Metallkap

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Har spanat runt lite på webben.
En del sidor skriver att det ska vara 1335 blad, andra 1330. Så jag chansade och beställde 1335.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Har nu fått hem mina blad, och kan berätta att Bachos 1335 fungerar utmärkt!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Bra tips med DUAB, dom har även till min gamla såg. Extrapris också.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag tog jag och fixade till ett bort till Femi 780 sågen, lite småbitar av profilrör en plattjärnsbit, en 8 mmbult och en bit formplyfa och en del arbete men det blev helt okej och säkertbilliager än att köpa ett bord. Har länge tänkt att göra detta men det har inte blivit av men nu då jag ska bygga insuget till kompressorbygget kommer jag nog att behöva en bandsåg så nu var det läge att fixa till ett bord.

Bygge ihop ett stativ som skruvas fast i skruvstycket och som har ett stödben mot bottenplattan sen tog jag ett profilrör som jag borrade in en avkapad 8 mm bult som placerades i hålet för låssprinten och då agerar låsning av upp och ner rörelsen på sågen.

Testade att kapa lite rör till insuget på kompressorbygget

Lite bilder om nån annan är intresserad av att bygga ett eget bort det är ganska enkelt.








Nu till det väldigt tråkiga, jag hittade en spricka i sågen frågan är hur man ska göra nu är ganska säker på att det är materialfel, har ju köpt sågen på eBay vilket ju inte gör det enklare med eventuell reklamation. Undra om man kan mässing eller silverlöda gjutgodset eller om det bara förvärrar det hela? Undra om man kan köpa själva ramen som reservdel?

En bild på eländet
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Grabbar! Har klurat på en grej rätt så länge nu.
Nu när vi har fina sågar man kan bygga roliga grejer med, så vore det inte fint att kunna pulverlacka smådetaljer?

Någon som har något tips på någon bra utrustning för hyfsat billig peng som fungerar bra?

Vet att vi avhandlar metallkapar här, men då ni verkar sitta på en del kunskaper så måste jag ju fråga er som är relativt aktiva här.

Verktygsboden har ju. Men läst att en del tar hem från England i stället. Någon som har erfarenhet utav just pulverlackering för hemmabruk?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vore kanske läge att start en ny tråd om pulverlack, jag är intresserad av det och det verkar ju vara måttliga pengar för de minder kitten. Största problemet är väl att hitta en nog stor ugn, har ma pulverlack till smådelar vill man nog ganska fort även lacka lite större saker.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Grabbar! Har klurat på en grej rätt så länge nu.
Nu när vi har fina sågar man kan bygga roliga grejer med, så vore det inte fint att kunna pulverlacka smådetaljer?

Någon som har något tips på någon bra utrustning för hyfsat billig peng som fungerar bra?

Vet att vi avhandlar metallkapar här, men då ni verkar sitta på en del kunskaper så måste jag ju fråga er som är relativt aktiva här.

Verktygsboden har ju. Men läst att en del tar hem från England i stället. Någon som har erfarenhet utav just pulverlackering för hemmabruk?

Gör en tråd! Jag har också funderat på att bygga en mindre ugn får pulverlackering. Typ lagom 1x1x1m borde funka för en MC-ram och mindre prylar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har uppfattning om vilka band som är bäst till metallkapen? Bytte band för första gången på min kap igår och hade köpt Bacho band på Duabhuset men jag är inte imponerad av Bacho banden, som tur var hade jag köpt tre band första var fel packat så det var längre än det som stod på förpackningen, på andra bladet rensades tänderna på en sträcka på ca 10 cm efter några kapningar, tredje bandet har överlevt än så länge men har bara gjort några få kapningar med det.

Visst var det ganska hård kapning som Bacho bandet utsattes för i samband med att delarna till svarvstativet skulle kapas men originalbandet har ju utsätts för liknande och värre saker och i mycket större omfattning och merparten av delarna till stativet har kapats med det. Original bandet har ju suttit på i är det två år och används flitigt och funkar och alla tänder är kvar men saknar lite bett vill dra lite nu. Hade jag bara otur med Bacho banden eller är dom så där i kvalité?

Måste beställa mig band till sågen så jag har hemma på reserv men nån som har tips på vilka blad som är bra, köper ju heller dyra bra band än att få byta stup i kvarten.

Edit: kollade i början av tråden och i januari har jag haft sågen i tre år, så bra kvalla är det på original bandet då den använts flitigt.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
jag körde med slut på några bachoband när jag kapa en massa för nån månad sen visseligen kapa jag en del rostfritt med och det ska tydligen slita bra på banden
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har hållit på att bygga ett stativ till svarven och det som kapats är vinkeljärn plattjärn och u-balk i 8-10 mm tjocklek i hyfsade dimensioner men liknande järn går kapats i mycket större omfattning med originalbladet utan problem, original bladet går fortfarande att kapa med men det drar och har inte samma bett som tidigare men alla tänder är kvar. Har använt säger väldigt mycket både för att kapa järn men även med ett hemgjort bord som stående bandsåg.

Känns ut som att Femi blad vore intressant att hitta, hittade på nätet men dom verkar kosta närmare 500 kr men det är ju inte hela värden om man kör slut på Bacho blad på en gång.

Ska kolla med Håkansson såg och höra av dom säger om band, är ju lätt värt att betala hyfsat mycket för banden om dom bara håller.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag har hållit på att bygga ett stativ till svarven och det som kapats är vinkeljärn plattjärn och u-balk i 8-10 mm tjocklek i hyfsade dimensioner men liknande järn går kapats i mycket större omfattning med originalbladet utan problem, original bladet går fortfarande att kapa med men det drar och har inte samma bett som tidigare men alla tänder är kvar. Har använt säger väldigt mycket både för att kapa järn men även med ett hemgjort bord som stående bandsåg.

Känns ut som att Femi blad vore intressant att hitta, hittade på nätet men dom verkar kosta närmare 500 kr men det är ju inte hela värden om man kör slut på Bacho blad på en gång.

Ska kolla med Håkansson såg och höra av dom säger om band, är ju lätt värt att betala hyfsat mycket för banden om dom bara håller.
Jo trodde bacho skulle vara bra grejer men ska kolla efter bättre inte kul när det slits så snabbt och sågar snett
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top