Svedea snackar skit.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ingen kritik mot det du säger då vi haft den här diskusionen förut och jag vet vi är överens men för sakens skull, det är ju inte sporthojarna som spontanvurpar utan en för stor del av kategorin förare som kör sporthoj.

Det är med stor frustration jag konstatera att vi inte kan påverka gången där försäkringsbolagen gör det lätt för sej själva på majoriteten "skötsamma" sporthojsentusiasters bekostnad.

Trygg-hansa står för 2016 års stora genombrott då de är vansinnigt mycket billigare på alla mina hojar jämfört med ALLA försäkringsbolag jag ringde till förra sommaren då Läns shockhöjde försäkringen på R1an.

Vilken linje övriga bolag slagit in på är väl ganska uppenbar och jag är inte säker på att de som föreslår att ringa "ett annat bolag" begriper hur allvarligt läget blivit senaste året...
Vi är helt överens och tack för att Du inte skjuter mig - jag är bara budbäraren i detta fall :)

Jag begriper Din frustration - tro inte annat! Och det är inte bara de förare Du räknar upp som saboterar bilden - glöm inte alla fyllhundar, hojtjyvar och "körkortslösapolarensomskatestaenR1förattskrytavidfikabordet" som sporthojskollektivet också ska pröjsa för!

Bolagen har tydligen tröttnat grandiost på att försöka separera de skötsamma ägarna från packet med hojen försäkrad på Mormor. Kommer Ni ihåg Folksams försök med sporthojsförsäkringarna? Sedan var det väl IF som sög åt sig en skrälldus med märkesförsäkringar och fick merparten av sporthojsskadorna? Så erfarenheterna förskräcker...

Ibland tror jag nästan att bolagen kastar sporthojarna mellan sig mellan säsongerna som en het potatis för att turas om att få alla trista skador i sin portfölj... Jag vet att SMC under flera år kämpade för att få till ett föraäkringsavtal som även innefattade sporthojar men att ingen ville innefatta dessa!

Men tyvärr tror jag Du har rätt - bränner nu Trygg sina fingrar på sporthojarna är det fråga vem som tar på sig annat än en svindyr trafikförsäkring härnäst? Det är en vansklig värld vi lever i...
 
Last edited:

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Det är inga problem att försäkra sig som lycracyklist, kostar en dryg hundring om året oavsett vad cykeln kostar.

Det är i likhet med motorcyklar inte fordonet som kostar som någon skrev utan rehabiliteringen av den som satt på. För cyklisters del så orsakas de flesta allvarligare olyckor av nån idiot på fyra hjul.

Tittar man på olycksstatistik på mc finns det ju två sorters mc som sticker ut varav den ena minskar pga naturlig avgång så att säga.

Gissar att det är nån slags hk/kg som ger utslag på premien. Kawas zzr 1400 eller vad den heter ska tydligen vara betydligt billigare att försäkra.

Själv fortsätter jag att tråka mig på pendlarmoppen som kostar knappt hälften av bilen att försäkra, drar halva mängden bensin och har dubbla prestandan eller nått.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och det är inte bara de förare Du räknar upp som saboterar bilden - glöm inte alla fyllhundar, hojtjyvar och "körkortslösapolarensomskatestaenR1förattskrytavidfikabordet" som sporthojskollektivet också ska pröjsa för!

Bolagen har tydligen tröttnat grandiost på att försöka separera de skötsamma ägarna från packet med hojen försäkrad på Mormor. Kommer Ni ihåg Folksams försök med sporthojsförsäkringarna? Sedan var det väl IF som sög åt sig en skrälldus med märkesförsäkringar och fick merparten av sporthojsskadorna? Så erfarenheterna förskräcker...

Ibland tror jag nästan att bolagen kastar sporthojarna mellan sig mellan säsongerna som en het potatis för att turas om att få alla trista skador i sin portfölj... Jag vet att SMC under flera år kämpade för att få till ett föraäkringsavtal som även innefattade sporthojar men att ingen ville innefatta dessa!

Ja, att klientelet som kraschar till hög andel sitter på just sporthojar är grundproblemet.
Ett delproblem är att skadorna på förare blir dyyyra, ett annat är det att dessa hojar är dyra att reparera.

Ytterligare en faktor som driver premier fortsatt uppåt efter det att dom redan nått löjliga nivåer är somligas inställning att försäkringspremien är ett slags "sparande" där man "göra uttag" eftersom man "investerat en massa" under åren.

