Pc till Macmänniska...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hej!
Några frågor från en Macanvändare som tvingas använda PC...
Jag måste ha en PC att köra jobbets journalprogram på och den kommer också tjänstgöra i garaget, vissa digitala vsthandböcker funkar inte med Mac. Inte köpt en PC på 10 år så jag kan inget om de olika grafikkorten, processorerna mm.

Så:

- Vad rekommenderas av PC-folket? Köpa "värsta jag får tag i" (och vad är det isåfall?)? Kommer inte att behöva lagra en massa dokument men hastighet premieras. Skärmstorlek typ 17" men flexibelt. Vikt inte heller så noga.

- Märken att satsa på (eller undvika iallafall)?

- Win 10 home eller Pro? Skillnad?

- Pris = det som krävs...

Jag veeet att det är en komplex fråga men är tacksam för alla råd och tips!

MVH Fredrik
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Vill du fortsätta använda Mac finns bootcamp alternativt Parallels för att ändå köra Windows.
Journalprogrammet kan du säkert köra på vilken PC som helst, någon med SSD föreslår jag dock för att inte då i tristes.

Asus, Lenovo & Dell är märken jag gillar.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Testat både bootcamp och parallells och det går inte bra med det program jag behöver köra...
Då gäller alltså allt från en Ok PC och uppåt, verkar det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför skulle du behöva köpa "det värsta du kan få tag i" för att kunna använda ett journalprogram och läsa lite handböcker?

Sist jag behövde en dator för liknande uppgifter köpte jag det absolut billigaste jag hittade, det var någon kampanj 995:- för en liten platt burk och till min förvåning medföljde trådlöst tangentbord och mus, bildskärm hade jag sedan den förra datorn.

Är verkligen Mac-människor så hjärntvättade att dom tror att en dator måste kosta över 10 tuss för att vara användbar?

Windows samma sak, jag kör det som följde med, förmodligen billigaste versionen, men varför skulle jag (eller du) behöva en "pro" modell av hård eller mjukvara, för att köra ett journalprogram och läsa lite handböcker?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det låter mer än märkligt. Vad är detta för program?
Hårdvaran i en Mac och PC skiljer ju sig inte åt, så bootcamp borde fungera till 100%.

Har man vant sig vid en dator med SSD så känns det hemskt att sitta vid något annat sen. Uppstartstiden och systems reaktionstid för att t.ex. öppna en fil skiljer så mycket.
 
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Varför skulle du behöva köpa "det värsta du kan få tag i" för att kunna använda ett journalprogram och läsa lite handböcker?

Sist jag behövde en dator för liknande uppgifter köpte jag det absolut billigaste jag hittade, det var någon kampanj 995:- för en liten platt burk och till min förvåning medföljde trådlöst tangentbord och mus, bildskärm hade jag sedan den förra datorn.

Är verkligen Mac-människor så hjärntvättade att dom tror att en dator måste kosta över 10 tuss för att vara användbar?

Windows samma sak, jag kör det som följde med, förmodligen billigaste versionen, men varför skulle jag (eller du) behöva en "pro" modell av hård eller mjukvara, för att köra ett journalprogram och läsa lite handböcker?

Nej, jag tror inte att jag måste ha värsta. Men jag är uppväxt i en everexpanding PC-värld (1985-2010) där processorkraft och HD-storlek blev helt oanvändbart på ett halvår och vill nog mest framtidssäkra lite. Och eftersom det inte är en fråga om budget så why not. Dessutom brukar man (jag) ju lyckas hitta på andra användningsområden och även behöva uppgradera OS mm vartefter.

Renkött: Pogrammet heter Take Care och jag vet en del som får det att funka med PC-kloner men det är otympligt och tar onödigt mycket tid att få till (för mig iallafall). Det finns exakt ingen support om du använder Mac och det blir enklare att ha en Pc då så jag slipper "besudla" Mac:en med det. Och jag är inte heller någon jättekunnig Macanvändare utan mer van vid miljönsedan länge.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top