REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Riskokar cb750K -82
    Inlägg
    6

    Honda cb750k 3 av 4 cylindrar.

    Hallå, nu börjar tussilagosarna blomma och det ska snöa till påsk, stressen är påtaglig.

    Nu till mitt problem, cykeln går bara på tre cylindrar. Nr 1, 3 och 4 verkar funka utan tjafs. Nr 2 däremot har bråkat en längre period. Cylinder nr 2 tänder ibland till men långt ifrån regelbundet.. Kröken för cylinder nr 2 är märkbart kallare än övriga.

    Den är något tjurig innan den blivit varm, man får fiska lite med gas och choke i 10 min sen landar den på 1000 rpm.

    Samtliga stift tänder, de tre fungerande rätt sotiga men.. Stiftet till cylle nr 2 är lite oljigt och i övrigt ofärgat. Samtliga stift helt nya.

    Jag har blåst rent och badat munstycken i bensin, plockat isär så gott det går utan att dela på förgasarbryggan, samma symptom efteråt. Inga synliga konstigheter i förgasarna.

    Jag har även en skvätt olja som smugit sig ut på framsidan av cylinder/topp (inte hittat precis var) nu under vinterförvaringen.

    Några ideer på vart man bör fortsätta jaga?

    Honda cb750k - 82

    Tack och bock och skål

  2. #2
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 816
    Hur mår dina tändkablar? Gnista i fria luften är ju en sak, tillräcklig gnista under komp inne i cylindern något helt annat. Om du byter plats på tändkablarna till 2an och 3an, flyttar felet med då?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Riskokar cb750K -82
    Inlägg
    6
    Dom mår nog som en 35 år gammal japan bör må, oklart alltså.

    Tänder cylinder 2 och 3 samtidigt? Annars går det ju inte..?

  4. #4
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 816
    Citat Ursprungligen postat av pyamastomaten Visa inlägg
    Dom mår nog som en 35 år gammal japan bör må, oklart alltså.

    Tänder cylinder 2 och 3 samtidigt? Annars går det ju inte..?
    Då sätter jag en slant på tändkablarna!

    1 och 4 delar spole, och 2 och 3, och dom tänder även under avgastakten, så det ska gå.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  5. #5
    På två hjul hackes avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Umeå
    Hoj
    zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99
    Inlägg
    107
    Fast byta plats på tändkablarna kan man väl inte göra den blir väl inte bra med tändföljd och det?

  6. #6
    Marcus80
    Gäst
    Du kan byta plats på kablarna mellan 1 och 4 och 2 och 3 men inte annars. 1 och 4 är uppe samtidigt mendans 1 är i tändfas är 4 i avgasfas. Samma på 2 och 3. Så de han bör byta med är 2 och 3

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Riskokar cb750K -82
    Inlägg
    6
    Se där!

    Tack, ska prova det! Återkommer med besked

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Riskokar cb750K -82
    Inlägg
    6
    Nähäää

    Tändkablar flyttade utan större resultat. Nu tände den till något oftare men det är nog mer önsketänkande.

    Grenrör från cylinder nr 2 fortfarande betydligt kallare och ploppande ur vänster ljuddämpare som tidigare.

    Ytterligare idéer?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Riskokar cb750K -82
    Inlägg
    6
    Var förbi feltema och införskaffade kompprovare av tveksam utformning.

    Det verkar som jag har inget komp över huvud taget på andra burken. Vafan...

    Misstänkt ventil som hängt sig eller en brusten kolvring kanske?

    Dags att åka hem med brustet hjärta och hänga sig.. eller en öl bara ????
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0568.JPG
Visningar:	47
Storlek:	506,9 KB
Id:	436823

  10. #10
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    766
    ta en öl o sen kollar du ventilspelet
    meeeen har du oljeläcka i mellan top o cylinder är det sannolikt topp packningen som har gått
    men börja med att kolla ventilspelet
    dessa är ju rätt så lätt mekade. så deppa inte ihop,
    det ska bli skit väder i påsken. så in i garaget
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  11. #11
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 526
    Citat Ursprungligen postat av pyamastomaten Visa inlägg
    Det verkar som jag har inget komp över huvud taget på andra burken. Vafan...
    Pytsa i lite motorolja i tändstiftshålet och test kompet igen, då vet du om det är kolvringarna - eller något annat. Något annat - kan typ vara ventilspel, bränd ventil, toppackning eller bränd kolv.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -07s60t5awd -94firebird x 2

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Riskokar cb750K -82
    Inlägg
    6
    Var hälsad

    En liten uppdatering efter ett par timmars diselboffande.

