KTM 690 smc

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har blivit sugen på att gå från sporthoj till supermotard. Började kolla blocket! Va fa.... de är ju överprisade så det förslår eller? Man kan ju lika bra köpa ny istället för 85 lakan. hm nä det får bli en gammal sportis istället.
Är jag ute och cyklar eller håller någon med?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Äsch det är även gamla sportisar , gått den vägen redan men sålt 690n med dubbla fälgsett nu och ska ha japansk r4 igen nu:banana
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Sportisarna kostar ju dock det dubbla från början men verkar gå ned till i princip nästan lika mycket som en smc på 5 år. Jaja inget gnälla på men hade ju varit lite skoj med lite mer bus:). Hm kanske ska slå på stort ändå då och handla en ny.
Alla dessa fordon, man blir inte rik på att ha detta intresse:).
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Jag sålde min r1 nyss och är sugen på en motard 660 640 690 busa med. Sen vill man ju ha en sport hoj samtidigt svårt mycket svårt. Man blir inte rik på detta intresse så sant så hehehe.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Nä och frågan är om man blir nöjd med 660 ell 640 om man villspara en slant? Vill att det ska vara lätt att slänga upp den på bakhjulet, inte som en trött xt 660 typ
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Nä och frågan är om man blir nöjd med 660 ell 640 om man villspara en slant? Vill att det ska vara lätt att slänga upp den på bakhjulet, inte som en trött xt 660 typ

Ja frågan är blir man nöjd känns som jag aldrig blir nöjd. Kan inte bestämma mig känns som jag knarkar blocket.se 24/7.
Motard för bus, men sen när man vill åka lite längre då vill man ju kunna krypa in åka lite fortare.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Förlåt ska inte klanka ned på Xt´n:) men den är lite osmidigare va? provat en gång lite kort och den var då inte helt lätt att få upp på hjulet:).
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
Du har helt rätt, skojade lite me dig. Ska du ha busmotard är XTn fel val ärligt talat! För tung
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Har också funderat på att köpa en SMC och talat med en mekanikerna på MC Varuhuset.
Dom sa att denna hoj ska man helst köpa ny och med massa pengar i handen. Dom sa att denna hoj går hela tiden sönder även om du följer alla ( korta ) serviceintervaller som hojen har. Vad som helst kan hända med en motard (KTM ), motorn börjar skarva osv osv, grymt rolig hoj men du ska ha massa pengar eller goda mekkunskaper om du äger en sådan.

Jag är van att köra sporthojar, dom startar alltid och funkar alltid, men så är det tydligen inte med motard mc...:(
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har också funderat på att köpa en SMC och talat med en mekanikerna på MC Varuhuset.
Dom sa att denna hoj ska man helst köpa ny och med massa pengar i handen. Dom sa att denna hoj går hela tiden sönder även om du följer alla ( korta ) serviceintervaller som hojen har. Vad som helst kan hända med en motard (KTM ), motorn börjar skarva osv osv, grymt rolig hoj men du ska ha massa pengar eller goda mekkunskaper om du äger en sådan.

Jag är van att köra sporthojar, dom startar alltid och funkar alltid, men så är det tydligen inte med motard mc...:(

Nu är du väl full va ? Smc:n började med 500 mils intervall på 08:eek:rna gick upp till 750 och nu är det väl 1000 mil ? Sen att man bör byta olja tätare är en annan sak , mest välkända bekymret vipparmslagren som har en tendens att ogilla tokvarvning så det är inte ovanligt att få byta men inte för en hel säck pengar ??
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Rätt lugnt med oljebyte med på -14 modellen och framåt, dom dricker så mycket olja så du gör bytena på tid istället bara :tummenupp
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Den jag har har gått 2000 mil. Den rasar väl snart :( Äsch roligt ska jag ha fram till dess i alla fall :banana
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Nä och frågan är om man blir nöjd med 660 ell 640 om man villspara en slant? Vill att det ska vara lätt att slänga upp den på bakhjulet, inte som en trött xt 660 typ

Det hänger mer på chauffören när det gäller bakhjulskörning med enstånkor. :arsele Bästa bakhjulsmaskin jag haft var en XR600, en sån har väl knappt 40hk.


Jag har haft 660 och du kommer inte bli missnöjd med en sådan om det är bus och bakhjulsåka du är ufte eter. Dessa får man ju för rätt bra pris idag, men de flesta har väl gått en hel del idag.

Överväger du nyköp så skulle jag kolla in Husqvarna 701, den har senaste LC4 motorn som släpptes i DUKE 690 -16. Mer effekt och mindre vibrationer, bara fördelar. Sjukan som 690 haft med vipparmshistorian ska vara uppdaterat på denna.

690 Smc-r -17 verkar vara överblivna 2016 som säljs ut? Dessa har inte nya motorn.

Valde själv 701 -17, en 690 fast bättre. ;)
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
690 Smc-r -17 verkar vara överblivna 2016 som säljs ut? Dessa har inte nya motorn.

