Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    vid rondellen
    Hoj
    Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
    Inlägg
    117
    Hur funkar ventilationen på dom Hjälmar som har det? Tycker det verkar mest vara "Plast dekorationer" av dess olika slag.

    Det är väl bland de svåraste......att välja Hjälm. Många faktorer skall falla på plats! Vikt/Passform/Synfält/Ventilation/ljudmässigt........mm.

    Har sneglat lite på en Shoei Gt Air........ Men jag ska prova och titta på fler Hjälmar.......

  2. #22
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 356
    Citat Ursprungligen postat av L i b b e Visa inlägg
    Hur funkar ventilationen på dom Hjälmar som har det? Tycker det verkar mest vara "Plast dekorationer" av dess olika slag.

    Det är väl bland de svåraste......att välja Hjälm. Många faktorer skall falla på plats! Vikt/Passform/Synfält/Ventilation/ljudmässigt........mm.

    Har sneglat lite på en Shoei Gt Air........ Men jag ska prova och titta på fler Hjälmar.......
    Om Shoei passar är chansen stor att Schuberth passar också. Ventilationen på en bra hjälm fungerar bra, det finns givetvis hjälmar med bättre och sämre ventilation. Jag hade Shoei Neotec förut, jag gillade den men Schuberthen (C3 Pro) är vassare i allt.

    Jag kommer att köpa Schuberth nästa gång också.
    Buy quality, cry once.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    STHLM
    Hoj
    Letar..
    Inlägg
    18
    Har fastnat lite för Arai QV Pro, är det någon som har erfarenhet av den?

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 617
    Citat Ursprungligen postat av Jim Profit Visa inlägg
    Har fastnat lite för Arai QV Pro, är det någon som har erfarenhet av den?
    Lite tester
    https://www.bing.com/search?q=Arai+Q...8287A5A9112C64
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    STHLM
    Hoj
    Letar..
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Tack, mkt intressant. Verkar få väldigt gott betyg. :-)

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Jävlars! Någon som använder bing!

    /R

  7. #27
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 638
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    När man läser sidan med hjälmar sorterade från smala till runda så hamnar Schubert bland de smala ! Den hjälm de flesta anser tyst blir detta av det enkla skälet att den klämmer över öronen, dvs tätar över öronen. Även KBC gör detta. Men vill man har en hjälm som sätter huvudet i ett skruvstäd ? Ja vi är alla olika !
    Att hjälmen klämmer över öronen är inte det som gör den till tystast.
    Dels är det en fråga om hur hjälmen är utformad som avgör hur mycket turbulens det skapas runt hjälmen och vart den hamnar.
    Men det som enligt min egen erfarenhet har störst inverkan är hur tätt den sluter runt halsen. Det mesta av ljudet i hjälmen kommer från turbulens kring halsöppningen. En tätare halsöppning gör att mindre ljud kommer in där. Lyckas man utforma hjälmen så att det skapas lite mindre turbilens där så är det mindre ljud som kan ta sig in.

    Det är anledningen till att Schuberth är tysta.
    The man, the myth, the concept.

  8. #28
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 638
    Citat Ursprungligen postat av L i b b e Visa inlägg
    Hur funkar ventilationen på dom Hjälmar som har det? Tycker det verkar mest vara "Plast dekorationer" av dess olika slag.

    Det är väl bland de svåraste......att välja Hjälm. Många faktorer skall falla på plats! Vikt/Passform/Synfält/Ventilation/ljudmässigt........mm.

    Har sneglat lite på en Shoei Gt Air........ Men jag ska prova och titta på fler Hjälmar.......
    Det varierar mellan olika fabrikat.
    Min förra hjälm var en Shoei och den var ventilationen relativt klen i.
    Min nuvarande hjälm. En schuberth C3 har så bra ventilation att jag är tvungen att stänga till den när jag kör i landsvägsfart om det inte är rejält varmt.
    Men dom gör också lite av ett nummer av att dom har just bra ventilation. Dom anger till och med hur många liter i minuten som hjälmen ventilerar i landsvägsfart om jag inte missminner mig.