    Cylinder fylld med diesel för att lösa eventuellt fastnad kolvring, man hör hur det knäpper och klickar från motorn, ett gott tecken. Då tiden var knapp och tålamodet likaså provade jag att dra runt åbäket efter 30 minuter med diesel i nr 2 cylinder. Nääää, inget resultat, lite komp, knappt läsbart på feltemas mätare.

    Det är helt enkelt dags att se döden i vitögat och inse att det japanska kraftverket måste avlägsnas från den man stoppar mellan benen, självaste motorcykeln alltså.

    Nu låter jag min ängsliga pojktumme hållas hårt i hopp om att det är en topplockspackning som sagt upp sig. Fortsättning följer med tveksam spänning. Tack för uppmuntran och tips!

  13. #13
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    BMW R100 scrambler -83 & Yamaha SR500 -92
    Inlägg
    132
    Hur har det löst sig för dig ?

    Jag bumpar tråden lite

    Jag har liknande problem på en -80 Honda CB750k, går bara på tre cylindrar.

    Fick tag på den av en karl som haft den stående i 8-10år, gick bra då den ställdes bort och jag tänkte att det behövs nog bara lite förgasarrengöring för att få igång den
    Provade att starta upp den först utan att ta lös och rengöra förgasarna, den startade efter 3-4minuters gnuggande på startmotorn, men gick ej på cylinder 3 och flödade ur den förgasaren också.
    Så jag rev ner förgasarracket och rengjorde allt, när jag satt tillbaka det så gick den på alla 4 ( kände på avgasrören) men flödade fortfarande , så jag rev ner igen och plockade bort lite skräp från nålventilsätet på 3ans förgasare.
    Monterar ihop igen och den flödar inget, dock så går den bara på 1,2 och 4 igen !?

    Har satt in nytt stift på 3ans cylinder och det är bra gnista på det, dock så då man tar ut det och kollar då man har provat köra den en stund så är stiftet helt torrt , och inga avgasknallar dom det skulle bli om det skicka bensin genom cylindern utan att tända
    Så det kommer alltså ingen bensin från förgasaren
    Hög och lagfartsmunstycke har jag kollat 3-4 gånger nu och blåst i alla kanaler i förgasaren.

    Nån som har nån idé om varför den inte går på 3an ?

    För visst måste det vara i förgasaren om stiftet är snustorrt ?

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    784
    Kommer det in bensin i flottörhuset? Öppna dräneringsskruven och kolla.
    Flottören kan ha hängt sig.

  15. #15
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    BMW R100 scrambler -83 & Yamaha SR500 -92
    Inlägg
    132
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Kommer det in bensin i flottörhuset? Öppna dräneringsskruven och kolla.
    Flottören kan ha hängt sig.
    Ska kolla det imorgon, först gjorde det ju det i alla fall då den flödade över, då stängde ju inte nålventilen helt, men jag kanske lyckades peta in skräpet längre in i den kanalen så att det inte kommer un nåt i flottörhuset nu

  16. #16
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    BMW R100 scrambler -83 & Yamaha SR500 -92
    Inlägg
    132
    Jag hann bara kolla att flottören igår och det verkar fylla upp flottörhuset som det ska, kom ut lika mycket som ur dom andra förgasarna då man dränerade.
    Ska se om jag hinner plocka lös förgasarna ikväll, måste ju nästan vara nåt i dom fasta kanalerna under lågfartmunstycket då ?
    För munstyckena har jag haft lös flera gånger och dom ser man genom.

    Stiftet på 3ans cylinder är som sagt helt torrt då man startar den och låter den gå en stund

  17. #17
    Medlem checksters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Hoj
    BMW R100 scrambler -83 & Yamaha SR500 -92
    Inlägg
    132
    Nu går den på alla 4, pillade med en tunn koppartråd i alla fasta kanaler och munstycken.
    Dock så läcker den från ett flottörhus, så får väl plocka ner förgasarna en gång till och byta oringen till flottörkoppen

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Köper alla mina hårdmetallfräsar från Kina och de funkar prima! HSS vill jag dock passa mig för då jag har haft många kollegor som fått erfara att det är rena [...]

Thorped
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här