Inköp av tält!

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag har det här tältet (från 2008):
https://www.youtube.com/watch?v=U75DoJUOYKk

Relativt enkelt att sätta upp på kort tid. Har man gjort det 5 gånger så tar det max 10 minuter.
Tältbågen är ganska knepig att få i hela vägen och kräver träning och tålamod.
Det som är mindre bra är att det kan vara knepigt att sträcka yttertältet så att det skapas luftspalt mellan ytter- och innerduk. Plant underlag är definitivt ett stort plus. Pinnarna är helt ok.

Det som är bra med tältet är att det har vattentätt golv, är väldigt lätt och tar liten plats på hojen.

Kondens bildas såklart på yttertältets insida, vilket vanligen medför att ytterduken sjunker ner och lägger sig på innerduken och det kan fukta igenom. Dock har det aldrig börjat droppa "inomhus" när jag använt tältet i måttligt regn.

Innermåtten är inte alltför stort tilltagna, och att tältet är anpassat för 2 personer är ett önsketänkande! Innerlängden är knappt tilltagen för mig som är 187 cm. Ligger man dessutom på ett uppblåsbart liggunderlag (5-10 cm tjockt) så tar fötterna i tältduken...
Det går att sova 2, men då finns ingen plats för mc-kläder/utrustning.

När jag nyttjat tältet ensam har jag med god planering kunnat ställa in 2 mindre sidväskor, topbox och kläderna. Dock inte stövlarna, som istället stått ute i absiden (jodå, det finns faktiskt ett spartanskt "golv" till absiden). I absiden ryms även vanliga skor och lite smått och gott.
Packfickorna på innertältets insida är praktiska för kamera, väckarklocka, plånbok etc.

Innerhöjden vid tältets mitt är precis så pass "högt" att jag kan sitta så att huvudet tar i innerduken.

Inför stundande Norgeresa i juni (7-8 tältnätter) funderar jag på om jag ska satsa på inköp av ett dyrare och bättre tält, men 6-10000 :- är nog lite VÄL dyrt tycker jag.

Sedan ska vi inte glömma sovkomforten, dvs. sovsäck, underlag och kläder - men det kanske kan tas upp i en annan tråd ;-)

/H
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp ett riktigt bra tält, köper du nytt kan du sedan sälja med max 500kr förlust. Köper du beg får du igen pengarna. Dvs du har tältat gratis.

Men du kommer inte att sälja det när du insett hur stor skillnad det är mellan high end och lingonserien.

Skall du vara själv får du ett tips här:

http://www.northstar.se/arctic-alpine-design-veloce

Detta är tält i high-end material och lösningar men sydda i Kina. Mycket god kvalitet för pengarna och jag har ett numera utgått WBT-2 som jag tycker i mångt och mycket kan jämföras med Hilleberg - förutom de patenterade smarta lösningarna som förenklar uppsättning. Men titanpinnar, bästa alurören, bästa duken och linor i spectra förlåter en hel del. Jag är extremt nöjd med mitt och då är jag ändå bortskämd med Hilleberg sedan tonåren.:tummenupp
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Compact Light och Compact är två helt olika tält... dvs sytt i olika material.

Kort sammanfattat så är Compact Light bra, medan Compact... inte är lika bra.

https://www.blocket.se/helsingborg/Talt_Helsport_Fjellheimen_3_72846661.htm?ca=1_9&w=3


Själv har jag två "hojtält": Ett Arctic Alpine WBT-2 för mig och utrustning och ett ifjol inköpt Hilleberg Kaitum 3GT, perfekt för 2-3 personer och utrustning. Jag bor uteslutande i tält på resor vilket ger 100% flexibilitet och komfort. Inga vägglöss, inga "rumsgrannar" som kn*llar halva natten och är allt stängt söker man upp en skogsplätt, maskerar hojen och kryper in i tältet.:tummenupp
Kronans maskeringsnät är bra och ger även ett visst skydd mot IR kameror, dock ganska tunga och klumpiga att ta med sig på hojen så maskering medelst naturliga slynor (förlåt Slanor) är att rekommendera :)

