Ktm EXC 125 landsväg

Avi3ator

Ny medlem
Gick med
4 May 2017
Ort
Umeå
Hoj
Ktm EXC 125 -13, Suzuki RMX 250 -99
Hej! har tänkt köpa en KTM EXC 125 eftersom jag snart tar A1 körkort, men nu har jag läst att dom inte har nyckellås eller något sånt? jag har som tänkt mig köra den som en moppe fast med lättmc reggad då :p
Undrar även hur mycket dom drar om blandad körning :) hade hoppats på under 1 liter milen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Måste vara en ytterst ovanlig 125 EXC -17 du har....

EXC 125 fram till 16 är gatreggade men saknar tändningslås och en massa andra vettiga gatprylar då den är ett tävlingsfordon. Går givetvis att eftermontera om man vill. Bränsleförbrukningen är det minsta problemet i sammanhanget, det är underhåll som är dyrt. Det går att få en EXC att dra 2L milen men vid normal gatåkning går den på under litern.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Under litern kan bli svårt om du inte kör tvärlugnt, och isåfall är det mycket smartare att köpa en fyrtaktare och slippa skruva med den.
Kan lova att du kommer ha skitroligt ifall du köper en iaf, går så in i helsike jämfört med polarnas moppar :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Avi3ator

Ny medlem
Gick med
4 May 2017
Ort
Umeå
Hoj
Ktm EXC 125 -13, Suzuki RMX 250 -99
Måste vara en ytterst ovanlig 125 EXC -17 du har....

EXC 125 fram till 16 är gatreggade men saknar tändningslås och en massa andra vettiga gatprylar då den är ett tävlingsfordon. Går givetvis att eftermontera om man vill. Bränsleförbrukningen är det minsta problemet i sammanhanget, det är underhåll som är dyrt. Det går att få en EXC att dra 2L milen men vid normal gatåkning går den på under litern.

Är det svårt att eftermontera det? eller är det bara att dra kablar å skruva fast? :p finns allt klart för montering så att säga?

- - - Updated - - -

Under litern kan bli svårt om du inte kör tvärlugnt, och isåfall är det mycket smartare att köpa en fyrtaktare och slippa skruva med den.
Kan lova att du kommer ha skitroligt ifall du köper en iaf, går så in i helsike jämfört med polarnas moppar :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk

Tänkte typ om man kör brevid en moppe som går 45 i 5 mil, då borde den väll gå under litern?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
4 liter i timmen på crossbana har jag för mig att en polare snackade om. Inte ett proffs då, men snabb motionär. Då snittar man kanske 30-35 km/h, så det blir strax över litern per mil, men det vid extremt o-eco körning i typ sand. Jag tror du kommer under litern om du inte matar fullt på motorväg.

EDIT: De 4 litrarna kan ha gällt en 250 2T, möjligen är 125 aningens törstigare(?)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte typ om man kör brevid en moppe som går 45 i 5 mil, då borde den väll gå under litern?

Du kommer att ha träsmak i röven och vara fantastiskt uttråkad. :fakta
Jag har dålig koll på bränsleförbrukningen på de där, men jag kan nog tycka att du borde kunna komma under litern då iaf.
 

Avi3ator

Ny medlem
Gick med
4 May 2017
Ort
Umeå
Hoj
Ktm EXC 125 -13, Suzuki RMX 250 -99
haha kommer ju inte ba sitta å kolla fram å gasa så att säga, vi leker mycket ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
haha kommer ju inte ba sitta å kolla fram å gasa så att säga, vi leker mycket ;)

Om du iställt för att bara köra på jämnt varv på hög växel håller på och kör på bakhjulet på låga växlar, och annat högvarvigt bus så kommer du nog inte komma under 1 liter milen.
Lite oavsett vilken 125:a du väljer så kommer den ha högre prestanda än en milt trimmad moped, så du måste inte köra en enduro för prestandan. Om det är en 125EXC som får hjärtat ditt att ticka lite fortare än allt annat på två hjul, vad spelar då soppaförbrukningen för roll? :hihi
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag är den siste att sänka en tonåring som har planer och drömmar, men detta låter inte lyckat.

Som Boris indikerar - du är spekulant på en tävlingsmotorcykel, som är konstruerad för att gå under hård belastning med antingen fullt påslag eller full broms. Minuterna man under ett lopp ligger och fiser på halvgas är lätt räknade.

Tyvärr innebär inte "lugn körning" någon fördel på en sådan maskin, tvärt om.
Den far illa av att köras utanför sitt konstruerade användningsområde. Det låter larvigt, men en sådan hoj mår inte bra av normal körning på landsväg.
Det krävs egna erfarenheter eller uppbackning från någon med ingående kunskaper för att hålla liv i ett såpass extremt tävlingsredskap. Skall du behöva lämna ifrån dig hojen till verkstad varje gång något krånglar blir underhållskostnaderna skyhöga - och skiter du i det så blir värdeminskningen istället astronomisk efter ett år eller två.

