Vilken enduro/motard ska man satsa på?

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Hallå. Snart dags för uppkörning på tung mc och har då börjat kika runt på olika hojar som jag tycker är intressanta. De som jag är mest intresserad av just nu är Yamaha WR450F (antagligen 2007-2009 då jag inte lär ha råd med nyare hoj) samt Honda CRF450 HM 2005 (eller så ny som möjligt annars).

Tyvärr så har ju dessa två maskiner lite för och nackdelar. Kan lista dom här nedan:

Yamaha WR450F
Fördelar:

* Bra pris
* Låg vikt (strax över 100kg)
* Hög kvalitet
* Långt mellan serviceintervaller
* Har inga problem med att ligga på jämn gas länge, enligt en artikel om -07´an på Fastbikes sida: "Kolla ventilerna en gång om året! Att ligga på ett konstant varv under en längre tid ska dock inte vara något problem enligt Yamahas teknikguru Jörgen Henriksson som för säkerhets skull skickat med mig en liter olja. ".
* Elstart
* Funkar lika bra som enduro som supermotard

Yamaha WR450F
Nackdelar:

* Verkar inte vara byggd/godkänd för passagerare (stort minus)
* Bara 5 växlar
* Ingen ABS
* Ingen insprutning
* Verkar vara ganska hög/stor


Honda CRF450HM
Fördelar:

* Verkar vara mindre än WR450F (bra eftersom jag bara är 178 lång)
* Varvvillig & rapp motor
* Låg vikt (strax över 100kg)
* Verkar vara godkänd för passagerare enligt en användare på forumet i denna länk: http://www.bike.se/forum/supermotard/skjutsa-pa-motard-62439
"crf 450hm är reggad för körning med 1 passagerare,men som ovan redan nämt så lär det inte vara någon hit!"
* Verkar ha elstart, iallafall -05´an om man ska tro på att inget är fishy med detta youtubeklippet: https://www.youtube.com/watch?v=FgV-YQ8c6Dk
* Bra pris
* Smidig för mindre personer som mig
* Verkar ha hondas berömda kvalitet

Honda CRF450HM
Nackdelar:

* Bara 5 växlar
* Verkar ha crossmodellens utväxling och verkar därmed lämpa sig sämre i skogen. (Passar enduromodellens växellåda/utväxling i HM´s motor?)
* Verkar inte må bra av att ligga på jämn gas längre perioder iallafall enligt användaren "niklasinorr" på detta forumet: "Ingen av dessa hojar skall dock köras längre sträckor på väg eftersom den höga trimningsgraden kräver att soppan kyler kolvtoppen, dvs att man skall gasa mycket. Så fort man tröskar landsväg så kör man med låg kolvöppning i gasaren och motorn går för varm i toppen. Detta är racemaskiner avsedda för tävlingsförhållanden, inte pendling. Som andra påpekar så skall du titta på KTM 625/660 eller motsvarande...
".

* Kortare serviceintervaller
* Ingen ABS
* Ingen insprutning

* Är det någon som har en HM och kan bekräfta med screenshot på "fråga på annat fordon" på transportstyrelsens sida (med regnummer, chassienummer och dylikt borttaget, givetvis) om CRF450 HM och/eller WR450F (2007 och nyare) får ha passagerare eller inte?

* Om WR450F inte får ha passagerare pga subframen, går denne att bygga om/förstärka då så att den går att regga om med 1 passagerare?

OBS! Har inte tänkt att tröska runt med passagerare men vill kunna ha möjligheten ifall nån situation skulle uppstå där jag behöver ha med en passagerare kort sträcka.


Om CRF450 HM har crossutväxling, går denne då att byta ut mot enduromodellens dito utväxling/växellåda? Mitt huvudsyfte med hojen jag köper, är endurokörning (motionskörning) med FMCK samt motardutförande vid körning på gata, möjligen på bana i framtiden.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Kör själv 450 HM 2005. Elstart fanns bara på denna årmodell. Finns inga nyare HM än 2005.

Kör enduro samt motard med min. Utväxlingen fixar man med drev.

Service måste göras på alla maskiner.

Fördelar som jag såg var att det finns så mkt delar mm till hondan.



Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Last edited:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Du har ju KTM 450/525/530 Exc också.

En 450 är nog "bästa" kompromissen om du ska köra både enduro och som supermotard.