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kronans maskeringsnät är bra och ger även ett visst skydd mot IR kameror, dock ganska tunga och klumpiga att ta med sig på hojen så maskering medelst naturliga slynor (förlåt Slanor) är att rekommendera :)

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk

Jag har sådana nät men som du säger är de för tunga och otympliga att ha med sig på hojen... :D

Det finns andra och enklare sätt att placera hojen så att den inte syns från allfarvägarna och drar till sig uppmärksamhet. :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle INTE rekommendera någon att ge sig ut på fjället med ett festivaltält för några hundralappar. Staglinor till trots, väven håller inte för att fästa linorna speciellt bra och tältpinnarna är inte alltid best of the best heller, för att inte tala om jordspiken, som brukar vara 3-4mm bockad tråd, dom sitter inte kvar särskilt bra när det börjar blåsa på riktigt.

Det tält jag föreslog är en vanlig typ av kupoltält. Med Yttertält och Innertält.
Inte ett "festivaltält".
När mitt ordinarie tält låg i frakten till Pakistan 1990 köpte jag in ett sådant kupoltält för en tur till Chamonix. Det sista säljaren på Stadium sa : Tänk på att det inte är ett fjälltält.

Tog hem det, sydde in fästen för extra tältlinor. Och det blev "baslägertält" på 3500m höjd i Val Blanche nedanför Aiguille Midi i Chamonix påsken 1990. För att fästa tältet i snön de vanliga 0,5 meter långa elektrikerrören. Nedstampade i snön. Tältet höll till 2010. Då började ytterduken bli så så dålig att den bara brast.

Du har rätt i att de vanliga tältpinnarna av ståltråd inte är mycket att fästa i stenig fjällterräng.
Då blir det att stapla sten på pinnarna tills de sitter. Uppskattade efter en stormig natt på morgonen att jag totalt hade under natten lagt 600kg sten på tältpinnar och tältlinor. Tills känslan att tältet kanske blåser bort. Var borta.

Man kan ju med fördel avsluta de långa tältlinorna med en löpögla och stoppa in en sten i öglan. Och sedan stapla på mer sten. Går det inte köra ner pinnarna i marken har jag alltid haft turen att ha gott om sten.
Eller på vintern buskar eller elektrikerrör att fästa tältlinorna i och sedan stampa ner i snön.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Då har jag rätt version då iaf :banana

Bra tält ala Hilleberg Red serie ungefär - dock bör man helst vara högst 180 då fotändan på sovsäcken riskerar och nudda den skarp lutande fotändan på tältet (ni vet nudda duken när det regnar är dödstraff då det börjar droppa).Är man längre och vill ha liknande så har Hilleberg tunneltält med rak vertikal fotända vägg i sitt sortiment.
 

Turebert

Medlem
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lönsboda
Hoj
Triumph Sprint ST 955 -00
Jag åkte till handelsboden för att köpa ett tält "i förebyggande syfte". :)
Kom hem med en jacka...

Det var ett sånt här jag tänkte köpa (nu nedsatt också).
http://www.handelsboden.com/camping/mc-talt-4bikers-twin
Eller minstingen:
http://www.handelsboden.com/talt/mc-talt-4bikers-mini

EDIT:
Eller det här. Lite dyrare men du får in hojjen i förtältet.
http://www.handelsboden.com/talt/mc-talt-4bikers-expedition

Har själv ett sånt här tält och smidigare att sätta upp har jag aldrig varit med om. IOM att allt sitter ihop från början (tältduk,tältpinnar o regnskydd) är det bara att veckla ut o spänna upp som ett paraply.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och håller lika bra i blåst... ;)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag som bara hade ett bonnigt McKinley-tält, får jag stå i skämsvrån? :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag som bara hade ett bonnigt McKinley-tält, får jag stå i skämsvrån? :va

Inte det, du har bara inte hunnit bli klokare! :D

Det tog alldeles för många år för mig att bli klokare och inse fördelen med bättre kvalitet och att det blir billigare i längden. :tummenupp

