Metallkap

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det dags för rond två i metallkapköpet, slösurfade och hittade då en Femi 780 XL från eBay i Italien till rätt pris lite drygt 3300kr. Hos denna handlare så stod det att dom skickar till EU och det kom ju upp 35 euro i frakt till Sverige. Var den sista hos denna handlare till rabatterat pris så jag slog till igen.

Håller tummarna har inte fått nåt mail med att den är skicka än.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Denna gång gick det bättre:) När jag kom hem från jobbet stod denna i hallen, ungarna hade baxat in kartongen och undrade vad det var.

Har bara packat upp den och tomkört, den var förvånansvärt liten men dekalen på sågen visar ju 105 mm i diameter och det lär räcka till för mig. Hoppas verkligen att jag ska få till garaget så jag får börja med version två av cafe moppen då jag kommer att ha användning för denna såg.

Får väl utvärdera den lite och sen återkomma med hur den funkar.

 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Denna gång gick det bättre:) När jag kom hem från jobbet stod denna i hallen, ungarna hade baxat in kartongen och undrade vad det var.

Har bara packat upp den och tomkört, den var förvånansvärt liten men dekalen på sågen visar ju 105 mm i diameter och det lär räcka till för mig. Hoppas verkligen att jag ska få till garaget så jag får börja med version två av cafe moppen då jag kommer att ha användning för denna såg.

Får väl utvärdera den lite och sen återkomma med hur den funkar.

De ska vara bra .Ångrar lite nu att jag inte köpte en mindre istället .
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Snubblade över Evolution.
Egentligen en väldigt enkel kapsåg men med en "universalklinga" så klarar att kapa även metall.

2018-01-25 08-04-36.jpg

Har testat lite profiler i den och verkar funka skapligt.
Ger väl inte de renaste snitt man kan tänka sig men rakare än bågfil och mindre skitigt än vinkelslip så jag är nöjd så här långt.
Återstår att se hur länge klingan håller.

Men samtidigt:
För 63€ kan det inte bli så himla fel!
(screwfix.eu levererar fraktfritt över 70€)

Sågen köpte jag här
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förhoppningsvis får jag testa den lite i helgen då jag tänkt bygga en arbetsbänk till garaget. Frågan är hur den klarar 60X60X8 vinkeljärn och 80X40X8 vinkeljärn som benen och ram kommer att bestå av.

På Youtube vid 2.40 kapas ju en massiv rundstång och det verkar ju gå fint.
https://www.youtube.com/watch?v=ww3Cga23BA0

Nu måste det dock köpa blad så man har på lager, vad är bra blad och hur vet man vad man skall ha för antal tänder? Funderar på att köpa från Duabhuset för dom har bara en modell att välja på;) Bahco är det som är tillverkare och det låter ju ut förtroendeingivande https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=2093
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu kommer en lite recension av sågen, har kört den en hel del då det fixat till grejer i nya garaget.

Då det skulle kapas vinkeljärn av grövre dimensioner till arbetsbänken fick det bli den gamla tunga stora "vintage" AEG vinkelslipen helt i metall då det inte var så noga med exakt kapning då det gick fortare, det går att kapa grovt men det tar tid och har på känn att det går lite åt mycket blad då. Men vid ett hyllbygge av profilrör var den helt perfekt då det går fort, blir rakt och inte skitar ner hela garaget. Är väldigt nöjd med att jag inte köpte bandsågen på biltema då jag vill säga att motorn på 850W behövs, den räcker till utan problem till det jag har sågat men nåt klenare vill jag inte ha.

För mitt användande är den helt perfekt, kapar med nog bra precision, är liten smidigt vilket är bra även då den inte används, så jag är nöjd. Nu ser jag fram emot att få böra med version två på cafe moppen då jag kommer att ha användning av sågen vid sadelbygget som kommer att ha en ram av profilrör.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsättning av utvärderingen av sågen, är nöjd än så länge och den har används en hel del mest till att kapa till materia av profilrör och plattjärn för olika saker som konstruerats till garagets inredning i form av hyllor och ställ.

I går höll jag på med lite mer precisionsjobb då två axlar till traktorsnöslungan skulle lagas och då fick sågen bekänna färg. Kapade axeltapparna som skulle svetsas fast i slungans axel med bandsågen, ställde ner bandhastigheten och tänkte att detta kommer att ta tid men den 35 mm massiva axeln gick hyfsat fort att kapa och jag skulle tro att på ungefär lika lång tid som det tar med en 125 mm vinkelslip men med skillnaden att det är rakt :)

För hobbybruk kan jag vart rekommendera denna så.

En bild på den kapade tappen
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är ju som lätt såld på Femi maskinen jag köpte från Italien helt klar en bra maskin, har ju i och för sig inte testat så mycket annat men det räcker att känna på Biltema kapen så blir jag skeptisk. Nästa sak som gör att biltema går bort är motoreffekten, Femi kapen tror jag är på runt 850W, biltema är på under hälften om jag minns rätt och Duabhusets verkar vara på 370W om det nu inte är nån växellåda eller liknande så är nog Femi kapen på 850W det minsta man ska ha i motoreffekt.

Kolla här https://www.ebay.com/itm/FEMI-SEGA-...370691&hash=item33d7a8fc50:g:JJkAAOSwaMhZwjnU verkar skicka till Sverige och för mig tog det ca en vecka att få hem kapen och då åkte den lastbil till Norrbotten.

