Var byta däck om man vill komma in med hela hojen

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Bor mellan Malmö och Lund men lyckas inte hitta företag som vill sälja och skifta däck till mig om jag vill komma in med hela hojen.
Däcken skall vara Bridgestone RS10.

Två som jag kontaktat har svarat att de bara arbetar med bestämda däckmärken och att Bridgestone inte är ett av dem.

En har svarat att de bara byter om man kommer med lösa hjul

En har inte svarat alls.

Någon stans tycker man att de borde vara glada för kunder:va
 

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki z800 2014 Suzuki gsx-r 750 k7 *såld*
Bikeline i Malmö har Bridgestone hade inte hojen och fick bytt hos dem tidigare i våras
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Lite långt för dej kanske :glömdet, men Däckteam i Gävle har den servicen..
//Tanken
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Jag har fått mina däck bytta hos Vianor. Kom in med en motorcykel och löst däck.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag har fått mina däck bytta hos Vianor. Kom in med en motorcykel och löst däck.

Har jag också, och muttern till bakhjulet skruvades dit med stor skiftnyckel, känns väl lite sådär ;)

Kanske bara jag som är feg och brukar dra sånt med momentnyckel.....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du ska ta licens och köra med banhoj kan det ju vara ett ekonomiskt fördelaktigt val att skaffa prylar för att kränga däck själv, det är inte hemskt svårt, och du tjänar igen det du lagt ut på att köpa prylarna på några byten.
Extra bonus är att man dessutom får ha roligt åt polare som vill låna ens verktyg för att kränga däck själva. :hihi
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Kan ju passa på att uppdatera er.
Mailade till Mitonga igår vid 17:00 och vid 22:00 fick jag svar att det inte var några problem.
De köper in däcken och skiftar den dag och tid som jag ville när jag kommer in med hela hojen.

Med tanke på att vi har två hojar i familjen och att jag byter däck två gånger om året på min så kan jag fortfarande inte förstå de andra företagens agerande.
Lätt att gnälla om hur svårt det är att få det att gå runt, men att vara lite kund fokuserad vill man inte riktigt.

Vill i alla fall slå ett slag för Mitonga som visar att de vill ha kunder :tummenupp
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Med tanke på att vi har två hojar i familjen och att jag byter däck två gånger om året på min så kan jag fortfarande inte förstå de andra företagens agerande.
Lätt att gnälla om hur svårt det är att få det att gå runt, men att vara lite kund fokuserad vill man inte riktigt.

Vill i alla fall slå ett slag för Mitonga som visar att de vill ha kunder :tummenupp

:tummenupp
verkar vara lite vanligt bland däckfirmor. Har även vi två hojar samt en bil, skulle byta på alla fjol och åkte runt till några däckfirmor i stan och sa typ "tjena, behöver 4 st 18" till bilen och sen har jag två hojar som behöver nya däck..vill ha de här däcken, vad kan du göra för pris monterat och klart, hojdäcken kommer jag in med lösa". Kör en del hoj så brukar gå ett backdäck per säsong till min. Man tycker ju att man borde klassa in som bra kund men inte en enda var intresserad av att ge bättre pris eller få en återkommande kund. Fast dom kanske vill se att man är återkommande iofs innan men har handlat hos några av dom tidigare.

Sen gnäller dom och surar över en när man beställer däck på nätet och ordnar montering på egen hand. Brukar inte ha problem att betala lite mer för ex däck (gentemot att beställa på nätet) om man får bra service och nån som gör jobbet medan man tar en kaffe och kollar nån gammal biltidning i kundmottagningen.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jag skulle aldrig låta en bildäckverkstad byta däck på hojen, upplever att de inte har kompetensen, lätt att de sliter sönder något eller monterar fel vid demontage/montage hjul.
Brukar byta själv och balanserar aldrig, upplever inget obalans upp till 200 och jag kör inte fortare för det mesta.

I år ska jag byta hoj och låter serviceverkstaden byta däck så jag inte skråpar sönder fälgar.
Beställer alltid däck på däckonline, billigt och bra.
Tyvärr surar ju sverkstad ihop när de inte får sälja däck och montering blir dubbelt så dyr.
Men det är skitsamma, det blir ändå billigare.
Sverkstad skulle ha 1700 för bakdäck omonterat(Michelin anakee)och jag köpte både fram och bak metzeler tourance för 1860 på däckonline.

På ett sätt förstår jag verkstäderna, går mycket tid på mcmontering med demontage när man kan trycka in 4 svennebilar på samma tid och få bättre kostnadstäckning.

Skulle aldrig någonsin köpa eller skifta däck hos lokal krämare om det gäller bil, blir otroligt mycket billigare att göra det själv, se bara till att du köper bilar med stålfälg. På bildäcken kör jag alltid balansering på egen balanseringsmaskin, efter bara några år är maskinen intjänad, vinstnetto minst 400 spänn per däck.
Men då har jag ansvar för 4 bilar och gott om plats.

Hoppas du hittar någon verkstad men bäst vore det om du får tag i hojkompis som kan visa dig hur du gör själv.
Biltema har en grunka för losstagning av mcdäck från fälg och skyddsplastgrunka för påkrängning av dito.
Däckjärnen har jag också köpt på biltema, köp Både små ock stora, då går det smidigt.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Kan ju passa på att uppdatera er.
Mailade till Mitonga igår vid 17:00 och vid 22:00 fick jag svar att det inte var några problem.
De köper in däcken och skiftar den dag och tid som jag ville när jag kommer in med hela hojen.

Med tanke på att vi har två hojar i familjen och att jag byter däck två gånger om året på min så kan jag fortfarande inte förstå de andra företagens agerande.
Lätt att gnälla om hur svårt det är att få det att gå runt, men att vara lite kund fokuserad vill man inte riktigt.

Vill i alla fall slå ett slag för Mitonga som visar att de vill ha kunder :tummenupp
Du menar alltså att du inte har fått the "Babis experience" tidigare? Då har du ngt att se fram emot:).

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle inte låta random däckverkstad demontera och montera hjulen på någon av mina hojar. Dels vet de sannolikt inte hur man gör, dels är risken stor att de förstör något om de försöker.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle inte låta random däckverkstad demontera och montera hjulen på någon av mina hojar. Dels vet de sannolikt inte hur man gör, dels är risken stor att de förstör något om de försöker.

Helt rätt! :(

Men kan de lämna med en ifylld kontrollista blir åtminstone de byråkratiskt lagda nöjda! :D
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Babis på Mitionga är suverän. Han är extremt noggrann har läst lusen av mig flera gånger för att jag slarvar med mina hojar. LCO Däck i Klågerup är annars extremt prisvärda. Du kan köra dit hojen och Christer byter medan du väntar (han vet verkligen vad han gör). Han har tagit hand om däckservice för både bilar och hojar åt mig i tio år och är superproffsig - men vet ej om han har Bridgestone i sortimentet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
I Stockholm byter Wheeler dealer mina medhavda däck för 150:- styck

Eller hos Intera för 0:-

Frågade en gång Euromaster som ligger närmst, hade bråttom.

Jag skrattade hela vägen tillbaka till bilen, bärandes mina obytta däck......
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top