Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: KTM 690 smc

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    tibro
    Hoj
    suzuki sv650 -99
    Inlägg
    72
    Är det alla 690 motorer som har problem med vippan? Har kollat lite på en 690 Duke -12 därav frågan..

  2. #22
    posör! Noyahs avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    Hva 701
    Inlägg
    1 350
    Har svårt att tro att MC Varuhuset har servat många 690, om någon...
    Husqvarna 701 2017

  3. 2017-04-21, 12:41

  4. 2017-04-21, 12:42

  5. #23
    Medlem Galen Rysss avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    -01 Ducati Monster 600 Dark / -01 Honda CBR600F / -09 Suzuki GSX750-R / -07 Yamaha FZ1-SA PC5
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Han har både fel och rätt. En mekaniker ser ju alla hojar som kommer in, både de som sköts bra, de som knappt körs, de som inte sköts så bra och de som våldsanvänds. Sköter man om en 690 så går den inte sönder mer än någon annan hoj med motsvarande prestanda... nä visst ja, det finns ju inte...

    Jag och min sambo har haft våra 690 i tre år snart och det enda som hänt är att vipparmslagringen gått sönder på min hoj, vid 900 mil. Sambons vipparmar är fortfarande jättefina efter ca 1200 mil. Jag bytte vippor och har kört 400 mil sedan dess...

    Så, med tanke på hur mycket pulver som plockas ur dessa maskiner så är det inget som helst problem med service eller andra problem. Sen finns det ju de som har haft mer problem och de som inte haft några problem alls...ungefär som med de flesta andra hojarna i världen...
    Fan va kul att allting håller . Ne men oavsett vad så tänkte jag i framtiden skaffa en 690.
    Jag däremot är van med hojar som jag ägt innan, som gått 3-8000mil och aldrig har krånglat med något, det ända jag gjorde i tid var ventilsjusteringar och bytte olja / filter i tid...Jag kör även årligen 1500+ mil.
    Vilken årsmodell har ni? Va heter vippar på engelska så man kan kolla på youtube ''how to fix''?

    Det jag hoppas på från denna modell var att den skulle hålla lika bra som andra gathojar dvs serviceintervaller 1000 mil och att inget pajar men så är det tydligen inte med motrad

  6. #24
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 368
    Citat Ursprungligen postat av Galen Ryss Visa inlägg
    Fan va kul att allting håller . Ne men oavsett vad så tänkte jag i framtiden skaffa en 690.
    Jag däremot är van med hojar som jag ägt innan, som gått 3-8000mil och aldrig har krånglat med något, det ända jag gjorde i tid var ventilsjusteringar och bytte olja / filter i tid...Jag kör även årligen 1500+ mil.
    Vilken årsmodell har ni? Va heter vippar på engelska så man kan kolla på youtube ''how to fix''?

    Det jag hoppas på från denna modell var att den skulle hålla lika bra som andra gathojar dvs serviceintervaller 1000 mil och att inget pajar men så är det tydligen inte med motrad
    Ah, men det är det som är hela poängen. Effekt bygger på kubik x varvtal. Vill du öka effekten så måste du antingen öka kubiken eller varvtalet. Varvtalet ökas enklast genom att förse en motor med fler cylindrar. Mindre vikt på varje enskild del desto mer kan det varva innan grejerna bryts av. På en encylindrig motor så kommer grejerna alltid att vara nära gränsen när varvet ökar och 690:n ligger ganska nära. Det går att få den att varva mer och plocka ut ännu mer effekt men då får man korta serviceintervaller ytterligare.

    Jag hade en SS600 för en massa år sedan. Standard CBR600 motor lämnade runt 90 hästar på bakhjulet då. Min motor hade 125 hästar på bakhjulet endast tack vare att varvtalet hade ökats från original 13 000 ca till 16 500... Det är en VÄLDIGT stor skillnad. Fördelen var mer effekt när man varvade. Nackdelen var absolut ingen effekt under 10 000 varv. Serviceintervallet minskade från 600 mil för oljebyte och många tusen mil för byte av lager och sånt till oljebyte efter varje träningshelg och totalrenovering (kolvar, stakar, lager, ventiler, styrningar) vid rekommenderade 360 mil...

