Hur många mil håller en supersport 600cc

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Varför böt dom ett avgasrör? :va Det gick rejält med bromsbelägg också, 4 par fram och 3 bak, det ä banne mig imponerande gjort...

Det hade spruckit.
Men det var tydligen orsakat av en oförsiktig mekaniker som skadade någon infästning vid ett tidigare tillfälle (på 3000 mil tror jag, när det kontrollerades varför skruvarna ramlat av på bakre bromsskivan).
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
...

Motorrads 5000mila tester kan du kasta i närmaste soptunna då dom inte säger någonting. De jämför helt olika hojar på samma sätt vilket är ungefär som att jämföra hur långt man kan gå i joggingskor vs fotbollsskor.

Hur skulle testet utformas istället tänkte du?
Ducatin har "fått jobba hårt i hög fart på långfärd, pressats på bana, och emellanåt stadstrafik".
Skulle tro att 99% av alla motorcykelägare kan relatera till det körmönstret, eller i alla fall tycker att det är relevant för ett långtidstest.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bild från tidningen som körde en Panigale 5000 mil som diskuterades ovan.
View attachment 436976

Har tyvärr inte mer detaljer. Är en del grejer bytt (mycket på garanti), men känns inte som något extremt?
Dock en hel del vändor till verkstaden. Man vill köra hoj inte ha den på verkstad!
Servar därför alltid själv. Blir 100% rätt utfört och snabbt går det med (nåväl). Är amatör så det går långsamt men slipper allt stök kring verkstadsbesöken.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Alright fått många bra svar på frågan då så slipper jag oroa mig.
Är en r6 från 09 med 2500mil
Men väldigt pedantskött så lägger oron om att den ska rasa vid 3000 på sidan sålänge då ????

Du behöver inte oroa dig! Jag har kört min R6 ca 10 100 mil. Både på bana och i trafik.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Köpte just en 600:a årm.88 förra året, som ska gå i classic racing, 20 ägare och okänt antal mil,:gnissla men låter och går bra i motorn, drar ingen mängd olja heller vad jag sett, så en 600 verkar hålla läääänge..:)
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Härligt då vet man att man har något som håller! Det som oroat mig var att man kommer köra rätt långa sträckor (35mil åt gången) och vet inte hur känslig en sådan motor är när den då på sexan ligger på typ 6-8000varv hela tiden.
Man vill ju även i framtiden kanske kunna sälja den och uppgradera till 1000cc och då vill man ju inte lägga på alltför mycket så den är osäljbar. Då folk inte verkar köra med sina hojar utan dom man hittar på blocket ligger på mellan 500-2500mil så då har ju frågan kommit upp i huvudet. Håller dom längre än så? Och eftersom man är
lite färsk på området är det ju då bättre att fråga dom som vet vad motorn "egentligen tål". Sen får man se har en liten kärlek till 600ans "hetsighet".
Troligen kommer den ändå inte säljas utan när jag uppgraderar hamnar den i vardagsrummet eller hallen som prydnad istället för en dyr tavla eller bokhylla då den är så jävla vacker att bara titta på :D
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ozzian...

Har du kvar din R1:a?
Isåfall, hur många mil har den gått nu?:D:yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Härligt då vet man att man har något som håller! Det som oroat mig var att man kommer köra rätt långa sträckor (35mil åt gången) och vet inte hur känslig en sådan motor är när den då på sexan ligger på typ 6-8000varv hela tiden.
Man vill ju även i framtiden kanske kunna sälja den och uppgradera till 1000cc och då vill man ju inte lägga på alltför mycket så den är osäljbar. Då folk inte verkar köra med sina hojar utan dom man hittar på blocket ligger på mellan 500-2500mil så då har ju frågan kommit upp i huvudet. Håller dom längre än så? Och eftersom man är
lite färsk på området är det ju då bättre att fråga dom som vet vad motorn "egentligen tål". Sen får man se har en liten kärlek till 600ans "hetsighet".
Troligen kommer den ändå inte säljas utan när jag uppgraderar hamnar den i vardagsrummet eller hallen som prydnad istället för en dyr tavla eller bokhylla då den är så jävla vacker att bara titta på :D

