Varför sån hysteri om trafiksäkerhet?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Dagligen möts vi av det eviga malandet om trafiksäkerhet, ingen för dö i trafiken, det kanske inte pratas så mycket om noll olyckor, men ingen ska dö eller göra sig illa, och det handlar framförallt om hastighet om säkra bilar. Volvos mål är tex att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo 2020.

Trafikverket sänker hastighetsgränser och vägbulor växer upp som svampar, långsamt är bra, sen kan trafikbeteendet i övrigt vara lite hursomhelst, bara man kör långsamt.

Men hur farligt är det då? Enligt Transportstyrelsen så har det de senaste åren dött ca 260 personer per år i trafiken, en minskning med ca 100 per år de senaste 10 åren, och då har fordon i trafik ökat med ca 1,2 miljoner på 10 år!

Men alla dör ju inte i trafiken:
Ca 2000 dör av direkta alkoholskador
Ca 5200 dör av cancer direkt orsakad av rökning
74% av de som misshandlade andra män och 53% av de misshandlade var alkoholpåverkade i en undersökning 2012
Ca 1500 personer tar livet av sig varje år
Var tionde dödsfall i Sverige beror på att folk inte motionerar tillräckligt

Räknar vi in alla där så är det uppåt 100ggr fler än de som dör i trafiken, men trots det pratas det ganska tyst om att det tex är 5 gånger fler som tar livet av sig än som dör i traifken. Hur många hade man tex kunnat rädda om man hade lagt pengarna det kostade att sänka alla hastighetsgränser med 10kmh på psykvård istället? :va

Så, vad säger Sporthojs samlade expertis, har Sverige slagit in på rätt väg, att bara fokusera på trafikdöda och ignorera alla andra problem, eller är det läge att lägga om fokus på dom stora problemen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det dör runt 30 personer som en direkt effekt av sommartidsomställningen varje vår med, och det är ett helt jävla onödigt påhitt, så jag tycker det är väldigt dumt att plöja ner miljarder i vad som i stort sett är verkningslösa åtgärder för trafiken när det finns mycket större problem i samhället.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Börja med att förbjuda äktenskap för det är det farligaste som finns. 90% av alla kvinnor som mördas blir mördade av sin äkta man. Och 100% av alla män dör garanterat i förtid på grund av sin fru.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag kan delvis hålla med.
Om man viktar och ska prioritera så finns det betydligt bättre ställen att lägga pengar än på trafikdöden.

Dock får man tänka på att den status vi har i trafiken bygger på att det har satts in stora resurser för att komma dit, när det gäller t,ex alkohol och tobaks (mis)bruk så är min uppfattning att insatserna kontra utfall varit ganska måttliga.

Dessutom är trafik och personligt leverne två olika saker.
För att köpa alkohol och tobak behöver man bara uppnå en viss ålder resten sköter "den personliga integriteten".

För att framföra ett, ska vi säga "farligare" fordon, krävs ett körkort eller intyg som dels visar att man är tillräckligt kapabel och samtidigt kvitterar man att man förstår och accepterar ansvaret och vad e,v felbedömningar kan innebära.

Tycker jag att detta system funkar i praktiken? Nja
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sommartiden-skordar-manga-liv/

"Visserligen kommer hjärtinfarkterna att minska med ungefär tio fall i oktober, när normal*tiden kommer tillbaka och vi får sova en timme längre."

Netto 20 pers då.

Jag köper inte det där. De kanske skulle ha dött av hjärtinfarkt i alla fall och av andra droppar som fick bägaren att rinna över. Men jag håller med om att sommartid är helt onödigt.
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Myndigheter måste skrika. Så att vi förstår hur viktiga de är. Olycksstatistik, korrigerat för utvecklingen av säkrare fordon, skulle annars få oss att ifrågasätta Trafikverkets existensberättigande.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja vad kostar det att skylta om i landet när hastigheten ska sänkas? Bortsett från mantimmar, bränsle mm så är det några hundratusen(?) skyltar som ska tas fram och transporteras till respektive beställare. Skyltar i aluminium. Som är relativt energikrävande att tillverka.

Finns det detaljerad olycksstatistik när det gäller motorcykelolyckor?
Tex ålder, kön, berusning, körkort, antal år med behörighet för mc, årsmodell mc, typ, belysning hel/halv/släckt, färg på jacka och hjälm, hastighet/gällande hastighet på platsen, vållade till olyckan/singelolycka, åkt på bakhjulet*, djurkollision, vajerräcken, vägbanans skick mm.

Det finns ju jämförelsetal för olika fordonsslag och olika länder. Antal svårt skadade och döda per sträcka i snitt.

