Hur svårt är det egentligen att konvertera en gammal hoj till cafe racer?

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Gillar verkligen looken med cafe racers och är väldigt sugen på att bygga ihop en.
Har spanat på bland annat cb 650 som man verkar kunna hitta billigt på blocket.

Problemet är att jag aldrig har meckat något över huvud taget i mitt liv. Jag är så okunnig i detta som man kan bli. Tycker dock det är väldigt kul att lära sig nya saker och detta vore något som jag gärna skulle lära mig mer om.


Hur svårt är det? Hur mycket utrustning behövs?

Som sagt, helt ny på detta.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag har bygget en cafe based på en original Honda CX500, personligen anser jag många tar genvägar och bygger fula hojar som ofta inte ens liknar en cafe racer. Elektroniken etc. fick jag gömma under motorn i en liten "låda", sitter sånt kvar på ramen sabbar det helheten.fiBgHDdwwig.jpgwH1E5Y6W7gM.jpg
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Att såga sönder en hoj e väldigt lätt och tyvärr tycker oftast byggaren själv att han/hon skapat något unikt till världen.

Oftast är tyvärr resultatet rent anskrämligt och det är mycket stor risk att hojen i princip får ges bort med en skaplig penga förlust.

Där med inte sagt att just du inte skulle ha ett kosmetiskt sinne för rena o stilfulla linjer.

Men räkna med att lägga 2-3 år på att finna rätt typ av skärmar sadel klipon lampor osv osv.


Verktyg för att ändra på ramen.

Bågfil
Slippapper.
Bra migsvets.
Liten rondell.

Bygga om elsystem finns små lådor med krimp kontakter o tång i dom flesta tillbehör butiker från typ 80:-

Ebay är din vän.
svetsa om ramen bör göras av någon som KAN svetsa det är ytters tråkigt att få körförbud pga en dåligt utförd svets.

Mvh
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Att såga sönder en hoj e väldigt lätt och tyvärr tycker oftast byggaren själv att han/hon skapat något unikt till världen.

Oftast är tyvärr resultatet rent anskrämligt och det är mycket stor risk att hojen i princip får ges bort med en skaplig penga förlust.

Där med inte sagt att just du inte skulle ha ett kosmetiskt sinne för rena o stilfulla linjer.

Men räkna med att lägga 2-3 år på att finna rätt typ av skärmar sadel klipon lampor osv osv.


Verktyg för att ändra på ramen.

Bågfil
Slippapper.
Bra migsvets.
Liten rondell.

Bygga om elsystem finns små lådor med krimp kontakter o tång i dom flesta tillbehör butiker från typ 80:-

Ebay är din vän.
svetsa om ramen bör göras av någon som KAN svetsa det är ytters tråkigt att få körförbud pga en dåligt utförd svets.

Mvh

Intressant, 2-3 år?

Nu är jag inte ute efter att bygga Mona Lisa av cafe racers, utan vill bara köpa en äldre CB hoj och göra lite coolare/snyggare.

Lite liknande dessa:

8fdb398080a00c8ef76de7c97b3dfdea.jpg637df591b864f80cd96581dedaebf903.jpg

Är det verkligen så svårt och omständigt att göra en liten ombyggnation/cafe racer? :/
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag tog en gammal MZ framskärm och fick ut en fram och bakskärm, sadel tillverkade jag själv då det är svårt att hitta en som passar bra efter modifiering av ramen. Man hade ju syslöjd i 6:an.... :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant, 2-3 år?

Nu är jag inte ute efter att bygga Mona Lisa av cafe racers, utan vill bara köpa en äldre CB hoj och göra lite coolare/snyggare.

Lite liknande dessa:

View attachment 437221View attachment 437222

Är det verkligen så svårt och omständigt att göra en liten ombyggnation/cafe racer? :/

Det går väl att göra det på ett halvår med om man vet vad man gör, vet var man får tag på delarna man vill ha och inte behöver bygga om så hemskt mycket och fortfarande få en snygg hoj.