35 mil är ju en vanlig söndagstur. :hihi 6-8 krpm är ju normalt arbetsområde på en 600:a. Men, kör och ha roligt. Det finns som sagt en utbredd miltalsångest i Sverige, men hojar går att sälja ändå eftersom att det finns folk som inte är rädda för 5000 mil på mätaren, men man får en lite mindre grupp människor att sälja till så priset blir väl lite lägre. Sköter du bara om hojen så har de människorna inga problem alls med att köpa den av dig, de är mer intresserade av allmänskick än av siffran i instrumentpanelen. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Härligt då vet man att man har något som håller! Det som oroat mig var att man kommer köra rätt långa sträckor (35mil åt gången) och vet inte hur känslig en sådan motor är när den då på sexan ligger på typ 6-8000varv hela tiden.
Man vill ju även i framtiden kanske kunna sälja den och uppgradera till 1000cc och då vill man ju inte lägga på alltför mycket så den är osäljbar. Då folk inte verkar köra med sina hojar utan dom man hittar på blocket ligger på mellan 500-2500mil så då har ju frågan kommit upp i huvudet. Håller dom längre än så? Och eftersom man är
lite färsk på området är det ju då bättre att fråga dom som vet vad motorn "egentligen tål". Sen får man se har en liten kärlek till 600ans "hetsighet".
Troligen kommer den ändå inte säljas utan när jag uppgraderar hamnar den i vardagsrummet eller hallen som prydnad istället för en dyr tavla eller bokhylla då den är så jävla vacker att bara titta på :D
När du säljer din 10 år gamla hoj med 5000 mil på mätaren kommer folk vilja betala som om den var 20 år med 10 000 mil på mätaren men skicket ska vara som om den är 2 år och har 500 mil pä mätaren :fakta Önska dom lycka till, och sälj till någon som vet vad dom pysslar med istället ;)
 

alltitude

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha mt 07
Alltså. Jag köpte mig min första hoj en MT07 förra året. Övningskörde juni-aug. Tog kortet och hann avverka 1000 mil den säsongen. Detta år är jag redan uppe i 700 mil och den ska in på sin 2000mil service om några veckor. Kan bara ställa mig i ledet som undrar vad folk gör med sina motorcyklar? Inte körs dom iaf!
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Alltså. Jag köpte mig min första hoj en MT07 förra året. Övningskörde juni-aug. Tog kortet och hann avverka 1000 mil den säsongen. Detta år är jag redan uppe i 700 mil och den ska in på sin 2000mil service om några veckor. Kan bara ställa mig i ledet som undrar vad folk gör med sina motorcyklar? Inte körs dom iaf!
Respekt:fakta Jag kör mycket men har bara hunnit med drygt 400 mil i år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså. Jag köpte mig min första hoj en MT07 förra året. Övningskörde juni-aug. Tog kortet och hann avverka 1000 mil den säsongen. Detta år är jag redan uppe i 700 mil och den ska in på sin 2000mil service om några veckor. Kan bara ställa mig i ledet som undrar vad folk gör med sina motorcyklar? Inte körs dom iaf!

Tja, jag brukar köra ett par tusen mil varje säsong som jag inte håller på med rehab, men jag har flera hojar som går olika mycket. När jag hade en enduro gick den inte många mil, tex. Nu har jag en pendlarhoj som garanterat kommer gå längst, och en sporthoj som antagligen inte kommer gå långt alls, kanske bara 4-500 mil, sedan kommer nog banhojen att gå kanske 100...
Men när jag lämnade in min gamla sporttourer på tredje servicen samma säsong fick jag beröm av verkstaden för att jag körde den som man ska. :hihi
I år har jag nog iofs bara hunnit med 200 mil ungefär, eftersom att jag är lite försiktig att köra när det är minusgrader. :gnissla
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top