Varför sån hysteri om trafiksäkerhet?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tack Roffe, där finns bättre statistik än jag räknat med. Bl a dödsolyckor 2016 som jag tittade på.
37 döda förra året.
Inga kvinnor
2 passagerare
4 viltolyckor
24 singelolyckor
3 cross/endurohojar
14 supersporthojar varav 4 var över 40 år
1 lätt mc
1 scooter
1 lätt mc
17 touring/custom
ca 66% över 40 år varav 8 över 60 år
Snittålder ca 45 år

Det är tragiskt med dessa olyckor. Det är inte bara siffror. Dels ville jag uppdatera mig. Jag hör ingen debatt eller gliringar. Jag har inga hojkompisar längre, de har slutat åka. Jag har ingen nära som kört dött i olycka de senaste 20 åren. Dels ville jag se om det fanns en stor grupp som är i farozonen. Det såg inte ut som jag trodde.

Att snittåldern för hojåkare är hög och ökar visste jag nog. Återväxten är dålig. Med att de är så frekventa i olycksstatistiken visste jag inte. Kanske saknas en ödmjuk inställning till hojåkandet och trafikmiljön istället för att tro att man klarar sig på lång erfarenhet. Nu stod det inget om körkort och erfarenhet i den tabellen.
Jag såg en annan om genomsnittlig körsträcka per år. Män 2015 200 mil! (Jag körde 300 mil dec - mars på min Kawa 750.)
Avrostningskurser för gamla gubbar skulle kunna vara något. Kanske en syntets på plats också. För min del, som gammal gubbe, så kör jag betydligt lugnare nu och jag tycker att jag är riskmedveten. Särskilt om jag jämför med mina första vilda år.

Edit: Ja, man måste titta på flera år och djupare. Avrostning är inget nytt. SMC har jobbat med det sedan sjuttiotalet. Ni som har gubbkompisar, ta med dom på lite träning. :tummenupp
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det gäller ju att hålla allmänheten borta från andra debattämnen:
T.ex.
Oavbrutet ökande kostnader för vård av trafikskadade.
Europas sämsta sjukvård.
Med år 2011 201 vårdplatser för skadade tar Sverige en säker bottenplacering.
http://ec.europa.eu/eurostat/statis...d_2011_(per_100_000_inhabitants)_YB15_bis.png
Och det har blivit ännu färre sjukhusplatser sedan 2011 !
Och vad det gäller rehabilitering så satsar Sverige på Pensionering (Sjuk och Aktivitetsersättning eller vad det nu heter, man byter ju namn så fort det gamla namnet blivit en belastning.) istället för sjukvård.
Europas lägsta arbetslöshet är ju det (s)venska målet och enklaste vägen dit är "kunskapslyftet", dvs de som inte platsar tas bort / pensioneras bort.
http://ec.europa.eu/eurostat/statis...,_2008_and_2014_(per_100_000_inhabitants).png
Eller riksdagsmännens pensioner, 8 år i Riksdagen och försörjning resten av livet.
Såg att i ett annat land (Danmark?) så får du när du åker ur riksdagen 12 månader eller 24 månader lön. Beroende på läget. Och sedan är det slut.
Och antalet Riksdagsledamöter i förhållande till befolkning. Se på Schweiz, där är parlamentledamöterna på "riksdagsjobbet" 6 månader om året, tisdag-torsdag, måndag och fredag på sitt vanliga arbete under dessa 6 månader och på sitt vanliga arbete andra halvan av året. Vi hade kunnat minska antalet ledamöter från 349 till 99 med Schweizisk arbetskapacitet. http://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/SN05690/SN05690.pdf

Eller ta kriminalvården. Det finns länder där du inte släpps ut efter ett fängelsestraff förrän du har ett arbete. Hittar du inget arbete blir det av "humanitära skäl" livstid.
Ingen ska behöva bli kriminell för att försörja sig.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har ett annat framtida problem att tänka på, också...

Det dör mellan 30-50 personer på mc varje år och det tror jag inte kommer att ändras oavsett vad vi gör. När en stor del av dessa dessutom inte är motorcyklister (saknar körkort, stulen hoj, drogad) så kan vi påverka detta ännu mindre.

