Mc-larm

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Då jag inte hittar någon aktuell tråd så startar jag en ny.

Mc larm. Har tidigare haft spy 5000 och ett scorpion larm. Båda har fungerat bra. Dock är jag ute efter ett med integrerad gps/gsm tracker. Är det någon som har något bra tips.

Mina krav är:

Integrerat batteri som håller mer än 15 minuter (finns med batteri som håller 3 år men vill ha laddning via mc batteri)
Anslutning till befintligt mc batteri för underhållsladdning
GPS samt GSM tracker med bevakningsområde (för mer exakt spårning)
Surpassing warning typ larm som larmar om man kommer nära den (som går att deaktivera)
Plats för sim-kort som skickar sms vid larm. (ej bunden till någon månadskostnad och då menar jag typ securitas)

Separat har jag testat larm och gps tracker och tycker det fungerar bra. Dock vill jag ha dem i samma modul.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har själv letat efter just detta och konstaterat att det finns näst intill ingen sådan produkt på marknaden. Till slut hittade jag Ride från Scorpio (de är en av de mer kända tillverkarna av MC-larm) och tyckte att jag hade hittat precis vad jag sökte. http://ridescorpio.com/ride/

Denna produkt stämmer rätt så väl överens med din kravlista, men den har ett inbyggt SIM-kort, så det går inte att använda sitt eget. Istället får man köpa till ett abonnemang för datatrafiken. I och med att de främst riktar sig till amerikanska marknaden innebär det att man får välja deras "international data plan" där man betalar en dryg tusenlapp per år för datatrafik i hela världen.

Vad gäller features är produkten klockren. Utöver Ride Core köpte jag även till deras secure kit, vilket innebär siren, fjärrkontroll (annars aktiveras det automatiskt via tändningen eller manuellt via appen) och en extra sensor som känner av om man går nära hojen (ställbar känslighet). Basenheten känner av om hojen ändrar lutning, utsätts för stötar/vibrationer (även här ställbar känslighet) eller flyttas utanför bevakningsområdet (GPS). Händer något får man notifieringar via SMS och/eller mail och kan sen spåra allt via appen eller webbsida. Går att välja vad som skall vara aktiverat eller inte:

  • Larm via siren eller enbart "tysta" larm via SMS/mail
  • Rörelsesensor av/på
  • Stöt- och lutningssensor av eller på
  • Transport mode (då larmar den inte heller om hojen flyttas utanför bevakningsområdet).

Parkerar jag t ex hojen på en osäker plats kan jag t ex välja att sirenen skall ge ifrån sig varningsljud om någon går för nära. Stannar personen ändå kvar i hojens omedelbara närhet (ställbar känslighet mellan ett par decimeter och 2-3 meter) och/eller aktiverar någon annan sensor som stöt, lutning eller tändning går larmet igång för fullt och jag får meddelande till mobilen. Systemet håller även koll på t ex batterispänning.

MEN... :fakta

Denna produkt är tyvärr inte tillräckligt färdig ännu, iaf inte för den svenska marknaden. Jag köpte systemet för snart ett år sedan och har väl egentligen mer betraktat mig som en betatestare än en normal kund sedan dess.

Aritronix (som är företaget bakom produkten) är ju USA-baserade och relativt små. Kombinationen GPS + mobilnätsanslutning som skall funka i olika länder innebär en hel del extra komplexitet och behov av tester utanför USA - något som inte är så lätt att få till när de bara har personal i USA. När de lanserade Ride Core även i Europa behövde de ta fram ny hårdvara som fungerade med europeiska mobilnät och denna verkar de av nyss nämnda skäl inte kunnat testa ordentligt. Jag var en av deras första kunder i Europa och förmodligen den första i Sverige och har haft en hel del strul. Jag är nu inne på mitt tredje system och betydligt fler firmwareuppdateringar, men vissa problem återstår fortfarande, framför allt att jag ofta får falsklarm. Verkar vara ett komplext problem där många faktorer (vissa av dem lokala för Sverige/Europa och vissa av dem hyfsat unika för mig på andra sätt) samverkar.

Det skall sägas att i allt detta har supporten från Aritronix ändå varit helt fantastisk. Det har märkts tydligt att de verkligen tagit problemen på allvar och försökt göra vad de kan för att rätta till dem. I villkoren skriver de att de inte tar returer utanför USA, men för mig har det inte inneburit någon begränsning i praktiken. De har direkt involverat sitt utvecklingsteam för att gå till botten med problemen, snabbt släppt nya firmwareversioner till mig och varit väldigt tillmötesgående. Jag har fått utbytesprodukter skickade till mig från USA utan kostnad - de felaktiga produkterna har de också ordnat så jag kunnat returnera kostnadsfritt. Jag har även blivit kompenserad genom att få tillbaka merparten av pengarna jag betalat, med löfte om att kunna returnera och få tillbaka resterande del om jag ändå inte skulle bli nöjd i slutändan.

