Är det någon som köper Honda nuförtiden?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jaha! ja! Du får kolla in promotionfilmerna för Ducati scrambler och Triumps nya Bonnevilleserie.
En yuppie körde fabriksny HD i kostym på 80-talet (I min värld)

Sen är väl alla hojar livsstilshojar? Lite olika referensramar bara.

Ja, ingen tvekan om vem de försökte dra till sig :hihi Egentligen så är de väl bara två sidor av samma mynt, med skillnaden att yuppien har betydligt mycket mer pengar än hipstern och därför mest köper till sig livsstilen och imagen. Meningarna går så klart i sär, frågar man 10 personer vad en hipster är får man 15 olika svar :fyllisar

Och visst, alla hojar är väl livsstilshojar men det finns ju grader i helvetet. Jag tänker flanellhipster, västbiker eller vinkelslipade knäpuckar, den samlingen :hihi
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja, ingen tvekan om vem de försökte dra till sig :hihi Egentligen så är de väl bara två sidor av samma mynt, med skillnaden att yuppien har betydligt mycket mer pengar än hipstern och därför mest köper till sig livsstilen och imagen. Meningarna går så klart i sär, frågar man 10 personer vad en hipster är får man 15 olika svar :fyllisar

Och visst, alla hojar är väl livsstilshojar men det finns ju grader i helvetet. Jag tänker flanellhipster, västbiker eller vinkelslipade knäpuckar, den samlingen :hihi

Verkligheten är väl den att de allra flesta som kör hoj är hyfsat kapitalstarka män över 40, sen faller vi för olika saker.

Själv älskar jag retrotrenden och hoppas att den håller i sig.
Men så gillar jag ju även damer med stora rövar och härligt håriga bullmuttor.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Verkligheten är väl den att de allra flesta som kör hoj är hyfsat kapitalstarka män över 40, sen faller vi för olika saker.

Själv älskar jag retrotrenden och hoppas att den håller i sig.
Men så gillar jag ju även damer med stora rövar och härligt håriga bullmuttor.
Dagens asgarv!!
Tack för den.

Själv föredrar jag agila, lätta, sportiga hojar...o dito kvinnor. :kär
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tyvärr har Honda ett antal misslyckade modeller som inte passar för europamarknaden. Några exempel är crf 250 l/rally, cbr 300, cmx 500 bobber, cbr 650/,cb650 m.fl.

Honda skulle behöva en ny serie hojar på 750- 1100 cc från 100 - 160 Hk som kan konkurrera med Yamaha, Kawasaki, Ducati. En offroad modell på 500-700 cc istället för crf 250 l hade varit toppen. En ny 125 cc hade inte varit fel ( cb 125 utan ABS är ingen höjdare).
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag saknar XR650R. Byggs en driftsäker sub-140kg gatmotard köper jag den på studs.
Har någon tips (dvs gjort marknadsundersökningen åt mig) är jag idel öra.

EcKsaCkt, allt vad grusvirtuosen behöver! :mattias

Kunde de sen fylla på med några såna här också, så är de hemma för länge sen :tummenupp
Honda CB 1100R modernized.jpgHonda CB 1100R Concept.jpg
Honda CB 900F Modernized.jpgHonda VF 1000R mkII.jpg
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Honda vet nog var ska de mjölka in pengar, så försäjlningen i Europa är nog bara potatis pengar för de...:)

Sedan vet de också att mc marknaden kommer att dö i Europa p.g.a miljökrav hit och dit:3freak Dessutom skulle inte förvåna mig ifall EU förbjuder mc i framtiden p.g.a säkerhetsskäl:rodnar:3freak Det märker vi ju redan här i Sverige för myndigheterna vill ju inte ha oss på vägarna:näsblod

Honda dominerar med sina mc försäljningar runt om i världen förrutom i lilla Europa. Det är nästan bara Honda dominans i Asien lr Syd America medan de andra märken ligger långt långt efter:hihi
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Nu ska man inte vara sån, men Honda betraktar jag som ett gubb-märke nu för tiden. :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har han satt bomärke på en sjuttons gixxer? :va

Jo, jag gillade att köra 2016-modellen av gsxr1000, och fick en skamligt bra försäkringspremie, så jag kunde inte låta bli att köpa mig en.
Sedan har jag ju iofs redan sedan innan 1.5 gixxer i garaget. :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo, jag gillade att köra 2016-modellen av gsxr1000, och fick en skamligt bra försäkringspremie, så jag kunde inte låta bli att köpa mig en.
Sedan har jag ju iofs redan sedan innan 1.5 gixxer i garaget. :hihi

