Hur svårt är det egentligen att konvertera en gammal hoj till cafe racer?

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Det är roligt att bygga!
Men se till att iaf ha en migsvets, vinkelslip och en bra grunduppsättning verktyg.
Sen är det bara att köra!

Man lär sig under tiden, finns många forum att fråga på om man kör fast.

Köp nått billigt som funkar och testa, om du märker att det skiter sig eller du tycker det är aptråkigt att bygga, så slipper du torska alltför mycket pengar.
Ett bra tips är också att köpa något som många byggt om för då finns det info i överflöd.

Tiden får man aldrig betalt för, iofs så är det såpass roligt oftast så man lägger gärna ner den tid som behövs.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Min erfarenhet av att bygga om är att det kostar 3 gånger så mycket som man trodde från början och det tar 3 gånger så lång tid.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Förr gjordes caféracers för att göra en hoj snabbare, det skapade ett stilideal och dagens hipsters förstår inte att det var en funktionellt betingad stil.

Nu kapar man bort bakskärmen, tar bort luftburken, framskärmen, lindar avgasrören, köper kinaskräp på Biltema och skruvar dit. Och så tror man att man har gjort ett "bygge" och förväntar sig att sedan få 50.000 för okörbart och förstört skräp.

Håller helt med i ovanstående och vad Laidback och Notright skriver. Förr tyckte jag att det var ballt med caféracers. Många gamla hojar blev ballare med ett lågt clip on-styre, stor tank och tillbakaflyttade fotpinnar, gärna med en liten topkåpa av sjuttiotalssnitt.
Nuförtiden blir man bara less på alla hipsters med flanellskjorta, fjunigt skägg och noll teknisk förståelse som sätter kapen i en gammal hoj och skapar något okörbart missfoster med avgasbandage. Fan vad fult det är med avgasbandage!
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Avgasbandage använder folk när de misslyckats och istället ska dölja. :crash
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min erfarenhet av att bygga om är att det kostar 3 gånger så mycket som man trodde från början och det tar 3 gånger så lång tid.

Stämmer på mitt bygge, blev i alla fall tre gånger så dyrt och vete sjutton om jag hade hunnit så långt som jag är nu om barnen inte fått vattkoppor som gjorde att jag fick en hel del tid att skruva då jag var hemma med dom.

Avgasbandage använder folk när de misslyckats och istället ska dölja. :crash
Tror det är vanligt att göra så och då klarar de flesta att bränna ihop nåt form av avgassystem med taskiga svetsar och rördelar som är lite hej och hopp men det blir som ändå är häftigt. Jag själv är inget undantag utan kommer att dölja rostiga krökar och rör svetsade av vanliga universal avgasrör denna säsong men hoppas på få till polerade blanka rostfria rör till nästa sommar för det är så mycket snyggare att det inte spelar i samma liga.
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Det jag skulle råda dig till eftersom det blir ditt första bygge är : Håll koll på elen, var noga med att märka opp innan du tar bort något. Bäst att skaffa el-schema ? Flytta elen blir ju så mycket enklare då. Köp de delar du tror du ska använda, INNAN du kapar i ramen; enklare att ha koll på hur ramen ska passas till.
Hur ska du göra med avgassystem ? Oftast behövs byte av munstycken i förgasarna. Hur ska du göra med luftfilter ? Vacumförgasare ska egentligen köras på originalburken (luftfiltret). JA , jag vet ; det går att köra på "sportfilter" men det är svårare att "få till det" ,, Honda CB650 har väl INTE vacumförgasare,,? i så fall kan du köra på snyggare filter. Till sist ; gör bara små förändringar åt gången och slutför dem, innan du går på nästa steg. MEN ha koll på vad som skall göras, så att du gör det i rätt ordning. Lycka till !!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top