Några på SMC jobbar ju med detta men jag har inte kollat så noga där. På SCB finns det en kille man kan maila. Har inte provat.

Ett bättre underlag ger ju såklart en mer nyanserad bild.



*En ung kille körde på bakhjulet in i ett betongfundament och omkom i helgen.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har sagt det innan och gör det igen att så länge varje individ kan framföra de flesta sorters fordon på allmän väg samtidigt på sitt eget sätt och under sina egna förutsättningar så kommer folk att skadas och tyvärr dö på dessa vägar oavsett trafiksäkerhet och världsdel.

Man orkar ju t ex inte ens hålla något så elimentärt som vägnätet i detta lilla land i ett vettigt skick där skadorna på dessa vägar är enorma ibland beroende på landsdel.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som andra varit inne på: rökning, alkoholmissbruk och annat är i första hand ett eget val, och som till största del också drabbar just den enskilde.
(Passiv rökning, jag vet. Alkoholistens anhöriga, jag veeeet - men ändå: ett eget val)

När det gäller trafiken är det lite annorlunda. Trafikanter skall kunna komma fram med en rimlig risk.

Vad är en rimlig risk? Hur mycket kostar det samhället att radera ut alla risker i transportkedjan?
Är det värt det...? Hur mycket död är acceptabelt?



Något som stör mig ofantligt är att man helt släppt tilltron till individens förmåga och lägger allt krut på att istället automatisera transporter, och bygga "system" som skall skydda allt och alla på en gång. En tulipanaros, det förstår de flesta. Ändå tror folk på dessa nya kejsarkläder.

Vi oskyddade trafikanter är förlorare i dessa strävanden efter att skapa bumper cars som man inbillar sig kan framföras utan att någon behöver bry sig speciellt mycket, och i flera fall har bilisternas "säkerhet" ökats på just vår bekostnad.

Att förflytta sig innebär en risk. Om så bara från soffan till köksbänken.


Hur stora risker kan samhället acceptera?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
ATT ökad trafiksäkerhet är bra håller nog alla med om.
HUR man skall öka den är vi nog dessvärre oense om.
Det känns ju som åtgärderna riktar sig främst mot bilister och det är ju inte så bra för MC-kollektivet.
ALLA grupper bör naturligtvis beaktas. Gångare, MC, cykel, moped osv osv.
Bara sänka fart och skita i underhåll ser jag som bedrövligt. :3freak
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trafiksäkerhetsfokus är inte dåligt på något sätt, det tror jag att alla är överens om. Det ensidiga fokuset på "bilar" som varandes de enda trafikanterna är däremot dåligt, på samma sätt som politiska förslag ofta utgår från att alla bor i Stockholm.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som andra varit inne på: rökning, alkoholmissbruk och annat är i första hand ett eget val, och som till största del också drabbar just den enskilde.
(Passiv rökning, jag vet. Alkoholistens anhöriga, jag veeeet - men ändå: ett eget val)

När det gäller trafiken är det lite annorlunda. Trafikanter skall kunna komma fram med en rimlig risk.

Vad är en rimlig risk? Hur mycket kostar det samhället att radera ut alla risker i transportkedjan?
Är det värt det...? Hur mycket död är acceptabelt?



Något som stör mig ofantligt är att man helt släppt tilltron till individens förmåga och lägger allt krut på att istället automatisera transporter, och bygga "system" som skall skydda allt och alla på en gång. En tulipanaros, det förstår de flesta. Ändå tror folk på dessa nya kejsarkläder.

Vi oskyddade trafikanter är förlorare i dessa strävanden efter att skapa bumper cars som man inbillar sig kan framföras utan att någon behöver bry sig speciellt mycket, och i flera fall har bilisternas "säkerhet" ökats på just vår bekostnad.

Att förflytta sig innebär en risk. Om så bara från soffan till köksbänken.


Hur stora risker kan samhället acceptera?

Jo fast mänskliga faktorn ligger ju oftast bakom olyckor så jag kan förstå ivern att automatisera trafiken, även om jag personligen inte skulle tycka om det för min nöjeskörning så kunde det säkert vara bra vid jobbpendlingen.

Både du och jag tillhör säkert kategorin aktiva förare, det jag kan finna beklämmande är att varje vecka läsa att en bil gått in i mitträcket på E4 trots bra trafikförhållanden, vad gör folk ute på vägarna annat än kör kan man undra?!