Yes, alla 2017 är registrerade 2016, på grund av nya miljölagarna inom EU vilket kräver den nya motorn som sitter i 701an. Det står 2017 överallt förutom dom papper som verkligen gäller. Fälgarna är nytt detta året, är Akront numera.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har också funderat på att köpa en SMC och talat med en mekanikerna på MC Varuhuset.
Dom sa att denna hoj ska man helst köpa ny och med massa pengar i handen. Dom sa att denna hoj går hela tiden sönder även om du följer alla ( korta ) serviceintervaller som hojen har. Vad som helst kan hända med en motard (KTM ), motorn börjar skarva osv osv, grymt rolig hoj men du ska ha massa pengar eller goda mekkunskaper om du äger en sådan.

Jag är van att köra sporthojar, dom startar alltid och funkar alltid, men så är det tydligen inte med motard mc...:(

För att en hoj ska vara rolig så måste den ha effekt och vara lätt. Om man tar en encylindrig motor, bygger den så lätt som det går utan att försaka alltför mycket i hållbarhet, borrar den till närmare 700 kubik och låter den varva 8000 varv så kommer grejer att gå sönder förr eller senare. Att plocka ut närmare 70 hästar ur en stånka är en väldigt hög trimmningsgrad.
690:n är en riktigt fin motor och den håller fantastiskt bra med tanke på ovanstående. Det enda som verkar gå sönder är vipparmslagringarna men nya vippor kostar runt 1600 spänn och man byter dessa själv.

Jämför med att köpa en "riktig" motard som bygger på en enduro 450, typ Honda CRF, KTM EXC, Yamaha WR450 och så vidare där man mäter service i timmar. En tävlingsmotor på 450 kubik som varvar 11000 och släpper ut 55 hästar på bakhjulet är betydligt extremare än 690:n och mår inte alls bra av att köras på gatan och på dessa varvtal. Räkna med omfattande motorrenoveringar redan efter 100-200 timmar så blir plötsligt 690:n väldigt billig.

Vill man ha en motard som man kan leva med till vardags, med lägsta möjliga servicekostnad i förhållande till rolighetsfaktorn så är 690:n oslagbar. Trivs man inte med dessa villkor så får man köra XT660 TTT istället, vilket är en hoj som befinner sig längst ned på rolighetsskalan. (TTT=Trygg, trött och tråkig) :)
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Håller med allt du skrivit, men jag till ex trodde aldrig att 690 kräver så pass mycket omsorg som mekanikerna berättade för mig. Självklart ska man inte jämföra 690 med XT eller en riktig tävlingsmotard.

Ska åka idag och köpa en XT660 till en vän och ja, den känns som en slö moped i jämförelse med SMC'n :).

P.S Tror mer på mekanikerna som meckar KTM varje dag än på vad som står på recensioner i tidningar. Jag blev till ex väldigt förvånad att motorn och andra delar pajar efter 2-300mil på 690.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Nu är du väl full va ? Smc:n började med 500 mils intervall på 08:eek:rna gick upp till 750 och nu är det väl 1000 mil ? Sen att man bör byta olja tätare är en annan sak , mest välkända bekymret vipparmslagren som har en tendens att ogilla tokvarvning så det är inte ovanligt att få byta men inte för en hel säck pengar ??

Jag skrev det mekaniker sa till mig som servar och lagar KTM varje dag. Jag äger dessvärre inte ännu en 690 så jag kan inte tala ut från min egen erfarenhet.
Den ända ''motard'' ( om man kan kalla den så ) som servas varje 1000mil är XT660.
Men mekanikerna har väl fel då....:7peta
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Håller med allt du skrivit, men jag till ex trodde aldrig att 690 kräver så pass mycket omsorg som mekanikerna berättade för mig. Självklart ska man inte jämföra 690 med XT eller en riktig tävlingsmotard.

Ska åka idag och köpa en XT660 till en vän och ja, den känns som en slö moped i jämförelse med SMC'n :).

P.S Tror mer på mekanikerna som meckar KTM varje dag än på vad som står på recensioner i tidningar. Jag blev till ex väldigt förvånad att motorn och andra delar pajar efter 2-300mil på 690.

Han har både fel och rätt. En mekaniker ser ju alla hojar som kommer in, både de som sköts bra, de som knappt körs, de som inte sköts så bra och de som våldsanvänds. Sköter man om en 690 så går den inte sönder mer än någon annan hoj med motsvarande prestanda... nä visst ja, det finns ju inte... :)

Jag och min sambo har haft våra 690 i tre år snart och det enda som hänt är att vipparmslagringen gått sönder på min hoj, vid 900 mil. Sambons vipparmar är fortfarande jättefina efter ca 1200 mil. Jag bytte vippor och har kört 400 mil sedan dess...

Så, med tanke på hur mycket pulver som plockas ur dessa maskiner så är det inget som helst problem med service eller andra problem. Sen finns det ju de som har haft mer problem och de som inte haft några problem alls...ungefär som med de flesta andra hojarna i världen...:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top