Rossis 10:e seger snart?

Smagatusk

Guest
Det var 2 -3 m asfalt till vänster om Rossi när MM körde in i VRs Yamahas vänstra sida och fastnade där.
Med högerstyret i höjd med Rossis fotpinne.
Eftersom hojarna kör lika fort så syns det på nedlägget att det enda som hindrar MM (med mycket större nedlägg än Rossi) att lägga sig direkt på asfalten är att Hondan stöder på Yamahan.
Och när VR börjar acsa så kasar MM bakåt och drar med högerstyret VRs vänsterfot av fotpinnen.
Rena undret (tycker jag) att VR inte också kraschade med MM hängande mot Yamahan.

MM tyckte det var kul visa sin överlägsenhet på denna bana genom att köra om Rossi och sedan slå av på farten så Rossi tvingades sakta ner.
Men MM var inte skicklig nog att kunna hindra Rossi att då köra om honom.
Och när Rossi började köra andra spår för att djävlas tillbaka. Flytta fel pjäs på schackbrädet som en liknelse.
Ja då åkte MM dit. Genom att MM redan bestämt sig för nästa drag på brädet.
(Efter det drag han trodde VR skulle göra)
Men när VR inte gjorde det draget (svängde där MM trodde VR skulle svänga) så körde MM på VR.
Och kraschade.

En mer korrekt bedömning i mitt tycke.



Själv hoppas jag mer på Stoners tredje VM-titel.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Var tvungen att leta rätt på det på Youtube nu och jag tycker det är solklart i båda vinklarna vem som försöker orsaka en olycka. I den vanliga kameravinkeln från sidan så ser man att Rossi tar ett väldigt märkligt spår och att MM börjar bli desperat att hålla sig kvar på banan. Tycker det är än mer uppenbart när man ser det från ovan. Jag är absolut inte ett MM-fan och hoppas som sagt att någon annan tar titeln i år.

Rossi tar ett spår för att stänga för omkörning, och M har inga ambitioner alls att släppa av trots att han har all tid i världen att justera sin fart och vinkel. Så ser jag det .
Men i verkligheten är båda nog ganska likvärdiga kålsupare och har jobbat upp irritation mot varandra under ett bra tag. Rossi hade kunnat undvika genom att hålla sig till ett normalspår, men sedan när har det blivit regel att man måste hålla sitt spår i racing? Marques hade kunnat backa av och undvika kontakt, men väljer att tro att Rossi ska flytta sig och kör istället in i honom när Rossi inte kör som Marques har trott.

Jag är ingen fan av någon av dem, men tycker att kritiken mot Rossi var lite väl onyanserad. Jag tror att folk reagerade så hårt för att det i en vinkel ser ut som att han sparkar omkull Marques.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Den röda tråden är att främst inbitna Rossifantaster anser att RD tog fel beslut.
Finns ingen här som kommer övertyga den andra om något annat än vad man redan tycker.
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Underbart att vi diskuterar detta igen. Jag känner verkligen att det finns ett behov av att reda ut det. Verkligen.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vad sägs om - släpp detta och gå vidare :) för faaaaan :huvet
 
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Detta var inte taken att folk skulle börja diskutera förarnas beteende och bli arga, undrade bara vad folk trodde om Rossis chanser i år :D
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det är väl ingen som är direkt arg på någon här, vi diskuterar olika uppfattningar bara, något som internetforum är till för. Kan hålla med om att ämnet är uttjatat men diskuterar man om Rossi lyckas ta en tionde titel så halkar man ju lätt in på 2015 :)
Får hoppas den här säsongen ger oss något nytt att diskutera!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
VR46 är nog den förare som rör upp mest känslor hos samtliga racingintresserade....
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Detta var inte taken att folk skulle börja diskutera förarnas beteende och bli arga, undrade bara vad folk trodde om Rossis chanser i år :D

Hehe, Den här diskussionen kommer att fortgå tills Rossi slutar, och antagligen ett par år efter det.
Det är bara att hoppas att man hinner få något annat sagt innan det kommer igång. ????
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som någon skrev första gången vi diskutera det här:
-"Undrar vad Rossi-fansen sagt om det hade varit ombytta roller och MM som gjort den blocken på Rossi?"
Isf är jag inte helt säker på att pöjken varit vid liv nu...

Eller om Pedrosa vunnit 0,3 sekunder på Rossi vid en Zarco-bredsida och sedan varit 0,2 sekunder före i mål UTAN penalty.
Annat ljud i skällan då?

