorde ont.
Sen var man ju lite mör i övrigt med men var den här nedtyngande känslan över axlarna som var det absolut värsta resten kan jag leva med.

Släpp lite på axelremmarna och testa igen. ;)

Min erfarenhet är att jag behöver ha ryggsäcken lite lösare åtdragen i axelremmarna på sporthojen där jag lutar mig mer framåt och sträcker fram armarna. Vikten hamnar mer platt på ryggen är på axlarna. (Jag menar självklart inte att den skall sitta så löst att den hänger och slänger, dra åt bröstremmen.)

Det och träning/härdning...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Måste är ju fel ord kanske. Men det är ju absolut smidigast då jag måste ha med endel grejer och eftersom resan ändå inte tar alltför lång tid 3 timmars åkande kanske och två pauser. Så borde det ju finnas något man kan ha på sig utan att det skulle bli så besvärligt som det blev denna gång.
Känns ju inte som att jag har sådär jättemycket utrymme över tanken så då skulle jag få hålla på med flera väskor fram och tillbaka och hålla på och då vart det ju så jobbigt att jag lika gärna kan ta bilen istället XD

Nu är det ju såklart subjektivt vad som är smidigast men tex någon av dessa tar inte många sekunder att sätta på/ta av
http://www.lellesmcdelar.se/packutrustning-1809/givi_tankvaska_xs307_for_snabbfaste-C1314
http://www.lellesmcdelar.se/packutrustning-1809/givi_tankvaska_xs308_for_snabbfaste-1259948
http://www.lellesmcdelar.se/packutrustning-1809/givi_tankvaska_xs306_for_snabbfaste-1259940
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det du har gjort är lite som att köpa nya vandringskängor och gå in dom på ditt livs första fjällvandring :fakta

Vänj dig att köra hoj och lär dig ha rätt sittställning innan du börjar köra med ryggsäck. Ryggsäck är bara en praktisk nödlösning kortare sträckor, men ska du köra längre är det packväskor/rulle på hojen som gäller. Jag tourade med min gixxer med Oxford panniers på, det funkade klockrent :tummenupp
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Kolla in Boblebees sortiment. Har själv en sån och är svinnöjd. Dyra men det är väll de flests ryggsäckar som är bekväma. Den är även godkänd som ryggskydd. Fast jag kör alltid med mitt vanliga ryggskydd under ändå.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gör så här med ryggsäck till MC:
Klipper bort midjebältet,
Flyttar ner remmen över bröstet som håller ihop axelremmarna så långt det behövs.
Har rejält slack på axelremmarna så ryggsäcken stöder mot passagerarsadeln.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Annars kan man skita i väskan o ha det man behöver i brallan ... :) kolla in vid 3 minuter.

https://youtu.be/lfJsqBgQygk

Har själv alltid kört med väska. Men har funderat hur bra det är vid krash.?
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
När ja kör med en tung ryggsäck spänner ja den så löst så botten av ryggan vilar på sadeln bakom mig.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Bättre att surra fast ryggsäcken bak på kuttsen bara jobbigt med massa vikt på ryggen.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top