Vårt tält blåste inte sönder utan det var en lång tunnelpinne som gick av vid uppsättningen och min spjälning höll inte i storm. Vanan att köra motorcykel i regn och storm och sedan slå upp tält i regn och storm är tyvärr inte så stor. :(
300 spänn och tältet och pinnen är lagade...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gränsen går vid 7000 kr!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Ja, jag förstår att jag inte platsar. :hihi

Jag köpte ett sånt på väg till Vätternrundan sommaren -05, och det gjorde sitt jobb några år, men Hilleberg vinner på alla sätt och vis :fakta Utom möjligen priset, men räknar man det som en investering på längre sikt så vinner Hilleberg igen.

Jodå, skulle jag bo i tält var- och varannan helg är ju ett dyr-tält värt pengarna, helt klart.
Jag tänkte mest på oss som använder tält ett par veckor på hojsemestern plus några enstaka helger, för oss håller väl ett H-berg tre livslängder. Alltså lite över huvudet för oss och onödiga pengar. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, jag förstår att jag inte platsar. :hihi



Jodå, skulle jag bo i tält var- och varannan helg är ju ett dyr-tält värt pengarna, helt klart.
Jag tänkte mest på oss som använder tält ett par veckor på hojsemestern plus några enstaka helger, för oss håller väl ett H-berg tre livslängder. Alltså lite över huvudet för oss och onödiga pengar. :)

Det räcker ju att behöva bo EN natt på hotell för att priset skall vara billigt.

Sover du fem nätter/säsong blir det på 20 år 100 nätter och då får du med billigare tält byta kanske tre gånger.

Med kvalitetstält är pengarna kvar och du bor som en kung oavsett väder. Dessutom lättare att sätta upp, pitcha och ta ned.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag som bara hade ett bonnigt McKinley-tält, får jag stå i skämsvrån? :va
Hade faktiskt tänkt kontra lite här, när prisnivån bara stiger och stiger på vad man "måste ha" för att inte dö direCkt.


EJFSKD8.jpg


Lidls billigaste vandringstält.

Såldes för 189,- men med Lidls MO så hamnar allt som inte är sålt när kampanjen är slut i slaskbacken och sätts ner med 30%.

Jag har gett 132,- spänn för detta tält.

Det är utseendemässigt en kopia av Vaudes "Taurus" men gjort som ett enkammartält.
Alltså kondens, kondens, kondens - samt litet och trångt.

Men skit i det! Det som är så fantastiskt är packmåtten:
ett rektangulärt flat-pack med måtten 370 x 160 x 65mm

Det går in överallt, och kan vara med jämnt på körningar.

Det sättet som jag använder det på under körningar är snabbt upp vid sidan av vägen efter midnatt, snabbt in och sova några timmar, snabbt upp och packa innan gryningen.

Vanligen så bor jag alltså inte i tältet, jag riggar inget spritkök, jag schaktar inte i omgivningarna för att möta en idealbild av mitt "basecamp". In - out bara för några timmar, det räcker.

Men, är det flerdagarskörning där packningen skall vara så liten som möjligt så duger det ändå!

wizefvh.jpg


I den orangea packsäcken (25L? 35L?) ryms ALLT övernattningsgrunk som behövs för 6 dygn i skogen: Tält, sovsäck, liggunderlag, kudde(!), ombyteskörkläder och after-bike dress, ficklampa, bestick - rubbet, förutom mat och kök.
Lätt och smidigt. Det finns folk vars tält tar samma utrymme.

Den gröna 15-litaren innehåller delar till hojen, verktyg, däckjärn, slangar osv.
Mer behövs inte.

Vad jag vill ha sagt är att ett dyrt tält är ingen garanti för något alls egentligen.
Jag har kraschat fler dyra märkestält än billig skit, och framförallt har dom gett upp vid sämsta tänkbara tillfälle.

Men, för att hitta ett bra lågpristält måste man veta vad man skall kika efter. Det finns fällor att trampa i, men man lär sig.