Annars finns den också här lite dyrare https://www.smorjbutiken.se/product/metallbandsag-105mm kom ihåg att priset är utan moms.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade som sagt var lite ont om tid och beställer jag så hinner jag kanske inte göra jobbet i tid.
Alternativen är alltså att köpa Biltema, Jula eller så kapar jag med vinkelslipen nu och köper kap någon annan gång.

Vill gärna ha en med stopp så att jag slipper mäta längden varje gång.

För övrigt är det även önskvärt(inget krav) att jag kan betala kontant eftersom jag har kunder som betalar kontant och en bank som inte gillar pengar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vet inte hur feltemas såg är, men där kan man väl betala med kontanter och chansen att få tag på sågblad är väl ganska stor. Den påminner ju ganska mycket om en del sågar från andra ställen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är ju som lätt såld på Femi maskinen jag köpte från Italien helt klar en bra maskin, har ju i och för sig inte testat så mycket annat men det räcker att känna på Biltema kapen så blir jag skeptisk. Nästa sak som gör att biltema går bort är motoreffekten, Femi kapen tror jag är på runt 850W, biltema är på under hälften om jag minns rätt och Duabhusets verkar vara på 370W om det nu inte är nån växellåda eller liknande så är nog Femi kapen på 850W det minsta man ska ha i motoreffekt.

Kolla här https://www.ebay.com/itm/FEMI-SEGA-...370691&hash=item33d7a8fc50:g:JJkAAOSwaMhZwjnU verkar skicka till Sverige och för mig tog det ca en vecka att få hem kapen och då åkte den lastbil till Norrbotten.

Annars finns den också här lite dyrare https://www.smorjbutiken.se/product/metallbandsag-105mm kom ihåg att priset är utan moms.

Hur svårt är det att få tag på band till din kap? Kan den du har också ställas på högkant så att man kan kapa längre snitt som den från Smörjbutiken?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är nåt standard band på Femi sågen, har köpt Bacho reservband på duabhuset, men lär fortfarande på originalbandet. Man kan ställa upp min såg men jag har inte sågbordet utan det är tillbehör, funderar dock på att köpa det och det verkar kosta runt 1500 kr då jag kollade upp det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var på Biltema, klämde och kände på kapen och bestämde mig för att den får duga ett tag.

Direkt jag ska börja kapa så inser jag att man inte bara kan starta den och låta den såga medans man lämnar den och gör annat. Det var lite av en besvikelse men kanske monterar jag in en strömbrytare så att den stannar när den bottnar. Sen kan jag väl fixa matningen genom att hänga en vikt på den.

Även stoppen behöver jag modifiera för den klarar inte särskilt långa bitar, kanske 50cm, och det stjäl tid att stå och mäta varje gång innan man börjar kapa. Dessutom är stoppet aningen dåligt centrerad mot var arbetsstycket kommer.

Får väl Återkomma till tråden med lite gnäll om ett år och en vecka när den havererat.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var på Biltema, klämde och kände på kapen och bestämde mig för att den får duga ett tag.

Direkt jag ska börja kapa så inser jag att man inte bara kan starta den och låta den såga medans man lämnar den och gör annat. Det var lite av en besvikelse men kanske monterar jag in en strömbrytare så att den stannar när den bottnar. Sen kan jag väl fixa matningen genom att hänga en vikt på den.

Även stoppen behöver jag modifiera för den klarar inte särskilt långa bitar, kanske 50cm, och det stjäl tid att stå och mäta varje gång innan man börjar kapa. Dessutom är stoppet aningen dåligt centrerad mot var arbetsstycket kommer.

Får väl Återkomma till tråden med lite gnäll om ett år och en vecka när den havererat.

Intressant att få höra lite om kapen efter du haft den ett tag, jag vågade ju inte chansa utan köpte Femi ;)

Kaparna i sig är nog ganska lika i utförande för det är ingen matning och automatiskt avslag på Femi 780XL heller, för mig så spelar det ingen roll då jag har tid att kapa. Det som är intressant är ju hur du upplever precisionen på sågen och hur stark motorn är så man kan "ligga på" och såga utan att den går varm.

Vad sågar du för nåt är det rör och linkande eller är det massivt material av grövre sort?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant att få höra lite om kapen efter du haft den ett tag, jag vågade ju inte chansa utan köpte Femi ;)

Kaparna i sig är nog ganska lika i utförande för det är ingen matning och automatiskt avslag på Femi 780XL heller, för mig så spelar det ingen roll då jag har tid att kapa. Det som är intressant är ju hur du upplever precisionen på sågen och hur stark motorn är så man kan "ligga på" och såga utan att den går varm.

Vad sågar du för nåt är det rör och linkande eller är det massivt material av grövre sort?

Har sågat rör och plattjärn, än så länge. Tror det tuffaste är kring 50x5, svart och det var inget som helst problem.

Jag ligger inte på så hårt då jag inte tror sågbladet skulle hålla då. Jag försöker mata lite lagom hårt så att det skär bra.
På sätt och vis är den redan intjänad då jag utan den inte skulle hunnit färdigt med mitt projekt under den lilla tidsluckan jag hade.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top