Vi skall ha klart för oss att "Sporthoj" inte fullt ut speglar sporthojskollektivet.
Dels för att många som syns här inne redan har släppt sporthojarna till förmån för andra hojar som ger en vettigare milpeng, men främst för att de individer som är dyrast för bolagen sällan finner glädje i att skriva, resonera, filosofera eller ens uttrycka sig flerstavigt.

I denna lilla ankdammen här kan v ibara inte tro på att det smäller som det gör enligt försäkringsbolagen, men det är dom som sitter på helhetsbilden, inte vi.
Det lär alltså inte finnas någon ondskefull sammansvärjning mot just sporthojar, utan det är det samlade skadeutfallet hos den typ av förare som faller för "det värsta" utan att ha respekt eller kompetens för det dom sätter i rörelse som leder till premierna vi ser.

Vinstdrivande företag vill tjäna pengar. Skall tjäna pengar.
Bedömer ett försäkringsbolag något affärsområde ha en hög risk, så vill dom också se en hög marginal ovanpå en redan högt satt premie eftersom deras modeller säger att det bara är de riktiga fullblodsidioterna som väljer att betala en sådan premie.

Nästa steg kommer när man genom våldsamma premiehöjningar lyckats renodla kundgruppen till att nära nog bara omfatta just sådana fullblodsidioter - då plötsligt är inte segmentet lönsamt längre ens med löjligt höga premier. Det är då man bestämmer sig för att avvisa kunderna genom att inte längre teckna de försäkringar kunderna efterfrågar, och lägger den tvingande trafikförsäkringen så högt man någonsin kan klara av att motivera inför Finansinspektionen - om någon skulle få för sig att anmäla.


Så, inse att vi har de försäkringspremier vi förtjänar.
Ja, eller inte vi förstås.

Eller, kanske precis vi...?
Vad kan vi göra för att bryta utvecklingen? Vi som ser oss själva som vettiga och förnuftiga, vi som tror oss kunna se samband, vi som oroas över det som händer - vad kan en enskild sporthojsägare göra?

Jag låter frågan stå öppen. Jag är övertygad om att en massa svar till motorcyklismens framtid ligger i händerna på oss själva - men det är jäkligt svårt att få till en debatt om det.

En sak skulle jag vilja förmedla: säljaransvar.
Som ägare till en sporthoj som riskerar att attrahera fel sorts köpare när den skall bjudas ut önskar jag att folk hade haft lite is i magen.
Inte lätt, jag vet - när man måste gå in på Blocket för att kolla så annonsen verkligen ligger kvar efter tre tysta veckor.

Enkelt i det läget att sälja till första bästa som hör av sig med ett bud som ändå ligger inom skamramen, men är det rätt?
Är det rätt att sälja en R1 till någon som inte ens har körkort?
Vad för bra kan komma ut av det? IgenkLien...?

Jag vet att det är mycket begärt i ett samhälle många upplever att andra inte tar sitt ansvar - men det är just där man kan vända en utveckling: när andra inte tar sitt ansvar så hänger det på några få att se till att vända på steken: att istället ta både sitt och andras ansvar, och på egen bekostnad dessutom - for the greater good.

Utopiskt idealistiskt? Säkert, men det är en vacker tanke i vart fall.


En mer kortsiktig lösning skulle kunna vara att växla löjligt höga premier mot löjligt hög självrisk?
Hur många här skulle kunna acceptera en självrisk om 25,000,- eller kanske rent av 50,000,- vagnskada?
...om premien landar på en rimlig nivå.
Vem skulle vara intresserad? Vilken sorts sporthojsförare skulle ett bolag som erbjöd denna möjlighet kunna attrahera? Är kanske det en grupp som skulle kunna vara lönsam för ett försäkringsbolag? Finansiellt stabila att kunna köpa nytt, sådana som inte kraschar i onödan, folk som själv tar konsekvensen av att man klantat sig på garageuppfarten? Kanske är det olika grupper, kanske griper dom i varandra, kanske finns det något här att titta vidare på?

...och när man verkligen klotar av egen kraft så ger försäkringsersättning minus självrisk ändå ett "startbidrag" till nästa hoj. Självklart finns det en brytpunkt någonstans: Hög självrisk / låg premie gör det hela till en usel affär om man kraschar första säsongen, men jämfört med låg självrisk / hög premie så är det en bra idé för den som historiskt kör med marginalerna på sin sida och kan klara några säsonger med svarta sidan ner.
Är den typen av erfarna förare mer intressanta för försäkringsbolagen? Kan detta vara ett sätt att filea ut en grupp i gruppen där man skulle kunna ge varandra bilaterala fördelar?
Är det ens önskvärt att gå ner på en sådan mikronivå i försäkringskollektivet?

