Thaimoppars spinkiga däck

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har ni någonsin undrat varför Thaimopparna har så extremt spinkiga däck på smala fälgar?

Jag har ingen aning, men ni vet vad jag menar va?

Jag minns när vi klämde på ett 130 bakdäck på RD 125 bara för att märka att toppfarten sjönk med 20km/h

Är det därför, för toppfarten? Om man skulle klämma ett par helt sjukt tunna däck på ett par 19/18 tums fälgar för typ 3.25 eller 80 däck, var skulle man leta och vilka dim kan Thaimopparna ha?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Smala och lätta däck ger lägre friktion och mindre tröghetsmotstånd. Så det gynnar både acceleration och toppfart. Det är låg effekt i de motorerna liksom i våra 50 cc racing hojar så det behövs inte mycket gummi mot underlag för att slippa hjulspinn och i viss mån även High Siders (fast det snare går ju om man vill...).
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har ni någonsin undrat varför Thaimopparna har så extremt spinkiga däck på smala fälgar?

Jag har ingen aning, men ni vet vad jag menar va?

Jag minns när vi klämde på ett 130 bakdäck på RD 125 bara för att märka att topUpfarten sjönk med 20km/h

Är det därför, för toppfarten? Om man skulle klämma ett par helt sjukt tunna däck på ett par 19/18 tums fälgar för typ 3.25 eller 80 däck, var skulle man leta och vilka dim kan Thaimopparna ha?



Randy Hickey...? Is that you?

















Jag tror det är en modegrej, på samma sätt som tuskarna försöker vålda på för smala däck på för breda (bil)fälgar, sporthojar kromblingas i USA eller bosozokufenomenet i Japan. Varje land har något perverst stylingtics som andra nationer fattar nada av. Thailand verkar ha snöat in på cykeldäck krängda över moppefälgar.


Inte å himla suspekt egentligen, om man jämför.
Skulle tro att många står frågande inför den svenska pilsnerbilskulturen.
Även utomlands, alltså...
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag ser det som självklart att man vill hålla nere rullmotståndet och därmed öka toppfart och bränsleförbrukning på de tämligen motorsvaga konstruktionerna.
Plus att det blir billigare antar jag, mc i thailand är i första hand billiga nyttofordon som skall kosta lite och dra lite soppa.
De som trimmar och rejsar mc i thailand brukar ha extra smala däck för att hålla nere vikt och rullmotstånd, handlar väl mest om dragrace i de fallen och motoreffekten är ändå inte hög nog att spinna loss.

Den vanligaste mc:n i Tahiland är Honda Wave 110 och den har 70/90-17 i fram och 80/90-17 i bak.
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_wave_110i_2012.php

mc-däck online har lite däck i 80-bredd använd deras sökformulär så skall du nog hitta något som passar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ni har nog rätt allihopa. Jag försökte hitta ultraspinkiga däck till 18/19 men då blev det cykeldäck eller offroad.

Jag vill ha gatmönster. Får kolla lite i era länkar och se om det går att söka vidare.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är det inte cykeldäck de använder till extrembyggena?
Jag kan inte tänka mig att någon tillverkare anser att det är lämpliga storlekar för någon motordriven applikation.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror det är en modetrend skapad av att många försöker få ner bränsleförbrukningen man får ju inte glömma att Thailand mfl är väldigt fattiga länder.

Jag har precis köpt på mig ett par 45/90 17" samt fälgringar, kostade väl ungefär 300kr inkl slang fast i mitt fall är det inte bränsleförbrukning utan fart jag är ute efter. Saknar bara ett lämpligt chassi nu.

Och nej, det är MC-däck inte cykel, men för små effektsvaga motorcyklar med begränsad toppfart.

Har sökt 18-19 men hittade inga smala däck i den dimensionen. Vanligaste hojarna i asien är ju typ Honda XRM125 och dom har 17". Och det är väl till dessa de tillverkas customdelar.

IMG_20170223_105523[1].jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gummi kostar pengar. Ju mindre gummi, desto billigare däck.
Samma resonemang som för motorstorlek.
Varför ha thaimopparna så små motorer ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det känns som inte alla är på rätt spår här.

Detta är en Honda Beat i originalskick

v8nV9lW.jpg


...med sansade 80/80 respektive 80/90 x 14


Detta är ett par thaikustade Honda Beat

YZOBKmI.jpg


KUmFZ6P.jpg


UhGJ28W.jpg



Här är något annat:

RXIcCov.jpg




See? Jag tror inte pengabesparing är grejen här, och knappast prestanda heller.
Min bedömning är att det handlar om yta och verka ball.

Det tävlas förvisso både i dragracing och kortbana med denna typ av hojar, och då ofta med spinkiga ekerhjul isf original - så någon nytta gör det säkert, troligen på viktsidan, men som alltid så apar man efter det balla på banan utan att ha någon egentlig nytta av det, mer än att man vill vara lika ball.

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för vettiga svar på min skumma frågeställning. Finns ju downhill cykeldäck som borde klara lite stryk. Elcyklar som toppar 100 km/h med sjukt vrid. Jag ska kolla med en elcykelbyggare jag känner. Han spänner ju på däck på "för breda" fälgar och det ser rätt coolt ut.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ok, nu har jag fått reda på att till hans överstarka elcyklar används crossfälgar med Traildäck från Golden Boy. Bla originaldäck till Ducati Scarmbler, men andra dim. Cykelfälgar håller inte.

The hunt goes on.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Finns inga megasmala och lågprofiliga däck i tumstorlekar för vuxna Skandinaviska män, 18 & 19 tum
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok, nu har jag fått reda på att till hans överstarka elcyklar används crossfälgar med Traildäck från Golden Boy. Bla originaldäck till Ducati Scarmbler, men andra dim. Cykelfälgar håller inte.

The hunt goes on.



Mja det är inte riktigt sant att det inte håller.

Min 70cc dragster går på cykeldäck med tre lager kevlar i o min motor lämnar 26,5 hp på bakhjulet däcken håller hur bra som helst. Min toppfart är ca 140km o det är omöjligt att få det att spinna mer an 1 meter sedan klättrar det raskt mot skyn.

Bakhjulet har nav från en fiddy och 4mm rostfria ekrar monterade i en trippelbottnad fälgbana till downhill cyklar.. det bakhjulet har överlevt i 5 år med ett antal 100 tal dragrace starter och 0-100 på ca 6 sekunder..

Mvh
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Låter som ett stenhårt hjul helt klart, men den här elcykelkillen vet vad som håller och inte genom att hela tiden bygga värre hojar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top