Kopiera någon annans dekaldesign?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Har börjat fundera på att byta bil och hittade en på mobile.de. Tyvärr begär han dubbelt så mycket som den är värd men det är det fräckaste jag sett. Jag är inne på att köpa ett annat ex och kopiera dekaltrimmningen rakt av.

Bilen kommer vara med på träffar och utställningar och för eller senare kommer förmodligen tysken att se nåt foto att någon har gjort en kopia av hans kärra. Då det står diverse kända företagsnamn som har sponsrat honom är jag lite skraj ifall man kan bli skadeståndsskyldig och måste riva bort allt? Det kommer förmodligen kosta en bra slant att få den likadan så det vore lite trist.

Jag skulle kunna fråga honom ifall det är okej men min magkänsla säger att han kommer gå i taket.
Någon som har nån erfarenhet av sånt här?

Det är alltså inte bilen på bilden, den har jag bara postat för att illustrera vad jag menar.

Banträff.JPG
 

Smagatusk

Guest
En polare till mig köpte Anthony West´s kawa-replika i Tyskland hos en MC-handlare, med alla företagsnamn på. Så varför inte..?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Eller varför måste man kopiera någon??
Gör eget istället...
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Hur "speciell" är designen? Det ska nog mycket till för att han skulle orka dra en stämning i ett annat land för vad som antagligen skulle bli några småslantar om man ens vinner.
Företagen som sponsrar lär inte bry sig så mycket då det är reklam för dom. Men varför vill du ha reklam på din bil för företag som inte ens sponsrar dig? :va

Det blir nog roligare om du gör något i samma tema som inte är rakt av? :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför vill man ha en massa företagsnamn på bilen om man inte får betalt för det?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bästa komplimangen. Att bli kopierad.

Beror på hur man ser på saken... Förstår va du menar me de, men i min värld är det brist på fantasi att kopiera någon...
Antingen vill vara som andra eller vill man vara anurlunda..
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det verkar ju lugnt att klistra upp en likadan kärra. Jag förstår poängen JPT men när man ser nåt fullständigt fulländat så kan man ju inte göra det bättre själv. Den är sjukt snygg, helt outstanding, så jävla skickligt gjort, följer bilens linjer. Har givetvis massor av bilder men vågar inte posta dom för då snor någon annan designen. Vad gäller företagsnamnen så är det ju inte typ Arla som har sponsrat utan "rätt" märken, nästan bara amerikanska racingföretag. Självklart kommer jag kontakta dom och försöka tigga lite stålar. Fy fan va kul, jag nästan pissar på mig :hej:hej
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top