Hur många mil håller en supersport 600cc

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Var någon mc tidning som kört sin panigale 5000mil i något test (kommer inte ihåg vilken)
Tyckte att allt som dykt upp under dom milen gjorde att man blev mörkrädd XD

Du kan inte jämföra en vanlig yamaha med en Panigale, blir ungefär som att läsa en recension om en Mazerati och sen oroa sig över om toyotan man ska köpa kommer hålla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alright fått många bra svar på frågan då så slipper jag oroa mig.
Är en r6 från 09 med 2500mil
Men väldigt pedantskött så lägger oron om att den ska rasa vid 3000 på sidan sålänge då ????

Det finns ingen allmän anledning att oroa sig nej.
Min pendlarhoj är en gammal cbr600f från 91-94 som levt ett hårt liv, och i princip allt på hojen bar tecken på det hårda livet, men motorn bara går och går, inte några problem alls med den. Mätaren i instrumenteringen säger 5000 mil, men det stämmer ganska garanterat inte, och jag tror den gått längre.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alright fått många bra svar på frågan då så slipper jag oroa mig.
Är en r6 från 09 med 2500mil
Men väldigt pedantskött så lägger oron om att den ska rasa vid 3000 på sidan sålänge då ????
Du behöver nog inte oroa dig de närmaste 5-6 tusen milen.... Milnojan kryper neråt.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Du kan inte jämföra en vanlig yamaha med en Panigale, blir ungefär som att läsa en recension om en Mazerati och sen oroa sig över om toyotan man ska köpa kommer hålla

Ne det var inte det jag menade på heller.
Tyckte bara det var väldigt mycket fel med just den under den "korta" tiden. Då det mesta verkade ha strulat.

Verkar ju som att det är troligare att hojen pajar av att man klotar den eller tröttnar på den än att den skär ihop.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Gissningsvis är det åtminstone sådär tusen gånger vanligare att hojar ruttnar bort för att de inte används än att de körs så mycket att de slits ut maskinellt.

Jag köper mycket hellre en nyare hoj som gått långt och servats enligt manualen än en gammal som gått lite och servats sporadiskt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Med normal körning (inget brassa satan mot varvstopp och massa trim) och regelbunden service får du lätt och ledigt ut 10-20000 mil ur vilken radfyra som helst.

Därefter kan nog kolvringar, ventiltätningar, etc. vara aktuella att byta.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Det som mycket avgör en motors livslängd är hur den underhålls, jag vill påstå att det inte alltid görs efter ett visst mil tal eller antal år. Jag vill påstå att få motorcyklar skrotas pga slutkörda motorer, snarare för att de blivit allmänt risiga eller övergivna. Minst 10.000 mil med rätt underhåll.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Om det är Motorrads långtester så brukar de hitta mycket fel på de flesta hojar. Däremot är det givetvis så att en Ducati är helt slut efter 1000 mil och duger inte ens som bojsänke därefter. Det vet alla som aldrig kört en.

Till frågan. Som de flesta säger är 5000 mil inga problem, ens på bana. Var generös med olje- och filterbyten så kommer du byta hoj p.g.a vurpa eller överskott i plånboken, inte slitage.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Bild från tidningen som körde en Panigale 5000 mil som diskuterades ovan.
panigale.jpg

Har tyvärr inte mer detaljer. Är en del grejer bytt (mycket på garanti), men känns inte som något extremt?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
En normal 600cc ska du misshandla svårt innan det blir problem. Sköter man normalt underhåll håller dom otroligt bra.
Visst har både jag och polare fått totalhaveri på gathojar men kör man några mil på bakhjulet utan att kolla oljan så får man skylla sig själv....

Motorrads 5000mila tester kan du kasta i närmaste soptunna då dom inte säger någonting. De jämför helt olika hojar på samma sätt vilket är ungefär som att jämföra hur långt man kan gå i joggingskor vs fotbollsskor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bild från tidningen som körde en Panigale 5000 mil som diskuterades ovan.
View attachment 436976

Har tyvärr inte mer detaljer. Är en del grejer bytt (mycket på garanti), men känns inte som något extremt?
Varför böt dom ett avgasrör? :va Det gick rejält med bromsbelägg också, 4 par fram och 3 bak, det ä banne mig imponerande gjort...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte 600 direkt, men Österrikiska Hannes Bagar kör en Varadero med 58,000 mil på mätaren.
Normalt underhåll bara, och hålla hjulen rullande.

Den går som andrahoj nu, medans han (ensam!) långtidstestar CRF 1000 för 1000ps.
AT lade han iväg 7000 mil på första året, tusan vet vad målet är.
Köra tills det rasar? Kanske, men av Varaderon att döma så lär det dröja.

http://www.varahannes.at/
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Om det är Motorrads långtester så brukar de hitta mycket fel på de flesta hojar. Däremot är det givetvis så att en Ducati är helt slut efter 1000 mil och duger inte ens som bojsänke därefter. Det vet alla som aldrig kört en.

Till frågan. Som de flesta säger är 5000 mil inga problem, ens på bana. Var generös med olje- och filterbyten så kommer du byta hoj p.g.a vurpa eller överskott i plånboken, inte slitage.

Det brukar vara så att folk vet allt om hojar de inte kört (har ju både Hyosung och ryska :faktahojar:) så kan det där.) Har sett flera Ducati som gått många mil utan problem då de servats enligt plan.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Bild från tidningen som körde en Panigale 5000 mil som diskuterades ovan.
View attachment 436976

Har tyvärr inte mer detaljer. Är en del grejer bytt (mycket på garanti), men känns inte som något extremt?

Tycker inte att den ser värre ut än en annan hoj!

Det mesta är byte av slitagedelar, vissa är garantiåtgärder. Sen att det är svindyrt är ingen nyhet, sköter man sådana här servicear och reparationer själv så är Ducatin egentligen inte så dyr!

Hur såg motorn ut i övrigt? Är allt annat inom "toleranserna"?
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
De jag vet som oftast renoverar sina motorer är HD ägare, vet dock inte hur de nyaste är. Och få erkänner dessutom det. :)
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Tycker inte att den ser värre ut än en annan hoj!

Det mesta är byte av slitagedelar, vissa är garantiåtgärder. Sen att det är svindyrt är ingen nyhet, sköter man sådana här servicear och reparationer själv så är Ducatin egentligen inte så dyr!

Hur såg motorn ut i övrigt? Är allt annat inom "toleranserna"?

Japp, allt var inom toleranser, det mesta närmare nyskick faktiskt.
Nr 1 2017 av Motorrad finns testet i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte också på det.

Tror aldrig jag har bytt bromsbelägg bak på någon hoj.

Jag behövde byta det bak på min SX vid runt 5000 mil, men eftersom att jag inte kan bromsa med foten längre så hoppade jag över att byta det.
Jag använder bakbromsen ganska mycket tycker jag, så att gå igenom så många bakbelägg tycker jag låter som om hojen gått en hel del på bana. :hihi Det är väl iofs där den hör hemma med, men helt representativt slitage för gatkörning är det väl inte då.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top