Metallkap

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
När jag nu sitter med vänsterhanden i paket inser jag att jag behöver köpa en metallkap för att kapa plattjärn profilrör och liknande saker, har i och för sig funderat på detta ett längre tag men nu känns det mer motiverat. Behöver inte kunna kapa lövtunna skivor av grova svarvämnen men man vill ju att det skall bli hyfsat exakt om man tex kapar till tex profilrör och skall svetsa ihop dessa.

Helst skulle man ju vilja ha en bandsåg för att slippa gnistregnet men hur är de billiga sågarna?

Är nån av dessa kapar nåt att ha eller är det lika bra att spara pengarna till nåt bättre?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Stationara-maskiner/Metallarbete/Metallkap-MC-355-2000038088/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Stationara-maskiner/Metallarbete/Metallbandsag-MBS-1435-2000036460/
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Metallbandsåg är riktigt bra att jobba med, blir fina snitt och går att såga utan gnistregn.
Dock behöver man ibland stödja biten man sågar i, går inte att dra fast grejerna för hårt om det är tunna rör.
Bygeln kan vara i vägen ibland om man har lite fetare objekt, annars gillar jag den.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Bandsågen är klart bäst, vet inte hur Biltemas är.
Varianten med klinga av vinkelslip tyg duger till tunnväggiga rör.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Den stora fördelen med bandsåg är att den är användbar både till järnmetaller och lättmetall och plast. I nödfall även trä. Att det tar lite längre tid betyder inte så mycket, för man startar en bandsåg och sen gör man något annat medan den jobbar. Haft en såg ungefär som biltemas i ganska många år och den funkar fortfarande. Tror (men vet inte säkert) att åtgången av kapskivor är betydligt större än åtgången av bandsågblad.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ska du ha en metallkap så ska du ha en med hårdmetallklinga.
Dyrare men sjukt mycket bättre.

Jag har en med "vinkelskiva" och den kapar finemang men det blir sjukt mycket gnistor, damm och grader på bitarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är som inne på bandsåg efter att en gång i tiden jobbat på en firma som hade en sån av värstingmodell, det jag funderar på är just hur bra dessa billiga sågar är. Hade en träbandsåg som var totalt värdelös pga vek ram och det ät sånt som man ju kan misstänka att billiga grejer har, den veka ramen resulterade i att den kastade av banden och "drog" om man sågade lite grövre saker och skulle få till snävare radier, höll på en hel del med att bygga gevärskolvar på den tiden. Därför är jag som lite misstänksam till billiga grejer och vad som händer om man skall kapa det dom är max specade för, tex om man vill kapa ett 100X100 profilrör med 5 mm gods är maskinen nog exakt för att inte dra iväg på nån an ledderna då? Ingen här som har erfarenhet biltemas bandsåg eller kan tipsa om nån liknande mindre metallbandsåg som funkar bra till seriösare hobbybruk.

Borde det inte gå att sätta en hårdmetallklinga i biltemas "kling kap"?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag är som inne på bandsåg efter att en gång i tiden jobbat på en firma som hade en sån av värstingmodell, det jag funderar på är just hur bra dessa billiga sågar är. Hade en träbandsåg som var totalt värdelös pga vek ram och det ät sånt som man ju kan misstänka att billiga grejer har, den veka ramen resulterade i att den kastade av banden och "drog" om man sågade lite grövre saker och skulle få till snävare radier, höll på en hel del med att bygga gevärskolvar på den tiden. Därför är jag som lite misstänksam till billiga grejer och vad som händer om man skall kapa det dom är max specade för, tex om man vill kapa ett 100X100 profilrör med 5 mm gods är maskinen nog exakt för att inte dra iväg på nån an ledderna då? Ingen här som har erfarenhet biltemas bandsåg eller kan tipsa om nån liknande mindre metallbandsåg som funkar bra till seriösare hobbybruk.

Borde det inte gå att sätta en hårdmetallklinga i biltemas "kling kap"?

De finns riktiga kapmaskiner men då är det i en annan prisklass än dom som du förslog från biltema...

