Sälja min mc - Hur går jag tillväga?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är viktigt att införskaffa en mer effektstark maskin innan du säljer. Enda ja kan komma på.

Just det! Viktigt för att man inte skall råka ut för något glapp i MC-historiken.
I Londons tunnelbana retar man alla pendlare som missat detta vid MC-försäljning och tvingas åka kommunalt istället;

800px-MindTheGapVictoria.jpg



Jag vill belysa Claesson's svar igen, som naturligtvis är det allra viktigaste!!

Ja, det är viktigt även...

ett provkörningskontrakt kan kanske vara bra också, så att köparen binder sig att köpa hojen om den förstörs under provkörning pga tex vurpa.


...för att kunna jaga ikapp den jävel som försöker sticka med hojen.

Ett provkörningskontrakt bör även innehålla uppgift om överenskommen körsträcka, bortre gräns för provkörningen och avsatt tid for hur länge provkörningen skall hålla på.

Absolut ingen garanti för någonting alls, men ändå ett underlag som kan hjälpa dig gentemot försäkringsbolag eller spekulant/tjyv om något skulle gå snett.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just det! Viktigt för att man inte skall råka ut för något glapp i MC-historiken.
I Londons tunnelbana retar man alla pendlare som missat detta vid MC-försäljning och tvingas åka kommunalt istället;

800px-MindTheGapVictoria.jpg





Ja, det är viktigt även...




...för att kunna jaga ikapp den jävel som försöker sticka med hojen.

Ett provkörningskontrakt bör även innehålla uppgift om överenskommen körsträcka, bortre gräns för provkörningen och avsatt tid for hur länge provkörningen skall hålla på.

Absolut ingen garanti för någonting alls, men ändå ett underlag som kan hjälpa dig gentemot försäkringsbolag eller spekulant/tjyv om något skulle gå snett.

Det enda syftet med övningskörningskontraktet är väl för att höja statusen från otillåtet användade av fordonet till stöld av fordonet? Egentligen... Så man kan få ut pengar från försäkringsbolaget för stöld, vilket inte går annars.
Egentligen hade det varit smidigt att ta med hojen till en gokartbana för provkörning om det nu hade varit görbart. :hihi
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, men jag undrar om det räcker.
För att gardera mig om jag skulle sälja något som har huliganmagnetpotential som en KTM eller så skulle jag först tala med mitt egna försäkringsbolag för att komma överens vad som gäller, och sedan be att få det man kommit överens om på mail.

Min senaste fråga var för 10 år sedan, och då lät det som ovan + givetvis körkortskontroll; alltså ringa polisen för att kolla så körkortet inte var indraget eller förlustanmält.

Kan ta en stund...

70CfiR8.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kanske någon borde nappa på, hojbytardagar på en gokart-bana, där en massa köpare och säljare möts med hojar, hojdelar osv :tummenupp

Hade säkerligen varit ett fullt rimligt affärsprojekt i större tätorter, speciellt såhär på våren när alla är på jakt efter nästa leksak.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det enda syftet med övningskörningskontraktet är väl för att höja statusen från otillåtet användade av fordonet till stöld av fordonet? Egentligen... Så man kan få ut pengar från försäkringsbolaget för stöld, vilket inte går annars.
Egentligen hade det varit smidigt att ta med hojen till en gokartbana för provkörning om det nu hade varit görbart. :hihi

Det kanske någon borde nappa på, hojbytardagar på en gokart-bana, där en massa köpare och säljare möts med hojar, hojdelar osv :tummenupp

Fast behöver man verkligen provköra? Det räcker väl med att ta reda på vilken hoj som har mest hästar och sedan bara swisha och vara nöjd? :fakta #21år #förstahoj #Retta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast behöver man verkligen provköra? Det räcker väl med att ta reda på vilken hoj som har mest hästar och sedan bara swisha och vara nöjd? :fakta #21år #förstahoj #Retta

Ja, jo, det är ju alldeles sant och riktigt. :hihi
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tänk på att inte släppa ifrån dig ägarbevisen (del 2, den gula) till köparen förrän hela affären och ägerbytet är genomfört.

Om en oärlig person lyckas scanna QR-koden utan att du noterar det kan vederbörande ta över ägandet i appen och göra en massa tråkiga saker...
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
nej tanken med provkörningskontraktet är såklart att spekulant som provkör binder sig till att köpa objektet om det körs om kull alternativt körs så pass vårdslöst/felaktigt så att det går sönder.

det förutsätter så klart att personen ifråga är en ärlig person. vill tjuven ha din hoj så tar dom den oavsett hur mycket du skyddar den, så vida du inte äger en nedgräven betongbunker med elstängsel och arga hundar.
de personer som faktiskt visar sig för köparen och aldrig kommer tillbaka efter provkörningen skiter nog fullständigt i allt och drar även om dom har skrivit på en hel perm med papper och visat sitt "körkort"
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du känner dig osäker på köpare så kräv full betalning via Swish innan provkörning och betala tillbaka om han inte är nöjd. Koll av KK är förstås ett måste.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om. Skulle det bli lättare att agera målvakt om man ersatte ett säkerhetssystem med ett annat? I mitt hypotetiska exempel dessutom ett system som duger gott åt såväl banker som myndigheter.