Bilolyckorna minskar dock över tid, tack vare mitträcken och andra liknande åtgärder, och olyckorna kommer att minska drastisk när självkörande bilar finns i bred majoritet på våra vägar.
Vad tror ni politikerna kommer att göra i det läget, när TrV går ut och påvisar att de allra flesta som dör i trafiken sitter på en motorcykel, både procentuellt och i antal...?
Har verkligen olyckorna minskat? Det handlar väl bara om att färre dör eller skadas allvarligt, mest för att vi har säkrare bilar, men olyckorna minskar väl inte? Man ser ju dagligen nermejade (vajer)räcken, skyltar mm, dvs ganska tydliga tecken på att folk har kört där dom inte borde, dvs en olycka, men visst, dör gör man ju inte av att meja ner lite vajerräcke med sin nya SUV medan man fipplar lite med mobilen :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Edit:
Tänk om någon sa något i stil med "Min vision är att år 2030 ska ingen känna att han eller hon behöver begå självmord." Vad skulle vi göra för att nå dit? Finns inga enkla vägar, men vilken utopi samhället skulle bli om vi hade gemensamma mål som detta.
Det skulle antagligen vara mycket billigare och definitivt ge mycket mer pang per krona än att rädda 50 till i trafiken, men tyvärr är det ju dels inte en quick fix, sånt löser man inte genom att byta lite skyltar på vägarna, och det är dessutom både tabu och integritetskränkande. På rak arm kommer jag på 5 i bekantskapskretsen som har tagit livet av sig, varav en relativt nära vän, men bara en som har dött i en trafikolycka, en bekants son som körde ihjäl sig med hoj i tonåren.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Intressant är att Tyskland tillhör de 10 säkraste länderna i världen att köra i. Finns det fler saker än hastighet som påverkar trafiksäkerhet? Nej så kan det väl ändå inte va? :va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Intressant är att Tyskland tillhör de 10 säkraste länderna i världen att köra i. Finns det fler saker än hastighet som påverkar trafiksäkerhet? Nej så kan det väl ändå inte va? :va

Och dessutom med en trafikintensitet som vida överstiger vår: 80 miljoner innevånare på mindre yta än Sverige, och med en iinntteennssiivv transittrafik både öst<->väst och nord<->syd
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som halvtysk brukar jag skämta om att i Tyskland kör man bil, i Sverige "åker" man bil, det är som typ transport som man nödvändigtvis inte behöver vara särskillt delaktig i.
Grovt generaliserat såklart.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det skulle antagligen vara mycket billigare och definitivt ge mycket mer pang per krona än att rädda 50 till i trafiken, men tyvärr är det ju dels inte en quick fix, sånt löser man inte genom att byta lite skyltar på vägarna, och det är dessutom både tabu och integritetskränkande. På rak arm kommer jag på 5 i bekantskapskretsen som har tagit livet av sig, varav en relativt nära vän, men bara en som har dött i en trafikolycka, en bekants son som körde ihjäl sig med hoj i tonåren.

Fast du känner nog mer än fem gånger fler som bara lever än som både lever och kör hoj?
Och fortkörare, rökare och supare betalar nog sandlösa mängder skatt + skapar jobb och existensberättigande för andra yrkesgrupper.
Folk i behov av psykvård betalar nog inte så mycket skatt tror jag. Allt är ekonomi.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inte blir det ju lättare att få någon slags balans och rimliga proportioner i säkerhetsdebatten när media skriver såna här artiklar:
http://www.expressen.se/nyheter/helin-50-kordes-ihjal-av-motorcyklist/

En grovt kriminell ligist som drogpåverkad och utan körkort kör ihjäl en tvåbarnsmamma sittandes på en stulen MC förvandlas när det passerar en journalists magiska och förenklande filter till en "motorcyklist".
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Som det nämnts i tråden är det ca 1500 självmord om året och tiofalt försök till självmord.
Hur många av dessa väljer att ta sitt liv i trafiken? Oavsett hur mycket medel det plöjs ner i trafiksäkerhet
räddar inte dessa själar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Färre dör och fler skadas allvarligt. Vårdkostnaderna för trafikskadade bara ökar och ökar.
Så dagens mål, Nollvisionen, ökar kostnaderna för samhället !
Det ekonomiskt vettiga, att försöka minska kostnaderna för sjukvård av trafikskadade, ja det innebär ju fler oskadade som vill arbeta vilket står i direkt strid mot (s) målet : Europas lägsta arbetslöshet !
För alla som kan söka arbete ökar ju arbetslösheten !
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har verkligen olyckorna minskat? Det handlar väl bara om att färre dör eller skadas allvarligt, mest för att vi har säkrare bilar, men olyckorna minskar väl inte? Man ser ju dagligen nermejade (vajer)räcken, skyltar mm, dvs ganska tydliga tecken på att folk har kört där dom inte borde, dvs en olycka, men visst, dör gör man ju inte av att meja ner lite vajerräcke med sin nya SUV medan man fipplar lite med mobilen :rolleyes:

Sorry, menade förstås dödsolyckorna, inget annat. Sverige ska halvera dessa mellan 2010 och 2020 dvs högst 133 dödade 2020... Vi kommer fortfarande att ha 30-50 döda motorcyklister...

Men min poäng är inte antalet dödade i trafiken, min poäng är att antalet dödade motorcyklister i förhållande till dödade bilister kommer att öka enormt vilket ger motkrafterna vatten på sina kranar och vi kommer att få se många fler idiotiska förslag från politiker...SMC kommer att få jobba arslet av sig för att mota detta svammel i grind...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Har la med att göra att det är så höga omkostnader för samhället å försäkrning företagen. Har inte så mycket med själva liven att göra om jag ska vara mitt syniska jag så att säga.