Så, välkommen till forumet och MC-världen!
Sikta på en mildare on-off road modell istället: Honda XR 125, Kawasaki KLX 125 eller något liknande går att hitta friskt begagnat för vettiga pengar, och kommer att fungera bättre till den användning du verkar ha tänkt dig.

På det hela taget tror jag du får roligare på en lite tröttare hoj.
 

Avi3ator

Ny medlem
Gick med
4 May 2017
Ort
Umeå
Hoj
Ktm EXC 125 -13, Suzuki RMX 250 -99
bryr mig inte alltförmycket om bränsleförbrukning sålänge det inte är typ 2-3liter milen, största funderingen va ifall det är svårt att montera typ nyckeltändning och blinker å sånna saker, typ hastighetsmätare om det inte kommer med stock :p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
bryr mig inte alltförmycket om bränsleförbrukning sålänge det inte är typ 2-3liter milen, största funderingen va ifall det är svårt att montera typ nyckeltändning och blinker å sånna saker, typ hastighetsmätare om det inte kommer med stock :p

Hur svårt det är beror mycket på hur van du är att skruva och hur god tillgång till verktyg du har. Jag tycker inte det är svårt alls, även om det är en hoj som inte har några färdiga kit. Jag har åas skruvat isär och ihop prylar sålänge jag haft tillgång till verktyg.
Bensinkostnaden kommer inte att komma i närheten av servicekonstnaden, så att fokusera på den kostnaden över service är ett misstag.
 

Avi3ator

Ny medlem
Gick med
4 May 2017
Ort
Umeå
Hoj
Ktm EXC 125 -13, Suzuki RMX 250 -99
har läst att det inte är mycket mer service än att byta kolv typ var 100 mil?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
har läst att det inte är mycket mer service än att byta kolv typ var 100 mil?

Om jag inte minns fel:
Ska kolven bytas var 40:e driftstimme, och vevstaken var 80:e driftstimme med tillhörande lager.
Var 20:e driftstimme ska även tändstift, tändkabel och motorolja bytas.
Kommer inte ihåg intervall på gaffelolja och hydraulvätskor, men de ska bytas de med. :hihi
Kedja och drev ska bytas efter behov med, tillsammans med diverse andra slitdelar.
Och sedan går de sönder. Då ska saker bytas också. Det är en tävlingsmaskin, de är potentiellt dyra att hålla i drift.

Nu säger jag inte att du inte ska köpa en, men bensin är antagligen inte den största kostnaden, och även om den är det så är den en löpande kostnad snarare en smäll i plånboken med ojämna intervall. :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lampor, blinkers, tuta mm levereras med cykeln original så det skall finnas med. Det enda som saknas är tändningslås och det går att koppla in ett universal man får slöjda dit bakom lyktkåpan.

Kolven går betydligt längre än 100mil men ett byte går väl på 1500-2000kr i material med kolv och lite packningar. Men sen är det vevlager och då snackar vi bortåt 4-6kkr om du kan göra det själv och det är inte helt enkelt. Tänker man sig att cykeln går 1500mil under de 2,5 säsonger det är tills A2 finns i plånboken så får du räkna med 15 000 i grejer för att inte bli negativt överraskad.

När jag var 16 så körde jag SM med framgång så jag hade mer eller mindre gratis reservdelar och en pappa som helrenoverade motorer på en kväll. Ändå valde jag att inte köra EXC på gata utan köpa mig en gatmotard för ändamålet. För det är bara att inse att man ändå använder sin 125a ganska mycket till transport till och från tjejer/fester/poolarna och då är det ganska miserabelt att skumpa runt på ett tävlingsfordon med astronomiska driftskostnader..
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om jag inte minns fel:
Ska kolven bytas var 40:e driftstimme, och vevstaken var 80:e driftstimme med tillhörande lager.

Jag fick se en kolv som hade gått 100 timmar seriös enduro i en EXC 125. Den såg bara milt använd ut. Kan inte uttala mig om hur mycket material som var borta, men den skramlade inte omkring i cylindern i alla fall.
 

Avi3ator

Ny medlem
Gick med
4 May 2017
Ort
Umeå
Hoj
Ktm EXC 125 -13, Suzuki RMX 250 -99
Crossen ja har nu är en suzuki rmx 250cc -99, bytt kolv 1 gång på den, det va 14 år sen :p kört varje dag ca 2-3 timmar varje sommar i 14 år utan att byta kolv
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Ett tips i all välmening om du vill köra 2takt.
Kika på DTR 125, ska finnas som motard med, vet dock ej om de såldes i sverige.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top