Svedea snackar skit.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
På vilket sätt snackar de skit? Har inte hört deras reklam, men väl deras "vi kan motorcyklar" och det anser jag inte är att snacka skit på något sätt. "Vi kan motorcyklar" är inte på något sätt likställt med "vi försäkrar alla motorcyklar billigt".
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Vad har ni för erfarenheter av Gjensidige? Bytte själv till dem förra året och betalar ungefär hälften av vad Länsförsäkringar tidigare ville ha. Har i och för sig en gammal hoj så det handlar om småpengar men ändå.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Såja, nu behöver vi kanske inte hetsa upp oss allt för mycket. .

Ingen fara... :krama

Däremot är det ju rätt få som provocerar fram en sjukdom på det vis vissa förare provocerar fram olyckor.

Pratar vi om cyklister i åtsittande lycra som stryper blodflödet till hjärnan? :D

Men de betalar väl inte mer än vi som inte cyklar på det viset? :va
Men i framtiden kanske självrisken höjs med antalet växlar och dubblas om klädseln är lycra!:tummenupp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är ju det jag menar, tror inte busan dominerar olyckor i sverige dels på grund av högre ålder hos ägaren och antalet hojar. Jävelstyg från bolag bara :)

Den är ju ändå ingen renodlad sporthoj och vissa har den till touring
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad har ni för erfarenheter av Gjensidige? Bytte själv till dem förra året och betalar ungefär hälften av vad Länsförsäkringar tidigare ville ha. Har i och för sig en gammal hoj så det handlar om småpengar men ändå.

Andra året som kund men jag kör SportHoj sedan 35 år så jag har inte använt försäkringen än...

Samma pris som hos Folksam innan höjningarna men ungefär samma villkor. Det enda jag hittat är att bärgningen har självrisk hos Gjensidige. Men på 13 år använde jag den bara en gång, för en punktering.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad har ni för erfarenheter av Gjensidige? Bytte själv till dem förra året och betalar ungefär hälften av vad Länsförsäkringar tidigare ville ha. Har i och för sig en gammal hoj så det handlar om småpengar men ändå.

Har haft de tidigare. Inga problem med skadereglering. Typ halva priset mot näst bästa pris från annat bolag.

De gav mig bra premie på förra hojen med hänvisning till att jag ägt den länge. (i mitt fall tio år skadefritt) Om man har samma hoj länge tar man hand om den, resonerade de då iaf.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har min K1300S försäkrad hos Svedea, helförsäkring dessutom, och så stor skillnad mot Busanär det inte. Jag hade min FJR där också, och jag har alltid varit nöjd med dom.
 

Snowman89

Guest
Det är ju det jag menar, tror inte busan dominerar olyckor i sverige dels på grund av högre ålder hos ägaren och antalet hojar. Jävelstyg från bolag bara :)

Den är ju ändå ingen renodlad sporthoj och vissa har den till touring

Återigen så behöver den inte dominera statistiken för olyckor för att bli dyr..

Ta detta som en jämförelse:
En lättare omkullkörning med en Busa, mot en lättare omkullkörning med en grushoj typ KTM 690 Enduro.
Vilken tror du kommer bli dyrast att reparera?
Där spelar det ingen roll hur gammal föraren är..
Kan garantera att det går 5-8 690 Endurovurpor på en Busa, sett till kostnaden.
Busan har helkåpa=dyrt att fixa samt massa effekt, kalla den för sporthoj, touringhoj eller enhjuling, bevisligen tycker inte Svedea att den passar bland de hojar som de vill försäkra.

Jag har inga försäkringar hos Svedea då det är 30+ krav hos dem, på de hojar jag har..
Varför skulle egentligen ett försäkringsbolag välja att plocka bort potentiella kunder, om det inte vore så att de anser att de kunderna antagligen kommer kosta dem mer pengar än vad de tjänar på dem?
Typ hojar som har många försäkringsärenden eller väldigt dyra ärenden.
Att tro att bolagen är ute på en personlig vendetta mot Busaägare känns ju inte riktigt rimligt.. :3freak
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skillnaden kan vara 4-5 gånger så dyrt mellan den billigaste å dyraste bolaget... Jag kollar vad olika bolag vill ha varje år till alla mina fordon...

Vill Svedea bara ge trafikförsäkring, så gå vidare å fråga andra bolag... Finns alltid ett annat bolag för ett annat pris...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skillnaden kan vara 4-5 gånger så dyrt mellan den billigaste å dyraste bolaget... Jag kollar vad olika bolag vill ha varje år till alla mina fordon...

Vill Svedea bara ge trafikförsäkring, så gå vidare å fråga andra bolag... Finns alltid ett annat bolag för ett annat pris...

Jag har nog varit uppe i 20 ggr så dyrt ett par gånger när jag spanat runt på olika försäkringar.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är som om försäkringsbolag bara skulle teckna brandförsäkring på hus byggda helt i sten och vägra trähusägarna brandförsäkring.
Idén med försäkringar var från början att alla i byn la pengar i en kassa och om det sen brann hos nån i byn hjälptes man åt att bygga upp med pengar från kassan. Idén var alltså att folk som råkade ut för en olycka skulle få hjälp, inte att nån skulle tjäna en massa pengar.
Men det var för länge sen det var så förstås....
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Skillnaden kan vara 4-5 gånger så dyrt mellan den billigaste å dyraste bolaget... Jag kollar vad olika bolag vill ha varje år till alla mina fordon...

Vill Svedea bara ge trafikförsäkring, så gå vidare å fråga andra bolag... Finns alltid ett annat bolag för ett annat pris...

gjorde det förra året. 3 bolag på raken som erbjöd samma sak, dyr trafik inget mer. På bolaget jag använder har jag halvförsäkring

Frågade jag blev svaret, vet ej
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Pratar vi om cyklister i åtsittande lycra som stryper blodflödet till hjärnan? :D

Men de betalar väl inte mer än vi som inte cyklar på det viset? :va
Men i framtiden kanske självrisken höjs med antalet växlar och dubblas om klädseln är lycra!:tummenupp

Lycrasvetton bör straffas ut med alla möjliga medel, så där är vi helt överens. :D
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ingen fara... :krama



Pratar vi om cyklister i åtsittande lycra som stryper blodflödet till hjärnan? :D

Men de betalar väl inte mer än vi som inte cyklar på det viset? :va
Men i framtiden kanske självrisken höjs med antalet växlar och dubblas om klädseln är lycra!:tummenupp

Har du verkligen en cykelförsäkring?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Folksam skulle ha 3800kr i månaden för min Adventure, Svedea 9000 om året.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Thorped.
Va 9000??? Du är ganska ung eller? Betalar 5600 hel/hel för min 1290
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top