Det finns gott om kafferäsers där någon bara plockat av prylar och halvhjärtat skruvat på fult skräp så kabelstammen ligger synligt med stora kopplingar och allt sånt synligt och bakramen bara är kapad med en vinkelslip och sedan gömd med en ful sadel. Det kan man nog göra på en helg.

En snygg hoj tar tid att bygga.
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Det går väl att göra det på ett halvår med om man vet vad man gör, vet var man får tag på delarna man vill ha och inte behöver bygga om så hemskt mycket och fortfarande få en snygg hoj.

Det finns gott om kafferäsers där någon bara plockat av prylar och halvhjärtat skruvat på fult skräp så kabelstammen ligger synligt med stora kopplingar och allt sånt synligt och bakramen bara är kapad med en vinkelslip och sedan gömd med en ful sadel. Det kan man nog göra på en helg.

En snygg hoj tar tid att bygga.

Jag förstår.

Jag vill självklart ha en fin hoj, men samtidigt vill jag inte lägga hela sommaren (den enda tiden man kan köra den) på att bygga.

Vet att det finns "kit" till tex CB400 (https://www.caferacerkits.co.uk/news/crk-250/400) men det är så vansinnigt dyrt (tycker jag i alla fall), så om man kunde få samma enkelhet och stil men för mindre pengar vore det ju perfekt.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Hur långt är ett snöre?

Har du aldrig mekat med något tidigare blir det troligen svårt att genomföra en ombyggnation överhuvudtaget. Att då kunna få hjälp av någon med erfarenhet är guld värt. Känner du någon som kan hjälpa dig? Forum och dylikt är alltid bra men kan aldrig ersätta ett par händer och ögon till i garaget.

Med det sagt så handlar mycket självklart om hurpass begåvad man är. Få saker är så enkla som de först verkar vara är åtminstone min egen erfarenhet. Byta tank? Ok, bra, men hur fästa? Bygga egen sadel? Ok, men var få tag på material och hurpass lätt var det egentligen att forma när man väl försökte? Har man tummen mitt i handen och knappt klarar att byta batteri eller olja på hojen utan hjälp bör man ha realistiska mål. Kanske mer se bygget som ett "work in progress" och genomföra mindre modifikationer varje år snarare än att försöka sig på allt på en och samma gång. Och även om man faktiskt har fallenhet för det här med mekande kommer man antagligen ändå uppleva att tiden går väldigt snabbt medans man själv inte tycks få så mycket gjort överhuvudtaget. Finns som sagt gott om halvfärdiga projekt till salu, och i de flesta fall så tror jag egentligen inte det är brist på kunskaper som fallerar utan snarare tidsaspekten.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag förstår.

Jag vill självklart ha en fin hoj, men samtidigt vill jag inte lägga hela sommaren (den enda tiden man kan köra den) på att bygga.

Vet att det finns "kit" till tex CB400 (https://www.caferacerkits.co.uk/news/crk-250/400) men det är så vansinnigt dyrt (tycker jag i alla fall), så om man kunde få samma enkelhet och stil men för mindre pengar vore det ju perfekt.

Just den där enkelheten och stilen brukar ta ett tag att jobba upp.
Känsla, helt enkelt.

För egen del är jag rätt mätt på de plågsamma café- scrambler och bobberförsök man sett de sista åren. En av 10 är acceptabel, kanske en av 30 är något som tänder "WOW-lampan" inom en.
Allt annat är mest bara förstörelse av en hoj som hade funkat utmärkt som den var.

...och då räknar jag bara det man ser i trafik eller som annonseras ut på Blocket.
Det borde rimligen finnas ett otal ytterligare byggen som självdött något år efter att man satt kapen i maskinen. Kanske står dom under någon bänk, kanske är dom körda på tippen.
Klart är dock att det mycket skägg, rutiga skjortor, hängslen och yta i rörelse just nu, men kanske inte så genomtänkta planer.
 