Rammad av bilist utan egen förskyllan ger självfallet ersättning utan självrisk.





Gissar att det är nån slags hk/kg som ger utslag på premien. Kawas zzr 1400 eller vad den heter ska tydligen vara betydligt billigare att försäkra.


Kanske som grov indikator, men efter några år så är det det faktiska skadeutfallet för respektive modell som mer styr premien.

För att nu knyta åter till trådstarten, så gör Hayabusa och ZZR 1400 mer eller mindre samma jobb, men attraherar heeelt olika köpargrupper.
ZZR hamnar i hög utsträckning i händerna på kontinentkrossare, och Hayabusa i snudd på motsvarande utsträckning hos blådårar, posörer och byfånar.

Förlåt TS och en del andra här inne som är att betrakta som seriösa ägare till dessa speciella hojar, men även ni måste väl i ärlighetens namn se folk som köpt Hayabusa utan att riktigt platsa på hojen?

...och där har vi då förklaringen till premierna: ägarklientelet.

Nischförsäkringsbolag som Svedea och andra lever på streamlajnad hantering, lättskötta konton och smidiga, lönsamma kunder.
Dom har insett att en viss sorts MC-ägare är inte lönsamma oavsett vilken premie man kräver ut av dem, och undviker dem för sin egen och övriga försäkringstagares skull.

Dessa kunder identifieras grovt genom de motorcyklar de väljer att köra.
Visst skulle man kunna profilera sina kunder närmare än så, men vill vi egentligen det?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tror inte på det där. Det är något som inte stämmer i deras kalkyler. Men jag ska prova att uppge ett zzr-regnummer, skeptisk till att de skulle acceptera och ge just mig en toppenhelförsäkring på den. Och om de gör det, är det ännu värre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror inte på det där. Det är något som inte stämmer i deras kalkyler. Men jag ska prova att uppge ett zzr-regnummer, skeptisk till att de skulle acceptera och ge just mig en toppenhelförsäkring på den. Och om de gör det, är det ännu värre.

Här för mig att zzr är dyr den med
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tror inte på det där. Det är något som inte stämmer i deras kalkyler. Men jag ska prova att uppge ett zzr-regnummer, skeptisk till att de skulle acceptera och ge just mig en toppenhelförsäkring på den. Och om de gör det, är det ännu värre.
Den enkla metoden att avgöra vilka motorcyklar Svedea och Bilsport MC har varit villiga att försäkra var att kolla om de hade kåpor eller ej. Och om det i så fall är sportig inriktning. Hästkrafter spelar mindre roll.

160hp nakenhoj, inga problem. 110hp sportig kåphoj, nej tack.

Men jag tycker inte det är något konstigt egentligen. De har valt att filtrera på hojar som designmässigt är gjorda för snabb körning och med det har en tendens att dra till sig en viss typ av förare. Att man sedan kan köra 200+ och accelererar bättre än de flesta bilar med nästan vilken hoj som helst har mindre betydelse. Speciellt eftersom de har haft det här upplägget i många och uppenbarligen verkar det funka ekonomiskt för dem.

"Vi kan motorcyklar" skulle väl kunna läsas som "Vi vet vilka motorcyklar som är ekonomiskt försvarbara för oss att försäkra". ;)

Sen kan man ju förstå att folk med sportiga hojar som de här bolagen inte tar in blir lite stötta när de ser hur billigt vissa andra får sina försäkringar när de själva blir stoppade i dörren och då vill kasta skit på dem för det. Men jag tycker nog det är bättre att lägga energin på att leta fram det billigaste bolaget för deras typ av hoj istället.

Sedan kan man naturligtvis argumentera för att nästa steg är att utesluta motorstarka nakenhojar gjorda för "bus". Och det är väl en ganska normal utveckling i så fall, men statistiskt så finns inte beläggen för det idag. Och de som dras till sporthojarna specifikt har inte samma intressen av nakenhojarna så jag tror inte att alla "riskförare" per automatik kommer att vallfärda över till nakenhojar och haverera statistiken där.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Är den typen av erfarna förare mer intressanta för försäkringsbolagen? Kan detta vara ett sätt att filea ut en grupp i gruppen där man skulle kunna ge varandra bilaterala fördelar? ...
...Är det ens önskvärt att gå ner på en sådan mikronivå i försäkringskollektivet?...
Folksams Sporthojförsäkring i samarbete med SMC erbjöd en vettig premie i kombination med 25 000:- i självrisk när det begav sig i mitten på 2000-talet. Tanken var att SH-åkarna skulle göra lite småfix och ordna smärre skavanker själva i stället för att lämna in för reparation.