Att du vill blanda in fall av ID

Kan ju bero på
att det inte är bankernas eller myndigheternas egna pengar eller fastigheter som byter ägare
genom bedrägerier
utan det är dina pengar eller din fastighet som får nya ägare.

Vilket såväl banker som myndigheter skiter totalt i.
Skyll dig själv !
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag hade nyligen den här diskussionen med Svedea, enligt avtalet får bara ägaren och make/maka/sambo köra hojen, men i samband med försäljning kan man ringa och säga att "på torsdag kommer en potentiell köpare och ska provköra", så noterar dom det i sina papper, och då gäller full försäkring även för denne. Man hade "ett antal" såna tillfällen på sig.

Sen fick jag tipset att ha lite bensin i tanken, ur stöldperspektiv :va Jag svarade vänligt att den stulna bensinen gör varken till eller från, det räcker ju med 1l, då kan dom köra 1,5-2 mil, och det kan ju stå ett väntande släp 2km bort.

Man ska kanske ta fram decilitermåttet innan eventuell provkörning med orden, nu kommer du inte längre än ut ur garaget. :crash
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om du känner dig osäker på köpare så kräv full betalning via Swish innan provkörning och betala tillbaka om han inte är nöjd. Koll av KK är förstås ett måste.

Varför ska köparen lita fullt ut på säljaren?
Jag tror inte det är möjligt att göra affärer som är 100% riskfria för samtliga parter.
Så någonstans får man kompromissa.
Om man inte vill ha kvar sin hoj förstås.
Det mest riskfria är att aldrig skaffa någon, då kan den varken bli stulen, vandaliserad eller råka ut för en olycka, eftersom den inte finns. Men att leva livet efter konstant riskminimering kanske inte alltid är så roligt.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Om du känner dig osäker på köpare så kräv full betalning via Swish innan provkörning och betala tillbaka om han inte är nöjd. Koll av KK är förstås ett måste.
Jag kommer personligen aldrig köpa en hoj av en person som kräver full betalning innan provkörning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du känner dig osäker på köpare så kräv full betalning via Swish innan provkörning och betala tillbaka om han inte är nöjd. Koll av KK är förstås ett måste.

Kan ju var lämpligt om köparen använder Swish att ringa upp numret som pengarna kommer från och kolla att hen som äger mobilen är med på affären !
Aftonbladet hade 2017-04-22 en artikel om hur man köper prylar med Swish utan att ha några egna pengar.
Man handlar helt enkelt med pengar från någon annans Swishkonto !
Går det ? Ja tydligen går det !
Och här har det handlats för 700000kr. Så det blev en sida i tidningen.

Pengarna kommer in på säljarens Swishkonto men när "ägaren" till pengarna upptäcker stölden så drar banken tillbaka pengarna från säljarens konto.
Så står man där utan hoj (eller vad man nu sålt) och utan betalning.

Och vad man råkat ut för är t.ex. egenmäktigt förfarande.
Det är ju inte stöld.
Eftersom man frivilligt lämnat ifrån sig fordonet. Och kanske tom personligen överfört ägandet av hojen till bedragaren.

Enligt Aftonbladet verkar det som "ägaren" av pengarna vars Swishkonto har utnyttjats för inköp till ett belopp på 700000kr inte är del i bedrägeriet.

Nästa steg för "tjyvarna" blir väl att man samarbetar.
En som genomför kuppen och en som "blir bedragen" och får tillbaka de pengar som använts till Swishandet !
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hörde talas om det där "swich" från en kund när jag senast sålde ett GTX 980 grafikkort.Bad honom swicha förbi men det funkade nog inte så bra för han dök aldrig upp eller så blev stollen sur.Dök upp gjorde däremot en kund med kontanter i handen. :crash
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Orka vara så jävla paranoid över allt.

Annons
Visning
Provkörning
Betalning
Ägarbyte


Svårare än så är det inte!
klart att man kan bli blåst! men sannolikheten är låg.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Orka vara så jävla paranoid över allt.

Annons
Visning
Provkörning
Betalning
Ägarbyte


Svårare än så är det inte!
klart att man kan bli blåst! men sannolikheten är låg.


Om du t.ex. refererar till mig som föreslog förskott med Swish så skrev jag att det kan vara aktuellt om man känner sig osäker på köparen. Det är sällan man gör eftersom hojköpare är entusiaster och en stulen hoj ändå blir svår att sälja. Men får man en köpare som ger ett oredigt intryck så vill man åtminstone se att det finns betalningsförmåga och då kan förskottsbetalning vara lämplig.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Om du t.ex. refererar till mig som föreslog förskott med Swish så skrev jag att det kan vara aktuellt om man känner sig osäker på köparen. Det är sällan man gör eftersom hojköpare är entusiaster och en stulen hoj ändå blir svår att sälja. Men får man en köpare som ger ett oredigt intryck så vill man åtminstone se att det finns betalningsförmåga och då kan förskottsbetalning vara lämplig.

Det var inte riktat till dig som person.
Det var riktat till den allmänt paranoida inställningen här på sporthoj när det kommer till att köpa och sälja hojar.
Självklart ska man vara aktsam.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top