Mänskliga faktorn: På jobbet har vi har fler haverier på traverser körda av människor än de som är automatstyrda, hur tänker arbetsgivaren när det är dags att köpa nytt?
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Att vidta åtgärder mot detta är ett stort och komplext arbete som inte ger några snabba resultat. Vi pratar livsstil, psykologi, andlighet, vanor mm. En ökning av får fysiska och psykologiska hälsa så att vi tar hand om oss bättre och våra medmänniskor kräver holistiskt tänkande. Kanske även stora förändringar av samhället med allt vad det innebär.

Att däremot införa trafikåtgärder är busenkelt i jämförelse - sänk hastigheten med 10 km/h! Konkret åtgärd, den syns på alla skyltar och resultatet kommer snabbt och är mätbart. Den politikern som drev igenom det kan känna sig duktig och få uppmärksamhet.

Min förenklade analys.

Edit:
Tänk om någon sa något i stil med "Min vision är att år 2030 ska ingen känna att han eller hon behöver begå självmord." Vad skulle vi göra för att nå dit? Finns inga enkla vägar, men vilken utopi samhället skulle bli om vi hade gemensamma mål som detta.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Livet är en sexuellt överförd sjukdom med 100% dödlighet.
Förbjud sex, så uppnås nollvisionen om hundra år.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ATT ökad trafiksäkerhet är bra håller nog alla med om.
HUR man skall öka den är vi nog dessvärre oense om.
Det känns ju som åtgärderna riktar sig främst mot bilister och det är ju inte så bra för MC-kollektivet.
ALLA grupper bör naturligtvis beaktas. Gångare, MC, cykel, moped osv osv.
Bara sänka fart och skita i underhåll ser jag som bedrövligt. :3freak
Jag vill också ha säkra vägar och en sund trafikmiljö, tro inget annat. Men i trygghetsnarkomanins land så har det blivit en hysteri in absurdum. Jag har ett vagt minne om att omskyltningen med andra hastighetsgränser för några år sedan kostade 200 mille. Frågan är hur många liv det egentligen har räddat, med tanke på bilarnas samtidiga utveckling. Hur många fler hade levt om vi tex hade lagt 200 miljoner på bättre psykvård, eller bättre trafikutbildning i skolan?

Att vidta åtgärder mot detta är ett stort och komplext arbete som inte ger några snabba resultat. Vi pratar livsstil, psykologi, andlighet, vanor mm. En ökning av får fysiska och psykologiska hälsa så att vi tar hand om oss bättre och våra medmänniskor kräver holistiskt tänkande. Kanske även stora förändringar av samhället med allt vad det innebär.

Att däremot införa trafikåtgärder är busenkelt i jämförelse - sänk hastigheten med 10 km/h! Konkret åtgärd, den syns på alla skyltar och resultatet kommer snabbt och är mätbart. Den politikern som drev igenom det kan känna sig duktig och få uppmärksamhet.

Min förenklade analys.
Du har i sak rätt, hastigheter är mätbart, men frågan är ju om det är hela sanningen? Bilarna har som sagt också blivit mycket säkrare i samma veva, och fokus ligger på döda och allvarligt skadade, men har den totala mängden olyckor verkligen minskat? Man kan ju välja att ducka i låga dörrhål, eller så har man hjälm istället, så att det inte gör så ont när man skallar dörrposten :rolleyes:

Om man inte förstår konsekvenserna av sina handlingar och val så kommer man aldrig nå någon förändring, vi hade tex direkt fått bort ca 75 döda varje år om alla hade kört nyktra. Men ändå trummas det mest på hastigheterna. Hur ofta står det "Låt bli mobilen" på Trafikverkets info-tavlor efter vägarna?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Några på SMC jobbar ju med detta men jag har inte kollat så noga där. På SCB finns det en kille man kan maila. Har inte provat...

...*En ung kille körde på bakhjulet in i ett betongfundament och omkom i helgen.
Statistik på längden och tvären hittar Ni här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Läser Ni SMC:s remissvar hittar Ni motorcyklisternas argument väl sammanfattade (klicka på 2016 för varje enskilt län/väg): http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Remissvar/

Generellt svar när det gäller senaste hastighetssänkningen: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ssvar SMC Hastighet 2016 Dnr 201619427[1].pdf

Sverige ligger bra till när det gäller dödade per trafikkilometer, i mittskiktet när det gäller skadade. I fjol passerade dock Norge som världmästare även när det gäller minst omkomna. Det är intressant med tanke på Veivesendets goda relation med motorcyklisterna i Norge (NMCU).