En legend är han, våran GOAT, men fansen har lite väl gula glasögon ibland. :hihi
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Får nog editera mig själv efter att ha gått igenom sekvensen och analyserat ihopstötningen i kurva 3 minutiöst:hihi Precis som alatalo under skriver så vet geten att zarco ligger kloss I arslet på honom och i mina ögon borde geten förstått att attacken kommer att komma men det ser ut som att geten försöker hålla sig kvar i spåret och blockera upp zarco och hoppas att zarco inte vågar sig på ett passeringsförsök men se, den gick inte. zarco, en frisk fläkt utan tvekan, getens efterträdare om han fortsätter såhär:tummenupp
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns andra synsätt och det som är mest utbrett i paddocken är att de flesta är förvånade över VR's "this is not Moto2 utspel" mot Zarco och rent av tycker att det var lågt.

VR ser på sin depåtavla att Zarco är 0.3 sekunder efter. VR är notoriskt känd för att alltid läsa allt som står på depåtavlan och att göra detta varje varv, så han vet mycket väl att Zarco skuggar tätt bakom. Några sekunder senare knullar VR upp kurva ett och alla vet att en dålig kurva ett får stora konsekvenser för accelerationen genom kurva två och farten in mot kurva tre. Även VR. Har man 20+ års erfarenhet av racing på denna nivå så vet man därför att försprånget på 0.3 sekunder är uppätet och att en attack bakifrån kommer. Det är inte en fråga om OM, utan en fråga om NÄR.

Zarco hade mycket väl kunnat välja ett bättre ställe för omkörningen, men att VR antyder att omkörningen kom helt oväntat är skitsnack. Sedan kan man ju lungt säga att VR själv såväl som ärkerivalen MM har gjort betydligt mer hårresande omkörningar ett antal gånger om och då har ingen gjort någon deal av det hela.

I vilket fall som, VR är i VM-ledning och det som blir mest intressant i Jerez är att se hur starkt psyke Vinales egentligen har. En krasch där man uppenbart har överkört hojen eller missat spåret brukar inte påverka ens en förare med dåligt psyke. Men en krasch där man inte har någon förklaring - det återstår att se...
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Sen oavsett sport, så är det väl inte många som nåt toppen utan att skaffa sej några fiender på vägen dit..
//Tanken
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns andra synsätt och det som är mest utbrett i paddocken är att de flesta är förvånade över VR's "this is not Moto2 utspel" mot Zarco och rent av tycker att det var lågt.

VR ser på sin depåtavla att Zarco är 0.3 sekunder efter. VR är notoriskt känd för att alltid läsa allt som står på depåtavlan och att göra detta varje varv, så han vet mycket väl att Zarco skuggar tätt bakom. Några sekunder senare knullar VR upp kurva ett och alla vet att en dålig kurva ett får stora konsekvenser för accelerationen genom kurva två och farten in mot kurva tre. Även VR. Har man 20+ års erfarenhet av racing på denna nivå så vet man därför att försprånget på 0.3 sekunder är uppätet och att en attack bakifrån kommer. Det är inte en fråga om OM, utan en fråga om NÄR.

Zarco hade mycket väl kunnat välja ett bättre ställe för omkörningen, men att VR antyder att omkörningen kom helt oväntat är skitsnack. Sedan kan man ju lungt säga att VR själv såväl som ärkerivalen MM har gjort betydligt mer hårresande omkörningar ett antal gånger om och då har ingen gjort någon deal av det hela.

I vilket fall som, VR är i VM-ledning och det som blir mest intressant i Jerez är att se hur starkt psyke Vinales egentligen har. En krasch där man uppenbart har överkört hojen eller missat spåret brukar inte påverka ens en förare med dåligt psyke. Men en krasch där man inte har någon förklaring - det återstår att se...

Jo, JZ tycker jag kör rätt snällt i jämförelse med vad flera andra i fältet gjort. Jag kan väl kanske sträcka mig till att hålla med VR om att JZ kunde varit lite tidigare in med framhjulet, men va fan, det var ett hål där. Lämnar man en öppning så får man ju räkna med att man får påhälsning av bakomvarande förare. Såg mer ut som om VR ville ha honom där för att kunna peta iväg rakt fram och skylla på att han blev uttryckt av JZ.
Men jaja, hoppas på att se mer av JZ och att han inte alls lugnar ner sig nämnvärt. Han har ju inte direkt gjort några farliga manövrar än tycker jag. Och en titel till frankrike när han får sig en fabrikshoj kanske, för en fabrikshoj lär han ju få så snart en finns ledig oavsett om det blir i yamaha eller nåt annat stall.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top