Svedea snackar skit.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har väldigt svårt för denna typ av cyklister, liksom de som härmar Spökgösta, men tycker ändå inte att vi borde straffa ut dem... :(

Nästa steg när fler inte vill betala för andras misstag! :D
Tänkte eftersom du skrev "Men de betalar väl inte mer än vi som inte cyklar på det viset?" så måste du ju ha en cykelförsäkring. F.ö. vad är det du har så svårt med människor i cykelkläder på cykel?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tänkte eftersom du skrev "Men de betalar väl inte mer än vi som inte cyklar på det viset?" så måste du ju ha en cykelförsäkring. F.ö. vad är det du har så svårt med människor i cykelkläder på cykel?

Sök på Idiot cyclist så hittar du många filmer med exempel...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Vad är det med många av er egentligen? Här är vi ett ganska litet gäng med åtminstone en gemensam nämnare. Vi söker oss till detta forum för vi har en passion för motorcyklar och kanske sportiga sådana i synnerhet. Trots detta gemensamma intresse som borde föra oss samman så är det många som verkar leta efter skillnader som man kan attackera? Klart att det skall vara högt i tak och en acceptans för lite grabbig jargong men vad faan... Skärp er och kravla ur sandlådan!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Thorped.
Va 9000??? Du är ganska ung eller? Betalar 5600 hel/hel för min 1290
Ja, 26. Inte gammalt för en 1190, känner mig lite gubbig men hojen är ju grym och den passar min körstil ypperligt.

Har haft hojkort sen jag var 17 och kan inte få mer rabatt i nuläget. när jag fyller 30 går den ner till 4500 minus all bonus man fått på vägen men det blir nog en 1290 innan dess. :tummenupp
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja, 26. Inte gammalt för en 1190, känner mig lite gubbig men hojen är ju grym och den passar min körstil ypperligt.

Har haft hojkort sen jag var 17 och kan inte få mer rabatt i nuläget. när jag fyller 30 går den ner till 4500 minus all bonus man fått på vägen men det blir nog en 1290 innan dess. :tummenupp
Mmm, misstänkte det. Då är det ju ett bra pris:tummenupp Kan verkligen rekommendera 1290:n:yoparty Varning utfärdas för provkörning. Jag gjorde det och blev fast:fakta

Nu har ju äventyrshojar gubbstämpel men håll med om KTM:s varianter inte direkt platsar som rullatorer...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I Sverige räcker en CB500 på 47 Hk utmärkt för en laglig MC förare. Den klarar med lätthet 110 km/ h. Dom flesta mcvänliga vägar har en tillåten hastighet på 70-80 km/h. Toppfarten är 170 km/h.

Att sedan en gsxr 1000 är betydligt roligare att köra är en helt annan sak.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I Sverige räcker en CB500 på 47 Hk utmärkt för en laglig MC förare. Den klarar med lätthet 110 km/ h. Dom flesta mcvänliga vägar har en tillåten hastighet på 70-80 km/h. Toppfarten är 170 km/h.

Att sedan en gsxr 1000 är betydligt roligare att köra är en helt annan sak.

I Sverige räcker en Volvo 244 GL med 107 hk utmärkt för en laglig bilist. Den klarar med lätthet 110 km/h. De festa bilvägar har en tillåten hastighet på 70-80 km/h. Toppfarten är 170 km/h.

Att sedan en Porsche GT3 är betydligt roligare att köra är en helt annan sak.




Precis som med bilisterna i världen så är vi många motorcyklister som vill köra ett fordon som har bra prestanda. Anledningarna kan vara allt från att komponenterna är bättre (bromsar, dämpare, drivlinor, chassi, etc) vilket ger bättre köregenskaper och ökad säkerhet, till att vi helt enkelt tycker att den fordonsklassen är snyggare än de mer sansade fordonen.

Enligt de bolag jag har pratat med så är det inte det materiella som gör att premierna rusar iväg. Kåpor är billiga i jämförelse med vad det kostar bolagen att betala för vård, hjälpmedel och personliga assistenter till alla Spökgösta-kopior som kastar sig ut i spenaten och gör sig till grönsaker. Min gissning är att vi kommer att se en ökad mängd människor som skadar sig på nakenhojar, sedan är premiekarusellen igång på dem också.



För övrigt är Bilsport & Mc 700 kr billigare per år än Svedea när jag kollade min ER-6:a senast. Ingen av dem rör mina kåphojar för vettiga summor så de är kvar hos Trygg-Hansa...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
dom har väl förr gjort reklam att dom försäkrar lågrisk fordon, har mycket på dom då jag åker enklare skit, fick en skada på bilen och de satt inte fast nånstans, grymma och överlägset billigare än andra bolag, iaf på de man kan försäkra.

Tror inte det!