Last edited:

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Hur långt är ett snöre?

Har du aldrig mekat med något tidigare blir det troligen svårt att genomföra en ombyggnation överhuvudtaget. Att då kunna få hjälp av någon med erfarenhet är guld värt. Känner du någon som kan hjälpa dig? Forum och dylikt är alltid bra men kan aldrig ersätta ett par händer och ögon till i garaget.

Med det sagt så handlar mycket självklart om hurpass begåvad man är. Få saker är så enkla som de först verkar vara är åtminstone min egen erfarenhet. Byta tank? Ok, bra, men hur fästa? Bygga egen sadel? Ok, men var få tag på material och hurpass lätt var det egentligen att forma när man väl försökte? Har man tummen mitt i handen och knappt klarar att byta batteri eller olja på hojen utan hjälp bör man ha realistiska mål. Kanske mer se bygget som ett "work in progress" och genomföra mindre modifikationer varje år snarare än att försöka sig på allt på en och samma gång. Och även om man faktiskt har fallenhet för det här med mekande kommer man antagligen ändå uppleva att tiden går väldigt snabbt medans man själv inte tycks få så mycket gjort överhuvudtaget. Finns som sagt gott om halvfärdiga projekt till salu, och i de flesta fall så tror jag egentligen inte det är brist på kunskaper som fallerar utan snarare tidsaspekten.



Ja du har helt rätt i att jag bör har realistiska mål med tanke på min frånvaro av kunskap inom detta ämne.

Vad är realistiskt för en nybörjare, sätta på en ny sadel och tank så man får "kärnan" att se snyggare ut? Byta styre?

Ett exempel:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/85/71/6f/85716f287b3e253a8a2159df3c163f4b.jpg

Hur mycket är gjort här? Är det mycket?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har gjort några, fått bra betalt så någon känsla har man väl. Det som tar tid är att vänta på Ebayleveranser, resten går rätt fort.

Många är helt isärtagna, lackad ram nya lager osv osv osv men ser ändå ut som en kasse skridskor. Jag föredrar god funktion, bibehållen luftburk och bromsar. Lite ytrost och sånt får lov att vara kvar i prisklasserna 15.000 till 20.000,- anser jag.

Inte heller byter jag ut original styrreglage och liknande, ingenjörerna på åttiotalet var garanterat bättre på att designa bra funktion än dagens kineser, iaf så länge grejerna kostar så lite pengar.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ja du har helt rätt i att jag bör har realistiska mål med tanke på min frånvaro av kunskap inom detta ämne.

Vad är realistiskt för en nybörjare, sätta på en ny sadel och tank så man får "kärnan" att se snyggare ut? Byta styre?

Ett exempel:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/85/71/6f/85716f287b3e253a8a2159df3c163f4b.jpg

Hur mycket är gjort här? Är det mycket?

Låter någon annan med erfarenhet av modellen svara på vad som faktiskt är gjort, men med det sagt:

Byta av styre/handtag är inte direkt svårt. Byta till annat avgassystem är inte heller särskilt krångligt. Slänga på avgaslinda är busenkelt. (Sedan kanske det inte är sådär superlätt att få det helt perfekt, men det är en annan historia). Det kan vara ganska lagom med modifieringar till att börja med. Byter man avgassystem kan (åtminstone bör) man dock ofta öppna upp på andra sidan andningsvägarna också, samt dessutom behöva bestycka om förgasare. Och det kan vålla en hel del huvudbry även för de som gjort det förut.