Ideén floppade totalt och blev en urusel affär, ett par viktiga anledningar var:

1 - När ett kåpset kostade 25 000:- bara i material hamnade i princip alla småskador i alla fall på försäkringen. Reparationskostnaden ofta 50-75 kkr bara för lite "plast och alu"-vurpor i låg fart.

2 - Det fuskreparerades besvärande ofta, d v s vissa försäkringstagare anmälde samma skador flera gånger och visade upp en fräsch hoj efter varje påstådd skada (kåpor som naturligtvis demonterades och lagrades efter varje reglering).

Jag är förvisso gammal - men inte så gammal att jag tänker säga att "...det har vi provat förr, det går inte!". Däremot kan vi konstatera att försöket inte slog väl ut den gången.

En profetia är väl att SH endera får framföras på landsväg på egen risk och med en svindyr trafikförsäkring eller så kör vi sporthoj strikt på bana under tävlingslicens och något annat på landsväg. Vad buset kommer att välja därefter återstår väl att se?

Eller så förändrar vi något i vårt beteende OCH ser till att uppmärksamma försäkringsbolagen på den förändringen. Vad?

Ptjaa, jag kan som ett exempel bara konstatera att mc, trots att vi på denna site är medvetna om problemet, faktiskt ökade vår förekomst i trafikkamerabildsflödet under fjolåret. Och att plastkåpshojarna enligt påstående är frekvent förekommande på de bilderna. Jag har hört de flesta argumenten - utländska förare, körkortslösa, icke seriösa motorcyklister. Ändå kvarstår faktum - som kollektiv utmanar vi samhället genom att inte hålla en låg ptofil och "flyga under radarn". Detta är bara ett exempel och visst kan det tyckas löjligt att detta får bli en indikator i trafiksverige. Men faktum är att detta med hastighet är ett politiskt rött skynke och att vår "frihet" att passera trafikkameror och svarta slangar på vägen utan att lagföras orsakat en stor utredning (igen) om möjlighet att fälla motorcyklister via ATK samt utgör en dynamitgubbe i försäkringssammanhang. Så - jag är skeptisk...

Vi får väl se hur det blir och hur Trygg klarar sin affär...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är bara lite nyfken här, hur vill du ändra ditt beteende tex.. ?

Fyllde i med några exempel. Det viktigaste är att inte lämna spår efter sig i statistik - kalla det "flyga under radarn" om Du vill! MC i allmänhet och Sporthojar i synnerhet är under samhällets och försäkringsbolagens lupp och vi matar glatt trollen med allsköns statistik som talar emot oss...

Kalla det gärna skenheligt eller hyckleri om Du vill. Men det börjar här - så länge vi skämmer ut oss i olycks- och hastighetsstatistik spelar det ingen roll vilka kloka argument våra företrädare anför i debatten. Vi. Är. Rökta.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ptjaa, jag kan som ett exempel bara konstatera att mc, trots att vi på denna site är medvetna om problemet, faktiskt ökade vår förekomst i trafikkamerabildsflödet under fjolåret. Och att plastkåpshojarna enligt påstående är frekvent förekommande på de bilderna. Jag har hört de flesta argumenten - utländska förare, körkortslösa, icke seriösa motorcyklister. Ändå kvarstår faktum - som kollektiv utmanar vi samhället genom att inte hålla en låg ptofil och "flyga under radarn". Detta är bara ett exempel och visst kan det tyckas löjligt att detta får bli en indikator i trafiksverige. Men faktum är att detta med hastighet är ett politiskt rött skynke och att vår "frihet" att passera trafikkameror och svarta slangar på vägen utan att lagföras orsakat en stor utredning (igen) om möjlighet att fälla motorcyklister via ATK samt utgör en dynamitgubbe i försäkringssammanhang. Så - jag är skeptisk...

Vi får väl se hur det blir och hur Trygg klarar sin affär...


