Sena 20S eller Scala Rider Packtalk

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Vilken ska man egentligen köpa av dessa?

De verkar ha lite olika förmåga att koppla in intercom av andra märken,
vissa köper ju ena, andra köper den andra.

Om en grupp ha Sena, kan 1-2 Scala då prata med dom?
Om en grupp har Scala, kan 1-2 Sena då prata med dom?`

Jag tror att det funkar då den stora gruppen är Scala med packtalk, men funkar det med Sena?

Andra för eller nackdelar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Scala är att anse som standard idag. Alla Scala kan prata med varandra, det brukar gå att koppla en och en med annat märke men ingen tar ansvar för den möjligheten...

Sena har haft problem med vattentätheten, men det lär vara åtgärdat.


Jag skulle välja Scala.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
En Sena kan prata med en icke-Sena. Det är däremot lite omständigare att koppla upp då. Det blir som att para med en mobil eller något och man måste leta lite i menysystemet första gången iaf. Ljudet tror jag är lite sämre också.
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
En Sena kan prata med en icke-Sena. Det är däremot lite omständigare att koppla upp då. Det blir som att para med en mobil eller något och man måste leta lite i menysystemet första gången iaf. Ljudet tror jag är lite sämre också.

Packtalk har samma funktion.
Sena 20S är fortfarande bara "vattenresistent" eller vad man nu väljer att kalla det. Det uppfyller med andra ord inte någon som helst standard för kapslingsklass. Jag hade ett 20S men det tog in vatten och därför gick jag över till Packtalk som faktiskt är IP67.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Jag har bytt från Sena 20S till Packtalk. DMC är fantastiskt och jag ser få anledningar att välja en äldre, mer begränsande teknik.Prestandamässigt var det bättre ljud i Sena, men andra högtalare i Packtalken så blev ljudet lika bra där också. Upplever noise reduction på mikrofonen bättre på Packtalk.

Jag har också provat att koppla ihop Packtalk och Sambons Sena (SM5H), och visst fungerar det, men uppkopplingen var instabil, Vox fungerade dåligt och var allmänt stökigt. Så jag sålde SM5H och köpte ett Packtalk till istället :). Möjligheten att koppla ihop olika fabrikat ser jag som en nödlösning, men inte något man vill köra med förjämnan.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det någon mer än mig som har problem med att ljudet när man lyssnar på musik i Pack-Talk är minst sagt kasst?

Har testat med två olika telefoner, och det är som MP3 komprimerat till tusen låter det som. Massa digitalt dåligt ljud.

Det har inget att göra med varken hörlurarna (som jag bytt till KOSS) eller telefonen, eller ljudfilerna, för det låter väldigt bra ur andra ljudkällor..

Vet inte om min pack-talk är trasig eller om det skall vara sådär jävla kasst..

någon annan med samma erfarenhet?

//K
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har sett att folk haft problem med BT-kopplingen ibland. Det är som att det är för lågt ljud på mobilen. Har du satt volymen i mobilen på högsta? Annars verkar en förnyad ihopparning kunna lösa saken...
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Tycka vad man vill, men min 20s har funkat felfritt i 3 år nu.
Och folk blir fortfarande förvånade när de ringer och inte hör nåot brus eller liknande
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är nog ungefär samma lika oavsett system. Motparten tror att man sitter på kontoret. Det utnyttjas! :tummenupp
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag ljudet när man snackar telefon har alltid varit helt perfekt. Nu var det musikljudet som var kasst för mig.

Uppdaterade idag från 3.1 till nyaste FirmWare och fy fan vilken skillnad det blev på ljudet. Det är inte lite skillnad, det är som två helt olika produkter.

Så även om jag nu är jättenöjd, så undrar jag vad fan de tänkte innan? Har kört två somrar med packtalken med askasst ljud och försökt sälja den och fortsätta använda min G4 som var LJUSÅR mycket bättre.

Men nu verkar det som att det gått till sig =)

Och den nya appen verkar ganska smart också!

//K
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag ljudet när man snackar telefon har alltid varit helt perfekt. Nu var det musikljudet som var kasst för mig.

Uppdaterade idag från 3.1 till nyaste FirmWare och fy fan vilken skillnad det blev på ljudet. Det är inte lite skillnad, det är som två helt olika produkter.

Så även om jag nu är jättenöjd, så undrar jag vad fan de tänkte innan? Har kört två somrar med packtalken med askasst ljud och försökt sälja den och fortsätta använda min G4 som var LJUSÅR mycket bättre.

Men nu verkar det som att det gått till sig =)

Och den nya appen verkar ganska smart också!

//K

Ingen särskild skillnad för mig och andra i (musik-)ljudkvalitet med nya, förra eller förrförra firmwaren. Tror du råkat gjort nån konstig inställning.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag hade inte gjort någon inställning alls. Vet inte om man ens kan konfigurera bitraten?

Men det var som att lyssna på 32kbit MP3 låtar streamat på radio. Helt vädelöst.

Nu är det nästan lika bra som att köra vanliga hörlurar med kabel.

Läste nu att många andra upplevde samma sak med uppdateringen som kom nu i våras.

//K
 

Uro

Ny medlem
Gick med
31 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Cbr900
Hade Interphone f5mc innan, köpte Cardo packtalk Bold.
Jag är än så länge väldigt nöjd med packtalken, avsevärt bättre ljud och bra med en app
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Hade Interphone f5mc innan, köpte Cardo packtalk Bold.
Jag är än så länge väldigt nöjd med packtalken, avsevärt bättre ljud och bra med en app

Har också beställt den. Något att tänka på / rekommenderas?
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
En fråga till er med Packtalk (gärna om ni kört G9/G9x innan), hur är ljudvolymen på den speciellt intercom (men även musik och samtal)?
Jag upplever G9x som hopplöst tyst G9 bättre men inte lysande. Kör med hörselpluppar skall tilläggas.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Det är ungefär som G9, möjligen lite högre. Det är väldigt viktigt att få högtalarna på rätt plats.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag kör med packtalk och det funkar ok under motorvägsfart med proppar i.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top