Annars tycker jag sådär i största allmänhet att man absolut ska pröva på att modda vad sjutton som helst efter eget behag. Kanske inte verkar så på mina inlägg, men vill mest poängtera tidsaspekten av det hela samt förbereda framtida byggare på att man med allra största sannolikhet kommer stöta på tekniska problem av "skitkaraktär" som kan förstöra hela bygget i värsta fall. T ex då hur man faktiskt får fast en ny tank på hojen. Att folk (däribland jag själv) kan låta lite negativa till hela nuvarande byggnadstrend är mycket en generationsfråga tror jag. Vi är helt enkelt för gamla och klarar inte av att se valfri 80-talare utan framskärm och med felmonterade däck bli kallad "scrambler". :D

(Och japp, kan man svetsa är det en enorm bonus BTW).
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Låter någon annan med erfarenhet av modellen svara på vad som faktiskt är gjort, men med det sagt:

Byta av styre/handtag är inte direkt svårt. Byta till annat avgassystem är inte heller särskilt krångligt. Slänga på avgaslinda är busenkelt. (Sedan kanske det inte är sådär superlätt att få det helt perfekt, men det är en annan historia). Det kan vara ganska lagom med modifieringar till att börja med. Byter man avgassystem kan (åtminstone bör) man dock ofta öppna upp på andra sidan andningsvägarna också, samt dessutom behöva bestycka om förgasare. Och det kan vålla en hel del huvudbry även för de som gjort det förut.

Annars tycker jag sådär i största allmänhet att man absolut ska pröva på att modda vad sjutton som helst efter eget behag. Kanske inte verkar så på mina inlägg, men vill mest poängtera tidsaspekten av det hela samt förbereda framtida byggare på att man med allra största sannolikhet kommer stöta på tekniska problem av "skitkaraktär" som kan förstöra hela bygget i värsta fall. T ex då hur man faktiskt får fast en ny tank på hojen. Att folk (däribland jag själv) kan låta lite negativa till hela nuvarande byggnadstrend är mycket en generationsfråga tror jag. Vi är helt enkelt för gamla och klarar inte av att se valfri 80-talare utan framskärm och med felmonterade däck bli kallad "scrambler". :D

(Och japp, kan man svetsa är det en enorm bonus BTW).


Ja men skönt att höra att det inte är "skit i att modda, allt är fult och dåligt om du inte gör det perfekt", fick lite den känslan av svaren i tråden :)


Det är nog en bra idé att, som du säger, börja smått och modda lite allt eftersom. Speciellt som nybörjare.

Finns den enkla saker man kan modda på sådana äldre hojar för att få de att se lite mer moderna(kanske fel ord, men coolare? haha) ut? Jag är personligen inte ett stort fan av plasten på många av 80-tals hojarna, så om man kan ändra sånt någorlunda smärtfritt vore det toppen!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag gillar också café-stilen, men...
T.ex. svämmar ju Blocket över av alla kaffehojar, så varför inte köpa en billig redan påbörjad halvdan, för att sedan göra jobbet ordentligt på? Snart är varenda 80-talshoj sönderkapad och förstörd, för att bara bli ännu en sönderkapad och förstörd i mängden. :(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förr gjordes caféracers för att göra en hoj snabbare, det skapade ett stilideal och dagens hipsters förstår inte att det var en funktionellt betingad stil.

Nu kapar man bort bakskärmen, tar bort luftburken, framskärmen, lindar avgasrören, köper kinaskräp på Biltema och skruvar dit. Och så tror man att man har gjort ett "bygge" och förväntar sig att sedan få 50.000 för okörbart och förstört skräp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag håller på med mitt första cafe bygge och det är min första hoj och närmar mig slutet på denna första etappen, vilket består av att fixa till grunderna på bygget. Har väl dock erfarenhet av att skruva lite i lite av varje så även om jag inte skruvat hojar tidigare så har man viss erfarenhet och sen har jag frågat en hel del här på forumet då man haft tveksamheter och funderingar. Jag har utgått från en Honda CB250N vilket väl inte är den lättaste hojen att få till bra så det har varit en hel del funderingar på hur man skall få till den så bra som möjligt med måttliga insatser.