    Fullt öppen ventilation så håller den luften frisk nästan ner till stillastående. Med stängd ventilation så håller den en basventilation som är fullt tillräcklig i hastigheter över 50.
    The man, the myth, the concept.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    vid rondellen
    Hoj
    Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
    Inlägg
    117
    Det varierar mellan olika fabrikat.

    Det kan jag tänka mig!

    Välja hjälm är inte det lättaste.......--Nu står ju mässan inför dörren! Och det lär väl finnas där en hel del att känna/prova/titta på.......

  10. #30
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 566
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Att hjälmen klämmer över öronen är inte det som gör den till tystast.
    Dels är det en fråga om hur hjälmen är utformad som avgör hur mycket turbulens det skapas runt hjälmen och vart den hamnar.
    Men det som enligt min egen erfarenhet har störst inverkan är hur tätt den sluter runt halsen. Det mesta av ljudet i hjälmen kommer från turbulens kring halsöppningen. En tätare halsöppning gör att mindre ljud kommer in där. Lyckas man utforma hjälmen så att det skapas lite mindre turbilens där så är det mindre ljud som kan ta sig in.

    Det är anledningen till att Schuberth är tysta.
    Så är det. Flip up-hjälmar är generellt också mycket högljuddare än de med fast front. Hojens aerodynamik kombinerat med ens egen kropp påverkar också väldigt mycket.

    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Det varierar mellan olika fabrikat.
    Min förra hjälm var en Shoei och den var ventilationen relativt klen i.
    Min nuvarande hjälm. En schuberth C3 har så bra ventilation att jag är tvungen att stänga till den när jag kör i landsvägsfart om det inte är rejält varmt.
    Men dom gör också lite av ett nummer av att dom har just bra ventilation. Dom anger till och med hur många liter i minuten som hjälmen ventilerar i landsvägsfart om jag inte missminner mig.

    Fullt öppen ventilation så håller den luften frisk nästan ner till stillastående. Med stängd ventilation så håller den en basventilation som är fullt tillräcklig i hastigheter över 50.
    Min gamla flip up Shoei (som förvisso var jäkligt gammal) hade ventilation ungefär som du beskriver. Min nya Shoei NXR har dock så bra ventilation att jag inte behöver öppna visiret alls i stadstrafik och precis som din Schuberth brukar jag stänga ventilationen på landsväg. Samtidigt är den MYCKET tystare än min gamla hjälm. Win-win alltså.
    Senast redigerat av Coola Ola den 2019-01-14 klockan 18:27.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  11. #31
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 356
    Det är faktiskt så att ”flip-up”-hjälmar är TYSTARE än vanliga integral, iom att de kan göras tätare runt halsen...

    Schuberth C3 var länge den absolut tystaste hjälmen på marknaden, tystare än Schuberths motsvarande integralhjälm.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  12. #32
    Glidare
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Suzuki GSX-S750Z -18
    Inlägg
    15
    Har en Mattsvart Neotec II med pinlock, ska vara bland de tystaste om man ska tro på det man läser. Har inte testat så många andra utöver billiga så kan inte ge en direkt jämförelse. I vilket fall så vill du köra med touringproppar i 70+ och racingproppar 100+. Jag är nog lite ljudkänslig så inget blir tyst i min mening

    Sitter väldigt bra på huvudet, ganska tätt kring halsen men det hjälper att ha hög krage i 100+. Kan vara lite jobbigt att få framdelen att fastna, likaså så får man ta i ganska mycket för att få ner visiret över gummikanten, men det blir tätt också.

    Skulle vilja testa Shubert C3 Pro...

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag är inte ett dugg förvånad. Trafikverkets måldirektör säger i princip rakt ut att vi har digital tvångströja att vänta oss och SMC:s ordförande sätter si [...]

CFr
Vill du annonsera ovan? Klicka här