Hur många mil håller en supersport 600cc

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Hej! Har en liten fråga till dom bättre kunnande på denna sida.
Har en Yamaha r6 som jag funderar lite kring hur många mil man kan plocka ut ur en sådan motor innan den är "slut".
Försökt kolla runt lite på blocket osv.
Men antar att dom flesta är klotade innan dom kommit upp i sin högsta kapacitet.
Nu är detta såklart en motor som service och oljebyten sköts på som den ska.
Körs inte heller på bana utan i normala ägandeförhållanden.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ca: 5000mil nu, hälften bana/race med orörd motor, håller än.....:D

Haft den sen ny så jag Vet vad som är gjort och förutom oljebyte och ventiljustering så...inget....jo, bytte nog stiften vid 3500 ungefär vill jag minnas. :banana
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Lustigt men jag tror aldrig jag läst denna frågan om en Ducati?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur många mil den håller beror på hur den servas och körs.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och som med allt annat, lite slump och lite dagsform vid tillverkningen.

Ja, sedan kan ju specifika modeller dessutom ha designproblem som kan förkorta livslängden så att den faller kort om medianlivslängden, så det är en svår fråga att ge ett rakt svar på.

Men generellt kan man säga att de håller längre än rådande miltalsångest här i landet gör gällande.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Jag håller helt med Ulvhamne, det finns en milnoja i det här landet. Sedan är det ju i grunden två frågor som man måste fundera på innan köp och det är hojens historia

1. Hur många ägare och vilken kategori tillhör dom
2. Hur är hojen skött

När jag köpt hoj (el bil för den delen) så tittar jag även på små saker runt omkring tex hur ser det ut i garaget, ordning och reda ja då är troligen hojen det också. Kaos och stök, behöver inte vara negativt det lär ju finnas någotr som heter kreativt kaos :banana. Men som sagt det är en indikation på hur den är skött. På bågen försöker jag även spåra ägarhistoriken, många ägare kan innebära strulig historik, få ägare troligen människor som brytt sig och skött den. Min nuvarande hoj är en -99 men enbart 3 ägare innan mig (varav mc-firman var den första). Ägaren gav ett förtroendeingivande intryck och det det var ordning och reda på honom med alla papper etc. Sedan hade man kunnat äta middag på hans garagegolv, så renstädat var det... Än så länge inga som helst problem med den nya kelgrisen i garaget :). Peppar, peppar... kanske det är bäst att säga! Så min slutsats är eg gör en helhetsbedömning av alla dina intryck och lita på din maggropskänsla! :tummenupp :7peta
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Menar du en riktig Supersport-motor, alltså en som har trimmats för att tävlas med i klassen Supersport...? Eller menar du en "vanlig" och väldigt standard gathojsmotor i det tidningarna kallar "Supersportklassen"...?

En riktig racemotor från den tid det begav sig i Supersport (för sex-sju år sedan då vissa fabriker fortfarande visade ett visst intresse för denna klass) håller inga 5000 mil. Jag har för mig att ett populärt serviceintervall var 150 mil och i det här fallet innebär serviceintervall att den första motorn byts ut mot nästa motor så att den första motorn kan skickas på helrenovering. Och helrenovering innebär byte av samtliga ram- och vevlager, samtliga komponenter i ventilarrangemanget, i alla fall kolvringar och att arbetet sedan körs in såväl som verifieras i bromsbänken.

Vad jag kommer ihåg så tar vevlagrena otroligt mycket stryk då denna motor trimmas upp mot 150-152 hk.

Detta har naturligtvis inget att göra med en standard gatmotor. En standard gatmotor som fått regelbundna oljebyten och föreskriven service, inte har gått hela sitt liv på banan och inte konstant på toppvarv kan nog hålla lika länge som vilken 1000 cc motor som helst.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
En omoddad motor från valfri zcbr6 håller för hur många mil som helst. Jag hade en cbr 600 som hade gått 6000 mil när jag sålde den. De sista 1500 milen plågades det varvstopp på bakhjulet allt som oftast. Och den rullar än idag.