    En racemotard (enduro 450) är ganska nära en SS600 i trimmningsgrad. En 690 motor i standardläge har långa intervaller trots en mycket hög trimmningsgrad. Personligen tycker jag att 1000 mil mellan servicarna på en 690 är i längsta laget med så lite olja. Speciellt om man kört den som motard där varvtalet är betydligt högre än när man kör i skogen.

    Vill du ha en riktigt rolig hoj så är 690:n guld men du får vänja dig en annan syn på service och reparationer. Alternativet är en trött (säker) stånka såsom XT:n.

    Vi kör 690 -14 som är identisk med alla efterföljande modeller. Du ska leta efter "Rocker arm" när du ska byta vipparna...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  7. #25
    Medlem Galen Rysss avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    -01 Ducati Monster 600 Dark / -01 Honda CBR600F / -09 Suzuki GSX750-R / -07 Yamaha FZ1-SA PC5
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Ah, men det är det som är hela poängen. Effekt bygger på kubik x varvtal. Vill du öka effekten så måste du antingen öka kubiken eller varvtalet. Varvtalet ökas enklast genom att förse en motor med fler cylindrar. Mindre vikt på varje enskild del desto mer kan det varva innan grejerna bryts av. På en encylindrig motor så kommer grejerna alltid att vara nära gränsen när varvet ökar och 690:n ligger ganska nära. Det går att få den att varva mer och plocka ut ännu mer effekt men då får man korta serviceintervaller ytterligare.

    Jag hade en SS600 för en massa år sedan. Standard CBR600 motor lämnade runt 90 hästar på bakhjulet då. Min motor hade 125 hästar på bakhjulet endast tack vare att varvtalet hade ökats från original 13 000 ca till 16 500... Det är en VÄLDIGT stor skillnad. Fördelen var mer effekt när man varvade. Nackdelen var absolut ingen effekt under 10 000 varv. Serviceintervallet minskade från 600 mil för oljebyte och många tusen mil för byte av lager och sånt till oljebyte efter varje träningshelg och totalrenovering (kolvar, stakar, lager, ventiler, styrningar) vid rekommenderade 360 mil...

    En racemotard (enduro 450) är ganska nära en SS600 i trimmningsgrad. En 690 motor i standardläge har långa intervaller trots en mycket hög trimmningsgrad. Personligen tycker jag att 1000 mil mellan servicarna på en 690 är i längsta laget med så lite olja. Speciellt om man kört den som motard där varvtalet är betydligt högre än när man kör i skogen.

    Vill du ha en riktigt rolig hoj så är 690:n guld men du får vänja dig en annan syn på service och reparationer. Alternativet är en trött (säker) stånka såsom XT:n.

    Vi kör 690 -14 som är identisk med alla efterföljande modeller. Du ska leta efter "Rocker arm" när du ska byta vipparna...
    Stort tack för så pass utförligt svar, nu har man lärt sig något nytt

  8. #26
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 368
    Citat Ursprungligen postat av Galen Ryss Visa inlägg
    Stort tack för så pass utförligt svar, nu har man lärt sig något nytt
    Det var så lite så...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  9. #27
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    vetlanda
    Hoj
    r1 2003
    Inlägg
    238
    Någon som vet när man gör ventilkoll på 690duke

  10. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    tibro
    Hoj
    suzuki sv650 -99
    Inlägg
    72
    När jag frågade på en -12 så är det varje år/1000mila service

  11. #29
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    739
    Citat Ursprungligen postat av freiman Visa inlägg
    När jag frågade på en -12 så är det varje år/1000mila service
    Ventiler kollas efter körsträckan står i boken vid vilka miltal , service går efter mil eller årsservice(olja filter)
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  12. #30
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Hemma
    Hoj
    Kawasaki
    Inlägg
    273
    Kan man sätta i en motor från en duke eller 701 i en 690 ram från 12 eller lär man byta elektroniken också?

  13. #31
    posör! Noyahs avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Karlskrona
    Hoj
    Hva 701
    Inlägg
    1 350
    Körde min 690 2011 4500 mil utan driftstopp innan jag sålde den.
    Köp, kolla oljenivån, håll luftfilter rent....
    Husqvarna 701 2017

  14. #32
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Vid vägens ände
    Hoj
    Ktm 660 och 125
    Inlägg
    89
    Jag har funderat ett tag på att skaffa en 690 duke, men jag är lite kluven. Det är isåfall duke III an som lockar mest då jag tycker att den är riktigt snygg men samtidigt så får man en nyare duke 4a till nästan samma pris vilket enligt mig är helt sjukt. Sen så är det 654cc motorn i icke R versionen av duke 3an. Såg en häromdagen på blocket som gått 3000mil. Är det mycket för en duke? Tänker att dom borde ha gått lite snällare i sitt liv än en smc, och sen så undrar jag till vilken årsmodell man kan mappa om hojen själv med en kabel och TuneEcu? Är det samma skeva vipparmar på duken?

