MotoGP oviktigt

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Rättså skönt tycker jag att läsa vad Stephan Schaller som är chef för BMW motorcyklar world wide säger om MotoGP.

”BMW has enough money to take part in this championship – but we do not want to spend it on two guys racing in MotoGP.”

Man kan tydligen bygga en sporthoj som sopar banan med konkurrenterna och som kör ifrån resten av fältet i WSBK utan att göra av med miljarder på GP-racing. Något för de japanska märkena att begrunda? Det är ju helt vansinniga belopp som Honda, Yamaha och Ducati gör av med för att avlöna sina GP-förare och utveckla prototyper. Och Honda har ändå inte lyckats bygga klassledande sporthoj på snart 10 år! Inte Yamaha heller föresten.

http://www.motorcyclenews.com/news/2016/february/bmw-motogp-has-no-appeal-for-us/
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sopar banan med konkurrenterna lyckades de väl iofs inte med, de tog ju aldrig någon titel i WSBK, Så kan de inte bygga en hoj som kan ta titeln i WSBK så tvivlar jag på att de kan det i MotoGP.
BMW är inte intresserade av att bygga en vinnande racehoj, som han sa i artikeln. De vill bara bygga en hoj som vinner tidningstester för gathojar. De verkar inte lyckas hemskt bra med det heller, med tanke på att, bortsett från motorrad så har väl rsv4an vunnit majoriteten av dem de senaste åren. :hihi

Att det inte är någon som bygger en hoj som klår allt annat i MotoGP tror jag beror på att hojarna och materialen börjar närma sig en någorlunda hård gräns för hur mycket bättre de kan bli.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Varför ska jag köpa en sporthoj från ett företag som inte är intresserat av sporten?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det låter som att tysken bortser helt från att racing även handlar om marknadsföring, inte bara teknikutveckling. Jag tror det är något som spelar roll, både för många sporthojsköpare men även indonesiern som köper en Yamaha scooter med gula 46 dekaler.
Var skulle t ex en tillverkare som Ducati vara utan sina enorma racingframgångar? Förmodligen skulle de fortfarande vara ett vara ett litet uddamärke för entusiaster likt Bimota.
Själv gillar jag limegröna motorcyklar, en stor faktor är att man satt och kollade på Russel, Gobert& Co som härjade i WSBK när man var tonåring i början på nittiotalet. Nästa gång jag lägger pengar på en nyare hoj så blir det förmodligen en grön också.

Jag själv gläds åt att tillverkarna är beredda att fortfarande satsa miljoner på racing. Låter som en jävligt tråkig inställning från BMW och känns som någon skrev ovan att man är lite bittra efter att ha plöjt ner miljoner i WSBK utan att ta titeln samt att man är rädda för att bli en strykpojke i MotoGP.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rättså skönt tycker jag att läsa vad Stephan Schaller som är chef för BMW motorcyklar world wide säger om MotoGP.

”BMW has enough money to take part in this championship – but we do not want to spend it on two guys racing in MotoGP.”

Man kan tydligen bygga en sporthoj som sopar banan med konkurrenterna och som kör ifrån resten av fältet i WSBK utan att göra av med miljarder på GP-racing.

Lustigt uttalande från någon som sade det precis motsatta för tio år sedan. Då gick man med buller och bång in i WSB och den uttalade målsättningen var att vinna så fort som möjligt och sedan ta satsningen vidare till MotoGP.

Nu gick det ju inte så lätt som man trodde. Tämligen bra förare införskaffades, men ett antal direkt felaktiga beslut på managementnivå såväl som tekniknivå gjorde att man aldrig var ens nära WSB-guldet. Och efter några år trappades fabrikssatsningen ner med någon konstig motivering om att istället supporta de privata teamen i WSB (som ändå inte åkte BMW...) för att slutligen upphöra utan ett knyst.

