Köpa kombidroska

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är dags att utöka bilparken med något som rymmer barnvagn, matkassar och liknande skrot så det tittas på större kombivagnar. Bilen skall rulla kring 1000mil årligen så skatt/försäkring blir en signifikant del av totalkostnaden. Bilen skall användas av frun för att köra till jobb/dagis och av mig för att dra släpvagn med hojar på helgen. Således bruksbil där bra ISOFIX fäste prioriteras före snygga fälgar.

Kravlista:
* 1000kg släpvagnsvikt
* Stort lättlastat bagageutrymme
* Bekvämt förarsäte även för 191 cm
* ECC ESP Backvarnare

Budget 100-150kkr kan sträckas uppåt vid behov

Vad skall jag köpa?


Volvo V70 II:
Stor och trist kombidroska. 2.0F verkar orimligt trött. 2,4L motorerna har påfallande dyr skatt i både bensin och dieselutförande jämfört med T4/D3. Så jag funderar kring en D3. Är den orimligt trött? Bör man ha automat eller duger 6vxl manuell?
För 115kkr får man en D3 med 10 000 mil på mätaren

BMW 5 serie
Lite mindre trist än V70. Ingen aning om vilken motor man bör ha för rimlig förbrukning/skatt utan att göra bilen okörbart trött. Och varför köper folk en 5serie med liten surdiesel men 19" hjul och sportpaket?
520D kostar 159kkr för 10 000mil

VW Passat
Jag är verkligen inget fan av VAG men de är kanske ett prisvärt alternativ till Volvo. Där är ju mååånga som rullat som tjänstebilar som är nöjda. Vilka bilar är aktuella för att slippa dieselgate? Finns där någon som inte har en framvagn av mjukost och DSG låda som rasar?

Passat 2,0 TDI 119kkr 10 000 mil


Kom med förslag på fler modeller och kom med input på vilken variant som är aktuell från respektive märke.:tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tå Jåta Avensis.

Till skillnad från bilarna ovan så är den bra och kommer att orsaka dig mindre ekonomisk huvudvärk och krångel än det mesta annat. Dvs NOLL jävla krångel. Bara leverera förvisso halvtrist leverans av x stycken arsel från A till B. Men: Varje gång.

HäbaÄså
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tå Jåta Avensis.

Till skillnad från bilarna ovan så är den bra och kommer att orsaka dig mindre ekonomisk huvudvärk och krångel än det mesta annat. Dvs NOLL jävla krångel. Bara leverera förvisso halvtrist leverans av x stycken arsel från A till B. Men: Varje gång.

HäbaÄså

Jag är absolut öppen för den lösningen. Satt dock rätt illa i den äldre Avensisen. Skall man köra diesel eller har de någon bra bensinare?

Avensis 4500mil 120000kr

1.8L bensinare med automat 7000mil 120 000kr
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nog skulle jag välja bensin om det handlar om 1000 mil per år. Nyare Avensis har bättre stolar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I dagsläget ska man nog välja en bensinare oavsett tänkt miltal/storlek på bilen.

Det verkar ju som miljöpartisterna är fast beslutna att döda dieselbilarna en gång för alla nu, visst, man kan inte retroaktivt skatta ihjäl dom bilar som redan finns (även om man gör sitt bästa) men man snackar ju om dieselförbud i städer/stadskärnor, och det kan ju vara surt om du bara får köra landsväg med din nya fina kombi.

Jag kör ju dieselpickis just nu, men det hade varit billigare för mig att köra bensinare som drar två liter milen istället, jag kanske får anledning att ställa på blazern igen... :mad: :huvet

Du får förvisso sträcka din budget rejält uppåt, men en Mitsubishi Outlander PHEV kanske kunde varat något för den moderne miljövänlige familjen (MAX släpvikt 1500, 1190 på B-kort)
 
Last edited:

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
För en given summa pengar är en Ford, Peugeot, Renault eller Citroën i bättre skick, några år nyare och har lika långt kvar att leva som dina exempel. Den tumregeln gäller för övrigt i alla prisklasser.

Jag hade kollat efter bilar med gummistövlar som Toyota RAV4, Suzuki Vitara, Honda CRV eller en Subaru. Ungar är lättlastade i höga bilar

Avensis är ett driftsäkert alternativ om hustrun är kort och inte gillar att åka arselkana ur bilen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Accord tourer har jag själv kikat på fler än en gång, välbyggda med nämnvärt bättre ljudisolering än tidigare. Trevlig interiör, bra automatlåda med sluttande växelförare som känns serverad/bra ergonomi. Förmodad roligare hjulupphängning än de flesta. Brukar vara hyggligt välutrustade men om det inte redan är gjort så lägg på en rostskyddsbehandling i kalkylen.

Bagageutrymmet är inte fy skam om än inte helt optimalt utformat, hänger lite på hur fiffig wagon ni har till fjunior. En sån där träskrinda man kan låna på sommarland går nog in på tvären.

2008/2009 och framåt:

HONDA-Accord-Tourer-5123_5.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Glöm inte kolla på baksätesutrymmet då du ska ha barnstol. (V70 sämre än valfri småbil på den punkten för alla som färdas i bilen). Blir fort trångt där framme, för att inte tala om 3-åringar som sitter helt ihopknyckade (=otålighetsskrikande).

