BMW f800gs eller r1200gs

Nicklas75

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Svedala
Hoj
2004, Suzuki gsxr 1300 hayabusa
Hej

Jag skulle behöva lite hjälp kring val av MC. Jag är helt säker på att jag vill ha en Adventure hoj för både asvalt och för lite grus och offroad körning.

Frågan är vilken modell jag ska välja. Har små barn hemma så tiden är begränsad men tanken är att när de är lite större ska hojen även fungera för långfärd (nordkap är på bucket listan ????).

En BMW f800gs 2010 med ca 2300 mil får man för runt 75 i dagsläget. En r1200gsa går runt 100k men då har de sällan gått under 5000 mil. Vågar man köpa en hoj med de milen, har hört om både packningsproblem och kardanproblem på dessa.

Vad säger ni kunniga?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För mer seriös grusåkning väljer du 800 då den har 21" framhjul.

Men till allt annat är 1200GS multihojen, inte utan anledning. Milen är inga problem, kardanen kan paja vid 5000 eller hålla 20.000. Prisnivån anpassas efter milen...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Nicklas75

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Svedala
Hoj
2004, Suzuki gsxr 1300 hayabusa
Tack för svar!

Så hur långt tror du motor och låda håller normalt, om service skötts såklart?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Motor och låda håller tills resten ramlat i bitar, du behöver inte vara orolig. Det som brukar kräva reparation med tiden är kardan och slutväxel beroende på hur hojen körts. Det är en tätning som ger upp och släpper in vatten, det går utmärkt att byta i förebyggande syfte då delarna är billiga och det inte är svårt att göra själv, men tar lite tid. Eftersom det är planetens vanligaste hoj är internet nedlusat både med instruktioner om hur man gör och med försäljare av delar. Motorworks eller BMW själva säljer grejorna, youtube, google och advrider ger dig kunskaper.

Service är A och O och detta är en typisk hoj som man har kvar och lär sig serva själv.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Miltal: Då jag själv umgås i BMW-kretsar kan jag inte räkna hur många GS jag sett som passerat 20.000 mil. Av någon anledning behåller gubbarna dessa hojar för ännu en tur till Azerbajdzjan, Alaska eller Tamanrasset. Ja, eller till kiosken för att köpa glass...

Jag trodde att jag ville ha en och for iväg för att köpa den, men det slutade med att jag istället köpte en R1200ST - inte för att GS var dålig på något sätt utan för att jag faktiskt ville ha en sporttouring med säreget utseende och fantastiska egenskaper.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Nicklas75

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Svedala
Hoj
2004, Suzuki gsxr 1300 hayabusa
Tack, superbra svar här!
Så jäkla sugen nu, blir att provköra båda hos handlare med både nytt och begagnat och se vad det blir. Långturer är drömmen men svårt att få med 2 barn i åldrarna 5 och 3 samt fruga :)
Turer i Sverige blir det ett par år till men sen är tanken att hojen ska kunna klara de längre turerna och då är det nog 1200 som blir bäst
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den stora fördelen med 1200 är att den klarar hur mycket last och hur dåliga vägar som helst utan att kännas det minsta instabil - tack vare telelevergaffeln och den låga tyngdpunkten. Det innebär också att de trots lång fjädringsväg är förvånansvärt snabba på bana och kurviga alpvägar, något många förvånat fått konstatera... Nya är de dyra, men en ganska enig motorpress menar ju att det är den bästa hojen i segmentet så de tar förstås betalt om de kan. Man märker nästan inte av passagerare eller last, så mycket kan sägas (det gäller alla hojar med Telelever) och bromsning sker utan nigning och med full fjädringsväg i arbete.
Skick är viktigare än årsmodell. ESA är trevligt, men en äldre och billigare hoj ger ju marginaler för ett par Öhlinare...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Som redan nämnt så är provkörning ett måste, det skiljer mycket emellan dessa hojar.
1200 ger bra effekt redan på tomgång, du slipper en rappande kedja och allt är jättestabilt och tryggt.
800:an är lite mer bångstyrig, ger mer respons tillbaka och är allmänt smidigare.
Därmed inte sagt att 1200:an är klumpig, men den är ju större...
Nu skriver du GSA, och den är ju ännu större.
Den vanliga GS:en är både vanligare och räcker långt och har ofta bättre andrahandsvärde.