Så din BMW-fanatism till trots - man kan väl lugnt säga att BMW aldrig någonsin byggt en sporthoj som "kör ifrån resten av fältet i WSB"...?

Att man bygger en gathoj med jättemånga hästkrafter betyder inte på något sätt att man bygger en hoj som är lämpad för racing eller ens ett bra utgångsämne för racing. Motorn och blinget kommer naturligtvis att tilltala den gemene gatåkaren som bara vill ha en duglig hoj, journalister som utvärderar "racehojar" femton sekunder off pace på valfri bana och tämligen talanglösa trackdayåkare. Och visst kan man vinna tävlingar, i alla fall de med måttlig konkurrens och gattävlingar där man har de uppenbart bästa förarna i sitt team.

Men steget från detta till att "köra ifrån resten av fältet i WSB" är fortfarande gigantiskt. Man har fortfarande inte kunskaperna om vad som krävs av chassie och engine management för att "köra ifrån resten av fältet i WSB" och man lär inte få dessa kunskaper fortare genom att INTE vara på plats.

Varför ska jag köpa en sporthoj från ett företag som inte är intresserat av sporten?

Bentebent har en mycket intressant poäng. Varför ska mitt köp av sporthoj sponsra ett företag som lämnat alla former av racing på hög nivå med svansen mellan benen...?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Språk är härligt!:)

Rättså skönt tycker jag... kan ju också betyda precis tvärt om, det är ironiskt att...

Vad TS menar vet jag inte... :tungan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här är väl ett bra exempel på att vad ett stort företag säger utåt handlar ju mest bara om marknadsföring och man ska nog inte lägga så stor vikt vid orden.

Man kan ju inte gärna gå ut och säga att vi avstår från motogp för vi bedömer att vi saknar kompetens för att nå upp till toppen inom en rimlig tid och rimlig budget.

Man ser ofta samma fenomen när de ska förklara tekniska lösningar och förändringar. Se t.ex på hur VW med näbbar och klor försöker förklara att deras uppdaterade bilar är "lika bra" som de bilar de fuskat igenom avgastesterna.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Samma dynga som när någon ansvarig chef på KTM orerade över att man drog in rc8 för det fanns minsann ingen vettig förklaring till att ha en så potent hoj på gatan. Detta samtidigt som man lanserade nya sd1290...

Sen vet varenda person som jobbar med marknad att uttalanden som kritiserar de flesta inom branschen utom sig själv sällan reflekterar bra mot det egna märket OM du inte sitter med alla pokalerna i famnen. Även då är det bättre att inte göra det men då har du iaf bevis på att du gjort rätt.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det är ju helt vansinniga belopp som Honda, Yamaha och Ducati gör av med för att avlöna sina GP-förare och utveckla prototyper. Och Honda har ändå inte lyckats bygga klassledande sporthoj på snart 10 år! Inte Yamaha heller föresten.

Jag tror inte att för Hondas eller Yamahas del handlar om bygga klassledande sporthojar utan visa sin image eller varumärke:) Sedan tror jag inte heller att det skulle bli några problem att fixa det ifall de vill, däremot har nog inte en vanlig normal människa råd att köpa en sån...t.ex Honda rc213v:tummenupp

Var var jag nu igen...just det Varumärke:) t.ex åker man till Rwanda och frågar 10 personer om vad är Ducati lr Mv agusta, hur många tror ni att känner till det är en cykel....Jag tror de flesta kommer att klia i huvudet:va:hihi
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Tester gjorda av motorjournalister ger jag inte mycket för. Man måste bilda sig en egen uppfattning.
0,3sek på en bana eller 180 kontra 200 hästar. Kan en normal åkare känna skillnad ute i trafiken?
Fast det är säkert kul att åka på bjudresa till varmare land och skriva okritiska artiklar:arsele
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Var var jag nu igen...just det Varumärke:) t.ex åker man till Rwanda och frågar 10 personer om vad är Ducati lr Mv agusta, hur många tror ni att känner till det är en cykel....Jag tror de flesta kommer att klia i huvudet:va:hihi