Mina råd är att låta det ta tid och fundera före man gör nåt och lägga upp en grov plan på ungefär vad man tänker göra på hojen och att det är realistiskt att göra detta själv eller via hjälp av andra men också realistiskt tidsmässigt och kostnadsmässigt. Tror det är bättre att bygga i etapper än att gå ut hårt och sen inte kunna genomföra pga tidsåtgången, kostnader och avsaknad av kunskap och att bygget då stannar av och det blir liggandes.

Sen skall man försöka se på helheten ta det lugnt och pausa ofta, backa en bit från hojen och bara titta på den fundera på vad vad som blir bra och mindre bra, ett tips är att låta linjer och vinkar följa varandra så mycket som möjligt för att hålla ihop helheten. Tex om man hittar en snygg sadel är det ju inte givet att den passar på just din hoj även om den är väldigt snygg utan man måste fortfarande ha koll på helheten så grejerna passar ihop och det är väldigt små saker i form av tex vinklar och radier som kan göra väldigt mycket för utseendet. Gör mallar av kartong och tejpa på hojen för att se hur saker och ting blir, testa och ändra för att prova olika idéer och designer och kolla vad som är bäst.

Ytterligare ett tips är att lista vad som ska göras och i vilken ordning det skall göras och sen hålla sig till listan, det funkade bra för mig istället för att man gick ut till hojen skruvade på olika saker från gång till gång för att man kom på att det ska ju också göras.

Då det gäller hoj skulle jag köpa ett objekt som går maskinellt men i övrigt är så där eller ett avstannat eller misslyckat bygge som är billigt att köpa.

Själv har jag väl hållit på i snart 10 månader med mitt bygge som nu börjar blir grovt färdigställt men då har jag också familj med tre barn som tar sin tid. Saker och ting har ändrats under resans gång och mer har blivit gjort än vad jag först tänkte men på det stora hela så är jag hyfsat nöjd efter de förutsättningar jag haft och den har blivit ungefär som jag tänkte mig den från början men visst är det saker som jag så här i efterhand skulle ändrat på om jag kunde göra det enkelt.

Detta är mina tankar kring första bygget och jag säger att sätt igång och bygg men ta inte vatten över huvudet, bättre göra nåt enklare bygge och klara av det än nåt avancerat som bara ser ut halvdant.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag tycker att du ska köpa loss en gammal billig hoj och bara köra igång! Hur fasen har alla lärda på det här forumet fått all kunskap ifrån?! De har inte i åtanke att en dag ska nästa generation hålla skruv och mekkunskapen uppe och behöver uppmuntran istället för kritik innan du knappt kommit in i tankestadiet, så go nuts säger jag! Tycker det var kul att för omväxlings skull kommer in en nybörjare som faktiskt vill börja på något riktigt projekt och inte de vanliga foruminläggen "min blinkers blinkar för fort" eller "vilken olja ska jag ha".

Om sen någon bitter sporthojsgubbe sitter och vrider sig av ilska när alla 80 tals hojar är sönderskruvade utan att ha hunnit köpa en själv så får de skylla sig själva. Köpte själv tillbaka min första raritet som jag sålde för många år sedan och ska bygga tracker, scrambler av den till nästa vinter och tycker det ska bli skitskoj! Bättre än att den står och rostar sönder. Sitter och kollar delar på ebay varje vecka och funderar över vad som kan bli snyggt. Yes jag ska ta bort luftburken, kapa skärmarna, linda avgasröret och köpa ebayskit och det ska i mina ögon bli fräckT! Jag håller gärna kontakten via PM eller på annat sätt och ger tips då jag mekat i några år nu!

Tänker försöka göra ett budgetbygge till och med till alla hängivna scramblerfantasters fasa :)

Visst räkna inte med att kanske kunna sälja hojen med vinst men kör på för fasen hipster!
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Man lär sålänge man lever heter det ju.
Köp en gammal hoj som har en ok motor och som har schyssts linjer. Sen googlar du och kollar så att det finns massvis med delar till den. Jag gjorde misstaget att köpa en udda bastardmodell...

Sen är det bara att köra igång. Trial and error.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top