Din sämsta vädret körning.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Skulle vara roligt att höra olika mc åkares mindre lyckade resor när min ena resa nyligen började i solsken med tio plus och torrt väglag på em i April där jag några timmar senare på vägen hem plötsligt pga väderomslag fick köra med Hayabusan i full snöstorm och en minusgrad på en motorväg där bilister såg mer eller mindre chockade ut över vad som var ute och rullade på två hjul. :3freak :crash
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Haha, aprilväder är inte att leka med. För ca. 20 år sedan så körde jag från Göteborg till Oxelösund under påskhelgen på min cbr 1000f i 20 graders värme. Hjälpte till med vårrustning av mina föräldrars båt och vi tog till och med en tur i sommarvärmen. När jag skulle åka hem några dagar senare så var det 4 grader till en början som sjönk mot nollan och i höjd med Mjölby började det att snöa. Hade ett gammalt Jofama skinnställ med tidningar instoppade vid bröstet och skinnhandskar som blev blöta av dagg. Har aldrig frusit så i hela mitt liv. Körde i 20 - 30 min och stannade för att göra sprintrusher vid vägkanten i hopp om att få upp lite värme. La handskarna på avgasrören och torkade av snögloppet från visiret. Upprepade detta under många timmar innan det blev något bättre efter Ulricehamn. Känner att jag börjar huttra bara av att tänka på det.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hem från Sweden rock någon gång början av 2000 Iskallt regn precis hela vägen o riktigt kass sikt. Väl hemma stelfrusen tog det en bra stund att komma av hojen
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Startade i Örebro med blå himmel och 5plus på en R1, slutade i Skara bakom en saltbil och 2dm snö. Inget kul alls
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Helt klart när jag åkte Linköping - Västerås med regn och när jag kommit på E18 vid Västerås övergår det till hagel som täcker visiret. Det gick inte riktigt att dra bort med handsken så jag fick öppna visiret och bli piskad i ansiktet, stundvis träffad i ögonen. Kändes inte riktigt säkert att stanna vid sidan i och med att jag inte riktigt såg vart det var utan det var lättast att följa ljusen av andra bilar.
 

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
en sem resa till norge för ca 6år sen började hemma i lätt regn o sluttade ca 8-10 timmar i ihållande ösregn framme i norge men med rätt kläder så var man inte blöt "säger rukka :banana"
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har en lite läskig men sann historia!
Körde min gsxr1000 07a för några år sedan. Brukar alltid undvika att köra de dagar som det finns risk för regn och denna dag var inget undantag.
Strålande solsken ute så jag glömde att kolla väderappen. Det visade sig vara ett ödesdigert beslut. Körde en sträcka på några mil hemifrån. Solken sken och fåglarna kvittrade. Varm bris gjorde turen till ett nöje. TILLS jag märkte hur solen började försvinna och bytas ut mot mörker bakom mitt spegelvisir. Jag tittar upp och får se ett gigantiskt moln, svart som natten, forma sig mellan mig och min hemort. Hjärtat började bulta och den här känslan då man hoppas att man drömmer grep tag i mig.
Paniken började byggas upp o skinnstället började kännas tajtare o tajtare. Vet att folk har lyckats överleva värre saker så jag tog mod till mig. Med min sista livslust accelererade jag snabbare än Poseidons vindpustar för att försöka komma runt åskmolnet. Några kilometer hemifrån andades jag ut i tron att jag lyckats. Då händer det som inte får hända.
En vattenprick landar på plasten till varvmätaren. Jag liksom tappar andan o tänker att det är så här det känns att få en suckerpunch av Mike Tyson i magen. Regndropparna kommer tätare o tätare. Till slut ger jag upp. Hur kan det bli värre. Kommer körandes på uppfarten och vill inte se. Vill inte se hur smutsig hojen är. Kör in hojen i garaget o blundar när jag sliter av mig skinnstället. Vänder inte blicken åt hojen en enda gång. Vill inte minnas mc:n i det skicket. Vandrar upp för trappan o vaknar upp några timmar senare samma dag. Gick ner i garaget...Det var ingen mardröm...

True story..hatar regn när jag kör hoj
 

Jimmy

Guest
Många år sedan nu, men mellandagar i sydsverige, +5, tre mil hemifrån börjar det snöa på motorvägen, blir snabbt minusgrader, jag tar mig av och det första som händer är att jag klotar på nya vägen. Lägger mig två ggr till innan jag ger upp. Puttar in hojen till närmsta hus och liftar hem. Hämtar cykeln med släp två dagar senare. Zx-6 går jävligt dåligt i snö, var lärdomen!:banana
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I somras skulle jag köra race på Gelleråsen. Det var sol och lätt runt +27 i skuggan, nästan vindstilla. Det var så varmt på banan så däcken snudd på överhettade. Det gjorde snudd på vi också trots perforerade raceställ. Det var inte roligt...