Ja, det där är bara en av alla saker som är så förbluffande underliga med oss på två hjul:
varför stå och mata in bränsle i en brasa som redan slickar fasaden på huset vi bor i?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ptjaa, jag kan som ett exempel bara konstatera att mc, trots att vi på denna site är medvetna om problemet, faktiskt ökade vår förekomst i trafikkamerabildsflödet under fjolåret. Och att plastkåpshojarna enligt påstående är frekvent förekommande på de bilderna...

...Men faktum är att detta med hastighet är ett politiskt rött skynke och att vår "frihet" att passera trafikkameror och svarta slangar på vägen utan att lagföras orsakat en stor utredning (igen) om möjlighet att fälla motorcyklister via ATK samt utgör en dynamitgubbe i försäkringssammanhang. Så - jag är skeptisk...

Ett argument som hördes återkommande här på SH för något år sedan och fram tills nyligen var att "man tänkte visa sitt missnöje mot sänkta och "felsatta" hastigheter på vägarna genom att medvetet köra för fort förbi hastighetskameror".

Ett väldigt dåligt sätt att visa sitt missnöje på enligt mig då det knappast lär leda till uppjusterade hastighetsgränser, utan snarare mer jakt på MC.

Går man några år längre tillbaka i tiden så var argumentet "jag bryr mig inte om hastighetskameror för de kan ändå inte bötfälla mig". Lite olika grundställning men utfallet blir ändå detsamma.

Jag pratar inte om att nitiskt följa alla hastighetsgränser, men jag menar att man behöver inte medvetet visa att man bryter mot dem heller (uppmanar ingen att köra för fort :fakta ::näsblod)

Kör gärna aktivt, men undvik att göra det vid hastighetskameror, vid småbyar/boenden längs småvägar eller göra provocerande omkörningar av bilar. Sånt bygger bara missnöje mot MC.

/Ögontjänare
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade folk kunnat ge fan i att köra som idioter med sina sporthojar så hade det kanske fortfarande gått att försäkra dem för vettiga pengar. Det finns ju en anledning till att det blivit på det här viset.

Nej, jag bryr mig faktiskt inte eftersom det inte drabbar mig. Jag ser ingen som helst anledning till varför jag skulle vilja betala för andras misstag.

Jävla tramsig trådstart för övrigt.

Det är väl det som är hela idén med försäkringar? Att solidariskt betala för andras misstag.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Majoriteten av sporthojsägarna i Göteborg kör trafikförsäkringar (ej avställningsbara) och gör ägarbyten titt som tätt för att komma undan billigt under vintern.

Halv och hel är liksom bonus - det har folk som bor på landet råd med :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den enkla metoden att avgöra vilka motorcyklar Svedea och Bilsport MC har varit villiga att försäkra var att kolla om de hade kåpor eller ej. Och om det i så fall är sportig inriktning. Hästkrafter spelar mindre roll.
160hp nakenhoj, inga problem. 110hp sportig kåphoj, nej tack.

En gissning från mig är priset på kåpor och kåptillbehör som reservdel.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Majoriteten av sporthojsägarna i Göteborg kör trafikförsäkringar (ej avställningsbara) och gör ägarbyten titt som tätt för att komma undan billigt under vintern.

Halv och hel är liksom bonus - det har folk som bor på landet råd med :)
Bodde framtills ganska nyligen ute på landet och nej, man har inte råd med halv eller helförsäkring där ute heller.
Vill man försäkra en sporthoj med hel eller halv så vill det till att man är en gammal gubbe eller bor i Haparanda med närmaste granne 4 mil bort.
Vi som är lite yngre vågar inte ens titta på sporthojar för vi vet att det enda vi har råd med i klassen sporthojar är något med mindre än 300cc.

Hade en tl1000s helförsäkrad hos IF för 3 år sen när jag var 21, betalade 5 papp för den då.
I dagsläget hade jag varit glad om jag lyckats trafikförsäkra den för samma pengar.


Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tycker att det är helt underbart att generalisera i en tråd där det klagas på att det generaliseras :)

Det kan vara definitionen på ironi.

Det är ironi... Trevligt att det fortfarande finns människor som förstår det! :D

Väldigt många cyklar men det är alltid "de andra" som är de dåliga och måste förbättra sin dåliga körstil! :fakta

Känns det igen från motorcykelkollektivet? :tungan

Plastraket eller lycra, alla har sett någon som inte har gjort, vad vi själva tycker, rätt bedömning i trafiken...:(
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top