525/530 har för mycket effekt tycker jag för riktig endurokörning.
En 250 4-takt tycker jag personligen funkar bäst iaf för endurobanorna häromkring.

Sen finns ju Aprilia RXV också, dom har jag dålig koll på.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
525/530 har för mycket effekt tycker jag för riktig endurokörning.
En 250 4-takt tycker jag personligen funkar bäst iaf för endurobanorna häromkring.

Håller med om för mycket effekt i 525 om man vrider fullt, men det är en snäll och lättkörd motor om man inte gör det. Jag åkte mitt första Gotland Grand National på en sån t.ex., som relativt grön i offroadbranchen. Sen är den ganska badass på gatan också. :brinnerup
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ktm har ganska stort utbud av olika varianter på motard/enduro...
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Kör själv 450 HM 2005. Elstart fanns bara på denna årmodell. Finns inga nyare HM än 2005.

Kör enduro samt motard med min. Utväxlingen fixar man med drev.

Service måste göras på alla maskiner.

Fördelar som jag såg var att det finns så mkt delar mm till hondan.



Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Ok. Skulle du vilja bekräfta om den får ta passagerare eller inte? :)

Och så undrar jag, är crf'en lägre/mindre än en wr450 eller är det bara synvilla?
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Du har ju KTM 450/525/530 Exc också.

En 450 är nog "bästa" kompromissen om du ska köra både enduro och som supermotard.

525/530 har för mycket effekt tycker jag för riktig endurokörning.
En 250 4-takt tycker jag personligen funkar bäst iaf för endurobanorna häromkring.

Sen finns ju Aprilia RXV också, dom har jag dålig koll på.
Får de ta passagerare? Har de elstart? Klarar de konstantvarv/jämn gas längre perioder?

Långa eller korta serviceintervaller?
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Japp man får ta passagerare med sig på 450 HM.
Den är nog inte mkt lägre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har svårt att förstå att en 450 racemotard är ditt val som lämplig förstahoj med tungt körkort.

När det kommer till service är det ju inte byte av olja och filter som är problemet utan den begränsade tiden mellan 10 000kr motorrenoveringar. Jag skulle aldrig köpa mig en +10 år gammal 450cc motard med ett gäng ägare. Är de inte nyrenoverade så är det bara en tidsfråga innan explosion. Måste jag välja mellan WR och CRF så blir valet helt klart Yamaha då de är lite mindre benägna att explodera.

Vill du ha en motard som är crosshojslätt köp en KTM 525, mer bottendrag och lägre motorvarv gör att de håller lite bättre. Men helst skippa hela konceptet med gatcykel baserad på crosshoj och köp något som är lite tyngre men håller ihop. Lättast och mest effekt är KTM 660SMC.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Har svårt att förstå att en 450 racemotard är ditt val som lämplig förstahoj med tungt körkort.

När det kommer till service är det ju inte byte av olja och filter som är problemet utan den begränsade tiden mellan 10 000kr motorrenoveringar. Jag skulle aldrig köpa mig en +10 år gammal 450cc motard med ett gäng ägare. Är de inte nyrenoverade så är det bara en tidsfråga innan explosion. Måste jag välja mellan WR och CRF så blir valet helt klart Yamaha då de är lite mindre benägna att explodera.

Vill du ha en motard som är crosshojslätt köp en KTM 525, mer bottendrag och lägre motorvarv gör att de håller lite bättre. Men helst skippa hela konceptet med gatcykel baserad på crosshoj och köp något som är lite tyngre men håller ihop. Lättast och mest effekt är KTM 660SMC.
Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att jag tänkt köra enduro, vilket jag inte kan med en tung och klumpig 660smc. Vem har sagt att jag inte kan eller tänker renovera hojen innan jag kör med den?

Som jag skrev så ska hojen fylla flera syften.
Yamahan hade varit förstavalet om den hade varit godkänd för passagerare men ingen tycks kunna bekräfta varken eller så då vinner hondan, plus att hondan verkar vara mindre och smidigare.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Är det nån som kan svara (med säkerhet) om wr450f -07 eller nyare, är godkänd med passagerare eller inte?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nej, En WR får inte ta passagerare. Jag får hålla med Boris. Du vill ha en enduro men skall kunna köra landsväg och skjutsa? Det finns ingen hoj som är bra till allt. En 450 HM uppfyller på papperet dina krav men är värdelös för något annat än bus på småvägar. Skall du ha det som transporthoj dödar du alla hojar du räknat upp snabbt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mitt tips är att köpa en mer landsvägs anpassad motard och en billig liten enduro tex 125cc.

