REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36

    Yamaha Fzs600 från kåpa till naken

    Hej! Jag har haft min Fazer i 2 år och har aldrig gillat halvkåpan. Den hjälper till mot vinden på motorvägen men med mina 190 cm så är jag ändå rätt utsatt.

    Nu tänkte jag fråga om någon har några tips på hur jag på bästa sätt konverterar om.

    Jag har köpt 7" rund lykta, gaffelfästen för lykta.
    Efter att jag rivit av kåporna såg jag en rätt så stor fästanordning för hastighetsmätaren.
    Den måste bort och ersättas av en egengjord plåt och sedan fästas på något sätt.
    Klurar på vart man fäster den så att man ser den lättast.


    Finns det någon här som har några tips?
    Här är lite refbilder.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	photo1410_001.jpg
Visningar:	204
Storlek:	184,4 KB
Id:	436989
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	fzs600 008.jpg
Visningar:	195
Storlek:	201,0 KB
Id:	436990
    Jag har sökt på många av de engelska forumen för den här modellen. Men de flesta trådarna är döda.

  2. #2
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Kanske är bäst att sälja och skaffa något som ser ut som jag vill.

  3. #3
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 362
    Det är ju helt klart enklast att byta hoj

    Fast så svårt kan det inte vara att fästa mätarna om kåpan tas bort.
    Plåtbit i närmaste skruvar och sen se till att den är stabil bara.
    Skruvar finns väl i styrkronan eller lampfästet.

  4. #4
    Medlem Brobergs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Åtvidaberg
    Hoj
    2002, Montesa 315R
    Inlägg
    1 567
    Borra nya hål i kronan eller använd skruvarna som håller i styrklämmorna, fast om du ändå ska mecka runt, du ska inte byta ut stora instrumentklustret till något mindre?

  5. #5
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Fast så svårt kan det inte vara att fästa mätarna om kåpan tas bort.
    Plåtbit i närmaste skruvar och sen se till att den är stabil bara.
    Skruvar finns väl i styrkronan eller lampfästet.
    Nej precis. Det ska ju inte vara så svårt. Men vill göra det snyggt. Har sett att det sitter en skruv under styrkonan. Det sitter en en kabeluppsamlare där just nu. Men sånt skit behövs ju inte
    Tack för svar!

  6. #6
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Broberg Visa inlägg
    Borra nya hål i kronan eller använd skruvarna som håller i styrklämmorna, fast om du ändå ska mecka runt, du ska inte byta ut stora instrumentklustret till något mindre?
    Jag tycker att xjr1300 har en väldigt snygga mätare. Funderar på en sådan. påverkas motorn av att byta mätare?
    Mitt mål är ett mer klassiskt utseende. Och många eftermarknads instrument ser så tråkiga ut.

  7. #7
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 362
    Det blir ofta lite klurande om man skall byta mätare.
    Det går att göra men, men kräver lite pillande.

    Enklast är ifall man hittar en steg-för-steg guide någonstans på nätet.

  8. #8
    Medlem Brobergs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Åtvidaberg
    Hoj
    2002, Montesa 315R
    Inlägg
    1 567
    Det finns eftermarknadsmätare som ser ut som de klassiska,

    Nu vet jag inte hur mycket elektronik som är placerat i Fzs600 instrumenten, men tror inte det är något special då det är en japsare. så det borde vara tämligen enkelt att koppla in nya mätare, men som Wiseguy påpekar så är det lite pillande. Men köper man bara vettiga mätare (inte noname ebay-skräp) så får man oftast en vettig dokumentation med.
    Ett bra elschema för din hojmodell är att föredra så man ser vilka trådar som ska vart.

    jag kör t.ex på Daytona Velona på min lilla Yamaha XJ :
    original är för nostalgiker.

  9. #9
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Tack för svaret! Daytona ser bra ut. Får återkomma till mätarna lite senare för nu har jag tagit bort fronten.
    Har inte hittat en steg för steg guide. Har läst på forum men har inte blivit mycket klokare.

    Nu till att montera lampan. *Jag är helt novice på det här.
    Jag har två st socklar som har suttit i de två lamporna. h1 och h4. Där h4 är för helljus och är inte tänd när man kör med halvljus.
    Nu ska jag sammanföra dessa till den nya lampan. Hur gör man det?

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	mc kollage.jpg
Visningar:	108
Storlek:	206,5 KB
Id:	437753



    Jag fick inte med något elschema med lyktan. Parkeringsljuset är inte med på bild. Men det var 2 kablar till en mindre rektangulär kontakt.
    Senast redigerat av Meliora den 2017-06-07 klockan 12:37.

  10. #10
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 362
    Lite osäker på den nya lampan.... Är det 1 st H4 med både hel/halvljus?

    Har för mig att det brukar vara så här det kopplas:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	H4.jpg
Visningar:	72
Storlek:	41,8 KB
Id:	437756

    Men innan du kopplar nått så får du ta och mäta så att du får det rätt här.

  11. #11
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Ja precis en h4 med hel och halvljus. Och en separat liten lampa för parkeringsljus.
    Som du ser på bilden finns det 5 st sladdar. Brukar man använda kabelskor för att koppla ihop med hela klustret?
    Har kollat efter h4 kontakt hane. för då skulle jag kunna koppla in den direkt som den är. Men hittar inte på någon svensk sida. Finns på Ebay dock.