Dina däremot, dom har totalt överlägsna priset och riktigt bra service. Jämförde min octavia -10 nu mellan svedea bara för skojs skull. Skiljde drygt 2000:-. Dina, helförsäkring, låg självrisk, 3054:- om året. Svedea, samma kritierier, 5016:-.

Har även en hyundai i40 -13 diesel. Dina, helförskring, låg självrisk, 4300:-. Svedea, låg självrisk, 6500:-.

Dina är lika billiga när det kommer till hem och villaförsäkringar, jag vågar påstå att ingen annan aktör på marknaden matchar deras priser. Råkade ut för två missöden med octavian allt inom loppet av sex månaders mellanrum. Första missödet blev bärgning hem från ungern för två år sedan. Fixade flygbiljetter så att vi fick flyga hem, tömde hela spargrisen, förklarade detta för tjejen jag pratade med, dagen efter hade jag alla pengar för utläggen på kontot, kvittona kunde jag skicka in senare.

Ett halvår sedan rasar motorn på samma bil. Inga problem alls, dom var hur smidiga som helst att resonera med kring skadan. Deras bilskadereglerare ringde upp mig och var skittrevlig och vi diskuterade lite kring den bästa lösningen och han erbjöd mig antingen inlösen eller en fabriksny motor, jag valde en ny motor trots att jag kunde tjänat 4000:- på att lösa in den, motorn gick på totalt 74000:-. Ett tips är att kolla med dina, ett litet bolag som många kanske inte alls tänker på finns men för mig är dom överlägset billigast på precis allt och ja, även mina hojar har dom varit överlägset billigast på.
 

Marcus80

Guest
Jag har svedea på min kawasaki z1000 2007 då dom är märkesförsäkring till kawasaki. Jag får ge 2689:- helår helförsäkring. När jag hade min r6 var dessa bland dom dyrare trots samma effekt ungefär. Tror det är plasten som gör det tyvärr.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Att något är fel med dessa försäkringar för egen del med trettio skadefria år mm pga kostnaderna för att få rulla med hojen lagligt på vägen är ju helt klart så vi gjorde ett test där min gamla mamma som fick A-et gratis på sitt körkort en gång i tiden till vår stora förvåning fick en väldigt bra försäkring på denna Hayabusa.Så visst, Svedea med andra kan skita ner sig om de påstår att de kan det här med mc försäkringar.

Så vad man går efter i denna försäkringskategori enligt dessa bolag är för oss en gåta.Förmodligen handlar det om det gamla vanliga att de som inte ställer till med något ska betala för dräggets kostnader.Sedan så kan jag med vara trevlig i luren om någon annan står för notan men det där med mc försäkringar kan Svedea inte varken nu eller senare som sagt var.Det stämmer däremot mycket bättre. :fakta
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I Sverige räcker en CB500 på 47 Hk utmärkt för en laglig MC förare. Den klarar med lätthet 110 km/ h. Dom flesta mcvänliga vägar har en tillåten hastighet på 70-80 km/h. Toppfarten är 170 km/h.

Att sedan en gsxr 1000 är betydligt roligare att köra är en helt annan sak.

Eller också kör man en SportHoj från 60-talet med 46 brittiska hästkrafter, som ger betydligt mer körglädje per kph. :tummenupp

En GSXR må vara snabbare, särskilt på bana, men gör den inte roligare att köra. En äldre SportHoj har sämre väghållning, sämre bromsar och svagare motor som kräver en duktig förare vilket betyder mer för mig på landsvägen. :fakta

Att jag dessutom är/blir kunnig när det gäller att sköta min motorcykel är en bonus! :D




Sedan krävs det mer av en motorcyklist än att bara köra i skyltad hastighet för att vara en laglig motorcyklist, men det vet ju vi som inte tror på Noll Vision! :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
I Sverige räcker en CB500 på 47 Hk utmärkt för en laglig MC förare. Den klarar med lätthet 110 km/ h. Dom flesta mcvänliga vägar har en tillåten hastighet på 70-80 km/h. Toppfarten är 170 km/h.

Att sedan en gsxr 1000 är betydligt roligare att köra är en helt annan sak.

120km/h är inga problem heller på de sträckorna som är 120 skyltade.
Men, ja en modern A2 hoj kan vara ganska lätt att leva med.
Tillräcklig effekt om man ska köra i ungefär lagligt tempo utan passagerare, ABS, låg bränsleförbrukning.

Borde ändå vara en hyfsad uppgradering när gränsen gick från 25kW för A Begränsad till 35kW för A2 för de som inte har åldern inne för ett obegränsat A kort.
Däremot så fick de som hade A begränsat automatiskt A obegränsat efter 2 år utan att behöva göra ny uppkörning.