Av dem två föreslagna så skulle jag valt bandsågen..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo, jag vet det men det är ju som svårt att motivera att köpa en såg för mer än kanske 4000 kr. Kan tänka mig betala lite mer än för biltema sågen om det finns nåt som är bättre, betalar ju heller en tusing extra och får nåt som funkar hyfsat istället för att betala för nåt som inte funkar alls.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle ju vara nåt om än något mer skrymmande än biltema modellen. Undra vad såna där proffssågar brukar gå för beggade?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle ju vara nåt om än något mer skrymmande än biltema modellen. Undra vad såna där proffssågar brukar gå för beggade?
Ungefär kring vad Biltema sågen kostar ifall man har lite koll på auktionerna.

Nu är ju säkert inte utbudet i Överkalix jättestort, men jag vet en kompis som skaffade en billig svarv genom att knata runt till mekaniska verkstäder och fråga ifall de planerade på att byta ut någon maskin och ifall han kunde köpa den gamla och ta på sig bortfrakten av den.
Sen gick ju pengarna han betalade ned kaffekassan då maskinen redan var avskriven sen xx antal år tillbaka. :D
Men fint svarvar den.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Borde det inte gå att sätta en hårdmetallklinga i biltemas "kling kap"?[/QUOTE] Det är olika varvtal den med kapskiva har för högt varvtal
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Så länge bladet är skarpt så sågar dom flesta rakt, så snart man skadat bladet lite på ena sidan så sågar alla snett. Hade en stor hydraulmatad Forte som sågade underbart men tog en dj-la plats o vägde minst 400kg. Kör med en rondellkap nu, gnistrar o låter fn men är billig o lätt :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då vet man att det inte bara är att byta skiva.

Jo begagnat utbudet är starkt begränsat här, obefintligt ät nog det rätta ordet. Ska man tag på nåt så är det säkert på auktioner men sen kommer ju frakten till på grejerna och den ät nog inte gratis på såna här tyngre grejer.

Är ju som sugen på bandsågen på biltema, då den känns rätt i pris och storlek.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har en Italiensk bandsåg som är snarlik den på Biltema. Kapar kanonbra och jag har även en tillsats så att man kan använda den som en vanlig bandsåg med bladet vertikalt.
 

Bifogat

  • DSC03288.JPG
    DSC03288.JPG
    354.9 KB · Visningar: 506
  • DSC03289.JPG
    DSC03289.JPG
    394.6 KB · Visningar: 428

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en Italiensk bandsåg som är snarlik den på Biltema. Kapar kanonbra och jag har även en tillsats så att man kan använda den som en vanlig bandsåg med bladet vertikalt.

Intressant, köpt var och pris? Köper hellre en likadan som funkar för dig än chansa på biltema om det inte nu är exakt samma såg.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade lite snabbt och den verkar ligga på runt 6000 kr med moms. Får nog ta mig en fundering, lite dyrare än biltema men kanske ändå billigt om man först köper en biltema såg som är skrot. Hade varit väldigt intressant att testa biltema sågen för att se vad den går för.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
De ser ju ganska lika ut så jag skulle nog testa BT. Det går säkert att lämna tillbaka den om du tycker att den är för dålig.

Jag köpte min för ett par år sedan och gav bara 3400 har jag för mig med sågbordet. Det var precis när de kom men sedan steg priserna när det blev efterfrågan. Så bara för att Biltemas är billig kan den ändå vara lika bra. Jag undviker dock allt i elverktyg från BT som alltid hamnar sämst i tester med sådana grejor. Får dock en känsla av att bandsågen kan vara OK i och med att det inte är en mängdprodukt som kopieras av varenda Kines.

Jag använder min till allt möjligt. Kapar metallprofiler, 40 mm axelämnen i stål, aluminium m.m.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kanske ska kolla in biltema sågen nästa gång man är till Luleå, lär väl kännas direkt om den är helt hopplös, låter ju ut lite väl häftigt att den ska klara av att såga 125X127 i fyrkantsprofil och 125 rundprofil fast det lär väl ta en halv evighet att kapa nåt sånt grovt med en 400W motor med 30% intermittens. Klarar den an profilrör upp till ca hälften med vettig precision och hastighet får man väl vara nöjd.

Man får väl också kolla vad som gäller om att lämna igen den om man anser att den inte håller måttet och sen gå ut stenhårt och testköra direkt grova material efter köpet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top