Köpråd hjälm

ventus

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Ort
Mariestad
Hoj
ingen just nu
Jag funderar på att köpa en Shoei Neotec men blir inte klok på det här med storlekar :/ Huvudet mäter 58cm och Neotec i storlek M trycker rätt så mkt runt kinderna och pannan (stängd) när den är öppen så är trycket lagom. Storlek L däremot trycker lagom när hjälmen är stängd men är lite,bara lite för bekväm när den är öppen. Har experterna något bra tips om vilken storlek man bör köpa :va

GT-Air i storlek L sitter däremot perfekt (något tight men så ska det va)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Storlekarna är väldigt yxigt sätt att bestämma passform på hjälmar, olika hjälmar sitter hemskt olika på huvudet. Man får testa olika tillverkare/modeller tills man hittar en som sitter bra, ochs edna får man se om man hittar någn snygg sådan. :hihi
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Neotec är en riktigt kass hjälm. Gängorna slits snabbt och visiret ramlar ner, det pissar in regn från ovankant, det stänker in vatten från främre ventilationen, det läcker in vind. och drar precis i ögonen. Gummiskyddet till spännet går av, linningens knäppning går av här och där. Jag har alltså 6 år av plågor med neotec..

Jag har ägt 2 stycken tillverkade med tre års mellanrum, samma skit. Båda har varit på lagning 3 gånger vardera, utan att det hjälper. Det enda de gjorde var att byta ut gängorna. Kolla på Xlite 1003, Schuberth har precis släppt en C4, Nolan har en ganska bra flip-up, hjc också.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

ventus

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Ort
Mariestad
Hoj
ingen just nu
Jag tyckte Neotecen var snygg men det behöver absolut inte vara en öppningsbar :) Ett krav är ju att den är vit + att den har inbyggt solvisir + att den är tyst.

Idag har jag en Shark Skwal... Det känns varje gång jag åker som att jag har en Boing 747 på huvudet.
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Jag va nyligen o provade lite hjälmar,och tyckte Schubert s2 va grymt skön hjälm,tyvärr passade den inte riktigt min huvudform ,så det fick bli en hjc rpha st istället som satt perfekt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att hjälmen är tyst är detsamma som att du har ett tyst huvud. För det är passformen, hur bra ditt huvud tätar mot hjälmen som gör att det blir tyst inuti hjälmen.
Så har du ett tyst huvud ? Ett huvud som klämmer mot hjälmen över örona ?
Välj rätt hjälm och den blir tyst.på ditt huvud. För egen del var en KBC tyst. Men dåliga testvärden hos Sharp och att det började göra ont att ha den på mitt huvud efter ca 1 timme gjorde att jag numera väljer öronproppar. Istället för rätt tyst hjälm till mitt huvud.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ljudbilden styrs av massor med faktorer, hjälmform, huvudform, kroppsbyggnad, form/material/passform på stället, hojen osv, jag tycker att det är betydligt mycket viktigare att hjälmen passar perfekt och sitter skönt, jag har ändå alltid proppar i när jag kör.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag tyckte Neotecen var snygg men det behöver absolut inte vara en öppningsbar :) Ett krav är ju att den är vit + att den har inbyggt solvisir + att den är tyst.

Idag har jag en Shark Skwal... Det känns varje gång jag åker som att jag har en Boing 747 på huvudet.
Vill du ha tyst hjälm ska du ha Schuberth

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Och neotec är inte bra heller om du har en framåtlutad körställning

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

ventus

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Ort
Mariestad
Hoj
ingen just nu
Hm...jag måste nog åka en eller två ggr till och prova lite olika hjälmar :) Schuberth glömde jag helt och hållet :/ men som tur är så har jag nära till MC kompaniet.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har aldrig fattat detta med en "tyst" hjälm. En hjälm ska vara bekväm, ha bra ventilation och sitta tight. Om ni som letar "tyst" hjälm inte använder öronproppar så måste ni lära er att använda det. Har en "tyst" Schubert hjälm men använder alltid öronproppar. Inget vindbrus, perfekt ljud från min Scala för musik eller tal långt över 160 km/h, mitt slip-on låter underbart och jag och mina öron är fräscha efter många timmar i sträck. Kan inte förstå hur någon kan stå ut med att köra utan proppar oavsett hjälmtyp.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När man läser sidan med hjälmar sorterade från smala till runda så hamnar Schubert bland de smala ! Den hjälm de flesta anser tyst blir detta av det enkla skälet att den klämmer över öronen, dvs tätar över öronen. Även KBC gör detta. Men vill man har en hjälm som sätter huvudet i ett skruvstäd ? Ja vi är alla olika !
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inte därför Schuberth är tyst, det måste du väl förstå själv?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om Schubert inte är tyst beroende på att det är marknadens smalaste hjälm. Som trycker mest över öronen. Vad beror det då på ? Att Schubert anses som tyst ?
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Har aldrig fattat detta med en "tyst" hjälm. En hjälm ska vara bekväm, ha bra ventilation och sitta tight. Om ni som letar "tyst" hjälm inte använder öronproppar så måste ni lära er att använda det. Har en "tyst" Schubert hjälm men använder alltid öronproppar. Inget vindbrus, perfekt ljud från min Scala för musik eller tal långt över 160 km/h, mitt slip-on låter underbart och jag och mina öron är fräscha efter många timmar i sträck. Kan inte förstå hur någon kan stå ut med att köra utan proppar oavsett hjälmtyp.

Jag klarar inte heller att köra utan proppar, finns nog igen hjälm som är så tyst att proppar inte behövs.
Eller så har jag inte hittat någon riktigt tyst hjälm som inte kräver proppar.
12h på E4 i 130 kräfa proppar.

Ska man bara mysa runt stan kan jag vara propplös men på transportsträckorna blir det olidligt.

När det gäller hjälmar är det bara att prova, helst på aktuell mc.
Kan skilja mycket beroende på huvudform och arodynamic mc.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om Schubert inte är tyst beroende på att det är marknadens smalaste hjälm. Som trycker mest över öronen. Vad beror det då på ? Att Schubert anses som tyst ?

De har helt enkelt satsat på att göra en så tyst hjälm som möjligt. Dels aerodynamiskt med frånvaro av utstickande lister mm, ventilationsgaller utformade på visst sätt osv, reglaget till solvisiret under kanten etc men framförallt med den tättslutande halskragen. Påkostade hjälmar och som mycket riktigt får mycket höga betyg vid mätningar av ljudnivå. Om nu Schuberth är bäst på något så är det nog ljudisolering i alla fall.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra halskrage i Schubert ! Undrar då hur länge man klarar sig medvetslös i en Schubert utan hjälp ! På min X-Lite 802 R är det tillräckligt bra halskrage för att jag skall öppna visiret under 20kmph i tex köer. För att få luft.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Kör med Shoei Neotec från 2016 och tyckte den satt jäkla hårt på skallen när den var ny men nu sitter den perfekt efter ca. 600 mils användning. Har inte upplevt dom problemen Javaguru råkat ut för men kanske kommer efter några år. Läste att den ska vara bland dom tystare hjälmarna men jag använder ändå hörselproppar vid längre turer.
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Tjena.
Är det någon som har erfarenhet av denna hjälm?
SHARK EVO ONE ASTOR


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top