För hitta en pålitlig motard som håller till både enduro o motard är inte lätt.
En enduro med motardhjul eller tvärt om tänker du på fjädringen? Blir aldrig bra i mina ögon.
Sen blir inte cykeln så vacker efter några rundor.

Sen slits denna typ av mc väldigt mycket så det blir alltid haveri och ju äldre desto mer
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Får de ta passagerare? Har de elstart? Klarar de konstantvarv/jämn gas längre perioder?

Långa eller korta serviceintervaller?

Passagerare - inge aning
Elstart - ja
Klarar konstant varv - jag hade inga problem iaf när jag använde min som motard emellanåt

Det är ju en racemaskin, kräver service därefter.

Efter att ha haft en 450 EXC som enduro/motard så kan jag säga en sak iaf, jag kommer aldrig försöka inbilla mig att det var ett smart val om man säger så.

OM jag skulle börja köra enduro igen så skulle jag köpa en 250 4-fyrtakt för det ändamålet och sen skulle jag ha en gathoj. T.ex. en 660.
Att kombinera enduro och motard kommer jag aldrig göra igen, det är inte värt driftkostnaden.

Med tanke på att det är relativt gamla hojar du kollar på så räkna med att renovera motorn. Kan du inte göra det själv så blir det allt annat än billigt.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Endast erfarenhet av äldre WR:

67dcd57e-5473-4e26-a32d-2c9b66c8a5e5.jpg
För ca 2 år sedan köpte jag en wr426 2002 för 11000 pistoler. Den hade haft 7 ägare och okänt antal timmar gångtid.
Jag monterade timräknade och lite annat krafs jag ville ha.
Timräknaren står nu på 130h. (ingen aning om hur många timmar den gått totalt).
Jag har ställt ventilerna en gång, och kontrollerat ytterligare en gång. De hade ej rört sig.
Förutom saker som jag själv kört sönder när ja kraschat den så har jag endast gjort olje/filter byte var 15:e timme.
Gammal tung pjäs och jag kör som en amatör, men driftsäker vill jag ändå påpeka att den är.
gått ca 50/50 gata / enduro med ett par vändor på revinge med.

Gillar den såpass mycket så att jag köpte på mig en till som jag håller på att bygga om till motard.
b97385f9-4385-433d-bcb7-fd3f305ce4a5.jpg

Nästa enduromoppe ska dock ha elstart, och gärna insprutning om plånboken tillåter....
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om du hade läst mitt inlägg så hade du sett att jag tänkt köra enduro, vilket jag inte kan med en tung och klumpig 660smc. Vem har sagt att jag inte kan eller tänker renovera hojen innan jag kör med den?

Som jag skrev så ska hojen fylla flera syften.
Yamahan hade varit förstavalet om den hade varit godkänd för passagerare men ingen tycks kunna bekräfta varken eller så då vinner hondan, plus att hondan verkar vara mindre och smidigare.

Du skriver samtidigt att du inte har råd att köpa dig en nyare hoj så då förutsatte jag att du inte har råd att kasta 10 000 kr i motorn varannan säsong. För skall du både köra enduro typ 30-50h på en säsong och köra 500mil gata så kommer du att ha en astronomisk driftskostnad med en 450.

WR450/CRF 450 är precis lika stora och smidiga. Ingen av dem skulle jag köra med passagerare ens 5 mil oavsett om det är tillåtet eller ej.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Du skriver samtidigt att du inte har råd att köpa dig en nyare hoj så då förutsatte jag att du inte har råd att kasta 10 000 kr i motorn varannan säsong. För skall du både köra enduro typ 30-50h på en säsong och köra 500mil gata så kommer du att ha en astronomisk driftskostnad med en 450.

WR450/CRF 450 är precis lika stora och smidiga. Ingen av dem skulle jag köra med passagerare ens 5 mil oavsett om det är tillåtet eller ej.

Har inte tänkt köra några 500 mil eller köra folk 5 mil.

Har bara plats för en hoj och har inte tänkt använda den som transportmedel.
Jag vet att de kräver mycket service, det är inte det jag frågar om.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Köp 450 hm. Valet för mig var att det finns oändlig med delar mm.
Skall sätt en trx 450 kolv i min. Den har en kolv ring mer samt längre kjol.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top