Och om det nu mot förmodan skulle bli totalras så finns det asiater som bygger passande motorer hela dagen lång:).
Folk borde oroa sig mindre och njuta mer.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japansk hoj tillverkad i xxx.xxx exemplar = milen inga som helst problem för motorn. Troligen uppåt 50.000 mil om resten av hojen håller...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det beror ju på vad som menas med "håller". När är den slut?
Slitna kammar, kolvringar, ventilstyrningar, kopplingskorg, kamkedja, oljepump, vattenpump, lager?
Vad är slitdelar och normalt underhåll?

Det finns ju ett läge när reparationskostnaderna börjar närma sig hojens värde men, precis som på bil, vill man ju få ut mer av de senaste reparationerna och måste då byta koppling, vattenpump eller liknande. Sen får man en tvåa på besiktningen...
Då säljer man till någon som vill ta vid.

Vilka hojar är slut om man tittar bakåt?
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Nu kanske min hoj inte är en supersport i dagens mening men när den kom 1989 så var det ju en av de sportigare maskinerna får man väll ändå säga.

Fzr600
599cc
179 kg torrvikt (respektabelt när den introducerades 1989)
90 hk (respektabelt när den introducerades 1989)

Min är en 1992:a, har gått nästan 8000 mil, dricker inte nämnvärt med olja, har kört den på 0,44 L/mil när jag pendlade till skolan.

Tror en motor håller hojens livslängd ut om den servas rätt, det är nog när allt annats som bromsar, reglage, kåpor, fjädringskomponenter osv som börjar jävlas så pallar man inte med skiten mer och skrotar den.

http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha-fzr-600-1989-1992
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Över 5000mil skall inte vara några problem, jag har kört flera av mina hojjar över 10000mil men då ver det ju 1000+ kubik och visst drog de lite olja på slutet. Samtliga går dock än idag med nya ägare.
Sedan är det tydligen viktigt med antalet ägare sägs det, min nuvarande hoj har haft 17 ägare på 11 år och ser ut som ny. Funkar hur fint som helst med sina 5900mil.

Så, min uppfattning är att okulärbesiktiga och lyssna på motorn. Verkar det ok så är det inga problem.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag provade en ZX9R som hade gått > 8000 mil. Jag tyckte inte att den kändes sämre än sina bröder som hade gått mindre än hälften.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Alright fått många bra svar på frågan då så slipper jag oroa mig.
Är en r6 från 09 med 2500mil
Men väldigt pedantskött så lägger oron om att den ska rasa vid 3000 på sidan sålänge då ????
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Var någon mc tidning som kört sin panigale 5000mil i något test (kommer inte ihåg vilken)
Tyckte att allt som dykt upp under dom milen gjorde att man blev mörkrädd XD
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det varierar givetvis med vilken skötsel den får och hur körmönstret ser ut.
Om man kallstartar den och sedan ligger på varvstopp på ettans växel på bakhjulet tills motorn blivit varm och bara kör korta sträckor så lär det vara kort sträcka.

Om den får normal service och sedan körs som dom flesta hojar dvs lagom inspirerande rundor i momsad fart på kurviga landsvägar utan att konstant ligga nära varvstoppet så har jag väldigt svårt att tro att motorn tar slut innan du tröttnat på hojen för länge sedan.

Det troliga är att det är andra saker som börjar ge upp som stötdämpare, elektronik och diverse slitdelar så att det till slut inte längre känns värt att behålla hojen.

Nu är det markant olika effektuttag ut bilar och motorcyklar vilket såklart påverkar livslängden till motorcyklarnas nackdel men det skulle förvåna mig om du inte kan få ur 15000-20000 mil ur en hojmotor under förutsättning att du servar den och kör den någorlunda sansat.

Min förra hoj hade gått nästan 7000 mil när jag blev påkörd bakifrån och hojen inlöst av försäkringsbolaget och det var inga som helst problem med den motorn.

Min bil som ändå har 290 hk ur 2,2 liter (vilket blir ca 140 hk/liter) med turbo har gått 32000 mil och är 22 år gammal och jag vet att sedan jag köpte den 2003 med 11500 mil på mätaren så har den gått stundtals rätt hårt. Den uppvisar i nuläget inga som helst problem med motorn i sig. Däremot visar turbon vissa marginella tecken på slitage samt att motorfästen och stötdämparbussningar börjar vara lite för mjuka. Men den gick ändå igenom besiktningen utan anmärkning.

Motorerna idag är, med undantag för vissa konstruktionsfel, väldigt hållbara och du sliter inte ut en välservad motor som inte misshandlas i första taget.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top