Snart uppkörning

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Var och testkörde riktiga lågfartsbanan i helgen där uppkörningen kommer att ske.
Den var super enkel och kändes mycket större ! Jag måste fått tag i fel mått till den jag själv ritade upp.
Dock lär jag nog rita upp högfartbanan och träna lite på den också. Jag har övningskört ca 500mil nu men dock ej på någon körskola. Hoppas det räcker !
Jag tränade också på en alldeles för liten bana på egen hand, var busenkelt när jag väl kom till uppkörningen och såg hur mycket utrymme man hade helt plötsligt.
500 mil, då har du ju gott om erfarenhet för att klara uppkörningen.
De flesta kör väl knappt hälften av det på en säsong :rofl

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Blir lite nojig när vissa skriver att min 690 inte går att köra upp med. Skulle ju vara jävligt trist om man kommer dit och blir nekad. Men enligt reglerna man läser så känns det ju som den uppfyller kravet ? Har dessutom hittat filmer på youtube när en kör upp på en 690. Har testat ringt till transportverket men att sitta i kö i en timme funkar inte på jobbet ?? Måste ju va någon här som kört upp på en 690 eller liknande ?
Och hur fan gjorde ni för att lindra nervositeten inför uppkörningen ?? Min är redan påtaglig fast det är någon dag kvar ??
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Blir lite nojig när vissa skriver att min 690 inte går att köra upp med. Skulle ju vara jävligt trist om man kommer dit och blir nekad. Men enligt reglerna man läser så känns det ju som den uppfyller kravet ? Har dessutom hittat filmer på youtube när en kör upp på en 690. Har testat ringt till transportverket men att sitta i kö i en timme funkar inte på jobbet ?? Måste ju va någon här som kört upp på en 690 eller liknande ?
Och hur fan gjorde ni för att lindra nervositeten inför uppkörningen ?? Min är redan påtaglig fast det är någon dag kvar ??

Snusar själv så jag är alltid lika lugn pga nikotinet men om det är nytt för dig så är det nog inte läge att börja pga en uppkörning.Öl och valium är inte heller någon ide om de skulle märka att du är berusad och konstigt frånvarande inför uppkörningen.Meditera är också bra och har hjälpt många inför diverse situationer om du nu vet hur.Annars så är det bara att göra en djupdykning in i sig själv och stressa ner så gott det går.Att vara lite nervös inför diverse grejer i livet som t ex en uppkörning är annars helt normalt.Hoppas det går bra. :crash
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
6 brukar funka, man blir skönt avspänd och sitter och flummar i hjälmen tills man inser att man har intercom... :rodnar
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
6 brukar funka, man blir skönt avspänd och sitter och flummar i hjälmen tills man inser att man har intercom... :rodnar

Haha dra en tarzan innan!

Rsdea: Din 690 funkar galant att köra upp på, vi redde ju ut det till slut.
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Har du inte tid med 1 timmes telefonkö så dra iväg ett mail nu. Imorrn när du kommer hem har du fått ett svar.
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Fick tag i Trafikverket idag och den uppfyller kraven ! Fram till 2018 är det inga problem. Enda kravet just nu är att den går 100km/h manuell min 40kw och minst 595cc.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
[...] Tänk på placeringarna, ska du svänga höger ligg så långt höger så inte ens en cykel kommer emellan.

[...]
Flera har sagt att man verkligen ska hålla så mycket till höger det bara går vid tex skymd högerkurva... men tänk ifall tex det är en cykel mitt i den. Är det verkligen så smart då ?

Du måste öva MYCKET mer [...]
Provförrättaren kommer att skicka hem dig direCkt!

Berget80 syftar naturligtvis på när du tänker svänga höger i en korsning. Absolut inte vid en "skymd högerkurva" ute på landsvägen, som du verkar syfta på.
Jag skulle säga att bra och rätt placering på vägen vid olika situationer är fundamentalt för bra och säker motorcykelkörning. Det handlar ju inte bara om körkortet, det handlar ju om att du ska överleva mer än en vecka där ute. Så har du inte lärt dig och övat på placeringar så blir jag surgubbe nr 2 och håller med BrooklynS ovan.
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Ja uppkörningen gick iaf bra ! Nu har man ett A på körkortet också !! Allt var väl egentligen lättare än man föreställde sig. Men det var nog mycket körkorts gubbens förtjänst som var grymt trevlig och lugnande.
Han hade en sak att anmärka på , det var att hålla mig mer till höger i korsningar. Annars var det bra sa han ?? Körde upp i Falun så det kan jag rekommendera för andra som ska ta kort. Gjorde allt på en månad helt privat. Så kortet går att fixa ganska fort för dom som undrar !
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja uppkörningen gick iaf bra ! Nu har man ett A på körkortet också !! Allt var väl egentligen lättare än man föreställde sig. Men det var nog mycket körkorts gubbens förtjänst som var grymt trevlig och lugnande.
Han hade en sak att anmärka på , det var att hålla mig mer till höger i korsningar. Annars var det bra sa han ?? Körde upp i Falun så det kan jag rekommendera för andra som ska ta kort. Gjorde allt på en månad helt privat. Så kortet går att fixa ganska fort för dom som undrar !

Grattis! Nu får du fortsätta att lära dig köra på egen hand.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top