Skoda Superb, om man kan fördra VAG..
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har en avensis -12 som hustrun kör med. Skittråkig bil men helt ok komfort. Inte jämförbar med volvo eller bmw, men ok. Och framförallt gott om plats! Vi är bägge 1.80långa och kan sitta bakom varandra med gott benutrymme. 1.8l bensinare, lite småtrött men låg bränsleförbrukning.

1500-mils serviceintervall på alla toyota, till skillnad mot bmw, volvo, vag mfl som har 3000mil. Hemligheten bakom kvaliten?

Kan absolut rekommendera den som en tråkig, säker och pålitlig bruksbil.

Hörde något om att innan årsm -12 el -13 (minns inte vilket) hade den väldigt långa dörrstopp fram, och om man lät dörren blåsas upp okontrollerat kunde infästningen spricka. Värt att kolla.
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Subaru Legacy/Levorg/Outback/XV? Borde väl klara kraven och är bekväma även för mig på 198 cm. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör en outback, rymlig och bra, och med 3,6 motorn så orkar den dra hojsläpet utan för mycket besvär. Rymlig med. Det enda problemet jag haft är stenskott i rutan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
V70 är lite som övrigas småbilar, ja. Jag är 193 och sitter inte speciellt bekvämt i dom. Octavia/Superb röstar jag också för.

Enligt säker källa har octavian t o m sämre personutrymme än fabian. Verkar inte vara så många som väger in hur barnstolar bak påverkar de som sitter fram, än mindre hur de små reagerar på att sitta trångt. Går väl bra till dagis men inte längre sträckor. Barnstolarna tar ordentligt med plats och det utrymmet tas av att flytta framstolarna längre och längre fram.

De franska är lite bättre därvidlag, 508 och c5. Hyundai i 40 också ok. Problemet är inte sällan dessa sluttande bakpartier med tjocka stolpar som käkar upp bagaget. Av de jag nämnde är det väl bara c5 som har ett ok bagage.

Vill man ha några trevligare år med bibehållen sämja i familjen är det nog bättre att kolla på bilar av typren touran, 5008, c/s-max, utan att kunna säga vilka som är bäst/sämst ur kvalitets och smidighetshänseende. 5008 lockar. Både bra bagage och personutrymme med individuellt skjutbara stolar också bak. Vara drygt 1.90 och krångla in trilskande monster i låga bilar låter inte kul.

Jo, detta blev mer ett svar till Boris JR än Hoztic.

Vad gäller de trevliga subaruna tycker jag det verkar knalt med baksätesutrymme, som kommer straffa föraren och för barnfamiljer skrattretande bagage på de flesta modeller.

Edit; Skjutdörrar och barn är oslagbart, jag upprepar, oslagbart.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Superb ger ju mycket utrymme för pengarna. Och de nyare är ju inte allt för pjåkiga invändigt.
Sen kan jag inte svara för hur kvalitén är. Det är ju trotts allt en VAG. (Än värre en billig VAG)

Kör man väldigt lite kan ju en BMW med några tusen mil extra vara "värt" det.
Nu är jag väl kraftigt partisk. Men tycker en 15kmil BMW är mindre sunkig än en 5kmil Fransos (t.ex).
Vid mycket kortkörning mår man ju psykisgt dåligt av diesel som knappt hinner bli ljummen mellan körningarna. Desto trevligare på turerna du ska dra hojen dock.

Sen hade jag aldrig i h-vete köpt en manuell bil igen. Men det är ju en smaksak.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vill man ha några trevligare år med bibehållen sämja i familjen är det nog bättre att kolla på bilar av typren touran, 5008, c/s-max, .
Ja vi hade en Seat Alhambra och senare en Ford Galaxy (4 barn)
Galaxyn är en något högre/längre S-max. Helt överlägsen en "vanlig" familjebuss då den har bagage värt namnet.
V70 o liknande kombis med barnstolar...aldrig i livet. Jo vi har haft V70, 9-5, V50 med...
Ungarna älskade Galaxyn.
Fin att köra o gick på 0.87.
Men kvaliteten är sisådär.

Franska bilar = skräp. Undvik.
Bodde 5år i frankrike o åkte en hel del taxi. De flesta på firma körde franskt. Fy fan vad de sunkar ned sig snabbt!!
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Kolla upp servicekostnader också om du vill komma undan så billigt som möjligt, om du nu inte skruvar/servar själv.

Personligen hade jag nog köpt en sådan här https://www.blocket.se/orebro/Honda_Accord_2_0_Tourer_6500Mil_1_Agare_72802951.htm?ca=5&w=3 om jag ville ha en tråkig familjehäck.

Har ägt 2 st Honda tidigare, dock var både Civic Type R, men med inte ett enda problem med någon av dom trots att man körde som en biltjuv konstant med dom. Billiga att serva var dom också om jag minns rätt, så jag tror inte en Accord är dyrare.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kolla upp servicekostnader också om du vill komma undan så billigt som möjligt, om du nu inte skruvar/servar själv.

Personligen hade jag nog köpt en sådan här https://www.blocket.se/orebro/Honda_Accord_2_0_Tourer_6500Mil_1_Agare_72802951.htm?ca=5&w=3 om jag ville ha en tråkig familjehäck.

Har ägt 2 st Honda tidigare, dock var både Civic Type R, men med inte ett enda problem med någon av dom trots att man körde som en biltjuv konstant med dom. Billiga att serva var dom också om jag minns rätt, så jag tror inte en Accord är dyrare.
Ja mekaniskt är det få som slår Honda.
Däremot är rostskyddet under all kritik. Samma med Toyota.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top