De flesta av oss anser att Trafiksäkerhet är rätt viktigt, i alla fall för vår personliga del. Vem vill inte komma hem hel, ren och ungefär i skick som innan efter en motorcykeltur? Men vi anser också att politiker på inrådan av TrV under många år satsat pengarna fel och på åtgärder som ibland till och med förvärrat än förbättrat situationen för oss motorcyklister. En närmast avgudadyrkande tro på ATK, hastighetssänkningar och vajerräcken som allena saliggörande åtgärder har omöjliggjort andra, vettigare och mer kostnadseffektiva insatser.

Problemet är att ingen tar våra argument till sig. TrV och politiker håller upp statistiken över skadade, döda och hastighetsefterlevnad och undrar om vi förnekar fakta? Som lök på laxen får vi stå till svars och förklara tragiska enskilda fall som t ex den lika sorgliga som klumpiga och fullständigt onödiga olycka Du relaterar till i slutet av Ditt inlägg.

Därefter är frågan om åtgärdernas nödvändighet och relevans lika död som de förolyckade. Tyvärr.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Problemet är att förare kan skada ANDRA i trafiken!!

Alkoholskador, cancer, rökning,självmord, ej motion mm - dödar inte andra och heller inte påverkar andra på samma "visuella sätt".

Jag tycker det ska vara uppkörning var 10år, och uppkörning var 5'e år över 65.
Samt sätt i alkohollås i alla fordon.
Det tror jag drastiskt skulle minska olycksnivån.
Folk kör ju helt vansinnigt dåligt. Blinkers...vinglar, ligger i fel fil, tar inte av snön från rutor på vintern, lång lista som orsakar incidenter varje dag. Tack vare andra som olyckor undviks.


PS
sedan undrar jag hur länge det tar innan någon VETTIG politiker sätter ned foten och kräver att den inskilde banne mig får ändra leverne&sköta sig bra innan man behandlar div "vällevnadssjukdomar" som övervikt, rökning, alkohol, brist på motion.
Hur många i er bekantskapskrets slukar vårdresurser, där det enbart handlar om misshandel av egen kropp? Där de sedan fortsätter missköta sig och förväntar att samhället ska fixa det.
O när man själv eller egna barn behöver hjälp - ja då "finns det inga resurser".
 

Smagatusk

Guest
Jag tycker inte det är mer hysteri kring trafiksäkerheten än det är kring till exempel arbetsmiljösäkerheten.

Och att mena att man ska dra ner resurserna för trafiksäkerheten för det finns så många andra exempel där folk dör är lite... enfaldigt.

Ungefär som vissa resonerar att vi behöver inte bry oss om såna som Akilov Rahmat för det finns fler svenska män som slår ihjäl sina fruar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi har ett annat framtida problem att tänka på, också...

Det dör mellan 30-50 personer på mc varje år och det tror jag inte kommer att ändras oavsett vad vi gör. När en stor del av dessa dessutom inte är motorcyklister (saknar körkort, stulen hoj, drogad) så kan vi påverka detta ännu mindre.

Bilolyckorna minskar dock över tid, tack vare mitträcken och andra liknande åtgärder, och olyckorna kommer att minska drastisk när självkörande bilar finns i bred majoritet på våra vägar.
Vad tror ni politikerna kommer att göra i det läget, när TrV går ut och påvisar att de allra flesta som dör i trafiken sitter på en motorcykel, både procentuellt och i antal...?
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Så, vad säger Sporthojs samlade expertis, har Sverige slagit in på rätt väg, att bara fokusera på trafikdöda och ignorera alla andra problem, eller är det läge att lägga om fokus på dom stora problemen?

Jag tycker att du har en poäng. Någonstans måste man sluta lägga stora resurser på att öka säkerheten och istället lägga pengar på andra åtgärder som kan göra större nytta.

Jag tycker dock att det här fenomenet är så mycket större än bara trafiksäkerhet. Folk tycks helt och hållet sakna perspektiv på vad som är farligt och vad man faktiskt borde vara, eller snarare inte borde vara, rädd för.

Mig skrämmer det mest att folk är så rädda för terrorister att det plötsligt blir ok att låsa in personer där bevis saknas för rättslig prövning. Övervakning accepteras och varenda levande själs liv ska vara elektroniskt spårbart till den milda grad att gamla tanter inte kan få in sina sparade kontanter på banken och ingen annan heller vill acceptera kungens fysiska pengar. De fyra döda är naturligtvis en tragedi för vänner och familj men som sagt, sätt det i perspektiv till de 250 personer som dör i trafiken varje år eller de drygt fyra (4!) personer som tar självmord varje dag.

Det som gör mig mest förbannad är nog självmorden. Må så vara att det är självförvållat men det är tamme fan inte acceptabelt att deprimerade personer inte kommer åt hjälp utan att köa i flera månade. Då kan jag acceptera några fler vägar utan mitträcke.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top