  12. #12
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 475
    Det ser ut som du brutit sönder kontaktdonet med 3 pluggar (helljuset) som passar på H4-lampan. Annars borde det vara så enkelt att du flyttar över 90-graders kabelskon på pluskabeln från halvljuskontakten till H4-kontaktdonet, och sedan färdigt.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  13. #13
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Coola Ola, Ja det sprack när jag drog loss den. Okej Men det är bara lösa kablar från lyktan. Måste jag koppla in dem i ett nytt kontaktdon först?

    som denna https://www.mekonomen.se/Document/Im...g&size=product

    Fast hane i så fall.
    Senast redigerat av Meliora den 2017-06-08 klockan 22:02.

  14. #14
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Uppdatering.

    Man lär sig rätt mycket av att bara pröva sig fram. Forumen har också hjälpt till så att det går frammåt.

    El biten är löst. Eller jag har inte anslutit batteriet än.
    Nu väntar jag på ett styrfäste för lyktan. Gafflarna var 41 mm och det fäste jag köpt på biltema måste varit för 35mm ca.

    Montage av mätare. Funderar på vad som är bäst kontra snyggast. Sätta ett fäste under kronan eller över?
    Jag ska inhandla en aluminiumplatta. Sedan skära den så att den ligger över hela kronan. Sedan göra hål för tändning och styrfästen. Tänker att fästet får en stor yta att ligga på då. Istället för att montera underifrån där det är tight och bara sitter i en mutter.


    Monterade miniblinkers igår. Det blev nästan lite fjuttigt
    Det är grymt kul att modda om. Borde börjat tidigare. Hinner bara åka till garaget någon timme i veckan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	mini blink.jpg
Visningar:	65
Storlek:	344,6 KB
Id:	437985
    Senast redigerat av Meliora den 2017-06-21 klockan 09:15.

  15. 2017-06-21, 09:13

  16. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Triumph Daytona 675 - 07
    Inlägg
    1 619
    Tänker du nu på framtida besiktningar?
    Moddar du så att du kan åka direkt till besiktningen med hojen eller måste du återställa en del för att kunna få den godkänd?
    Typ som miniblinkers. Ska ju vara ett visst avstånd mellan blinkersytorna t.ex.
    Trist om du måste riva av majoriteten av moddarna inför varje besiktning.

  17. #16
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Ja! jag vill kunna åka med hojen som den är.
    Jag har försökt hitta regler kring regplåt och blinkers. Och på forumet står det att det ska vara 180mm bak och 240mm fram. antog att det är avståndet mellan blinkers-glasen. Eller är det 18cm från centrum till glas?
    det är ju 36cm mellan båda i så fall.

    Skulle ett egendesignat fäste för hastighetsmätare vara något man kan åka dit på vid besiktning?

    Hittade detta från Hojstyling
    Vilket avstånd är det som gäller mellan miniblinkers på motorcykel?
    Minimiavståndet enligt transportstyrelsens regler mellan blinkytorna (ytan som lyser upp) fram är 24 cm och bak 18 cm. Dessa minimiavstånd är besiktningen noga med så se till att du har dina mc-blinkers monterade med korrekt avstånd mellan blinkersen på din MC
    Senast redigerat av Meliora den 2017-06-21 klockan 13:09.

  18. #17
    Medlem mkiis avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Gdansk, polen och Kungälv
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 2008
    Inlägg
    2 095
    Tänker oxå på bes. då jag själv går i tankarna på att köpa en sporthoj av modell äldre och göra om till en "snygg" naken hoj.
    Fram till 1999 mitten av sommaren är det hyffsat lugnt o modifiera en hel del på en hoj? eller vad är det som gäller, är det individuellt från hoj till hoj när det kommer till helfordonsgodkänt eller är det från och med slutet av 99-nu som det gäller?

  19. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Triumph Daytona 675 - 07
    Inlägg
    1 619
    Vad jag vet är det 24 cm fram och 18 cm bak som gäller mellan blinkersytorna. Dvs avståndet mellan blinkersglasen ska klara detta.
    Brukar inte vara problem fram men kan bli bak då miniblinkers ofta är kortare än original i distansen ut från fästet.
    Sen ska de ju vara ekodkännda blinkers.

    Har själv så att jag måste montera tillbaka originalblinkers vart annat år.

    Funderar på om framlampan kan påverka något men magkänslan säger att det ej ska vara något problem.

    Vad får man ändra utan att man går utanför heltypsgodkännandet?

  20. #19
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Ja men då är vi överens! Allt ska vara godkänt som jag köpt.
    Det är väl ganska generösa lagar just i Sverige när det kommer till custombygge.
    Kanske någon här som byggt mycket som vet vart gränsen går?
    Så länge man inte rör motor och ram borde det väl vara ganska lugnt eller?

  21. #20
    Medlem Melioras avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    STOCKHOLM
    Hoj
    FZS 600, Street triple R
    Inlägg
    36
    Hej!
    Ljus fungerar. blinkers-relä fungerar.
    Monterat nya fästen för lyktan.
    Svärfar hjälpte till att göra en mall och såga ut en aluminiumplatta för hastighetsmätaren.
    Idag ska vi bocka plattan. Och göra ett par distanser som ska sitta mellan styrfäste och plattan.


    Saker och ting börjar falla på plats!






    Klicka på bilden för en större version

Namn:	19832456_10155583374865337_486848907_n.jpg
Visningar:	40
Storlek:	68,4 KB
Id:	438253Klicka på bilden för en större version

Namn:	19832769_10155583374855337_1614978752_n.jpg
Visningar:	40
Storlek:	77,1 KB
Id:	438254Klicka på bilden för en större version

Namn:	19874045_10155583374840337_482154248_n.jpg
Visningar:	49
Storlek:	80,1 KB
Id:	438255

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blir säkert en hit i Indien och liknande länder, ska något slå igenom i Sverige så är 200hk+ och fjorton olika elektroniska hjälpmedel ett krav

Knoddas
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här