Hjälp med startproblem endast vid soligt väder

beerbust

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha
Hej!
Jag hörde att detta forum var det bästa om man ville få hjälp av kunnigt mc-folk och eftersom jag har ett delikat problem så måste jag få fråga vad ni tror om detta (och hoppas ni svarar trots att det gäller en Yamaha mc-scooter, 4-takt med insprutning):

Alla andra dagar utom när mcn står i direkt solljus så låter det ett ca 3 sekunders "summande" ljud när jag slår på tändningen, jag tror att detta är bensinpumpen som "aktiveras", och sedan är det bara att starta. Det funkar alltid, oavsett om den stått i 3 månader eller jag kört 20 mil i sträck med den och allt i den är varmt som 17

MEN

när den stått i solen i kanske bara 1 timme så går den inte att starta, det där summande ljudet man hör annars när man vrider på tändningen (som jag tror är bensinpumpen) hörs inte och startmotorn går runt men inget händer. Den får gnista för ibland kan jag köra typ 40 meter innan bränslet som redan finns i systemet antagligen tar slut. Går jag sedan och ställer den i skuggan och väntar mellan 15-30 minuter och vrider på tändningen så hörs åter det summande ljudet och det är bara att starta och åka iväg. och som sagt om jag åkt i 2 timmar och motorn är brännhet så är det inga problem, bara när den utsätts för solljus.

Vad fasen kan det vara? Jag märker direkt om det kommer funka för hör jag inte det ljudet när jag vrider på tändningen så är det kört.

Tack på förhand om någon förstår sig på detta eller vill ställa fler frågor.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
En snabb googling ger att Yamaha ska ha haft problem med felaktiga bränslepumpar. Har du försökt kontakta Yamaha om problemet?
 

beerbust

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha
Jag har hört med en mc-firma men dom kunde inte säga något eftersom det bara händer när den står i direkt solljus så dom måste ta in den och kolla igenom "allt" och det låter dyrt (även om jag inte frågade hur dyrt). Det var tal om batteriet men så sa dom att om något så skulle batteriet nog ge MER ström om det blev varmt (av solljus då... eftersom värme från motorn inte spelar någon roll) annars kunde det vara att pumpen inte fick nog med ström, om batteriet tvärtom var kallt. Konstigt för jag har googlat ganska mycket men inte fått fram något om att yamaha har haft problem med bränslepumpar men jag ska söka igen. Vissa har haft problem med att pumpar går sönder förstås men inte att de funkar felfritt förutom när det är solvarmt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan också vara reläet till bränslepumpen. Värt att prova.
 

beerbust

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha
"kul" att du säger 07 för jag kollade nu och det är en 07:a (jag trodde det var 08). Tanklocket funkar nog för jag brukar öppna det för att ev. värmen från tanken ska kunna fly den vägen för snabbare avkylning tänker jag mig :) det hjälper nog inte men i alla fall så blir det ingen skillnad på surrandet, eller rättare sagt brist på surrandet, när man slår av o på tändningen.

Det är ju på ett sätt bra om det nu är bränslepumpen så jag kunde byta den men varför skulle den sluta funka bara när solen legat på undrar jag. Är det någon kontakt eller sladd som kan utvidgas eller något, kanske någon del av chassiet som sväller och trycker mot någon sladd/kontakt... Jag ska iallafall skruva av lite kåpor och fotplatta så jag kan komma åt bränsledelarna så får jag väl se hur jag gör. Relät, vet ni om det sitter på pumpen eller i närheten av pump/tank eller kan det sitta var som helst?
 

beerbust

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha
Nu har jag mailat min Yamahaåterförsäljare och även klistrat in de kommentarerna från usa-forumen som gällde exakt samma sak som mitt
 

beerbust

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha
Okej, en uppdatering för er som var vänliga att skriva: Jag fick svar från Yamaha i Stockholm som sa att det fanns en återkallelse på bensinpumpen på min hoj och att den när den var varm inte skulle orka dra upp bensin/dra igång. Jag bor ju inte i Stockholm så nu är det mitt lokala Yamaha som ska höra av sig om åtgärd och servicekillen där frågade om jag bytt blinkersrelä, för att det kunde ha med saken att göra, och att dom kanske skulle börja med det. Jag fattade inte men eftersom det är en återkallelse på själva pumpen så hoppas jag förstås att dom gör det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top