Dra pluggen på moppen (Piaggio Ciao)

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Hej
Jag tänkte försöka mig på att dra ur pluggen på min Ciao. Om jag förstår det hela rätt så skall man plocka isär motorn och borra insuget tills man når pluggen. Man skall borra i riktning inifrån motorn och ut mot förgasaren.

Någon här som har provat detta? Har i sådana fall ett par frågor:
1) Skall jag knacka pluggen inifrån och ut eller utifrån och in, efter det att jag har borrat?
2) Eftersom jag inte har tillgång till pelarborr tänkte jag försöka borra med en vanlig handborrmaskin. Vad tror ni om detta? Är det dumt?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Enklare att köpa en ny insugsplatta tycker jag. Då kan man ju återställa moppen om man vill sälja den som laglig i framtiden.
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Enklare att köpa en ny insugsplatta tycker jag. Då kan man ju återställa moppen om man vill sälja den som laglig i framtiden.

Insuget sitter fast i motorblocket. Ingen insugsplatta. Anledningen till att jag är lite nervig över detta är att jag inte hittar nya motorblock att köpa.
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Ett annat råd då..... Gör inget å kör bara...

Problemet är att den toppar 25km/h, med trimförgasare, trimavgassystem och nyrenoverad motor. Tror jag måste dra pluggen för att få igång den lite bättre. Måste få den att gå i 45, om jag skall kunna hänga med mina vänner under mopedrallyn.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Toppar den inte mer än 25 km/h så är det ngt annat som är fel på den.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Har mekat en del med Ciaomotorer, men aldrig tagit bort pluggen i någon. OM jag skulle göra det, så skulle jag ta fram dremeln och slipa bort den, och slipa upp insuget längre in i blocket till lämplig storlek och form. Insuget går in i en "klack" som sticker upp lite på insidan, klacken måste ha kanterna kvar så det går inte slipa så mycket åt minst ett håll.

Trimförgasare på ett pluggat insug är pärlor åt svin. Det gör ingen nytta, sannolikt går det bara sämre.
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Jag har 41 mm cylinder på min, 13/13-förgasare, 66-munstycke, dragen plugg och uppborrad till 10mm och ett jamarcol-rör. Jag väger 95 kg och får upp min i 40 km/h.

Dock ska jag fila lite mer i insuget för att kunna få full nytta av 13-förgasaren.
Har även ändrat vinkeln på trottel-plattans nedre del för att den inte ska takta på halvgas (vet inte vad den heter egentligen, men de e den som öppnar och stänger i förgasaren när man gasar)
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Du har så rätt! Borra inifrån, sen knackar du ut pluggen från samma håll du borrade. Men ta det nätt när du knackar. Insuget är ju inte så grovt, finns risk att det spricker om man bankar på för hårt. Värm försiktigt om det behövs..
om du sen ska borra upp insuget mer, ta det väldigt försiktigt. Sen kan du inte borra 13 mm rätt igenom, då sluter det inte tätt sen. Du måste lämna 2-3 mm runtom på "fyrkanten" invändigt. Så borra upp insuget till ca 10mm, sen fila upp resten. Fila mest uppe och nere, inte så mycket på sidorna..
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top