Honda cb750k 3 av 4 cylindrar.

pyamastomaten

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
stockholm
Hoj
Riskokar cb750K -82
Hallå, nu börjar tussilagosarna blomma och det ska snöa till påsk, stressen är påtaglig.

Nu till mitt problem, cykeln går bara på tre cylindrar. Nr 1, 3 och 4 verkar funka utan tjafs. Nr 2 däremot har bråkat en längre period. Cylinder nr 2 tänder ibland till men långt ifrån regelbundet.. Kröken för cylinder nr 2 är märkbart kallare än övriga.

Den är något tjurig innan den blivit varm, man får fiska lite med gas och choke i 10 min sen landar den på 1000 rpm.

Samtliga stift tänder, de tre fungerande rätt sotiga men.. Stiftet till cylle nr 2 är lite oljigt och i övrigt ofärgat. Samtliga stift helt nya.

Jag har blåst rent och badat munstycken i bensin, plockat isär så gott det går utan att dela på förgasarbryggan, samma symptom efteråt. Inga synliga konstigheter i förgasarna.

Jag har även en skvätt olja som smugit sig ut på framsidan av cylinder/topp (inte hittat precis var) nu under vinterförvaringen.

Några ideer på vart man bör fortsätta jaga? :confused:

Honda cb750k - 82

Tack och bock och skål
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur mår dina tändkablar? Gnista i fria luften är ju en sak, tillräcklig gnista under komp inne i cylindern något helt annat. Om du byter plats på tändkablarna till 2an och 3an, flyttar felet med då?
 

pyamastomaten

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
stockholm
Hoj
Riskokar cb750K -82
Dom mår nog som en 35 år gammal japan bör må, oklart alltså.

Tänder cylinder 2 och 3 samtidigt? Annars går det ju inte..?
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Fast byta plats på tändkablarna kan man väl inte göra den blir väl inte bra med tändföljd och det?
 

Marcus80

Guest
Du kan byta plats på kablarna mellan 1 och 4 och 2 och 3 men inte annars. 1 och 4 är uppe samtidigt mendans 1 är i tändfas är 4 i avgasfas. Samma på 2 och 3. Så de han bör byta med är 2 och 3
 

pyamastomaten

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
stockholm
Hoj
Riskokar cb750K -82
Nähäää

Tändkablar flyttade utan större resultat. Nu tände den till något oftare men det är nog mer önsketänkande.

Grenrör från cylinder nr 2 fortfarande betydligt kallare och ploppande ur vänster ljuddämpare som tidigare.

Ytterligare idéer?
 

pyamastomaten

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
stockholm
Hoj
Riskokar cb750K -82
Var förbi feltema och införskaffade kompprovare av tveksam utformning.

Det verkar som jag har inget komp över huvud taget på andra burken. Vafan...

Misstänkt ventil som hängt sig eller en brusten kolvring kanske?

Dags att åka hem med brustet hjärta och hänga sig.. eller en öl bara ????
IMG_0568.JPG
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ta en öl o sen kollar du ventilspelet
meeeen har du oljeläcka i mellan top o cylinder är det sannolikt topp packningen som har gått
men börja med att kolla ventilspelet
dessa är ju rätt så lätt mekade. så deppa inte ihop,
det ska bli skit väder i påsken. så in i garaget:tummenupp
 

pyamastomaten

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
stockholm
Hoj
Riskokar cb750K -82
Var hälsad

En liten uppdatering efter ett par timmars diselboffande.

Cylinder fylld med diesel för att lösa eventuellt fastnad kolvring, man hör hur det knäpper och klickar från motorn, ett gott tecken. Då tiden var knapp och tålamodet likaså provade jag att dra runt åbäket efter 30 minuter med diesel i nr 2 cylinder. Nääää, inget resultat, lite komp, knappt läsbart på feltemas mätare.

Det är helt enkelt dags att se döden i vitögat och inse att det japanska kraftverket måste avlägsnas från den man stoppar mellan benen, självaste motorcykeln alltså.

Nu låter jag min ängsliga pojktumme hållas hårt i hopp om att det är en topplockspackning som sagt upp sig. Fortsättning följer med tveksam spänning. Tack för uppmuntran och tips!
:fyllisar
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hur har det löst sig för dig ?

Jag bumpar tråden lite

Jag har liknande problem på en -80 Honda CB750k, går bara på tre cylindrar.

Fick tag på den av en karl som haft den stående i 8-10år, gick bra då den ställdes bort och jag tänkte att det behövs nog bara lite förgasarrengöring för att få igång den :)
Provade att starta upp den först utan att ta lös och rengöra förgasarna, den startade efter 3-4minuters gnuggande på startmotorn, men gick ej på cylinder 3 och flödade ur den förgasaren också.
Så jag rev ner förgasarracket och rengjorde allt, när jag satt tillbaka det så gick den på alla 4 ( kände på avgasrören) men flödade fortfarande , så jag rev ner igen och plockade bort lite skräp från nålventilsätet på 3ans förgasare.
Monterar ihop igen och den flödar inget, dock så går den bara på 1,2 och 4 igen !?

Har satt in nytt stift på 3ans cylinder och det är bra gnista på det, dock så då man tar ut det och kollar då man har provat köra den en stund så är stiftet helt torrt , och inga avgasknallar dom det skulle bli om det skicka bensin genom cylindern utan att tända
Så det kommer alltså ingen bensin från förgasaren
Hög och lagfartsmunstycke har jag kollat 3-4 gånger nu och blåst i alla kanaler i förgasaren.

Nån som har nån idé om varför den inte går på 3an ?

För visst måste det vara i förgasaren om stiftet är snustorrt ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kommer det in bensin i flottörhuset? Öppna dräneringsskruven och kolla.
Flottören kan ha hängt sig.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Kommer det in bensin i flottörhuset? Öppna dräneringsskruven och kolla.
Flottören kan ha hängt sig.

Ska kolla det imorgon, först gjorde det ju det i alla fall då den flödade över, då stängde ju inte nålventilen helt, men jag kanske lyckades peta in skräpet längre in i den kanalen så att det inte kommer un nåt i flottörhuset nu
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag hann bara kolla att flottören igår och det verkar fylla upp flottörhuset som det ska, kom ut lika mycket som ur dom andra förgasarna då man dränerade.
Ska se om jag hinner plocka lös förgasarna ikväll, måste ju nästan vara nåt i dom fasta kanalerna under lågfartmunstycket då ?
För munstyckena har jag haft lös flera gånger och dom ser man genom.

Stiftet på 3ans cylinder är som sagt helt torrt då man startar den och låter den gå en stund
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Nu går den på alla 4, pillade med en tunn koppartråd i alla fasta kanaler och munstycken.
Dock så läcker den från ett flottörhus, så får väl plocka ner förgasarna en gång till och byta oringen till flottörkoppen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top