Egentligen är det ju helt galet att jag nu lagt så många timmar på felsökning av detta och fortfarande inte har en fullt fungerande produkt - men av någon konstig anledning fortsätter jag att hoppas på ett få till det - förmodligen är det för att Aritronix fortsätter kämpa vidare, att jag själv är tekniskt intresserad och inte ger mig förrän jag hittat rotorsaken samt att det inte tycks finnas något annat system på marknaden med samma funktionalitet. Jag vill ju verkligen få det att funka, men just nu känns det nog mer som att jag och Aritronix kämpar mot ett gemensamt problem, än att vi har de vanliga kund-leverantör-rollerna.

Slutsats: Jag kan ha haft otur vad gäller mobil- och GPS-mottagning i mitt garage, vilket kan ha ställt till det och orsakat div komplexa följdproblem, men skall man satsa på detta system måste man nog fortfarande ställa in sig på att det fortfarande inte är helt tillförlitligt här i Sverige, även om produktidén är jättebra.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Wow CFr vilket inlägg och vilken entusiasm! Dock låter det som det tar lite för mycket tid för min smak och skulle jag vara ute och springa med slagträt i ojämna mellanrum utan att klubba ner en enda tjuv så skulle grannarna nog börja undra :D Men det är gött att veta att en del kämpar på trots motgångar och banar väg för oss andra.

zulee hur tänkte du nu? Finns det appar som gör att telefonen larmar om man kommer för nära den? Finns det appar som man kan sätta Geo-fence på? Visste inte ens att man kunde få utsänt en gps signal via telefoner som andra kan spåra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Haha, ja mitt största problem som "early adopter" med det här larmet är nog inte att det inte fungerar, utan att mina försök att få det att fungera snart har övergått i ren galenskap.

Men det är märkligt att det inte finns några fungerade produkter på marknaden som kombinerar larm och GPS-spårning. Är nog så att de som har förmågan att ta fram en bra produkt inte har förstått marknadspotentialen och de som sett marknadspotentialen har inte förmågan att ta fram en bra produkt.

Så småningom kommer vi nog se att försäkringsbolagen medverkar till att få fram fler produkter, men då kommer det vara frågan om ett paket där man betalar en abonnemangskostnad för div tjänster och där "möjligheten" att påverka sin försäkringpremie genom att hålla hastighetsgränsen ingår.

Det är jag inte intresserad av - egentligen bör man väl vara skeptisk till hela idén att data om ens körning sparas i en molntjänst där man inte har koll på säkerheten och vem som egentligen äger datan.
 
Last edited by a moderator:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är jag inte intresserad av - egentligen bör man väl vara skeptisk till hela idén att data om ens körning sparas i en molntjänst där man inte har koll på säkerheten och vem som egentligen äger datan.
Och det gäller ju inte bara data om körning, utan även livsstil och andra vanor också. Det smyger sig på som gratis "finesser", sen blir det ett tvingande krav...
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Wow CFr vilket inlägg och vilken entusiasm! Dock låter det som det tar lite för mycket tid för min smak och skulle jag vara ute och springa med slagträt i ojämna mellanrum utan att klubba ner en enda tjuv så skulle grannarna nog börja undra :D Men det är gött att veta att en del kämpar på trots motgångar och banar väg för oss andra.

zulee hur tänkte du nu? Finns det appar som gör att telefonen larmar om man kommer för nära den? Finns det appar som man kan sätta Geo-fence på? Visste inte ens att man kunde få utsänt en gps signal via telefoner som andra kan spåra.

Larma när man kommer nära blir svårt men rörelse, geo-fencing, osv. går bra. Detta blir väl inte den enklaste plug-n-play -lösningen men det blir svårt att hitta ett billigare alternativ då du kan köpa dig en androidlur för 7 -800kr.

Två exempel:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eastcoders.caralarm&hl=en

https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.hipdriver.android.app&hl=en

I första alternativet behöver du inte använda Android som din huvudtelefon.
 
Last edited:

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Det borde ju finnas en hel del "Stöldskyddsprodukter" nu på mässan!? Elr har jag fel :rolleyes::rolleyes:

Jag e' lite nyfiken på ett bra tillförlitligt *Rörelselarm. -Som hörs ordentligt. Eller en GPS...tracker........
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top