Transportera hjälm på flyg?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Någon som rest med sin hojhjälm och kan rekommendera vad som funkar.
Kan den checkas in som bagage om den ligger i sin kartong eller kastas den sönder av bagagehanterarna?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Brukar alltid ta den som handbagage. Har aldrig varit några problem att ha hjälm plus ordinarie handbagage. Hjälmen lägger jag under sätet. Tänk på att gå ombord tidigt. Blir det fullt i bagagehyllorna kan du bli ombedd att checka in väskan och/eller hjälmen.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Brukar alltid ta den som handbagage. Har aldrig varit några problem att ha hjälm plus ordinarie handbagage. Hjälmen lägger jag under sätet. Tänk på att gå ombord tidigt. Blir det fullt i bagagehyllorna kan du bli ombedd att checka in väskan och/eller hjälmen.

Lite orolig för just att ha en liten väska samt hjälm med mig som handbagage. Inte så roligt om jag blir tvungen att checka in väska eller hjälm lite tvärt utan förvarning. Kan inte slänga laptopväskan bland vanliga väskorna direkt och en hjälm utan kartong blir lite knepigt också. Sitter vid nödutgång och då måste hjälmen stuvas in i bagagehyllorna.

Flyger KLM och till USA. De känns lite hispiga där :D
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Lite orolig för just att ha en liten väska samt hjälm med mig som handbagage. Inte så roligt om jag blir tvungen att checka in väska eller hjälm lite tvärt utan förvarning. Kan inte slänga laptopväskan bland vanliga väskorna direkt och en hjälm utan kartong blir lite knepigt också. Sitter vid nödutgång och då måste hjälmen stuvas in i bagagehyllorna.

Flyger KLM och till USA. De känns lite hispiga där :D

Generellt för KLM economy class gäller ett handbagage + ett tillbehör (begränsad storlek och maxvikten är gemensam). Men det kan skilja vissa resor, så det bästa är nog att logga in på din resa på KLMs hemsida och kolla vad du får ha med dig.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag chansade en gång när jag reste med Ryanair, jag hade både hjälm och en väska som handbagage. Vid säkerhetskontrollen (eller liknande) så menade nån mindre munter typ att jag minsann skulle behöva checka in en av prylarna, jag svarade med lite stirrig blick att jag behöver ha hjälm på mig när jag flyger, och så var det inte mer med det.
Kabinpersonalen verkade inte ha några åsikter om mitt bagage så jag slapp flyga med krukan på iaf.

Tror nog att den överlever transport i kartong också om det inte är nån i bagagehanteringen som verkligen ger sig fan på att döda hjälmen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lite orolig för just att ha en liten väska samt hjälm med mig som handbagage. Inte så roligt om jag blir tvungen att checka in väska eller hjälm lite tvärt utan förvarning. Kan inte slänga laptopväskan bland vanliga väskorna direkt och en hjälm utan kartong blir lite knepigt också. Sitter vid nödutgång och då måste hjälmen stuvas in i bagagehyllorna.

Flyger KLM och till USA. De känns lite hispiga där :D

Har aldrig varit några problem för mig när jag flugit med t ex Lufthansa, SAS och Norwegian, så jag har svårt att tänka mig att KLM skulle vara särskilt petiga. Jag brukar dock undvika nödutgångsplatserna för att kunna ha hjälmväskan under sätet framför, främst för att inte någon skall dänga in sin kabinväska i hjälmen om den ligger på bagagehyllan. En liten laptopväska brukar bland många flygbolag räknas som ett extra personligt föremål som man får ha med sig utöver handbagaget (som kan vara en kabinväska), så en laptopväska plus hjälm bör inte vara några som helst problem - försöker du ta med dig två kabinväskor är det förstås en annan sak. Men som sagt, boarda så tidigt som möjligt. Om det är fullt i bagagehyllan finns förstås risken att kabinpersonalen ber dig checka in handbagaget.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Så säger KLM till USA

1 väska: max 55 x 35 x 25 cm / 21,5 x 13,5 x 10 tum
1 tillbehör: t.ex. en handväska, portfölj eller bärbar dator, max 40 x 30 x 15 cm / 15,5 x 12,0 x 6,0 tum
Tillsammans max 12 kg / 26 lbs

Då blir det liten smidig väska för dator och annat smått och gott och sedan hjälmen under armen. Då borde hjälmen gå som "väska" och datorväskan som "handväska, portfölj"

Får bara ha ett incheckat bagage så handlar jag lite hojprylar på plats kanske det är lättast och billigast att skicka med USPS hem.
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jag chansade en gång när jag reste med Ryanair, jag hade både hjälm och en väska som handbagage. Vid säkerhetskontrollen (eller liknande) så menade nån mindre munter typ att jag minsann skulle behöva checka in en av prylarna, jag svarade med lite stirrig blick att jag behöver ha hjälm på mig när jag flyger, och så var det inte mer med det.
Kabinpersonalen verkade inte ha några åsikter om mitt bagage så jag slapp flyga med krukan på iaf.

Tror nog att den överlever transport i kartong också om det inte är nån i bagagehanteringen som verkligen ger sig fan på att döda hjälmen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Säger du något med stirrig blick vid utresa i USA så kan du nog få problem :banana
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Säger du något med stirrig blick vid utresa i USA så kan du nog få problem :banana

Svårt att inte bli stirrig när man vet att man inte hinner checka in grejerna :näsblod men hade det varit i staterna hade jag nog slängt hjälmen åt helvete för att slippa en full cavity search och terroranklagelser :3freak
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Inga problem!
Folk släpar ju med sig stora resväskor på hjul och så en stor rackare till laptopväska på det. Mitt "handbagage" var ju halva storleken mot deras.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top