Är det någon som köper Honda nuförtiden?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Många (nåja, de som fortfarande säljer Honda) handlare hade nog gått och längtat länge efter en riktig hit, en modell som så att säga skulle sälja sig själv. Visst vore det suveränt om det skulle komma en ny Africa Twin!?
Så till förra säsongen kom de ut i hallarna hos de drömmande handlarna.. Och blev kvar där! Jag har idag kollat igenom utbudet på Blocket, och där fanns inte en enda till salu från en privatperson. Men MASSOR från olika handlare!
Vill inte på något vis vara dryg, men jag förutspådde redan förra året att modellen var för högt prissatt i förhållande till konkurrenterna när det gäller utrustning, effekt mm.
Alltså missförstå mig inte, jag gillar den nya AT´n, men helt ärligt, vilken japansk gymnasietekniker som helst kan ju få ut mer än 92 hästar ur en modern fyrventilad och insprutad tusenkubikare! Som är avsedd att gå på bananolja..

Frågan är ju om även årets förväntade kassako, den nya Firebladen blir en flopp? Med den prislappen den har gäller det verkligen att den levererar!! Ska bli mycket intressant att läsa kommande stortest i Motorrad där den får bekänna färg mot konkurrenterna.

Åter till rubriken.
Har du köpt en ny Honda i år? Vilka var de kriterier som gjorde att du valde just denna fabrikant (pris, utseende, utrustning, testresultat, tidigare erfarenhet mm).
Naturligtvis ska du välja just den hoj som tilltalar dig och som ger just dig den där härliga känslan. Jag är bara nyfiken hur dina tankar gått ang ditt val?
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Har du kollat med Honda? 2016 gick inte och beställa AT i höstas utan det var väntetid när jag gjorde förfrågan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vill inte på något vis vara dryg, men jag förutspådde redan förra året att modellen var för högt prissatt i förhållande till konkurrenterna när det gäller utrustning, effekt mm.
Medhåll. För liten förbättring i det mesta. Samt för tok för dyr.


Firebladen däremot verkar ASGRYM! Stor uppdatering.
Har såhär långt fått väldigt bra mottagande i pressen. Vi får se hur den står sig mot konkurenterna.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det kan ju också vara så att de som köpte sig en AT var så jäkla nöjda att de inte velat sälja, och därför hittar du inga annonser från privatpersoner.

Jag köpte ny hoj i förra veckan och Honda var inte ens aktuellt att titta på för min del, tycker deras hojar i mellanklassen är fula och tråkiga... :fakta

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
AT är troligen en toppenhoj på alla vis, särskilt kvalitetsmässigt. Det enda jag saknar är en vettig instrumentering.



Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag hittar ingen statistik för 2016. men 2015 så såg det ut som följande iaf.

1. Yamaha MT-09, 406 st.
2. Yamaha MT-07, 305 st.
3. BMW R 1200 GS/A, 301 st.
4. Kawasaki Z800/e, 187 st.
5. Ducati Scrambler, 175 st.
6. Kawasaki ER-6F/N, 172 st.
7. Triumph Tiger 800/XC, 146 st.
8. KTM 350 EXC/EXC-F, 144 st.
9. Honda CB650F, 141 st.
10. KTM 1190 Adventure, 119 st.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ok intressant läsning! Så enligt 2015 års försäljningsstatistik kan man utläsa att varken Honda eller Suzuki levererar hojar som konsumenterna går igång på. Men vad är det då som säljer då? Jo fyra kategorier:
Stora och mellanstora Adventurehojar: KTM och framförallt BMW. Användbara, komfortabla och hyfsat tåliga. Men varför i hela världen så TUNGA?! Varför behöver t ex en Super Ténéré väga 100kg! mer än en R1? Och jämfört med en enduro, väger verkligen en cylinder extra + kardan och lite mer plastkåpor 160kg till?!
Billiga nakna hojar: Yamaha MT-09 / 07 samt Kawasaki ER-6. Lagom utflippade utseenden, motorer med mycket inbyggd körglädje, och det till ett riktigt bra pris! Inte förvånande att de säljer bra! Här har bl a Suzuki mer att jobba på, en Gladius till överpris gör ingen glad! Eller Hondas samtliga CB modeller, en Ford Fiesta från -88 är mer upphetsande..
Streetfighters: i mångt och mycket likvärdiga prestanda som sporthojar, men med än så länge lägre försäkringspremier. Avsaknaden av kåpor hjälper även föraren att hålla igen lite ang hastigheten vilket ger körkortet en extra chans.
Så slutligen Scramblers: Här fattar jag ingenting?! Vad är grejen? Bara för att den har grova däck gör ju inte att den levererar på grusvägen/terängen. Och på grund av däcken levererar den inte på asfaltsvägarna då det vibrerar och skakar så att både korta och långa resor blir en pina. Och hur ser de ut sen? Ja nog börjar man bli lite till åren, gammal, gubbig och töntig, men jag blir inte klok på dessa SteveMärklin-kopior! Nån får gärna förklara, men en 916SPS ger mig känslor, en Scrambler ger mig bara frågetecken!