Du har säkert rätt om Rwanda men jag är tveksam till att det är en stor hojmarknad. Åker man däremot till Thailand eller Malaysia så är min uppfattning att många känner till Rossi och Marquez eller Honda, Yamaha och Ducati.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Du har säkert rätt om Rwanda men jag är tveksam till att det är en stor hojmarknad. Åker man däremot till Thailand eller Malaysia så är min uppfattning att många känner till Rossi och Marquez eller Honda, Yamaha och Ducati.

Honda & Yamaha känner nog till nästan alla:tummenupp

Min poäng är för att sälja sitt varumärke måste ju globalisera det...Där japanska märken (framför allt Honda & Yamaha) har lyckad bra jämfört med Europiska märken!

Det är ju genom att vinna Motogp titlar...även om det blir dyrt:tummenupp

Sedan kan man undra hur många skulle lägga sina pengar på ett okänd varumärke som har aldrig hört talas om!:)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tester gjorda av motorjournalister ger jag inte mycket för. Man måste bilda sig en egen uppfattning.0,3sek på en bana eller 180 kontra 200 hästar. Kan en normal åkare känna skillnad ute i trafiken?
Fast det är säkert kul att åka på bjudresa till varmare land och skriva okritiska artiklar:arsele

Det skriver nog de flesta under på. Ändå köper vi motorcyklar utan att grundligt provkört.
För om en hoj vinner i tidningarna så säljer den vanligtvis bättre än de hojar som inte gör det. :fakta

Det vore trevligt att få låna en hoj i 300 mil för att bilda sig en egen uppfattning men normal får man inte det... :(

Men vad är alternativet? Om du gillar eller är kritisk till en hoj säger mig inte mycket om jag inte känner dig. Motorjournalister kan man, precis som skivrecensenter, bilda sig en uppfattning om på ett annat vis...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det skriver nog de flesta under på. Ändå köper vi motorcyklar utan att grundligt provkört.
För om en hoj vinner i tidningarna så säljer den vanligtvis bättre än de hojar som inte gör det. :fakta

Det vore trevligt att få låna en hoj i 300 mil för att bilda sig en egen uppfattning men normal får man inte det... :(

Men vad är alternativet? Om du gillar eller är kritisk till en hoj säger mig inte mycket om jag inte känner dig. Motorjournalister kan man, precis som skivrecensenter, bilda sig en uppfattning om på ett annat vis...

Att låna en hoj i 300 mil skulle ju vara närmare 1.5 säsong för delar av hojåkarna. :hihi
Ska man köpa sporthoj får man vara glad om det ens ges tillfälle att provköra öht. Jag gillar Start2Ride där det brukar finnas med det mesta nya för året iaf. Åtminstone från några av tillverkarna.
Hade varit trevligt om den låg i maj nån gång istället, så de kunde fånga upp folk i början av säsongen istället, men man kan ju inte få allt.
Personligen köpte jag bara min absolut första hoj utan provkörning, hade ju inte körkortet än då. Men ja, någon riktigt uttömmande provtur har jag ju inte tagit än.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Om nu Audi skall sälja Ducati kan BMW köpa det,för Ducati har vunnit Sbk VM.
Detta lyckades inte BMW med trots att man trodde att det var lätt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Rättså skönt tycker jag att läsa vad Stephan Schaller som är chef för BMW motorcyklar world wide säger om MotoGP.

”BMW has enough money to take part in this championship – but we do not want to spend it on two guys racing in MotoGP.”

Med den inställningen, att det räcker med två förare, för att ställa upp i WSB eller MotoGP, så förstår jag varför BMW inte lyckades i WSB.
Det är ju den attityden BMW visar hojkunder med problem.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-åt-höger
Snabbt #51 och #60
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top