Svedea snackar skit.

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Har en kompis med Busa och han betalar runt 15000 säger han. Han i sin tur har en kompis som har en ZZR och han betalde drygt 7000 sa han. Trots att han inte haft körkort så länge. Båda är 40+ typ.

En sak jag reflekterade över när jag råkade välta min hoj är att delarna är löjligt dyra. Så pass att det faktiskt verkar vara en scam för att blåsa försäkringsbolag på pengar. De vet att ägaren aldrig skulle betala 11k för ett apfult avgassystem men med helfordonsgodkännande känner många sig pressade att ha ett originalsystem och då blir det försäkringsäreende. Jag har råkat tappa min andra mc också en gång och sidostödet kröktes något, de ville de ha 2000kr för... Så det känns ju lite sådär...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har en kompis med Busa och han betalar runt 15000 säger han. Han i sin tur har en kompis som har en ZZR och han betalde drygt 7000 sa han. Trots att han inte haft körkort så länge. Båda är 40+ typ.

En sak jag reflekterade över när jag råkade välta min hoj är att delarna är löjligt dyra. Så pass att det faktiskt verkar vara en scam för att blåsa försäkringsbolag på pengar. De vet att ägaren aldrig skulle betala 11k för ett apfult avgassystem men med helfordonsgodkännande känner många sig pressade att ha ett originalsystem och då blir det försäkringsäreende. Jag har råkat tappa min andra mc också en gång och sidostödet kröktes något, de ville de ha 2000kr för... Så det känns ju lite sådär...
Jag gick omkull med en aprilia rs125 för några år sedan.
Växelpetaren knäcktes och kopplingshandtaget likaså, samt lite repor på kåpan på vänster sida.
Folksam löste in hojen och gav mig 20 papp, 2' mer än vad jag hade betalat för den ~100 mil tidigare.
Jag hade kunnat reparera den själv för under 3' med delar från ebay.
Håller med om att det luktar lurendrejeri lång väg i dessa ärenden.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det är ironi... Trevligt att det fortfarande finns människor som förstår det! :D

Väldigt många cyklar men det är alltid "de andra" som är de dåliga och måste förbättra sin dåliga körstil! :fakta

Känns det igen från motorcykelkollektivet? :tungan

Plastraket eller lycra, alla har sett någon som inte har gjort, vad vi själva tycker, rätt bedömning i trafiken...:(

Fast min avsky mot folk i lycra är helt baserad på estetiska grunder. :rolleyes:

Tror problemet med cyklister som inte sköter sig är större i storstäderna (säger jag som periodvis cykelpendlar genom stan till jobbet). #självinsikt?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast min avsky mot folk i lycra är helt baserad på estetiska grunder. :rolleyes:

Tror problemet med cyklister som inte sköter sig är större i storstäderna (säger jag som periodvis cykelpendlar genom stan till jobbet). #självinsikt?

Jag har cyklat i Örebro, om du menar stan som större storstad? :D

Rådhusets klockspel, Myrö gård, Slussen och Karlslunds Herrgård är några exempel som har setts från cykelsadeln. :)

Jag stör mig på folk som inte bryr sig om andra. Oavsett om det har åtsittande lycra, kör SportHoj eller åker glidare. Sen att jag inte lyckas att tillfredsställa alla är en annan sak, jag försöker visa hänsyn och avvika från devisen DU flyttar dig när JAG kommer.

Men lycrafolkets brist på hänsyn spiller inte över på mig på samma sätt som bombande hojar gör. Och höjer inte min försäkringspremie... Än...

Jag vill ha 32% skatt på lycra så de blir försiktigare i trafiken! :tummenupp:D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har cyklat i Örebro, om du menar stan som större storstad? :D

Rådhusets klockspel, Myrö gård, Slussen och Karlslunds Herrgård är några exempel som har setts från cykelsadeln. :)

Jag vill ha 32% skatt på lycra så de blir försiktigare i trafiken! :tummenupp:D

Nja, jag menade snarare att problemet är större i städer som är stora på riktigt. När jag cyklar här i Örebro stör jag mig mest på bilister som svänger över cykelbanan utan att använda blinkers och gående som kliver ut i cykelbanan med lurar i öronen och blicken fäst på telefonen.

Trevligt ändå att du trampat runt här i staden, överlag är både Örebro och dess invånare rätt så trevliga. :krama
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är rätt galet med försäkringspremier åt alla håll f.ö. Trygg och Svedea ligger rätt nära i pris för mig som bor i lägenhet, runt 7 för hel. If vill ha 42. (lite märkligt att man inte kan få Hondas märkesförsäkring hos Svedea om man inte köper hojen hos en auktoriserad märkeshandlare kan jag tycka)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Den här tråden är fan helt underbar. Nästan en liten förnimmelse av den gamla goda tiden. Nästan.

Jag har btw Svedea både på min Superduke (halv, typ 2600/år, SMC-medlem, reflexarmar på Rukkaställ, 34-år, KK i 15 år, utanför GBG) och 800 spänn (halv) någonting för en ärvd Virago.

Jävlar så mycket pengar man plöjt ner i sporthojar till i princip ALLA bolag genom åren. Inget nytt under solen. Bara att man blir äldre, tröttare och att man tycker alla sporthojar nowdays ser ut som plastiga freakshows.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jepp Svedea snackar skit när de inte försäkrar riktiga motorcyklar :D
Testa på http://suzukimcforsakring.se/ min Busa helförsäkrad 5300kr/helår i Luleå jag 50+

Vilken tur att jag kollade med Trygg Hansa också innan jag skrev på!
3750kr helförsäkrad helår! :yoparty

Grattis! Låter fantastiskt.
Suzuki märkesförsäkrings vill jag minnas villkoras till nyare modeller med ABS för just Hayabusa,
Har du en äldre hoj - som ju i normala fall borde vara billigare att försäkra, så kickas den ut och man får traska runt med mössan i hand för att se om ögon till nåders vill försäkra.
 

HasSse666

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX1300R Hayabusa 2001
Grattis! Låter fantastiskt.
Suzuki märkesförsäkrings vill jag minnas villkoras till nyare modeller med ABS för just Hayabusa,
Har du en äldre hoj - som ju i normala fall borde vara billigare att försäkra, så kickas den ut och man får traska runt med mössan i hand för att se om ögon till nåders vill försäkra.

Njaa så här stod det i villkoren
Om MC´n är nyare än 4år och saknar ABS är självrisken 25000kr :gnissla
Men äldre cyklar har en självrisk på 1500kr

Men nu blev det ju Trygg Hansa istället
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Jag ringde och fråga om min ZX12, den ville dom inte ens ha som kund..

Så betyget blev 1 när smsröstningen kom..:arsele

Så samma här, Trygg Hansa inga problem..
//Tanken
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Fick samma bemötande för min Mille, ett artigt brev med tack, men nej tack alternativt ett pris som var skyhögt över vad jag betalar för den på mitt vanliga f-bolag. Vi pratar mer än tredubbla prislappen från dom jämfört med mitt vanliga... :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top