Ska bli kul att se statistiken för 2016 års hojar! Undrar om AT´n sålts så pass att den tar sig in på topp 10, likaså är min känsla att det sålts en hel del R1 förra året.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag saknar XR650R. Byggs en driftsäker sub-140kg gatmotard köper jag den på studs.
Har någon tips (dvs gjort marknadsundersökningen åt mig) är jag idel öra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok intressant läsning! Så enligt 2015 års försäljningsstatistik kan man utläsa att varken Honda eller Suzuki levererar hojar som konsumenterna går igång på. Men vad är det då som säljer då? Jo fyra kategorier:
Stora och mellanstora Adventurehojar: KTM och framförallt BMW. Användbara, komfortabla och hyfsat tåliga. Men varför i hela världen så TUNGA?! Varför behöver t ex en Super Ténéré väga 100kg! mer än en R1? Och jämfört med en enduro, väger verkligen en cylinder extra + kardan och lite mer plastkåpor 160kg till?!
Billiga nakna hojar: Yamaha MT-09 / 07 samt Kawasaki ER-6. Lagom utflippade utseenden, motorer med mycket inbyggd körglädje, och det till ett riktigt bra pris! Inte förvånande att de säljer bra! Här har bl a Suzuki mer att jobba på, en Gladius till överpris gör ingen glad! Eller Hondas samtliga CB modeller, en Ford Fiesta från -88 är mer upphetsande..
Streetfighters: i mångt och mycket likvärdiga prestanda som sporthojar, men med än så länge lägre försäkringspremier. Avsaknaden av kåpor hjälper även föraren att hålla igen lite ang hastigheten vilket ger körkortet en extra chans.
Så slutligen Scramblers: Här fattar jag ingenting?! Vad är grejen? Bara för att den har grova däck gör ju inte att den levererar på grusvägen/terängen. Och på grund av däcken levererar den inte på asfaltsvägarna då det vibrerar och skakar så att både korta och långa resor blir en pina. Och hur ser de ut sen? Ja nog börjar man bli lite till åren, gammal, gubbig och töntig, men jag blir inte klok på dessa SteveMärklin-kopior! Nån får gärna förklara, men en 916SPS ger mig känslor, en Scrambler ger mig bara frågetecken!

Ska bli kul att se statistiken för 2016 års hojar! Undrar om AT´n sålts så pass att den tar sig in på topp 10, likaså är min känsla att det sålts en hel del R1 förra året.

Scrambler fyller ju upp ett marknadssegment, äventyrshojar går ju ändå mest bara asfalt, det är mest image. Lite samma med scrambler. Sedan har väl scramblern fått ganska okej recensioner på grus.
Vad gäller nakenhojar som kallas streetfighter så har ju de flesta rent gunghästmjuk väghållning, så de saknar en knippe hästar och väghållning gentemot sporthojarna, det kanske inte är lika mycket image där, men lite är det nog allt. :hihi

Angående Suzuki så är de väl ett mindre märke i allmänhet. Jag gjorde mitt till igår för att höja deras försäljningssiffror för i år iaf. :D
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Jag har ingen koll på den svenska marknaden (och det är kanske den som avses i denna tråd), men här nere i Italien såldes det rätt många AT förra året, även om BMW R1200GS i dess olika varianter är ohotad kung på täppan:

Rank Marca Modello Segmento Tot. Gen-Dic 2016
1 BMW R 1200 GS Enduro 3.329
2 HONDA AFRICA TWIN Enduro 2.840
3 YAMAHA MT-09 TRACER Turismo 2.609
4 HONDA NC 750 X Enduro 2.355
5 DUCATI SCRAMBLER 800 Naked 2.264
6 BMW R 1200 GS ADVENTURE Enduro 2.071
7 YAMAHA MT-07 Naked 1.404
8 DUCATI MULTISTRADA 1200 Turismo 1.323
9 YAMAHA XSR 700 Naked 1.120
10 KAWASAKI Z 800 Naked 1.052

------ edit -------

För skojs skull kan jag lägga in sporthojarna, som säljs i relativt små upplagor här nere:

