Litet blir det men jag vill ha lite lyx. Tips?

Smagatusk

Guest
Tjena!

Är i full gång med att bygga ett poolhus. Grunden klar och ska börja snickra imorgon.

Huset blir 6,7 x 2,6 meter. I ena änden ska det bli bastu, duschhörna och plats för ombyte. I andra änden blir det ett utrymme för sandfilter, pumpar och trädgårdsredskap och mellan detta utrymmet och bastun blir det en liten relaxavdelning där man kan eftersvettas och dricka en kall bira. Blir ett skjutdörrsparti som ingång till relaxet.

Jag vill göra allt rätt från början så jag inte ångrar något senare. Det finns inte plats för större hus än detta på dryga 17 kvm. Har lite granar i vägen så jag får göra så gott jag kan med utrymmet jag har.

Vad bör man ha för att få känna lite lyx trots det lilla utrymmet? Bland annat har jag tänkt att ha inbyggda högtalare för bastun och ut mot poolen men vet inte riktigt vad jag ska ha.

Mottager tacksamt tips om ALLT! :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Lyx kan vara så olika beroende för vem de är...

Kall öl kan vara lyx.... :D
 

Smagatusk

Guest
Lyx kan vara så olika beroende för vem de är...

Kall öl kan vara lyx.... :D

Håller helt med. :hihi

Golvvärme för kyliga dagar :)

Ska lägga klinker i relaxet, så det är kanske ingen dum idé? Har tänkt på någon typ av infravärmare för det ger lite mysig belysning men ser kanske lite fattigt ut. Blir inget stort utrymme, max 7 kvm så blir väl ingen jättesumma direkt.

Kylskåp.

För öl. Obv.

Så klart! Har tittat lite på små kylar på tretti.se men de kyler bara ner till 4 grader. Får leta vidare.


Tack!
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Som sagt . Golvvärme och klinker. För det blir väldigt blött i ett poolhus, då torkar det snabbt med golvvärme.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Plats för en hoj på depåstöd......:yoparty

Alltså hur många poolhus har en snygg hoj ståendes mitt i rummet.....inte många. Alltså är det lyx att ha det :D
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Bland annat har jag tänkt att ha inbyggda högtalare för bastun och ut mot poolen men vet inte riktigt vad jag ska ha.

Hyrde ett hus för några år sen med bastu med stereo. Då var det byggt med båt/marin-högtalare inne i bastun och en bilstereo på utsidan med aux till mobilen. Funkade bra, samma lösning brukar det vara på utejacuzzi. :tummenupp

Och som nämnts, blir det klinkers ska du ha golvvärme! Inget att fundera på ens. ;)
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Intressant! Jag fattade inte allt mumbo-jumbo som stod i beskrivningen, men det stod nåt om kaskadkoppling? Är det typ att man kan få mer kräm så man kan spela ut mot poolen också?

Kommer du ihåg vad du gav för den?

Japp, det finns utgång från slutsteget/förstärkaren till ett ytterligare steg till en bas. Det använder jag dock inte.

Det finns några olika varianter hos elko, kolla om nån annan passar dej bättre. Har för mej det fqnns en med usb istället för aux men då saknades internetradio. Typ så.

Jqg satte manöverpanelen i en dubbeldosa brevid spegeln ovanför handfatet, högtalarna i taket och slutsteget uppe på vinden. Det var lite lyx för oss när vi gjorde om badrummet för några år sen. Tror jag betalade ca 5500kr i nån webbutik. Bästa pris då.

Det kanske finns mera hightech system idag.


En annan sak som vi oxå gjorde var att använda en designbrunn till duschen. Tex:
http://www.purus.se/produkter/purus-line/

Gjorde det för att vi tyckte det var snyggt men trodde inte man skulle uppskatta så mkt att slippa stå på golvbrunnen varje gång. Onödigt, ja kanske men nu vill jag inte vara utan.
Oxå lyx kan tyckas.
 

Smagatusk

Guest
Japp, det finns utgång från slutsteget/förstärkaren till ett ytterligare steg till en bas. Det använder jag dock inte.

Det finns några olika varianter hos elko, kolla om nån annan passar dej bättre. Har för mej det fqnns en med usb istället för aux men då saknades internetradio. Typ så.

Jqg satte manöverpanelen i en dubbeldosa brevid spegeln ovanför handfatet, högtalarna i taket och slutsteget uppe på vinden. Det var lite lyx för oss när vi gjorde om badrummet för några år sen. Tror jag betalade ca 5500kr i nån webbutik. Bästa pris då.

Det kanske finns mera hightech system idag.


En annan sak som vi oxå gjorde var att använda en designbrunn till duschen. Tex:
http://www.purus.se/produkter/purus-line/

Gjorde det för att vi tyckte det var snyggt men trodde inte man skulle uppskatta så mkt att slippa stå på golvbrunnen varje gång. Onödigt, ja kanske men nu vill jag inte vara utan.
Oxå lyx kan tyckas.

Kanon! Tack för info!

Angående golvbrunnen så valde jag en väggnära brunn på grund av de stora klinkerplattorna när vi gjorde badrummet för två år sedan. Det blev en Purus för 6.000 spänn vill jag minnas. Det kostar lite mer än det smakar så det blir en vanlig golvbrunn i poolhuset. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Träbro och blommor (plast) i en båge över poolen. Smakfull belysning på det.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Kanon! Tack för info!

Angående golvbrunnen så valde jag en väggnära brunn på grund av de stora klinkerplattorna när vi gjorde badrummet för två år sedan. Det blev en Purus för 6.000 spänn vill jag minnas. Det kostar lite mer än det smakar så det blir en vanlig golvbrunn i poolhuset. :D

Jag sa inte att den var billig, sa bara att jag gillar att slippa stå i golvbrunnen därav förslaget om purus... :D

Träbro och blommor (plast) i en båge över poolen. Smakfull belysning på det.

Det där har potential...:)
 

Smagatusk

Guest
Träbro och blommor (plast) i en båge över poolen. Smakfull belysning på det.

Nja... Poolen är ju där den är, och en bro har väl inte så mycket att göra med poolhuset. Sen vill jag ha så lite skugga som möjligt vid poolen.

Sökte lite bilder "bridge pool" och fick upp massa förslag på kö-grepp när man spelade biljard. :3freak
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ställ frågan i poolforum.se också, där borde du kunna få många svar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top