Eftersom du kikar på så vitt skilda hojar vill jag tipsa om Yamaha Supertenere, lite tyngre på papperet än BMW:n men med kardan och 21-hjul.
Vill man busa riktigt på grusvägarna så har du ju tex KTM 990 Adventure, den är som en BMW 800 på anabola.
21-hjul, kedja (lätt att ändra utväxling om man vill och mindre effektförlust) billigare än BMW och lättare än 1200GS.

Om du likväl fastnar för 1200GS så tänk på att det skiljer en del mellan årsmodeller, de tidigare hade elektrisk bromsservo som både kan krångla och är dyr/svår att serva.
Tror det var -08 de hade en uppdatering på motorn och en -10 eller -11... fem hästar extra per gång.

En nackdel med 1200GS är att man med sådan lätt tappar intresset för andra hojar.
Liksom inte kul att gå på mässor, provköra eller kolla Blocket längre.
Man har ju redan den bästa cykeln.
:yoparty
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
2010 är den mest uppdaterade GS innan den vattenkyldlada kom 2013.
Ska man göra service själv så undvik modeller med elektriskt servo.
GS finns med och utan ESA, elektronisk stötdämpare. Dyrt om de börjar läcka.
Jag köpte min utan ESA och bytte bakdämparen till Wilbers. Original dämparen
är i regel kass vid 5000mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Servon fanns bara mellan 2004 och 2006, 2007 var den borta. Tar tid att byta bromsvätskan då det är tre olika kretsar.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Den stora fördelen med 1200 är att den klarar hur mycket last och hur dåliga vägar som helst utan att kännas det minsta instabil.

Till skillnad från 800an där man lyckats få till världens mest rastlösa framhjul redan helt olastad. :D

Allvarligt talat, den hojen vill ej köras lugnt. Den känns alltid lätt i fronten (bakhjulskörning på ettans växel funkar även utan koppling om man gillar sådant), och byter helst spår fyra gånger i samma kurva om den själv fick bestämma. Enda gången jag själv tycker den känns helrätt är när man låtsas att det är någon typ av förvuxen motard (iofs inte så svårt med tanke på att man sitter, vad som upplevs som, ungefär fem meter ovanför underlaget man för stunden färdas på), och kör den därefter. Tyvärr tycker jag samtidigt inte den är sådär superlättkörd i låga hastigheter och snäva kurvor p ga ryckig insprutning på låga varv, samt en vikt som faktiskt märks av; detta i sin tur p ga att styrningen upplevs såpass känslig.

Nja, även om 800an förvisso duger till touring hade den inte varit mitt val i detta fall är ett som är helt säkert. Men en provkörning av båda bör man naturligtvis alltid kosta på sig som sagt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har inte ens provkört 800-an eftersom den går bort redan i teorin. Kedja, liksom...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Jag har inte ens provkört 800-an eftersom den går bort redan i teorin. Kedja, liksom...


Skickat från min iPad med Tapatalk

Själv var jag ute just efter en smidig, mångsidig hoj som skulle fungera så bra som möjligt vid sidan av asfalten. Sett ur detta perspektiv levererar lillebror krasst sett mycket bra. Men sättet den gör det på faller nog långt ifrån alla i smaken.

Missförstå mig rätt nu, det är självklart inte frågan om något lika extremt som t ex merparten av vad som produceras i grannlandet i orange färg, men för att vara just en BMW så är den helt klart något annorlunda. Är ju ingen hemlighet att de med F800-serien sökte att bredda sin målgrupp och det märks verkligen på hojarna tycker jag.

Själv kan jag inte påstå att jag har någon större erfarenhet av 1200an specifikt. Däremot tillräcklig erfarenhet av andra större och tyngre hojar än 800an för att inse att just den hojen aldrig kommer vara något jag kör någon längre touringsemester med. Åtminstone inte så länge vi pratar asfalt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kompisar som kör både 800GS och 1200GS, och där köptes 800-an för att användas till mer dedicerad offroadkörning utan att för den skull handla om enduro. Det är fortfarande en stor hög hoj, med kapacitet för två personer och packning under skaplig komfort dessutom.

Personligen tycker jag förstås att Teleleverchassit, kardan och boxermotor är själva grejen pga de egenskaper de medför och därför känns 800-an ointressant för mig.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top