:glömdet
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Halmstad - Stockholm på en Hypermotard i totalt jävla ösregn. Ni vet sådär att bilarna kör i 60km/h på E4:an.
Utrustad med ett goretexställ som klarar duggregn, max.
Stannade under en bro i Linköping och tar av mig skinnhandskarna. Syndaflod ur ärmen... Enda tanken jag hade var "suck it up, butter cup!".
Det enda positiva var att när högra kängan var mättad med vatten värmde motorvärmen upp den varpå jag fick en nästan behaglig temperatur på allt vatten i högerkängan. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stockholm Karlskrona i 3-4 plusgrader och totalt jävla ösregn. Var tvungen att hålla uppe farten så att vattnet blåste av visiret, vilket fick en majoritet av bilarna att blinka med helljus där de låg och fes fram i 30. Vilket inte riktigt hjälpte. När jag stannade så rann det en stadig ström vatten om mig i flera minuter.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
För några år sedan körde hem i ösregn och stormvindar höll på från Frankfurt tills jag kom över Öresundsbron. Dom öppnade bron för trafik precis när jag kom dit.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Lite osäker på om det är det sämsta, frusit har man ju men det är nog detta som slår mig ändå trots att jag halv garvade igenom hela skiten...

Jag åkte från Farsta mot ett sporthojsmöte vid järva krog; jag hann ut på 73'an innan det började dugga, men strax började regna mer och mer och mer tills det fullständigt vräkte ner på ett tidsspann om några minuter - när jag var i höjd med globen fick jag höga svallvågor från bilarna jag körde om på mig och någon kilometer till så fick jag en 2 meter hög svallvåg från en bil i andra färdriktningen rakt över mig (ja det är betongfundament emellan körfälten...) jag håller nu stövlarna uppe vid framlampan för att inte fylla dom helt på vatten från mitt eget framhjul och kör strax in i tunneln. När jag kör ut ur tunneln så är det regnfritt och ganska lite vatten/fukt på vägen, jag kör vidare och torkar upp mig mot järva krog. Jag insåg att jag hade en kamerarygga på mig utan regnskydd, kontrollerade den när jag kom fram och det hade inte trängt in en droppe :)
Det var ett rejälv moln som drog över precis när jag skulle förbi den gången!!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Beror på hur man räknar. Har blivit ett antal turer i minusgrader varav 20 mil i -5 på E4an till Stockholm, bilarna tittade lite konstigt. Min personliga hatresa är dock en vårtur till Kalmar från Stockholm som började i +10. Kring Oskarshamn byttes det mot hagel och strax därefter snöblandat regn med noll sikt och 2dm snö på vägen. Jag rullade i 30 Km/h på vägrenen och upptäcker helt plötsligt att mitt ben "lyser upp". Det visar sig att jag var 20 cm ifrån att köra i sidan på en polisbil som var på väg ut från en avtagsväg. Väl framme satte jag mig i duschen och slutade skaka 45 minuter senare...

Eftersom jag roar mig med MTB som kompletterande hobby har jag en liknande story där. En tävling i maj där det skall vara +10 och 80 km skall avverkas. Jag tar med en vindjacka för uppvärmningen men har i övrigt bara korta tights och en cykeltröja. När starten väl går är det 0 grader och snöblandat regn. 5.30 h senare huttrar jag i mål och känner varken händer eller fötter när jag stapplar mot bilen...
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Finns många kalla historier... Men en av dom senare var iaf när jag kom ut efter dagens jobb i Järva Krog och upptäcker - lappmögel... Inte så lite heller utan en 4-5cm dessutom snöblandat regn och ishalka. Bor ute i Nacka så när jag väl kom hem x antal timmar senare (Stockholmare i bil blir ju livrädda när dom ser 2 snöflingor i kors). Typiskt nog hade jag dagen innan monterat ner bastuaggregatet :(
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Norska vischan, hällregn till den så milda grad att vi fick vattenplaning. Inte ens en busskur att gömma sig i på flera mil.
Var nederbördsrekord fick vi veta efteråt.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Många resor tyvärr, men den ena var vid laussane, Schweiz 2015. Extremt mycket trafik, skulle köra runt sjön till en by på andra sidan där boende var bokat. Väldigt mycket trafik och ingen fart, krypkörning genom trånga bya/städer. 35+ och inget som fläktade. Kändes som man skulle koka bort, väldigt mycket stillastående pga trafikkaos och ingen möjlighet att smyga emellan...tempmäteren på hojen konstant 105 grader och fläkten gick och då blir det ju som ganska varmt..

Ett autobahn i spöregn och ingen tid att stanna då färja skulle passas är inte heller så roligt...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top