Kluven angående skyddsväst

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Har en fråga. Jag har en sån här Thor Impact Rig SE i storlek L/XL som passar mig storleksmässigt. Mitt problem är att jag är kluven om hur jag ska göra med den, för jag läste på sporthoj.com att ett ryggskydd ska gå från nacken (om man tänker sig där kragen börjar i nacken på en t-shirt) och ända ner till svanskotan, för maximalt skydd.

Som man kan se på bilden:
144240.jpg


så skyddar ju inte ryggskyddet i denna västen så mycket, på långa vägar. När jag har köpt min första mc (blir förmodligen en DR-Z 400) så ska den användas till 2 saker:

1: Endurokörning, mest motion till en början
2: Motard/gatukörning i motardstuk

Så jag undrar, finns det någon annan sådan här skyddsväst som har ALLA skydden inbyggt precis som min väst, fast med ett ryggskydd som skyddar från nacken och ända ner till svanskotan, precis som ett riktigt ryggskydd ska och som INTE har dragkedja i mitten av bröstplattan?

Och så undrar jag även om det finns någon skillnad i storleken på ryggskydd avsedda för gatubruk och endurokörning och om det finns, vilken är skillnaden och VARFÖR finns den skillnaden?

Såg nämligen nåt tjafs på enduro/mx-forum om att det fanns nya regler om att ryggskydden behövde inte vara längre än det jag har i min skyddsväst, men samtidigt läste jag här i forumet att många rekommenderade ett som gick från nacken och ner till svanskotan för att man kunde annars bli förlamad i benen i händelse av olycka och det vill jag verkligen I-N-T-E.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Mitt problem är att jag är kluven om hur jag ska göra med den, för jag läste på sporthoj.com att ett ryggskydd ska gå från nacken (om man tänker sig där kragen börjar i nacken på en t-shirt) och ända ner till svanskotan, för maximalt skydd.
Kan bara hålla med dig så efter kollat Biltemas
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-2000022834/
så blev det det allra längsta som fanns.
Problemet var att det väldigt lätt stötte till hjälmen baktill och tippade ner hjälmen framtill så jag ibland hade svårt att se längre fram än 20 meter.
Och är det nått som garanterat leder till vurpa är att inte kunna flytta blicken så långt fram som det finns sikt,
flera 100 meter om det går.
Så i valet mellan att vara utrustad med bästa möjliga skydd när jag kraschade så valde att öka chansen att inte krascha. Och tog bort de två nedersta sektionerna på Biltemas största skydd.
Så jag 172 cm lång med korta ben och lång kropp har nu ett ryggskydd som är 52cm långt.

Valet är ditt:
Ett långt skydd som skyddar optimalt när du kraschar. Och det kommer bli snart ifall du väljer köra med ett långt ryggskydd som trycker ner hjälmen över ögonen och begränsar sikten framåt.
Eller ett kortare ryggskydd med sämre skydd som inte stör hjälmen ibland. Och minskar risken för krasch jämfört med ett längre ryggskydd som tippar fram hjälmen ibland.

Jag hade glatt kört vidare med din skyddsjacka.


Hur det gått för mig:
Jo på minst 4 krascher i unga år utan ryggskydd inga ryggskador. Men hjälmen gjorde nytta.
Nu på gamla dar, 3 krascher, med "kort" ryggskydd, inga ryggskador, En hjälm ser ut som den är körd i bandslip runt om. Så hjälmen är kasserad. Men mitt huvud klarade sig.
 
Last edited:

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Jo, men nu vill jag ju inte ha bara ett löst ryggskydd utan jag söker en skyddsväst som har allt, inklusive ett ryggskydd som täcker allt det ska, även vid körning på gata. Känns naket och oskyddat utan axelskydd, bröstskydd osv.

Hur gör alla ni andra som kör enduro/motard/gata? Har ni olika uppsättningar skydd beroende på vad som ska köras eller har ni ett och samma till allt (givetvis undantaget skinnställ och andra uppenbara saker)?

