Knäskydd

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Jag har såna här Acerbis Impact Evo 3.0, som jag köpte för ca ett år sedan. De sa att de var de bästa de hade i butiken.
Dessa:
https://www.24mx.se/knaskydd-acerbis-impact-evo-30-svart-rod?nosto=productpage-personal-brand-1#?p

Jag vet inte om jag ska sälja dessa och skaffa andra eftersom jag tycker att dessa sitter inte riktigt bra. Jag tycker att det ena (har för mig att det är det högra), blir löst efter ett tag och liksom kasar ner och det kvittar hur jävla mycket jag drar åt de där jävla banden så blir de lösa igen. Jag har fått dra banden igenom dubbelt (svårt att förklara) tillbaka så att de har svårare för att ändra sig, men ändå så blir de lösa och så kasar de runt.

Jag undrar, är dessa möjligen bättre, på så vis att de erbjuder samma eller bättre skydd, men också sitter bättre, utan att bli lösa, kasa ner eller krånglar med spännena?
Dessa: https://www.24mx.se/knaskydd-acerbis-x-strong?nosto=productpage-personal-brand-1#?p

Det ser ut på bilden som att de skulle sitta bättre och att det skulle vara mindre benägenhet för banden att krångla?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Om du är rädd om knäna så bör du satsa på knee brace istället för bara knäskydd. Kostar mer men sitter bättre och skyddar väldigt mycket bättre, speciellt mot översträckning vilket är en väldigt vanlig skada inom både cross och enduro.

Kolla på t ex:

https://www.ridestore.se/leatt-c-frame-knaskydd-carbon?gclid=CI6Mkdnl29MCFcfJsgodL-EB1w

De där som du länkade till, ser ju väldigt klumpiga ut, samt att själva delen som skydda knäet verkar bara sitta med en "arm" och ser ut att kunna knäckas av i sidled ganska enkelt, om man nu skulle ha oturen att trilla åt ett sådant håll?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De där som du länkade till, ser ju väldigt klumpiga ut, samt att själva delen som skydda knäet verkar bara sitta med en "arm" och ser ut att kunna knäckas av i sidled ganska enkelt, om man nu skulle ha oturen att trilla åt ett sådant håll?

De är såklart klumpigare men de skyddar f-n så mycket bättre än knäskydd. Själva armen är av metall och väldigt stabil men den är designad att gå av innan något av benen går av. Kneebrace skyddar både mot vridning i sidled och översträckning framåt av knät.
Ett vanligt knäskydd såsom du tittar på skyddar endast mot stötar framifrån.

Här kan du lära dig mer:

https://www.youtube.com/watch?v=27XXYoaW0rs
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
De är såklart klumpigare men de skyddar f-n så mycket bättre än knäskydd. Själva armen är av metall och väldigt stabil men den är designad att gå av innan något av benen går av. Kneebrace skyddar både mot vridning i sidled och översträckning framåt av knät.
Ett vanligt knäskydd såsom du tittar på skyddar endast mot stötar framifrån.

Här kan du lära dig mer:

https://www.youtube.com/watch?v=27XXYoaW0rs

Ok. Ska kolla mer på det.
Funkar de till gata med motardställ också eller ska man ha nåt annat där?
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Hur lyckas du med att skydden kasar ner? För du klämmer de väl i stöveln?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok. Ska kolla mer på det.
Funkar de till gata med motardställ också eller ska man ha nåt annat där?

Menar du skinnställ så får du inte plats med dem. Menar du street- eller rallybyxor så funkar det om de är tillräckligt vida...
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Hur lyckas du med att skydden kasar ner? För du klämmer de väl i stöveln?

Ja de sitter i stöveln men blir liksom lösa ändå, på nåt vis. Jag spänner in de med banden men sen så blir banden lösa igen.

- - - Updated - - -

Menar du skinnställ så får du inte plats med dem. Menar du street- eller rallybyxor så funkar det om de är tillräckligt vida...

Jag menar motardskinnställ som enligt folk på olika mcforum, ska vara vidare, lösare så att riktiga crosskydd eller liknande får plats under, precis som i crosskläder.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag menar motardskinnställ som enligt folk på olika mcforum, ska vara vidare, lösare så att riktiga crosskydd eller liknande får plats under, precis som i crosskläder.

Inte en susning, du måste testa...:)
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
När jag körde cross så hade jag EVS Web. Ser jäkligt klumpiga ut men när man kör så märker man dom inte ens. Nu finns inte den modellen jag hade längre och dom nyare lär knappast vara sämre. Mina köpte jag 2007.

Asterisk ska också vara riktigt bra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top