    Edit: Sorry för trådkap..
    Senast redigerat av Blixten. den 2017-04-24 klockan 11:44.

  15. #33
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Yamaha Tzr 125 - 89, XT660X - 06, KTM 690 SMCR - 17
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av skipp Visa inlägg
    Kan man sätta i en motor från en duke eller 701 i en 690 ram från 12 eller lär man byta elektroniken också?
    690 motorn upp till 2012 är en 654cc motor med ett tändstift och elektronik för just den motorn. 2014 kom den näst senaste 690 motorn med 690cc och dubbla tändstift, vilket kommer innebära att du måste ha korrekt elektronik för detta. Möjligen att elektroniken på 2014-2016's modell av 690 motorn kan fungera med den som sitter i 701an -2017, samt duke 2016-2017 (ny motor igen)
    Senast redigerat av marcus-wendel den 2017-04-24 klockan 15:57.

  16. #34
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Vid vägens ände
    Hoj
    Ktm 660 och 125
    Inlägg
    89
    Vad jag vet så har R versionen av duke 3an 690cc motorn också. Har den samma elsystem som gammla 654an eller är det nya 690 systemet i den. Anledningen till att jag undrar är för att man kan mappa om den gammla 654an lätt med en laptop och TuneEcu vilket är rätt så smidigt.

  17. #35
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Yamaha Tzr 125 - 89, XT660X - 06, KTM 690 SMCR - 17
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Blixten. Visa inlägg
    Vad jag vet så har R versionen av duke 3an 690cc motorn också. Har den samma elsystem som gammla 654an eller är det nya 690 systemet i den. Anledningen till att jag undrar är för att man kan mappa om den gammla 654an lätt med en laptop och TuneEcu vilket är rätt så smidigt.
    Kan inte till 100% svara på vilken LC4 motor som sitter i vilken duke modell, men LC4 med 654cc och 690cc skiljer sig främst på att 690cc modellen har dubbla tändstift, vilket då inte 654cc modellen har. Tror du ska höra med en KTM verkstad vad dom säger. Om du kan använda samma ECU är de ju bra men där kommer ju saknas alla de delar som krävs för de dubbla tändstiften

  18. #36
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    vetlanda
    Hoj
    r1 2003
    Inlägg
    238
    Vad är skillnad på Duke r och vanlig 690

  19. #37
    Medlem n_anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Bengtsfors
    Hoj
    KTM 690 smc-r Honda crf450r
    Inlägg
    260
    Citat Ursprungligen postat av marcus-wendel Visa inlägg
    690 motorn upp till 2013 är en 654cc motor med ett tändstift och elektronik för just den motorn. 2014 kom den näst senaste 690 motorn med 690cc och dubbla tändstift, vilket kommer innebära att du måste ha korrekt elektronik för detta. Möjligen att elektroniken på 2014-2016's modell av 690 motorn kan fungera med den som sitter i 701an -2017, samt duke 2016-2017 (ny motor igen)
    690 smcr från 2012 har 690 cc

  20. #38
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Yamaha Tzr 125 - 89, XT660X - 06, KTM 690 SMCR - 17
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av n_andersson Visa inlägg
    690 smcr från 2012 har 690 cc
    Då ändrar jag mitt inlägg, dock är det bara från 2014 fram som har de dubbla tändstiften (på smc-r modellen)

  21. #39
    Medlem Torpalasses avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Falkenberg
    Hoj
    Stiga Park
    Inlägg
    914
    Har en Aprilia pegaso factory -09 som kan vara till salu. Kanonfin med 660 motorn.

  22. #40
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    251
    Citat Ursprungligen postat av Torpalasse Visa inlägg
    Har en Aprilia pegaso factory -09 som kan vara till salu. Kanonfin med 660 motorn.
    Du kan skriva yamaha 660 motor det är den aprilia använder..

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här