- - - Updated - - -

Hade ju helst velat ha en skyddsväst som funkar både till gata och enduro, men det finns kanske inte? Olika krav eller skyddsfunktioner?
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Blanda inte ihop ryggskydd med nackskydd.
Ryggskyddet skall inte gå så högt att det skyddar nacken eller stöter i hjälmen, då är risken att det skadar nacken om huvudet far bak och nacken slår i ryggskyddet.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Skall du lägga så mycket utvärdering o stålar på skydd, så lägg 10-15K mer på hoj också. DRZ400 är ett bojsänke med dålig fjädring i skogen och en motor som är hopplöst trött för motardåka.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Skall du lägga så mycket utvärdering o stålar på skydd, så lägg 10-15K mer på hoj också. DRZ400 är ett bojsänke med dålig fjädring i skogen och en motor som är hopplöst trött för motardåka.

Standard ja, men tydligen inte efter lite moddande, iallafall inte vad jag läst om den i drz-tråden på forumet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg nämligen nåt tjafs på enduro/mx-forum om att det fanns nya regler om att ryggskydden behövde inte vara längre än det jag har i min skyddsväst, men samtidigt läste jag här i forumet att många rekommenderade ett som gick från nacken och ner till svanskotan för att man kunde annars bli förlamad i benen i händelse av olycka och det vill jag verkligen I-N-T-E.

Ryggskydden skyddar primärt mot slag, och det går alldeles utmärkt att bryta ryggen trots de bästa skydden som står att köpa för pengar, då alla ryggmärgsskador inte kommer ifrån slag, utan snarare är kompressionsskador eller vridning/böjning av ryggraden långt utöver vad den klarar av. Och sånt skyddar inga ryggskydd mot.
Ett längre skydd skyddar mer av ryggraden för slag som kan krossa kotorna eller skada mjukdelar som muskler och senor, inte mer än så. Därför så är det en fördel att ha ett längre ryggskydd, det skyddar helt enkelt mer av ryggraden mot slag.

Använd de bästa skydden du har råd med, men det bästa skyddet mot skador är att lära dig köra ordentligt och att köra smart.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Ryggskydden skyddar primärt mot slag, och det går alldeles utmärkt att bryta ryggen trots de bästa skydden som står att köpa för pengar, då alla ryggmärgsskador inte kommer ifrån slag, utan snarare är kompressionsskador eller vridning/böjning av ryggraden långt utöver vad den klarar av. Och sånt skyddar inga ryggskydd mot.
Ett längre skydd skyddar mer av ryggraden för slag som kan krossa kotorna eller skada mjukdelar som muskler och senor, inte mer än så. Därför så är det en fördel att ha ett längre ryggskydd, det skyddar helt enkelt mer av ryggraden mot slag.

Använd de bästa skydden du har råd med, men det bästa skyddet mot skador är att lära dig köra ordentligt och att köra smart.
Jo det är ju det jag tänkt och ja, givetvis har jag tänkt köra ordentligt..men det finns ju så mycket idioter i trafiken och när man kör enduro så kan det också hända saker.

Så har du nåt tips på bra skyddsväst med rätt längd på ryggskydd som du nämner?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Du skrev tidigare att vill köpa en skyddsväst att använda både till enduro & landsvägsåka. Jag har en skyddsväst när jag kör motocross och jag kan lova att dom luktar inget vidare efter ett tag. Mycket svett och skitiga efter att ha kört i dåligt väder.

Så jag tycker köp en till var sak som passar dig
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak att tänka på med skydd är tt passiva skydd som hindrar aktivt skydd är kontraproduktiva.
Passivt skydd är då skyddsvästar, ryggskydd, läderpyjamas, hjälmar och annat sånt.
Aktivt skydd är förmågan att köra och ta rätt beslut.

Aktivt skydd ser till att olyckan inte är framme, medans passivt skydd bara försöker begränsa skadan.
Så, köp inte något enormt skydd som hindrar dig att röra dig som du vill och behöver. :fakta

Och jag har inga direkta råd om specifika skyddsvästar. JAg är inte så hemskt noga med att ha det absolut bästigaste av allt längre sedan jag bröt ryggen när jag hade alla skydd. Eller ja, jag hade inget nackskydd, men jag bröt inte nacken. :hihi
Jag ser bara till att ha skydd som jag tycker sitter bra, är okej och förhoppningsvis gör sitt jobb. Nästa sak jag ska köpa är ett airbagställ. Jag tror att det är bland det bästa man kan skaffa sig i skyddsväg, tillsammans med hjälm och allt det andra då. :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top