Svårstartad kall Super Tenere -92

burst

Hord MC
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
-04 Suzuki SV1000 och -92 Yamaha Super Tenere
Hej,

Har en Super Tenere -92 som är svårstartad när den är kall. Att rulla igång den går utan problem, och när den är varm så startar den oxå utan problem. Några tips?

Ventilspelet ska enligt uppgift vara ok.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Du menar alltså att det går lätt att rulla igång den men inte lätt att starta med knappen?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Testa med startkablar, går den igång lätt då så är det troligtvis batteriet som är slut.

Enligt uppgift är ventilspel ok, hur gamla uppgifter, och hur trovärdiga ?
 

burst

Hord MC
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
-04 Suzuki SV1000 och -92 Yamaha Super Tenere
Japp. Att rulla igång den går alltid lätt. Men med knappen så går det att nöta i 5-8minuter (inte i sträck :) utan att den går igång. Så jag tror inte det är batteriet.
Har inte själv kollat spelet, men litar på den som gjorde det och det är en månad/15mil gamla uppgifter.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Saxat från en amerikansk sida där fenomenet verkar vara vanligt. Skadar ju inte att testa.

THE FOLLOWING HAS BEEN ADDED BY A MODERATOR TO DIRT_DAD's 1st POST AS REFERENCE MATERIAL, SO PEOPLE DON'T NEED TO SEARCH THIS LONG THREAD. THIS THREAD IS ALSO NOW A STICKIE.
The following is a summary by WriteRider in Post #646:
1. Put kill switch in off position.[/size]
2. Put the key in and turned it on in neutral.
3. Put kill switch in on position. (I couldn't hear the fuel pump).
4. WOT first, then hit starter button.
5. Started right up and purred. Let it warm up to about 170 and rode to work.Lessons learned from this sweet thread:1. I will always use the kill switch instead of the key to kill the engine.2. I will always make sure the bike is warmed up to at least 150F if I am going to go a short distance (like getting gas).3. If I ever kill the engine by accident and it doesn't start up on the first try I will immediately do WOT and then hit the starter button.


AND


Three options to clear the cylinders of fuel if the above doesn't work:
1. A number of people just leave the bike for the night and it starts the next morning.
2. Pull the #4 fuse and run the starter with the throttle wide open. The fuse is for the fuel injection system.
3. Rainer in Post 641 gives a button pushing procedure in lieu of pulling fuse #4.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kan vara någon kontakt som leder dåligt. Ta bort tank och sadel så du kommer åt att vicka lite på alla kontakter. Det var felet på min KLR.

Sandpappra på batteri och batterikablar för god kontakt.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag hade testat det med start kablar som sagt tidigare.
du kan tro att batteriet är bra för att du kan nöta med startknappen
men i själva verket är spänningen så låg att all ström går till startmotorn o ingen ström blir över till tändningen.
detta är ju enkelt att testa innan du börjar skruva itu din motorcykel
 

burst

Hord MC
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
-04 Suzuki SV1000 och -92 Yamaha Super Tenere
Provade med ett starthjälpsbatteri och det hjälpte inte. Det är fortfarande samma status, rulla går lätt, starta den på knappen så den varit igång/är varm inga problem. Men när det stått över natten så har jag bara lyckats ett fåtal gånger..
Kan det vara ventilerna/luft/förgasarna mm som kan göra sån skillnad på att starta kall/varm..?
Dags att börja skruva i hojen..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en hoj som startar, men började skjuta lite ur röret. På lunchen idag lät det PANG PANG och den stannade helt, utan att vilja starta. En kollega kom och kablade igång den sen gick den bra igen.

MEN jag tog batteriet till Global i Länna, där de mätte upp 9 volt och 35 Ah, ska vara 200 Ah.

Så vad jag menar är att en hoj kan starta och gå, men batteriet kans vara semi-trasigt och göra att motorn går illa.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För att utesluta batteriet helt måste man byta ut det helt. Jag hade likadant fel på min hoj och den gick inte igång med startkablar från stort bilbatteri trots att de va bra fart på startmotorn. De va tydligen semisöndert som chronic skriver dvs halvt kortslutet.
Låna ett batteri av någon. De går även mäta volten medans man kör den på startmotorn. Volten bör ligga på över 11 volt när man kör startmotorn. Mitt batteri låg på 8-9 volt under belastning (kall motor)och de duger inte.
 

burst

Hord MC
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
-04 Suzuki SV1000 och -92 Yamaha Super Tenere
Fortfarande samma status. Mätte under start belastning och då var det 10.9V.
Ska försöka testa med ett annat batteri men jag tror inte det hjälper, dock tänkte jag prova byta till nya tändstift. Det kanske lösningen...
 

GUE

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2016
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Multistrada 1260
Jag har exakt samma problem med min 93:a.
Svårstartad som kall men lättstartad som varm.

Jag stänger alltid soppakranarna när jag stängt av hojen.
Häromdagen glömde jag dock att stänga av soppakranarna och när jag dagen efter skulle försöka starta den så hoppade den igång direkt. Har provat samma trick igen och den startade åter direkt när den är kall.
Dock luktar det otroligt mkt bensin i garaget när kranarna är öppna.

Kan det finnas ett samband? Bensinen rinner sakta ut någonstans vid stängda kranar men med öppna kranar fylls det på hela tiden.

Dum fråga, är tanken att man alltid ska stänga av soppakranarna?

Jag har för övrigt provat nytt batteri utan förbättring och tändstift och luftfilter ska bytas ngn regnig dag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Startar ni med choke och funkar choken? De är nästan omöjligt att få läkage så de rinner tomt i flotörhusen. Då ska både bottenplugg och dränerskruvar läcka och de är långsökt.
 

GUE

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2016
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Multistrada 1260
Jag startar med choke och den funkar men den behövs inte många sekunder.
 

burst

Hord MC
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
-04 Suzuki SV1000 och -92 Yamaha Super Tenere
Jag har faktiskt märkt en viss skillnad med soppakranarna på, men det har inte riktigt velat ändå. Så nu vrider jag några gånger på rullen innan jag ska starta så kommer den igång på en gång. Har inte bytt batteri eller satt i nya stift.
Ang choke'n så fungerar den som den ska.
Hoppas det håller i sig även till vintern :)
Tack till alla inblandade för tips och idéer.
 

burst

Hord MC
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
-04 Suzuki SV1000 och -92 Yamaha Super Tenere
Nu när det är kallare väder så är problemen "tillbaka", får rulla igång om den står över natten. Ska försöka byta stift så fort som möjligt...
Ang soppakranarna så luktar det inte om jag lämnar de öppna över natten eller ett par dagar.
Om det strular redan nu med starten, hur ska det gå när det blir ännu kallare..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Choken måste vara delvis felande,,,prova starta den med startgas så vet du om de är sopparelaterat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top