Mitt 132-kronorstält har givit mig ett 20-tal nätter, och det är långt ifrån slut.
Framförallt har det fått följa med på en jäddra massa turer där jag normalt inte skulle haft tält med mig - men det lilla måttet gör att det kan vara med utifallatt.
...och, plötsligt så händer det: snorkiga värdshusvärdar, fullbokad region, körglädje som gör att man inte vill checka in - även om man behöver några timmar längre fram på småtimmarna.

Jodå, jag har fler tält. Jag är tältfetischist, och har varianter till allt:

9HI50bb.jpg


Lavvu, kupol-, tunneltält: flera av varje, till olika ändamål - men det är Lidlskiten som används mest.

Två sista tips:
Lär känna ditt tält! Sätt upp det hemma först, i lugn och ro.
Inga kompisar som skall "hjälpa till", ingen bärs med i spelet första gången.
Vik ihop. Sätt upp på nytt.
...och gör om alltihop i mörker. Funkar det då, så går det lättare sedan.


På kontinenten kan det vara lite känsligt med vildkampandet. Man försöker smyga, och är nojjig att bli upptäckt och ivägkörd.
Ett tips är att vända på steken och göra tvärt om:

Campa i trafikplatser! Funkar kalas!
Större rondeller utanför städerna har ibland buskar och träd man kan smyga sig in i, och vem fan tänker på att liksom titta in i kringlan på en motorvägsavfart eller dito påfart?

Väljer man rätt ställe så har inte en mänsklig fot beträtt platsen på åratal, och därför är heller inte människokiss eller bajs något problem.
...och nära till Autobahn är det också. :hihi
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ta en titt på MSR Hubba Hubba. Väl lämpat för MC med allehanda utrustning. Jag har numera ett MSR Hubba (efter att hs avverkat en del annat både billigare och dyrare). Skulle jag vilja ha 2-manna skulle det bli ett Hubba Hubba utan tvekan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det räcker ju att behöva bo EN natt på hotell för att priset skall vara billigt.

Sover du fem nätter/säsong blir det på 20 år 100 nätter och då får du med billigare tält byta kanske tre gånger.

Med kvalitetstält är pengarna kvar och du bor som en kung oavsett väder. Dessutom lättare att sätta upp, pitcha och ta ned.

Jag tror du och jag har lite olika syn på tältandet. Föreställer mig att du kanske håller till i fjällen och tältar i snö och sådär, rätt? Du är ute tillräckligt ofta för att uppskatta "allt extra" ett dyrt tält ger.

Jag bor bara i tält i Sverige, t.ex. några dar på västkusten, nåt musikevenemang, eller Bikeweek. Max tio tältnätter/år. Vet jag att det ska regna ställer jag in tältandet och på semestern till Alperna blir det bnb. Svensson-stilen, liksom.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, poängen är väl snarare att det är lönsamt att köpa ett riktigt tält redan från början eftersom det har ett andrahandsvärde. Pengarna är inte kastade i sjön utan insatta på banken igen, särskilt om du köper begagnat. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Två sista tips:
Lär känna ditt tält! Sätt upp det hemma först, i lugn och ro.
Inga kompisar som skall "hjälpa till", ingen bärs med i spelet första gången.
Vik ihop. Sätt upp på nytt.
...och gör om alltihop i mörker. Funkar det då, så går det lättare sedan.
Det här är guld värt :fakta Den dagen man står där i mörkret för att "genvägen" tog 3h extra eller prognosen om klarblå himmel visade betyda ihållande hällregn, då vill man veta vilken tältpinne som ska sitta var och hur allt hänger ihop :fakta

Ett annat tips är att alltid förbereda tältet för uppsättning varje gång man river det. Tex lossa alla spännen till jordspikarna, så att man slipper stå och fippla med det när tältet ska upp. Jag rullar också alltid ihop tältet från samma ände, så att jag vet hur det står när jag rullar ut det, så man slipper vända tältet när man inser att ingången är åt fel håll.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top