Först orskar en eventuell olycka en flaskhals i trafiken eller tom eventuella stopp, sen alla resurser på att rädda/hålla i liv de drabbade, sen allt jobb som kostar att reda upp på plats vad som har hänt, sen all möda att rensa upp å sen allt jobb med ekonomiska ersättningar/utgifter och i värsta fall rättsliga efterspel. E så mycket skit som staten/företagen/samhället/de drabbade så det är mycket bättre att och ekonomiskt bättre att säkerställa att sådant inte händer än just att jag vurpar å dör eller mitt hus brinner upp.

Helt enkelt för mycket kostsamt å för mycket möda när nått händer i trafiken, inget med själva livet i sig att göra om vi ska vara syniska så att säga.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men min poäng är inte antalet dödade i trafiken, min poäng är att antalet dödade motorcyklister i förhållande till dödade bilister kommer att öka enormt vilket ger motkrafterna vatten på sina kranar och vi kommer att få se många fler idiotiska förslag från politiker...SMC kommer att få jobba arslet av sig för att mota detta svammel i grind...

...och det krävs engagemang från oss alla och en var dessutom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har la med att göra att det är så höga omkostnader för samhället å försäkrning företagen. Har inte så mycket med själva liven att göra om jag ska vara mitt syniska jag så att säga.

Först orskar en eventuell olycka en flaskhals i trafiken eller tom eventuella stopp, sen alla resurser på att rädda/hålla i liv de drabbade, sen allt jobb som kostar att reda upp på plats vad som har hänt, sen all möda att rensa upp å sen allt jobb med ekonomiska ersättningar/utgifter och i värsta fall rättsliga efterspel. E så mycket skit som staten/företagen/samhället/de drabbade så det är mycket bättre att och ekonomiskt bättre att säkerställa att sådant inte händer än just att jag vurpar å dör eller mitt hus brinner upp.

Helt enkelt för mycket kostsamt å för mycket möda när nått händer i trafiken, inget med själva livet i sig att göra om vi ska vara syniska så att säga.
Visst, men cancervård är inte gratis den heller, och i många fall väldigt utdragen. Rökare är dessutom generellt sett mer sjukskrivna än andra och tar fler pauser än ickerökare ;) Alkoholrelaterat våld kostar också stora summor varje år, för att inte tala om alla tusentals självmordsförsök, som också kan ge men för livet. Så att säga att det bara är trafikskador som kostar samhället pengar är inte riktigt sant.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
min poäng är att antalet dödade motorcyklister i förhållande till dödade bilister kommer att öka enormt

Spot on. Att våra politiker garanterat tolkar statistiken relativt istället för absolut kommer att bli kämpigt för motorcyklismens existensberättigande i hela europa. Vi kanske måste börja lämna våra bilar olåsta med nyckalrna sittandes i tändningslåsen, så att bodensarna tar bilen istället för hojen...?
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Visst, men cancervård är inte gratis den heller, och i många fall väldigt utdragen. Rökare är dessutom generellt sett mer sjukskrivna än andra och tar fler pauser än ickerökare ;) Alkoholrelaterat våld kostar också stora summor varje år, för att inte tala om alla tusentals självmordsförsök, som också kan ge men för livet. Så att säga att det bara är trafikskador som kostar samhället pengar är inte riktigt sant.

Som jag sagt så påverkar det så många fler å på en å samma gång vilket samhället tjänar på att de försöker minska eller få bort olyckorna helt. Vilket säkert kan gå.
Att ha sjukdomar av dylika orsaker är inte riktigt jämförbart, hur påverkar det samhället i stort om jag får nån sjukdom pga mitt leverne? Stannar hela samhället runtomkring mig? Det är lite svårare att lösa sådana här problem jämfört med att försöka lösa trafikproblemen som på ett ögonblick som från ingenstans kan kosta samhället oerhörda summor.

Du får tänka mer som om du driver ett företag å du måste få bandet att rulla utan några stopp. Att nån montör blir sjuk gör inte så mycket om det finns en ersättare som tar hans plats, pengar som går åt å så visst, men inte alls så omvälvande som en plötslig olycka på vägen. Plötslig från ingenstans kanske så drabbas 8a personer i samhället av död/invaliditet som var 100% arbetsföra individer + störningar/kostnaden vilket e bra mycket värre i samhället än att samhället ska bekosta min cancervård tills jag blir frisk eller avlider.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Spot on. Att våra politiker garanterat tolkar statistiken relativt istället för absolut kommer att bli kämpigt för motorcyklismens existensberättigande i hela europa. Vi kanske måste börja lämna våra bilar olåsta med nyckalrna sittandes i tändningslåsen, så att bodensarna tar bilen istället för hojen...?

Bodensare? Du menar kalixbor...? :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bodensare = uttryck för narkotikapåverkad ung man som stjäl motorcykel.
Att göra en bodensare = att stjäla någons motorcykel.

Baserat på lokal statistik från det glada nittiotalet...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bodensare = uttryck för narkotikapåverkad ung man som stjäl motorcykel.
Att göra en bodensare = att stjäla någons motorcykel.

Baserat på lokal statistik från det glada nittiotalet...

Man lär sig något nytt varje dag...:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top