57 DUCATI 1299 PANIGALE / S Sportive 340
59 YAMAHA YZF-R1 Sportive 330
65 DUCATI 959 PANIGALE Sportive 308
77 YAMAHA YZF-R125 Sportive 252
79 BMW S 1000 RR Sportive 244
85 KAWASAKI NINJA ZX-10R Sportive 232
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ok intressant läsning! Så enligt 2015 års försäljningsstatistik kan man utläsa att varken Honda eller Suzuki levererar hojar som konsumenterna går igång på. Men vad är det då som säljer då? Jo fyra kategorier:
Stora och mellanstora Adventurehojar: KTM och framförallt BMW. Användbara, komfortabla och hyfsat tåliga. Men varför i hela världen så TUNGA?! Varför behöver t ex en Super Ténéré väga 100kg! mer än en R1? Och jämfört med en enduro, väger verkligen en cylinder extra + kardan och lite mer plastkåpor 160kg till?!
Billiga nakna hojar: Yamaha MT-09 / 07 samt Kawasaki ER-6. Lagom utflippade utseenden, motorer med mycket inbyggd körglädje, och det till ett riktigt bra pris! Inte förvånande att de säljer bra! Här har bl a Suzuki mer att jobba på, en Gladius till överpris gör ingen glad! Eller Hondas samtliga CB modeller, en Ford Fiesta från -88 är mer upphetsande..
Streetfighters: i mångt och mycket likvärdiga prestanda som sporthojar, men med än så länge lägre försäkringspremier. Avsaknaden av kåpor hjälper även föraren att hålla igen lite ang hastigheten vilket ger körkortet en extra chans.
Så slutligen Scramblers: Här fattar jag ingenting?! Vad är grejen? Bara för att den har grova däck gör ju inte att den levererar på grusvägen/terängen. Och på grund av däcken levererar den inte på asfaltsvägarna då det vibrerar och skakar så att både korta och långa resor blir en pina. Och hur ser de ut sen? Ja nog börjar man bli lite till åren, gammal, gubbig och töntig, men jag blir inte klok på dessa SteveMärklin-kopior! Nån får gärna förklara, men en 916SPS ger mig känslor, en Scrambler ger mig bara frågetecken!

Ska bli kul att se statistiken för 2016 års hojar! Undrar om AT´n sålts så pass att den tar sig in på topp 10, likaså är min känsla att det sålts en hel del R1 förra året.

Nu har jag bara haft en Ducati Scrambler och har ingen åsikt om de andra märkena.
Vad grejen är?
Naket, låg vikt och makalöst snygg design kombinerat med en riktigt rolig motor.
Utöver det så är det ju en mycket förmånlig försäkringspremie på dessa hojar.
Däcken fungerade mycket bra på asfalt både vad det gäller grepp och komfort, jag åkte på fler långturer med den utan att besväras av komforten. Fungerade hyfsat på grus, men det är ju ingen off-road hoj på riktigt.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Så slutligen Scramblers: Här fattar jag ingenting?! Vad är grejen? Bara för att den har grova däck gör ju inte att den levererar på grusvägen/terängen. Och på grund av däcken levererar den inte på asfaltsvägarna då det vibrerar och skakar så att både korta och långa resor blir en pina. Och hur ser de ut sen? Ja nog börjar man bli lite till åren, gammal, gubbig och töntig, men jag blir inte klok på dessa SteveMärklin-kopior! Nån får gärna förklara, men en 916SPS ger mig känslor, en Scrambler ger mig bara frågetecken!

Ingen Ducati Scrambler-modell som såldes förra året var en offroad-hoj. Inte ens Urban Enduro hade särskilt grovnabbade däck. Det är livsstilshojar för gatan för yuppies som inte orkar bygga sina egna retrohojar, typ som nya Triumph Bobber :fakta
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
2pobn9v.jpg


Haaayaaabuuusa.Borde läras ut redan i grundskolan. :crash
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ingen Ducati Scrambler-modell som såldes förra året var en offroad-hoj. Inte ens Urban Enduro hade särskilt grovnabbade däck. Det är livsstilshojar för gatan för yuppies som inte orkar bygga sina egna retrohojar, typ som nya Triumph Bobber :fakta

Yuppies?? det är 2017 nu så hipsters borde det stå om någon grupp ska bespottas.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
2pobn9v.jpg


Haaayaaabuuusa.Borde läras ut redan i grundskolan. :crash

Borde komma en helt ny Hayabusa snart, likaså en ny Blackbird! Dessa sålde ju riktigt bra för ett par år sedan. Sen kan ju inte siffrorna för de stora hojarna vi är vana vid i Sverige jämföras med 200-kubikarna som säljs i miljontals i Asien. Där snackar vi kassakor!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Yuppies?? det är 2017 nu så hipsters borde det stå om någon grupp ska bespottas.

Hörde detta samtal på ett bygge i Falun för nån vecka sen:
-"Ursch fy fan, ska till Stockholm och jobba nästa vecka, vilket jävla straff!" sa den ena.
-"Till Stockholm?!? Ja där är det bara en massa juppis!"sa den andra.
-"Juppis, vad är det för nåt?
-"Men såna där datanissar med kostym och allt!"
-"Åh fy fan, ja såna där tål jag inte!"

Allt sagt med Kalle Moraeus dialekt, ja jävlar vad jag skrattade!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hipsters är de som sätter kapen i gamla vrak och kör runt i flanellskjorta. Iallafall i min värld.

Jaha! ja! Du får kolla in promotionfilmerna för Ducati scrambler och Triumps nya Bonnevilleserie.
En yuppie körde fabriksny HD i kostym på 80-talet (I min värld)

Sen är väl alla hojar livsstilshojar? Lite olika referensramar bara.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top