Sepåfan, ja, de verkar ju onekligen ha vässat klorna en del för i år också om kritiken är något att gå efter. :näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sepåfan, ja, de verkar ju onekligen ha vässat klorna en del för i år också om kritiken är något att gå efter. :näsblod

Jo, det största besväret är väl att nu måste jag ju sälja banliket, man kan ju inte ha flera stycken hojar från samma tillverkare! :fakta
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ontopic: Ja, de har väl en distinkt frånvaro av roligt i sin lineup. Välbyggda, pålitliga, och kompetenta cyklar, men "lekfulla" är inte ett ord man beskriver någon hondaprodukt med idag. Samtidigt som de ofta ligger lite högt i pris. I ett läge där tillväxten är dålig på marknaden och billigt (ok, kanske mer "prisvärt" än "billigt") + lekfullt är något som hyllas i cyklar som tex yamahas MT-cyklar. Samma problem som bmw drogs med lääänge, och först nu börjar skaka image'en.

Nya bladen kunde kanske ha varit lösningen, men prislappen är sjuk, åtminstone på svenska marknaden, SP2'an kostar ju EN HEL HOJ mer än konkurrensen. Spelar ingen roll längre hur bra den är eller inte, för de ända som kan köpa en är ju de som för vilka priset inte har någon betydelse, och då köper man väl en Panigale R, aprilias 250 hästare, kanske hondas egen rcv? eller varför inte en HP4 race att åka bana med, och en mer gatinriktad gathoj, varför skulle man i det läget gå på en "vanlig" literklubba? Ända ljusningen skulle vara om den var helt ofattbart fantastisk, och det verkar den inte vara. Recensionerna säger att det är en bra hoj, och nära resten av fältet, knappast felfri. För det priset hade den behövt vara en solklar ny måttstock, en ny generation helt enkelt. Det verkar den inte vara.
Basmodellen är närmare verkligheten, men fortfarande får du suckas "R" variant, aprilias förvisso lite gamla RF, eller en S1000RR med en massa godis hondas basvariant helt enkelt saknar för samma pengar.

Africa twinnen är faktiskt undantaget i min värld.
Tycker den ändå konkurrerar ok med de andra stora äventyrarna. De facto är det den jag skulle köpa i det gänget om jag var i marknaden för nytt.
Förvisso, den saknar en del toppeffekt, men i all välmening så skiter jag i toppeffekt på en äventyrshoj, det är det jag har sporthoj till. :) På en äventyrare har jag _mycket_ hellre 18/21 hjul, vettig markfrigång, och lägre vikt, än 160hk på topp. Jag använder inte mer än 90hk i grustaget ändå, och vill jag krama kurvor tar jag som sagt hellre sporthojen.
1090 är väl cyckeln som sätter käppar i hjulen för AT, resten av klassen är både dyrare och tyngre, att de fiser ut 50hk mer högst upp i registret är som sagt, för mig, ointressant. Dock borde nog honda möta 1090 i priset, tyvärr.
 
Last edited:

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
John McGuinness och Guy Martin kör nya Hondan i årets Isle of man TT. Den borde inte vara totalkass iaf.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
John McGuinness och Guy Martin kör nya Hondan i årets Isle of man TT. Den borde inte vara totalkass iaf.

Racehoj är nåt helt annat! Att Loeb kör en Citroen C4 betyder inte att det är den bästa gatbilen som finns...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
John McGuinness och Guy Martin kör nya Hondan i årets Isle of man TT. Den borde inte vara totalkass iaf.

Det tror inte jag heller, men är den verkligen 80000kr bättre än en S1000RR? 40000kr snabbare än en redan dyr R1M? För den prislappen räcker det inte att vara bra, den behöver vara solklart bättre på ALLT, än de hojarna. Bana, gata, bromsar, motor (botten, topp, och mellan), chassie, fjädring, däck, ergonomi, vikt, elektronik, ALLT. Behöver vara märkbart bättre, när cyckeln är 1/3 del dyrare.

Med den prislappen skall den inte vara konkurrenskraftig, den behöver vinna, STORT.

Edit: Och som påpekat så är det inte samma hoj som du köper heller.
Och då de är sponsrade och de killarna inte betalar för hojen själva belyser det ju bara min poäng egentligen, det är en cyckel för någon som inte behöver fundera på prissättningen. :)
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Och nu tog KGK över agenturen, så priserna kommer stiga ordentligt om man ska tro allt som skrivs om hur KGK sätter överpris på Arctic Cat snöskotrar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top