Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56
  1. #21
    Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås
    Hoj
    K1200S, FE450
    Inlägg
    3 624
    Citat Ursprungligen postat av Topass Visa inlägg
    Var någon mc tidning som kört sin panigale 5000mil i något test (kommer inte ihåg vilken)
    Tyckte att allt som dykt upp under dom milen gjorde att man blev mörkrädd XD
    Du kan inte jämföra en vanlig yamaha med en Panigale, blir ungefär som att läsa en recension om en Mazerati och sen oroa sig över om toyotan man ska köpa kommer hålla
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

  2. #22
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 099
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Topass Visa inlägg
    Alright fått många bra svar på frågan då så slipper jag oroa mig.
    Är en r6 från 09 med 2500mil
    Men väldigt pedantskött så lägger oron om att den ska rasa vid 3000 på sidan sålänge då ????
    Det finns ingen allmän anledning att oroa sig nej.
    Min pendlarhoj är en gammal cbr600f från 91-94 som levt ett hårt liv, och i princip allt på hojen bar tecken på det hårda livet, men motorn bara går och går, inte några problem alls med den. Mätaren i instrumenteringen säger 5000 mil, men det stämmer ganska garanterat inte, och jag tror den gått längre.

  3. #23
    4-i-rad jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    2007 Yamaha R1
    Inlägg
    4 562
    Citat Ursprungligen postat av Topass Visa inlägg
    Alright fått många bra svar på frågan då så slipper jag oroa mig.
    Är en r6 från 09 med 2500mil
    Men väldigt pedantskött så lägger oron om att den ska rasa vid 3000 på sidan sålänge då ????
    Du behöver nog inte oroa dig de närmaste 5-6 tusen milen.... Milnojan kryper neråt.

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
    Senast redigerat av jpe70 den 2017-04-20 klockan 15:05.
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    Team R2D2 SEC 2017

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Haninge
    Hoj
    Kawasaki er6n 2016
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    Du kan inte jämföra en vanlig yamaha med en Panigale, blir ungefär som att läsa en recension om en Mazerati och sen oroa sig över om toyotan man ska köpa kommer hålla
    Ne det var inte det jag menade på heller.
    Tyckte bara det var väldigt mycket fel med just den under den "korta" tiden. Då det mesta verkade ha strulat.

    Verkar ju som att det är troligare att hojen pajar av att man klotar den eller tröttnar på den än att den skär ihop.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha FJ1200 -92
    Inlägg
    1 314
    Sluta noja, åk hoj.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    R1200GSA
    Inlägg
    498
    Gissningsvis är det åtminstone sådär tusen gånger vanligare att hojar ruttnar bort för att de inte används än att de körs så mycket att de slits ut maskinellt.

    Jag köper mycket hellre en nyare hoj som gått långt och servats enligt manualen än en gammal som gått lite och servats sporadiskt.

  7. 2017-04-20, 17:10

  8. #27
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Yamaha XSR900 Abarth Moto Martin GS1000
    Inlägg
    6 553
    Med normal körning (inget brassa satan mot varvstopp och massa trim) och regelbunden service får du lätt och ledigt ut 10-20000 mil ur vilken radfyra som helst.

    Därefter kan nog kolvringar, ventiltätningar, etc. vara aktuella att byta.

  9. #28
    Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Skåne
    Hoj
    För många att räkna upp
    Inlägg
    306
    Det som mycket avgör en motors livslängd är hur den underhålls, jag vill påstå att det inte alltid görs efter ett visst mil tal eller antal år. Jag vill påstå att få motorcyklar skrotas pga slutkörda motorer, snarare för att de blivit allmänt risiga eller övergivna. Minst 10.000 mil med rätt underhåll.

  10. #29
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 194
    Om det är Motorrads långtester så brukar de hitta mycket fel på de flesta hojar. Däremot är det givetvis så att en Ducati är helt slut efter 1000 mil och duger inte ens som bojsänke därefter. Det vet alla som aldrig kört en.

    Till frågan. Som de flesta säger är 5000 mil inga problem, ens på bana. Var generös med olje- och filterbyten så kommer du byta hoj p.g.a vurpa eller överskott i plånboken, inte slitage.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  11. #30
    Med lem glemmys avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Yamaha MT-09 -14
    Inlägg
    355
    Bild från tidningen som körde en Panigale 5000 mil som diskuterades ovan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	panigale.jpg
Visningar:	177
Storlek:	125,6 KB
Id:	436976

    Har tyvärr inte mer detaljer. Är en del grejer bytt (mycket på garanti), men känns inte som något extremt?

  12. #31
    Masjävel and proud of it! Aryeys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    På rätt sida älven
    Hoj
    Looking...
    Inlägg
    3 611
    En normal 600cc ska du misshandla svårt innan det blir problem. Sköter man normalt underhåll håller dom otroligt bra.
    Visst har både jag och polare fått totalhaveri på gathojar men kör man några mil på bakhjulet utan att kolla oljan så får man skylla sig själv....