Sen kan något med starkare motor vara underhållande som du var inne på.
Samt fungera bättre om man ska köra med passagerare och/eller mycket packning.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Vart fan är Sverige och det här forumet på väg. Ett sporthojsforum där flertalet argumenterar för att man inte ska få välja att köra sporthoj, för att det räcker minsan att hålla 110 men någon tråkig pendlarmoppe.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är väll helt fritt fram att köra sporthoj . Men man får acceptera att det kostar. Själv kört sporthoj i många år och tyckte att det var värt varje krona det kostade.

Men med årens lopp så blir det inte lika mycket tid över till att köra. Så hittade en bra kombination med rolig hoj som är billig att äga så behöver inte ha dåligt samvete för om den står mycket i garaget.

Visst tittar fortfarande efter en rolig 1000cc till rätt pris.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Vad är det med många av er egentligen? Här är vi ett ganska litet gäng med åtminstone en gemensam nämnare. Vi söker oss till detta forum för vi har en passion för motorcyklar och kanske sportiga sådana i synnerhet. Trots detta gemensamma intresse som borde föra oss samman så är det många som verkar leta efter skillnader som man kan attackera? Klart att det skall vara högt i tak och en acceptans för lite grabbig jargong men vad faan... Skärp er och kravla ur sandlådan!

Tyvär är det ofta normalt beteende på forum, folk blir tuffa bara för de sitter bakom ett tangentbord. Tror få hade varit lika live i ett samtal. Det gäller ofta allt från vilket märke på hoj nån har till vilken hjälm nån har så blir de ofta tjabb. Ödmjukhet och substans kan behövas imellan åt. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tror nog inte att någon av oss vill bli kvitt sporthojen, däremot är det tydligen ett faktum att det blir dyrt om sporthojen ska bära sina egna kostnader hos försäkringsbolagen. Och jag tror knappast att det bolag som öppet deklarerar att de avser att låta övriga hojar subventionera sporthojarnas skadekostnader kommer att bli särskilt attraktivt för de övriga hojkollektivet.

Vi vurpar bort oss från landsvägarna. Tyvärr :(
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Håller faktiskt med Ankan, När det gäller sporthoj ( nu menar jag sporthoj inte street och motrad mm) så suger många försäkringsbolag. Bäst är trygg hansa :tummenupp:tummenupp Bara dom som är kvar nu, försvinner dom så är det kört... Bil sport och mc haha ta bort sport. Dom borde heta gild bil och gild mc. dom ger skit försäkringar båda till sportbilar och sporthojar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Försäkringsbolag är inga välgörenhetsinrättningar. Det är affärsdrivande bolag som givetvis måste ha rimliga kalkyler till grund för sin verksamhet. Nu är deras affärsidé inte alls att tjäna pengar på själva försäkringsverksamheten utan genom att placera det kapital de får in genom att sälja försäkringar. Förutom detta bedriver de dessutom ofta en lönsam bankverksamhet.

Att reglera skador är att betrakta som en bisyssla, men det är också där kostnaderna uppstår. När konkurrensen mellan olika bolag ökar, tittar man samtidigt på var kostnaderna kan kapas.

Alla kunder måste vara lönsamma, det är utgångspunkten. En högriskkund vill man helt enkelt inte befatta sig med, och hade det inte funnits tvingande lagstiftning för trafikdelen hade många helt enkelt nekat försäkring på vissa kombinationer hoj/förare.

Risken är helt enkelt för hög och då står man över eller sätter priset i paritet med risken.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tror nog inte att någon av oss vill bli kvitt sporthojen, däremot är det tydligen ett faktum att det blir dyrt om sporthojen ska bära sina egna kostnader hos försäkringsbolagen. Och jag tror knappast att det bolag som öppet deklarerar att de avser att låta övriga hojar subventionera sporthojarnas skadekostnader kommer att bli särskilt attraktivt för de övriga hojkollektivet.

Vi vurpar bort oss från landsvägarna. Tyvärr :(
Ingen kritik mot det du säger då vi haft den här diskusionen förut och jag vet vi är överens men för sakens skull, det är ju inte sporthojarna som spontanvurpar utan en för stor del av kategorin förare som kör sporthoj.

Det är med stor frustration jag konstatera att vi inte kan påverka gången där försäkringsbolagen gör det lätt för sej själva på majoriteten "skötsamma" sporthojsentusiasters bekostnad.

Trygg-hansa står för 2016 års stora genombrott då de är vansinnigt mycket billigare på alla mina hojar jämfört med ALLA försäkringsbolag jag ringde till förra sommaren då Läns shockhöjde försäkringen på R1an.

Vilken linje övriga bolag slagit in på är väl ganska uppenbar och jag är inte säker på att de som föreslår att ringa "ett annat bolag" begriper hur allvarligt läget blivit senaste året.

T, ex, Yamaha vill gärna skryta om sina insatser i superbike o Moto GP men sina sporthojskunder masas indirekt ut i kylan.
20170417_221137.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top