Gimoto skinnställ. Någon som testat?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjena!
Är på jakt efter ett nytt skinnställ. Har testat flertalet av olika märken men inga sitter riktigt bra. Antingen är benen för stora och överdelen för tajt eller tvärt om. Är liten byggd (strl 46 typ). Har därför börjat titta på möjligheten att helt enkelt måttbeställa ett helställ. Har hittat en representant för Gimoto i Sverige, Rydergren Racing som jag talat med och fick god känsla för. Har fått massor med tips att tänka på inför måttagning osv. Det känns väldigt lovande och kul att man kan leka med färgerna och designa sitt eget ställ. Priset är ju bra satt också. Från ca 9500 + några tusen för de tillägg man vill ha.

Har kikat på deras Aragorn sportställ.
http://www.ryder-racing.com/butik/product_info.php/products_id/16133

Dock är det alltid bra att veta andras erfarenheter och omdömen. Finns det något man bör tänka extra på innan man måttar? Har någon testat? Hur tycker ni som måttbeställt att er slutprodukt blev? Har ni några tips inför måttagning som hjälpte er? Tog det lång tid för leverans?
Alla tips välkomnas! :)
Tack på förhand!
//Schnell.
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Har haft 2 ställ från Gimoto och är supernöjd . Köpte det senaste från Biffens MC i Uppsala
Kände mej inte helt säker på måttagningen så jag åkte dit så måttade dom upp mej
Leveranstiden var 3 veckor
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är det Gimoto man kan ta av och på med ena stöveln på foten?
 

RasmusK

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Alvesta
Hoj
2010 KTM Superduke R, 2007 KTM 690SM (såld), 1992 Honda NSR125 (Såld)
Har bara testat deras handskar men dem är grymma! :tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Verkar som att alla varit väldigt nöjda med sina slutresultat. Kul! Kort leveranstid också, ännu bättre.
Bor tyvärr utanför Helsingborg så får försöka lösa måttagningen på egen hand då alla återförsäljare verkar finnas i Stockholmstrakten. :gnissla
Läste lite i den tråden jpe. Hur är ditt ställ så här 3 år senare? Fortsatt nöjd? :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Verkar som att alla varit väldigt nöjda med sina slutresultat. Kul! Kort leveranstid också, ännu bättre.
Bor tyvärr utanför Helsingborg så får försöka lösa måttagningen på egen hand då alla återförsäljare verkar finnas i Stockholmstrakten. :gnissla
Läste lite i den tråden jpe. Hur är ditt ställ så här 3 år senare? Fortsatt nöjd? :)
Är ju inte mitt utan sambons, men det sitter fortfarande som det ska och inget har gått sönder trots en säsong i Endurancecupen. Hon är väldigt nöjd.

Men måtttagningen är viktig, man ser lite olika ut på höger och vänster sida i kroppen så man måste bestämma vilket mått man vill använda. Även hur långa ärmslut, hur högt det ska vara i halsen osv förutom de "vanliga" måtten.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är ju inte mitt utan sambons, men det sitter fortfarande som det ska och inget har gått sönder trots en säsong i Endurancecupen. Hon är väldigt nöjd.
Men måtttagningen är viktig, man ser lite olika ut på höger och vänster sida i kroppen så man måste bestämma vilket mått man vill använda. Även hur långa ärmslut, hur högt det ska vara i halsen osv förutom de "vanliga" måtten.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Kvaliten verkar ju vara på topp så det blir nog ett ställ från dem tror jag. Kommer du ihåg hur pass tajt de tog mätningarna? Körde ni kloss inpå som ett underställ sitter eller gav ni lite spelrum i ex överarm och midjan?
Vill nog ha en 2-3 cm spelrum från slutet på ställets armar och ben till mina handleder och anklar.
Man vill ju inte beställa ett ställ som blir för litet, därför man nojar lite inför måttagningen... :crash
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Bor tyvärr utanför Helsingborg så får försöka lösa måttagningen på egen hand då alla återförsäljare verkar finnas i Stockholmstrakten. :gnissla
Mitonga i Lomma är mig veterligen fortfarande återförsäljare för Gimoto. En kompis till mig köpte sitt därifrån för några år sedan och han är helnöjd.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kvaliten verkar ju vara på topp så det blir nog ett ställ från dem tror jag. Kommer du ihåg hur pass tajt de tog mätningarna? Körde ni kloss inpå som ett underställ sitter eller gav ni lite spelrum i ex överarm och midjan?
Vill nog ha en 2-3 cm spelrum från slutet på ställets armar och ben till mina handleder och anklar.
Man vill ju inte beställa ett ställ som blir för litet, därför man nojar lite inför måttagningen... :crash
Du mäter i underställ enligt mall utan att lägga till. Gör du det är det ju ingen idé köpa måttanpassat? Givetvis kan du ta till nån centimeter på exvis överarmar om du vill ha extra utrymme just där, men de vet hur de ska sy...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Jag hade samma problem och lösningen för mig var att beställa ett som var måttanpassat till mig.
Jag köpte mitt från http://www.psiscandinavia.com och är riktigt nöjd.

Färg väljer du helt själv så bry dig inte om de fula färgerna som de har på sin hemsida.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du mäter i underställ enligt mall utan att lägga till. Gör du det är det ju ingen idé köpa måttanpassat? Givetvis kan du ta till nån centimeter på exvis överarmar om du vill ha extra utrymme just där, men de vet hur de ska sy...
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Jag nojar för mycket antagligen... Som du säger så är ju de experterna. Det blir säkert bra. Kör på exakta mått med underställ på så får man hålla tummarna :tummenupp

Ska kolla läget med de i Lomma och se vad de säger. Tack för tipset Marsupilami.

Tror jag kör på ett Gimoto-ställ. Har redan fixat designen och bekantat mig med deras måttmall mm. nu. Tack ändå Wallin! :)
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Kan slänga ur mig lite lätt här att jag är supernöjd med mitt ställ. Måttanpassat och måttade själv (tjejen hjälpte) hemma. Det som inte varit bra med det är "öglan" i nacken som man kan hänga upp stället i. Det har lossnat och rivit upp lite i fodret. Hänger stället 98% av gångerna på galge så den klarade inte mycket.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Blev det något ställ? Tog du måtten själv? Hur blev resultatet?


Nej tyvärr kom jag aldrig riktigt längre än en första kontakt med företaget. Fick en bra deal hos en handlare i samband med detta på ett delat HELD-ställ som faktiskt satt riktigt bra så fick bli ett sådant och idag har jag inte längre ett behov av ett helställ. Hade jag inte köpt det tvådelade stället istället så hade jag med stor säkerhet slagit till på ett Gimotoställ då jag letat i en evighet.

Fick veta när jag köpte mitt delade ställ att även HELD gör måttsydda ställ och de är väl världsledande inom branschen vad gäller kvalité och nivå på säkerhet i sina ställ, eller var det då iallafall. Om det blir aktuellt idag så kommer jag nog kolla med dem. Priset var rätt snarlikt.
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Tack för infon! Held verkar fina, väldigt många handlare verkar ha en liten del av Helds sortiment. Held Slade verkar omöjligt att hitta i Sverige.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top