    Motorrads 5000mila tester kan du kasta i närmaste soptunna då dom inte säger någonting. De jämför helt olika hojar på samma sätt vilket är ungefär som att jämföra hur långt man kan gå i joggingskor vs fotbollsskor.
    Vad vet jag? Jag föredrar svartmålade väggar, igenmurade fönster och hårdrock...

  13. #32
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 282
    Citat Ursprungligen postat av glemmy Visa inlägg
    Bild från tidningen som körde en Panigale 5000 mil som diskuterades ovan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	panigale.jpg
Visningar:	177
Storlek:	125,6 KB
Id:	436976

    Har tyvärr inte mer detaljer. Är en del grejer bytt (mycket på garanti), men känns inte som något extremt?
    Varför böt dom ett avgasrör? Det gick rejält med bromsbelägg också, 4 par fram och 3 bak, det ä banne mig imponerande gjort...
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  14. #33
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    1 872
    Inte 600 direkt, men Österrikiska Hannes Bagar kör en Varadero med 58,000 mil på mätaren.
    Normalt underhåll bara, och hålla hjulen rullande.

    Den går som andrahoj nu, medans han (ensam!) långtidstestar CRF 1000 för 1000ps.
    AT lade han iväg 7000 mil på första året, tusan vet vad målet är.
    Köra tills det rasar? Kanske, men av Varaderon att döma så lär det dröja.

    http://www.varahannes.at/

  15. #34
    Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Skåne
    Hoj
    För många att räkna upp
    Inlägg
    306
    Citat Ursprungligen postat av ething Visa inlägg
    Om det är Motorrads långtester så brukar de hitta mycket fel på de flesta hojar. Däremot är det givetvis så att en Ducati är helt slut efter 1000 mil och duger inte ens som bojsänke därefter. Det vet alla som aldrig kört en.

    Till frågan. Som de flesta säger är 5000 mil inga problem, ens på bana. Var generös med olje- och filterbyten så kommer du byta hoj p.g.a vurpa eller överskott i plånboken, inte slitage.
    Det brukar vara så att folk vet allt om hojar de inte kört (har ju både Hyosung och ryska hojar så kan det där.) Har sett flera Ducati som gått många mil utan problem då de servats enligt plan.

  16. #35
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av glemmy Visa inlägg
    Bild från tidningen som körde en Panigale 5000 mil som diskuterades ovan.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	panigale.jpg
Visningar:	177
Storlek:	125,6 KB
Id:	436976

    Har tyvärr inte mer detaljer. Är en del grejer bytt (mycket på garanti), men känns inte som något extremt?
    Tycker inte att den ser värre ut än en annan hoj!

    Det mesta är byte av slitagedelar, vissa är garantiåtgärder. Sen att det är svindyrt är ingen nyhet, sköter man sådana här servicear och reparationer själv så är Ducatin egentligen inte så dyr!

    Hur såg motorn ut i övrigt? Är allt annat inom "toleranserna"?

  17. #36
    Medlem Pisos avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1995 bimota db2
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Nollvision Visa inlägg
    Då brukar frågan istället formuleras "Hur många kilometer håller en Ducati supersport?"
    Öhhh... Ducati håller hur länge som helst när de sköts på rätt sätt. Arvegods i generationer
    Piso
    Ducati 999 -03
    Ducati Diavel -13
    Bimota DB2 -95

  18. #37
    Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Skåne
    Hoj
    För många att räkna upp
    Inlägg
    306
    De jag vet som oftast renoverar sina motorer är HD ägare, vet dock inte hur de nyaste är. Och få erkänner dessutom det.

  19. #38
    Masjävel and proud of it! Aryeys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    På rätt sida älven
    Hoj
    Looking...
    Inlägg
    3 611
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Varför böt dom ett avgasrör? Det gick rejält med bromsbelägg också, 4 par fram och 3 bak, det ä banne mig imponerande gjort...
    Tänkte också på det.

    Tror aldrig jag har bytt bromsbelägg bak på någon hoj.
    Vad vet jag? Jag föredrar svartmålade väggar, igenmurade fönster och hårdrock...

  20. #39
    Med lem glemmys avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Yamaha MT-09 -14
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Bojje Visa inlägg
    Tycker inte att den ser värre ut än en annan hoj!

    Det mesta är byte av slitagedelar, vissa är garantiåtgärder. Sen att det är svindyrt är ingen nyhet, sköter man sådana här servicear och reparationer själv så är Ducatin egentligen inte så dyr!

    Hur såg motorn ut i övrigt? Är allt annat inom "toleranserna"?
    Japp, allt var inom toleranser, det mesta närmare nyskick faktiskt.
    Nr 1 2017 av Motorrad finns testet i.

  21. #40
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 099
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Aryey Visa inlägg
    Tänkte också på det.

    Tror aldrig jag har bytt bromsbelägg bak på någon hoj.
    Jag behövde byta det bak på min SX vid runt 5000 mil, men eftersom att jag inte kan bromsa med foten längre så hoppade jag över att byta det.
    Jag använder bakbromsen ganska mycket tycker jag, så att gå igenom så många bakbelägg tycker jag låter som om hojen gått en hel del på bana. Det är väl iofs där den hör hemma med, men helt representativt slitage för gatkörning är det väl inte då.
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här